Akvariets vikt och golvets hållbarhet

#1 - 3 mars 2005 09:57
Hej,

Jag blir inte riktigt klok på det här med akvariets vikt kontra golvs hållfasthet. Jag har försökt läsa på i ämnet med anledning att jag, och mina akvarium, snart ska flytta till ny bostad.

Jag har t ex läst att ett vanligt trägolv (dvs med träbjälkar under och inte betong) tål ett konstant tryckt på ungefär 200 kg/m2. Ett vanligt 375 liters tar ju upp 0,75 m2 men väger ju nästan 500 kg om man räknar med själva akvariets vikt, vattnet, substrat osv.

Min tanke inför flytten till lägenhet med träbjälkar som underlag har varit att skaffa en stor limträskiva om 170*60 cm att ha under akvariet för att fördela vikten. Detta innebär ju dock att mina 500 kg ska fördelas på 0,9 m2, vilket ju inte på långa vägar heller ska räcka!

Hur ska jag tänka? När jag började resonera med mig själv kring detta hade jag det endast det sunda förnuftet som beslutsunderlag. I min tankevärld jämförde jag ett par Billy fulla med böcker som jämförbara viktmässigt med mitt akvarium, och för bokhyllor finns ju inga restriktioner vad jag vet (har inte heller hört talas om att bokhyllor, eller för den delen akvarier, har trillat igenom golv ner till grannen under...).

Ju mer jag läser ju mer orolig blir jag, någon som har tankar och idéer som kan lugna mig?
#2 - 3 mars 2005 10:08
har inte heller hört talas om att bokhyllor, eller för den delen akvarier, har trillat igenom golv ner till grannen under...

Nej, inte jag heller, men badkar som av någon anledning står ovanför grannens kök, där det precis dricks kaffe från Gävle ;)

Den som har varit med om "komplikationer" i sammband med akvariets vikt får hemskt gärna dela med sig.
Jag påstår att alla standardställning är anpassade efter att stå på standard golv.
#3 - 3 mars 2005 10:42
Om du har en limträskiva som du skriver så ska det ju hålla.
Själv har jag ett 375 liters som står direkt på trägolv i huset,golvet
har inte gett med sig än i alla fall och det har väl stått i snart
2år.
MVH Richard
#4 - 3 mars 2005 11:32
Det närmsta jag kan komma är väl en gammal extra tjock (45cm) vattensäng, som av totalvikten fick golvet i kåken jag bode då att luta ganska kraftigt... Enligt hyresvärdar och dyligt var det dock lungt, och det höll i de 3 åren jag bodde där... det var spännande i ett par månader när man klev i och ur vattensängen... dock har det rört sig om ca 2 ton på en sockel något mindre än 4m². Trägolv står pall för mer än man tror. Tydligen.

B!
#5 - 3 mars 2005 15:57
Om du tar akvariets totala vikt, delar detta med antal stöd (ben) som akvariet står på så får du fram hur mycket tryck det är på resp stöd. Om du sedan lägger en skiva under så fördelar du vikten över en större yta, precis som du säger. Dock kan du inte räkna som du gör då tjockleken på skivan också spelar in. Jag har ett 650L kar där jag har byggt en ram under stöden och detta har hållt i ett par år så jag tror att du kan vara lugn.

MVH Thomas
#6 - 3 mars 2005 16:02
Se bara till att loda akvariumet så inga plötsliga sprickor uppstår. Ska själv flytta till ett gammalt hus med både vattensäng och 200L akvarium. [:-82] Förhoppningsvis håller huset ihop...
//Camilla
#7 - 3 mars 2005 16:03
En liten parantes: Om man som jag bor i hyreslägenhet, så kan jag tipsa om att parketten tar hyfsat mycket stryk, åtminstone om man som jag har ett Dala-kar med tillhörande benställning.

där det precis dricks kaffe från Gävle

JAJAMENSAN!! (Gooo Brynäs!!!!!!....... [size=1][color=black]Watch out kvalserien!!;) )[/color][/size]
#8 - 3 mars 2005 16:17
bor man i hyreslägenhet tar aven plastgolven motsvarande skada, jag fuskar litegrand, genom att lägga en 2mm tjock 5cm stor rund platta under varje fot på baljan... då plattan är stansad, är den inte 100%platt, och har inga vassa kanter på ena sidan... de är bra nerpressade i mattan i alla fall, men det går att sjystera fötterna på ramen, utan att plastmattan går åt skogen, och märkena är inte SÅ hemska

B!
#9 - 3 mars 2005 19:52
Tack så mycket, jag känner mig lite lugnare. Jag ska definitivt skaffa en limträskiva modell tjockare för att sprida vikten iaf, men det får nog räcka om inte Skanska skriker rätt ut! Jag ställde frågan i förbifarten när vi skrev på avtalet om den nya bostaden, och fick som svar efter några dagar att de var oroliga... De har fått info om hur jag har tänkt göra och ska återkomma...

Jag kan ju slänga ut en chans-fråga: Är dte någon av er som bor/har bott i sk. bo-klok hus som Skanska och IKEA bygger? Det är ett sådant akvariet ska in i...
#10 - 3 mars 2005 21:29
Sockerconny, hur stort kar har du? Jag har samma uppställning som du (Dalakar med benställning) och jag har inte ens tänkt på att det skulle kunna skada golvet. Jag har mest varit oroad för allt vatten jag alltid lyckas slabba med vid vattenbyte.
#11 - 4 mars 2005 09:50
Jag har ett 310-liters. Vet iofs inte om mitt golv verkligen har tagit skada, det kanske krävs ett större/tyngre akvarium för det. En kompis har hur som helst ett Dala 720 m. benställning, där var det duktiga gropar i parketten när han flyttade i alla fall.....
Men även på ett 310 blir ju bra många kilon som ska fördelas på 6 små fötter!!
#12 - 4 mars 2005 16:19
Hmm... det skulle man nog ha tänkt på. Jag har visserligen bara 170 l, men å andra sidan fördelat på bara fyra fötter.
#13 - 4 mars 2005 18:47
Fred_fish: Om Skanska är uppriktigt oroade för att akvarium om 375 liter inte skall kunna stå på ett golv skall du ringa byggnadsnämnden i kommunen direkt och be dem kontrollera att de inte byggt av papier maché, modellera eller kanske piprensare och flirtkulor. :-)

Klart det håller! Din liknelse med bokhyllan är bra, Fyra Billy fyllda med böcker blir ungefär en kvadratmeter, och de väger MYCKET mer än 200kg. Jag kan annars ta mig och min hustru som exempel. Vi är lite runda och trinda och väger tillsammans mer än 200kg. Vi ramlar inte ned till grannen under bara för att vi stannar till och ger varandra en kram eller en puss mitt på golvet.

Innan du lägger en massa skivor etc under, tänk på att vatten gärna kryper in mellan skiva och golv om man skvätter lite, och det kan orsaka dyra skador. Allra dyrast blir det dock om akvariet springer läck och allt läcker ut. Var därför noga med att under uppfyllningen mäta in akvariet så att det står helt plant. Det är stor risk för att golvet sviktar lite varefter man fyller, och det som var i lod när baljan var tom, är måhända inte det när 2/3 är fyllt. (Att golvet sviktar betyder dock inte att det kommer gå sönder).
#14 - 4 mars 2005 18:55
Instämmer med swetrot till punkt och pricka och vill också påpeka att Sveriges bästa fotbollslag, liksom trådförfattaren, kommer från Växjö ! :)

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren
#15 - 4 mars 2005 19:00
Efter att precis ha inspekterat det första av de fem hus Skanska bygger i "mitt" nya område så känner jag mig lugn, jag så varken till papier maché, modellera, piprensare eller flirtkulor! :)

Tack för era svar! Känns bra att ingen förutom Skanska är orolig! :)

Gud bevare tsaren: Anar att du menar Tropfrog? När det gäller fotbollslaget har jag ingen aning om vad du menar, det enda lag som finns i den här stan är ett sopgäng som heter Öster... ;)
#16 - 4 mars 2005 19:19
Om man bor i hyres så kan man ju till och börja med kolla upp när parketten ska bytas nästa gång, om det är inom de närmsta typ 5 åren så kan man ju alltid skylla på allmänt slitage!!:D

Några kommentarer i övrigt:

Jag kan annars ta mig och min hustru som exempel. Vi är lite runda och trinda och väger tillsammans mer än 200kg. Vi ramlar inte ned till grannen under bara för att vi stannar till och ger varandra en kram eller en puss mitt på golvet.

En liknelse som jag aldrig sett förr!! Den var dock bra!!!!:D

det enda lag som finns i den här stan är ett sopgäng som heter Öster... ;)

...och i mitt fall nykomlingen Gefle IF. Förhoppningsvis får "vi" vinna åtminstone några matcher i sommar!!
#17 - 5 mars 2005 09:04
Håller med föregående talare om man ska vara observant på om golvet ger med sig lite när man fyller karet första gången. Mitt kar va spikrakt när jag hade det stående tomt. (Kollade med ett två meter långt superkänsligt vattenpass från Hultafors, och det litar jag på!!) Jag hade liksom många andra skrämts av tanken på vad som händer om inte karet är helt i våg. Dock så hände det mindre roliga att när jag hade fyllt det så lutar det ungefär 1cm på hela längden (150 x 50 x 50). Det är inte speciellt snyggt när vattnet kommer under alu-ramen. Men ur Hållf. synpunkt känner jag lugnet. Jag har träbjälkar på vad jag minns 45 x 280 med 60cm mellanrum och det tror jag de flesta har. Träbjälkar sviktar MYCKET innan dom går av. Men oavsett vad det ligger för golv i rummet, så ligger det ju minst en spånskiva under som är limmad och spikad mot reglarna och den bär ganska bra så länge den är torr... :-) Det blir ju som en limmad låda, och den är hur stark som helst! (nästan)
Med parkett på det så är det hur lugnt som helst. Se bara till att det står vågrätt under hela tiden du fyller! Istället för att använda en hel limträskiva tycker iaf jag att det räcker med att köra med plattor på kanske 15 x 15 cm under varje ben, det räcker gott för att fördela lasten så du slipper fula märken och avtryck efter benen. Ur hållf synpunkt vinner du iaf nästan inget alls på en hel skiva. Köp en rolig firre för pengarna istället!! ;-)

Lycka till med ditt akvarium!
#18 - 1 april 2005 20:58
Inte för att jag är orolig för mitt golv precis, det är en gjuten betonsula på mark så den lär väl klara en del :) .

Däremot skulle jag vilja höra vad ni tror om tre stycken IKEA köksstommar med bänkskiva på som underrede till ett 250 liters kar?
Kommer givetvis att skruva det i väggen samtidigt som det står på sina ben.

Min tanke är att införskaffa ett ett sådant kar rätt så snart och ha det i köket. Vore trevligt om jag kunde använda samma inredning som övriga köket.
/ Jens

Annons