Akvariet stinker

#1 - 15 augusti 2009 20:26
Sedan jag fick hem akvariet har rummet det står i börjat lukta något som kan liknas vid sopor. Själva vattnet luktar något som jag inte riktigt kan placera -inte gott iaf. Har ett till akvarium sedan tidigare och det luktar inget speciellt, bara "akvarium".
Någon som vet vad det kan bero på?

Ps, Kollade nitrit i förrgår med dropptest och då var det normalt. ska dock kolla igen nu ikväll eller i morgon.
#2 - 15 augusti 2009 20:29
slamsug botten och gör ett stort vattenbyte
#3 - 15 augusti 2009 20:29
Har ud något speciellt i karet som du inte har i det andra? Gammalt grus eller liknande?
#4 - 15 augusti 2009 20:45
Luktar det ruttna ägg eller rödbetor? Med tanke på din andra tråd - se till att du får en ordentlig rörelse i ytan från din pump.

MVH Lasse
#5 - 15 augusti 2009 20:49
Grothras skrev:
Har ud något speciellt i karet som du inte har i det andra? Gammalt grus eller liknande?

Hmm.. sanden är begagnad. kanske det?
#6 - 15 augusti 2009 20:51
Lasse skrev:
Luktar det ruttna ägg eller rödbetor? Med tanke på din andra tråd - se till att du får en ordentlig rörelse i ytan från din pump.

MVH Lasse

Jao. något sånt luktar det ja.
Ska fixa det med pumpen nu när jag fått reda på att den går att vrida :d
på vilket sätt får en stillastående yta lukten att uppstå? *nyfiken*
#7 - 15 augusti 2009 21:11
Jao. något sånt luktar det ja.

Ska fixa det med pumpen nu när jag fått reda på att den går att vrida :d

på vilket sätt får en stillastående yta lukten att uppstå? *nyfiken*
Dålig syresättning främjar föruttnelse i karet, skapar du däremot ytrörelse så kan syrekrävande bakterier arbeta bättre!
#8 - 15 augusti 2009 22:15
Kan vara lång sökt men sump-gas i botten kanske?
#9 - 15 augusti 2009 23:18
Jag hade en död fisk som låg dåld när det luktade i mitt. Undersök och rengör samt gör ett större vattenbyte och se.
#10 - 15 augusti 2009 23:47
Luktar det ruttna ägg så har du en svavelväteproduktion och då har du för lite syre i burken. Leta efter död fisk som Steffo76 föreslog.

Luktar det rödbetor så har du en cyanoproduktion troilgtvis.

MVH Lasse
#11 - 16 augusti 2009 14:51
Lasse skrev:
Luktar det ruttna ägg så har du en svavelväteproduktion och då har du för lite syre i burken. Leta efter död fisk som Steffo76 föreslog.

Luktar det rödbetor så har du en cyanoproduktion troilgtvis.

MVH Lasse

vad är cyano?
#12 - 19 augusti 2009 16:43
kan meddela att stanken är borta nu.
Den försvann då jag såg till att få rörelse på ytan så det var väl det som det berodde på.
#13 - 19 augusti 2009 17:05
Cyano = blågröna alger = cyanobakterier

MVH Lasse
#14 - 20 augusti 2009 16:30
Upptäckte att jag hade alldeles för höga nitrit- och nitratvärden. Då jag skulle göra vattenbyte upptäckte jag även att det stank otroligt illa från akvariet! Har jag inte känt tidigare då jag bara öppnade lilla luckan för att mata. Fasen är det nitrit-/nitraten som luktar? Har aldrig varit helt förtjust i pumpen (Fluval1+ till 40l med 9 guppy i) men den sitter högt upp och vattenytan rör sig. Fiskarna kippar inte efter luft utan rör sig i hela akvariet. Även kH låg åt skogen jag gissar det beror på nitrit/nitratnivåerna eller?

Bytte 50%vtn och tänkte byra 30% fre-lö-sö utan att mata och sen kolla värdena igen på måndag, hur låter det?
#15 - 20 augusti 2009 17:31
Sophia_ skrev:
Även kH låg åt skogen jag gissar det beror på nitrit/nitratnivåerna eller?

Så har inte jag förstått det att där skulle vara något samband.
kH ska vara karbonathårdhet och ska den öka behövs en källa för detta
ska den sänkas behövs en stark syra, kolsyra är inte stark nog för detta.

Sök på kH och ändra kH så hittar du mer info.
#16 - 20 augusti 2009 17:37
Det "roliga" är att jag har kH 4 i lilla akvariet och 9 i det stora. [?] Och det jag fått fram är att kH avgörs av vad man har i kranen :confused: Får försöka acceptera det här kH till no2/no3-värdena är okej tror jag och sen testa igen och försöka åtgärda om det fortfarande ligger risigt. Det känns svårt att försöka rätta till allt på en gång.

God nyhet däremot är att stora akvariet som varit igång i 3-4 veckor nu ligger på = i både NO2 och NO3. Det var det akvariet jag var mest orolig för eftersom det är nyast. Alltid något! :)

Annons