akvariet sticker ut utanför...

#1 - 14 mars 2012 12:54
hej jag ska starta mitt allra första kar nu och det är på 175L och jag såg igår att karet sticker ut 4cm på vardera sida utanför bänken, bör jag byta bänk eller vidta andra åtgärder för att det inte ska bli "spänningar" i glaset?

tacksam för svar // Patrik
#2 - 14 mars 2012 13:01
hej o välkommen hit :)

ja du så där hade inte jag vågat ha det. allt tryck från ett kar finns ute i hörnen. så om de hänger fritt i luften så är det inte så bra.

jag skulle bara kapat till en större skiva som täcker karet, ca 1,5 -2 cm tjock, massivt trä o lagt på bänken.
klart!
#3 - 14 mars 2012 13:19
Tack, det ska bli jättekul att komma igång men man är ju nybörjare så det sjunger om det :P men det ska nog gå bra.

okej så man kan lägga en skiva på bänken som täcker bottenytan även om skivan inte har stöd ända ut i kanterna då?

har du några bra förslag på första fiskar (ciklider) ?
funderar på att fokusera på malar och räkor men det kan bli rätt tråkigt att kolla på om alla fiskarna "ligger" på botten hela tiden :P
#4 - 14 mars 2012 13:24
ja bara skivan är styv nog. så en spånskiva är kanske inte att rekomendera. gärna massivt trä.

vad är det för bänk du har karet på?

tjaa blå ciklid är både snygg o enkel :) lite av en gammal favorit, dock var det säkert 10 år sen jag hade några.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 mars 2012 13:25
Håller med hannes om att det säkraste och billigaste är att skaffa en tjock träskiva som täcker hela akvariets bottenyta.

Fiskfrågorna hör inte hemma i denna kategori (akvarier och tillbehör) - starta en ny tråd i rätt kategori annars låses tråden
#6 - 14 mars 2012 13:26
will do big chief!
#7 - 14 mars 2012 13:38
okej, ber om ursäkt för fiskfrågan, är ny på denna sida så jag har inte helkoll på allt ään :)
okej, ska kolla på nån skiva i helgen då kanske, vad brukar en träskiva kosta i ca pris mena ja.
har en ikeabyrå (Malm) , har haft stora terrarier på den tidigare :)
#8 - 14 mars 2012 13:43
hmm.. mjaaaoo. många som kommer reagera på att du har karet på malm-byrå. om du kan förstärka den så gör det.

terrarier är inte lika tunga som akvarium. du får ju räkna med ca 200-220 kg nu.

menmen iaf.
en skiva kostar inte jättemycket.
vad har du för mått på karet?
#9 - 14 mars 2012 13:52
okej, hur förstärker jag byrån då?
karet är 88*40*50 (L*H*D)
vad kan man ställa karet på annars som inte kostar en förmögenhet dvs.. har inte så stor budget för sånna inköp nämligen, trodde att det gicka att ha det på den byrån jag redan har.
#10 - 14 mars 2012 13:59
tjaa med lite vinkelbeslag o ett par reglar kanske.

det går nog ha karet på den, men det är ju lite risky. tänk om man råkar stöta till karet o hela möblen viker sig. om man kan motverka det så.

här har du en skiva som du kan kapa till

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40146524/
#11 - 14 mars 2012 14:07
okej, ja jag får fundera lite helt enkelt, ska se hur man kan lösa det . tack för hjälpen iaf :)
#12 - 14 mars 2012 14:08
eller åk ner till ett byggföretgag. typ byggmax, k-rauta, beijer o kolla om de har nån spillbit i massivt i ungefär rätt mått. kan du säkert få för lite kaffepengar :D
#13 - 14 mars 2012 18:21
Är det ett ramakvarie?
För är det ett Ramakvarie så är det nog ingen större fara då ramen tar emot alla spänningar (ramakvariums bottenglas nuddar inte vid något underifrån utan endast ramen gör det). Är det ett annat slags akvarie så skulle jag definitivt flytta det.

Såhär stod mitt 152L Ramakvarium i 3 år utan problem på just det.., *trumpinnarna virvlar* en Malm byrå! http://i.imgur.com/Nq2au.jpg ej förstärkt.

Vikten kommer ovanifrån och sålänge du inte tacklar eller snubblar in i byrån (eller har skruvit ihop den dåligt) så lär den inte braka ihop precis.
#14 - 14 mars 2012 19:47
Själv skulle jag ha byggt en egen bänk.
Kostar ett par hundra men å andra sidan får man en personlig touch..
för 5-6 år sen byggde jag ett själv. Gjorde först en stabil ram av 95x¤45 reglar, kläde in ramen med vanliga golvlaminatskivor satt dit lite lite hörnlister,golvlister plus en tjock plyfaskiva på toppen Har för mig att
materialkostnaden var mellan 400-500:- färdigmålat å snyggt.
sen så behöver man inte fundera på om det håller..det gör det garanterat.
:)
#15 - 14 mars 2012 19:57
Jag vill inflika att mitt stora möbelakvarium från Akvastabil på 530liter (markII), den bänken har ändstycken som är 30 mm MDF !

Övriga stående skrivor är endast runt 10mm, så de verkar ha lagt krutet på yttersta delen av bänken.
#16 - 14 mars 2012 20:36
Jag har haft både ramakvarier och helglas stående så ändarna hängt fritt. Inga problem hittills med det, fast givetvis blir det lite säkrare med en skiva under. Osäkra bänkar däremot är större bekymmer. Det går ju alltid att ställa sig ett par tre personer på bänken och se om det känns stabilt.

Annons