Akvariets nya sol

#1 - 4 januari 2006 13:48
Hej. Jag funderar på att byta lysrör i min 70 liters akvarium!!! Nu har jag ett dåligt gammalt "Sylvanya Standard" lysrör. Växterna trivs absolut inte, de är helt[xx(] ruttna och fula. Jag behöver ett lysrör med 15 watt. Vad har ni för erfarenheter kring lysrör? Grolux? Aquastar? Aquarelle? Vilken är bra, vilken dålig??? Jag vill gärna ha ett lysrör som som gör att akvariet förvandlas till ett djungel full med gröna växter!!![:P] Snälla svara!!!
#2 - 4 januari 2006 13:57
Nu hänger det förståss inte bara på röret hur dina växter mår utan främst på vilken näring dom får.
Ang. rör så skulle jag utan tvekan välja Sylvania Aquastar mtp att det har ett PUR värde på ~0.90
#3 - 4 januari 2006 15:15
[quote=heeke]Nu hänger det förståss inte bara på röret hur dina växter mår utan främst på vilken näring dom får.
Ang. rör så skulle jag utan tvekan välja Sylvania Aquastar mtp att det har ett PUR värde på ~0.90[/quote]

Vad är ett PUR-värde för något??? Ä det bra för växterna? Är inte grolux bra? Jag hörde att det skulle va ett mycket dåligt rör...
#4 - 4 januari 2006 16:15
grolux är främst ett rör som är till för att växterna skall se fina ut, inte för att de skall växa bra. Det är de som du säger väldigt dåliga på.
MVH
Magnus
#5 - 5 januari 2006 15:06
Jag slänger litervis med växter varje vecka i samband med vattenbyte och städning i mina kar. Lysrören jag har är konsekvent de billigaste jag kan hitta, helst ganska vitt ljus, men även de s k varmvita som vi har i taket i vanlig inomhusbelysning. Speciallysrören är svinaktigt dyra och inte värda priset enligt min mening om man inte är speciellt inriktad på växtakvarier. Andra faktorer som spelar stor roll är vattenkvalitet, hur mycket fisk som finns i karet (och andas ut koldioxid).
#6 - 6 januari 2006 00:12
Är PowerGlo ett bra rör för växterna,det står på förpackningen att det är för växter och jag ble rekommenderad det i butiken?
#7 - 6 januari 2006 00:48
[quote=toaden]Är PowerGlo ett bra rör för växterna,det står på förpackningen att det är för växter och jag ble rekommenderad det i butiken?[/quote]

Läs tex denna tråd: Lysrör - vad köpa? som jag fick genom att söka på powerglo.
Sök på powerglo på forumet för mer information. Det finns massor av trådar om powerglo.

Annons