Akvariets form, för-och nackdelar?

#1 - 27 februari 2005 16:55
Hej!

Står i valet och kvalet att ev. byta ut mitt fina Panoramaakvarium mot ett hörnakvarium eller ett 8-kantigt "pelarakvarium" pga platsbrist. Bor i ett gammalt hus med glest reglat golv, men hittills har det iallafall hållit för drygt 200 L. Ni som har såna akvarium, är ni nöjda? Är dom svåra att inreda? Vingliga? Tror ni jag får problem med att vikten fördelas på en mindre yta?

Tacksam för svar!
#2 - 27 februari 2005 18:20
Tag om möjligt hörnakvariumet, det ger sanolikt en större balja, med insyn från ett hål, de åtakantiga är som regel rätt mycket mindre, och bara därför svorare att inreda, för att sen inte nämna att det är fri insyn från alla hål, svårt att gömma undan filtreringen så att den inte syns, osv...

Är du orolig för golvet, så snickra till en sockel, som är stor nog, men det borde inte vara några problem (för all del, men behöver inte snickra till nån sockel, ett par reglar eller en rejäl spånskiva räcker, men en snickrad sockel ser ju bättre ut.)
B!
#3 - 27 februari 2005 18:26
Jag gillar inte "pelarkaren" något vidare alls. Vattenytans kontakt med den omgivande luften är alldeles för liten jämfört med ett traditionellt kar, det blir problem med syresättningen och det är väldigt lätt att överbelasta ett sådant akvarium.

Jag tycker som Mr B. Hörnakvarier är suveräna, tar litet plats och fyller ut ett hörn på ett snyggt sätt. Funderar själv på att köpa ett i storleksklassen 300-400L för mina guldfiskar i hemmet.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#4 - 27 februari 2005 22:38
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Jag gillar inte "pelarkaren" något vidare alls. Vattenytans kontakt med den omgivande luften är alldeles för liten jämfört med ett traditionellt kar, det blir problem med syresättningen och det är väldigt lätt att överbelasta ett sådant akvarium.[/QUOTE]

Vad skulle formen på karet göra för skillnad, det är väl snarare höjden kontra diam. som avgör?
#5 - 27 februari 2005 22:46
generelt har de karen sämre yta till volym ratio, vilket ger sämre möjligheter till syresättning, att bygga vidare på med begränsade möjligheter för "snygga" alternativ till filtrering, som ger mindre än optimal cirkulation, vilket sammantaget kan leda till problem med syrebrist, och nerskitade/svårskötta akvarier. Det kan bli jäkligt snyggt med ett stort centrallt placerat kar, med fri insyn från alla håll, men då snackar man om en helt annan storlek, och då är det lättare att gömma filtrering i mitten (eller ha hål i botten, till in och utlopp, och ytterfilter), så det rör sig då mest om en inredningsfråga... det är svårare att inreda ett kar så det e snygt från alla håll, och det blir ju ett måste, om man kan gå runt det...

B!
#6 - 28 februari 2005 00:00
Tjena

Personligen så tycker jag inte om pelarkaren, för jag har svårt att inreda dem som jag vill. Hörnakvarium däremot är okej om man har dåligt med plats i sitt hem. Jag har alltid varit en förespråkare för de gamla hederliga rektangulära akvariumen.

Akvarium finns numera i alla dess former, så det kan kanske löna sig att titta en gång till

//
Webbsmurfen
#7 - 28 februari 2005 18:23
jag gillar inte pelarna.. insyn från alla håll stödjer egentligen inte reglerna för fiskhållning och jag tycker att de hamnar ganska nära skålar i mina ögon.
#8 - 28 februari 2005 20:15
[QUOTE=Triana]jag gillar inte pelarna.. insyn från alla håll stödjer egentligen inte reglerna för fiskhållning och jag tycker att de hamnar ganska nära skålar i mina ögon.[/QUOTE]

Du kan utan bekymer ha fisk i en skål, den bör dock vara ordentligt tilltagen, och inte nån liten guldfisk skål. Det har inte med formen att göra, lika mycket som storleken. Såg nånstans en "skål" på nån kubik vatten, med kardinaltetror i, mycket tjusigt, och jag kan inte föreställa mig att de var missnöjda de heller...

Vilka regler för fiskhållning som hindrar ett akvarium från att ha fri insyn från flera håll, vet jag inte heller, däremot är det hopplöst svårt att snyggt inreda ett kar, så att det e tjusigt ur alla synvinklar. Precis som vanligt ska ju alla fiskarna ha en möjlighet att hitta sig ett hörn med lugn och ro, men det har mindre med formen och storleken, än inredningen att göra...
B!
#9 - 2 mars 2005 20:36
I mitt fall skulle det inte vara nåt problem med insyn från alla håll, med tanke på att jag avser att placera det i ett hörn. Vad jag är mest nyfiken på är själva stabiliteten, och naturligtvis, huruvida mitt golv skulle tåla en högre vikt på en mindre yta? :-)
#10 - 2 mars 2005 21:06
Ett golv är alltid starkast i hörnen så vikten är inget problem
#11 - 2 mars 2005 21:25
huruvida mitt golv skulle tåla en högre vikt på en mindre yta?

En aluminium stälning av standard modell har för et 450l kar 6 fötter som är 2x2cm (tilltaget) Karet kanske väger runt 600 kg (i runda slängar), Detta ger en belastning på 100kg/fot, dvs 25kg/cm2. eller 250ton/m2 om man så vill
#12 - 2 mars 2005 21:39
[QUOTE=heeke]
huruvida mitt golv skulle tåla en högre vikt på en mindre yta?

En aluminium stälning av standard modell har för et 450l kar 6 fötter som är 2x2cm (tilltaget) Karet kanske väger runt 600 kg (i runda slängar), Detta ger en belastning på 100kg/fot, dvs 25kg/cm2. eller 250ton/m2 om man så vill[/QUOTE]

Nu skulle jag dock inte rekomendera nån att belasta golvet med 250ton/m2 :D

Som kuriosa så är Esseltes gamla tryckeri i Nacka byggt för otroligt tunga maskiner, hållfastheten i den kåken är 12ton/m2
#13 - 2 mars 2005 23:56
Normal rekomenderad max belatning för ett trägolv är 200kg/m^2 .
Så det skall man alltid ha med i beräkningarna , när det gäller betong
så är jag inte lika säker , har för mig att det rör sig om det tredubbla.

/Baggen
#14 - 3 mars 2005 07:29
Frågan har varit uppe förut när belastning av golv har diskuterats.
Det är en sak att varje kvadratmeter får belastas med max 200kg, detta talar dock inte om vad som gäller för en yta på 4cm2 (fot på akvarieställning).
Vad än maxbelastningen för ett golv av trä/betong är så belastar mitt akvarium golvet med motsvarande 250ton/m2, sen är den totala ytan iofs bara 24cm2 vilket ger en totalbelastning på 600kg.
Dom 6 benen är utspridda över en yta på 0,75m2 (karet är 1,5x0,5m) det ger en belastning ,över den totala ytan, på motsvarande 800kg/m2 om man så vill.
#15 - 3 mars 2005 08:40
Du blandar ihop äpplen och päron här heeke, vi kan nöja oss med att konstatera att det kommer att hålla!
#16 - 3 mars 2005 09:12
Nej, jag blandar inte, utan säger bara att det är en sak att belasta säg 100kg på en liten (1cm2) och en stor yta (1m2) även om den totala vikten över en viss yta är den samma.
Nja, om det är 200kg/m2 som är maxlasten för träreglat golv så ligger alla kar >200liter över det, eftersom bottenytan är mindre än 1m2.
#17 - 3 mars 2005 10:27
Du blandar ihop vad själva golvet och själva balkarna håller för, trä, till och med ett mjukt träslag som furu håller absolut för tryck runt 3-4 ton per dm2, jag har själv belastat så, själva balkarna som till viss den kan hänga i lyften skulle gå av som tändstickor vid det trycket...
#18 - 3 mars 2005 10:52
vi kan nöja oss med att konstatera att det kommer att hålla

Japp, även fast mitt kar belastar golvet med ett tryck motsvarande 250ton/m2 ;)
#19 - 3 mars 2005 12:27
[QUOTE=Mr B][QUOTE=Triana]jag gillar inte pelarna.. insyn från alla håll stödjer egentligen inte reglerna för fiskhållning och jag tycker att de hamnar ganska nära skålar i mina ögon.[/QUOTE]

Du kan utan bekymer ha fisk i en skål, den bör dock vara ordentligt tilltagen, och inte nån liten guldfisk skål. Det har inte med formen att göra, lika mycket som storleken. Såg nånstans en "skål" på nån kubik vatten, med kardinaltetror i, mycket tjusigt, och jag kan inte föreställa mig att de var missnöjda de heller...

Vilka regler för fiskhållning som hindrar ett akvarium från att ha fri insyn från flera håll, vet jag inte heller, däremot är det hopplöst svårt att snyggt inreda ett kar, så att det e tjusigt ur alla synvinklar. Precis som vanligt ska ju alla fiskarna ha en möjlighet att hitta sig ett hörn med lugn och ro, men det har mindre med formen och storleken, än inredningen att göra...
B![/QUOTE]

förr stod det i alla fall i djurskyddslagen att:Fiskar bör inte hållas i skålformade akvarium, såsom guldfiskkupor.

det stod även att minst en sida skulle vara insynsskyddad om inte växter skyddar på liknande vis.

Skålar som säljs är i mer än hälften av fallen för små och svårt att inreda, så växter till samma skydd är det knappast tal om...

Visst... reglerna är mest för uppfödare och liknande... men jag försöker följa dem...
#20 - 3 mars 2005 16:13
[QUOTE=Triana][QUOTE=Mr B][QUOTE=Triana]jag gillar inte pelarna.. insyn från alla håll stödjer egentligen inte reglerna för fiskhållning och jag tycker att de hamnar ganska nära skålar i mina ögon.[/QUOTE]

B![/QUOTE]

förr stod det i alla fall i djurskyddslagen att:Fiskar bör inte hållas i skålformade akvarium, såsom guldfiskkupor.

det stod även att minst en sida skulle vara insynsskyddad om inte växter skyddar på liknande vis.

Skålar som säljs är i mer än hälften av fallen för små och svårt att inreda, så växter till samma skydd är det knappast tal om...

Visst... reglerna är mest för uppfödare och liknande... men jag försöker följa dem...[/QUOTE]

Det här med skålar och insyn går att komentera i all evighet, men jag ska med glädje försöka i alla fall en gång till.
Det är inget fel på formen i en guldfisk skål. Gör/skaffa en på 50-500 liter, inred den ordentligt, och stoppa fisk efter vad som är biologiskt gångbart i den, och fisken kommer att trivas lika bra som i en 4kantig balja med motsvarande volym, möjligen bättre, så länge du bara kan hålla vattnet syresatt. Detta iom att burken kommer leda till att minsta sträckan är längre än vad motsvarande sträcka i ett 4kantigt akvarium är (tvärs över, simsträcka i djupled) däremot kommer antagligen skålen vara sämre vad det gäller vax befolkning som går att trycka i, pga sin mindre yta mot luften... Altså sämre möjligheter för syresättning.
Nä, min största anledning till att vara motståndare av även riktigt tilltagna skålar, är de generelt dåliga belysningarna.

Vad det gäller fri insyn, eller frånvaron av densamma, ett runt, eller ett 4kantigt 250 liters kar, spelar ingen jäkla roll, fiskarna ska ha en möjlighet till avskildhet, nånstans att ha en lungn vrå och kalla sin egen, där de kan sitta o titta på tv, medans lillgrabben flyttar in i akvariet i tandläkarmotagningen. Det spelar ingen roll vilken form akvariet har, det är din uppgift som skötare, vårdare, eller vad du nu vill kalla dig, att se till så att trivselkraven har uppfylts.

B!

Annons