Akvariets placering - hållbarhet

#1 - 16 september 2010 18:41
Funderar på att starta ett 112l akvarium i köket men är lie osäker på om bänken tål total
vikten som väl lär hamna runt 140kg.

Vad tror ni?

[ATTACH=CONFIG]37352[/ATTACH]
Tänkt placering för akvariet som är 80X40X35 - utrymmet har måtten 80X60X50

[ATTACH=CONFIG]37353[/ATTACH]
Skåpet invändigt

[ATTACH=CONFIG]37354[/ATTACH]
En bild till.

Det jag lurar på är om skåpet bara sitter i väggen eller om det har markkontakt - går dessvärre att inte att se.

Är det vansinne eller genomförbart?
#2 - 16 september 2010 19:03
Njaaa jag tror faktiskt inte det skulle vara några problem .. Jag har nog mer vikt än 140 kg på min "diskbänk" som är exakt samma skiva som du har och skåpen ser likadana ut och jag har inte haft några problem
#3 - 16 september 2010 19:08
tror inte heller det ska vara några problem :) ha lite party på bänken, håller den för det så håller den för karet ;)
#4 - 16 september 2010 19:18
Jag satt på den i 20 minuter(väger 85kg) - inga knak iaf =)

Vore ju en mardröm om skåpet brakade ihop.
#5 - 16 september 2010 19:24
okej, ja det vore lite tråkigt, men det håller säkert :)
skåpen i ett kök sitter ofta skruvade i både vägg och i varandra :)
#6 - 16 september 2010 20:20
Absolut inga problem, skivan ligger på de stående väggarna/sidorna vilket är en stark konstruktion, skåpen vid sidan om och hyllplanet ger ett bra stöd för knäckning (att sidorna vill böja ut/in tills de knäcks) vilket normalt är den svaga punkten.
Det man kan erinra emot är att bänkskivan är i spån och vid långtidslaster så vill det gärna svikta men eftersom akvariet är lika brett som skåpet kommer framrutan att bära. Jag köpte ett 540 kar som stått så att en hel långsida bars endast av kortsidorna så marginalerna är stora i ditt fall.

Du gav mig en bra ide där, kommer få en likadan hörna i vårt kök :)
#7 - 17 september 2010 06:47
vordf skrev:
Jag satt på den i 20 minuter(väger 85kg) - inga knak iaf =)

Vore ju en mardröm om skåpet brakade ihop.

Om jag förstår rätt så kommer karet att stå ända ut på skåpskanterna så risken att det skulle braka ihop är totalt obefintlig, säkert 90% av alla "riktiga" akvariebänkar är mycket mindre stabila ;)
#8 - 17 september 2010 13:20
Vad skönt att få support - jag kör på detta.

Kan ni skicka era adresser i pm så jag vet vart jag ska skicka räkning om the unthinkable inträffar. [;)]

Någon som vet någon bra lysrörslösning för 80X35?
#9 - 17 september 2010 13:28
på 75x35 kör jag med 4st T8 på 18w (60cm) som sitter lite omlott, om man bygger själv blir det inte så dyrt och vill man inte kosta på stora mängder på lysrör så har biltema dagsljus rör i den längden som man kan stoppa in iaf 2st av för att fylla upp lite (lite svaga på röda spektrat men helt ok för det mesta).
#10 - 17 september 2010 13:59
Det kniviga blir bara hur man ska bygga - det kommer som sagt inte vara mer än 1mm på varje sida av akvariet. Framåt finns det utrymme och bakåt kan ju ordnas.
#11 - 17 september 2010 15:13
Så svårt är det inte att bygga en ramp, den jag nämnde har jag byggt av 4mm plyfa, om det är ett helglaskar så gör bakkanten på rampen som ett U så den typ vilar på båda sidorna av glaset, då agerar Uet som gångjärn om du lyfter framkant och på bredden kan den ju vara några mm mindre än karet och kanske ett par extra mm i framkant så rampen typ sticker ut några mm både fram och bak.
Hoppas det inte lät för rörigt, har en klar bild framför mig hur det skulle kunna se ut :)
#12 - 17 september 2010 15:16
Fast annars kan en ljuskälla monteras direkt på väggen lite ovanför karet om du vill köra öppet kar, att bygga en egen 70w MH är oxå ganska billigt och ger riktigt snyggt ljus :)

Annons