Akvariet sprack på julafton!

#1 - 25 december 2007 00:17
Hoppas ni alla haft en skön julafton och hunnit firat orsaken till att vi firar den. Det har i alla fall jag trots att julaftonen började med att mitt 160 liters akvarium sprack i bottenglaset. Gissa om man kände lite panikkänsla. 160 liter vatten på överplan i en villa är ju inte direkt det man längtar efter:(.

Och som tur var så blev aldrig så fallet. När jag skulle ge fiskarna frukost upptäkte jag en stor pöl på golvmattan och jag hörde att det droppade. Kollade snabbt läget och upptäckte en stor spricka i bottenglaset. Såg dock att vatten nivån knappt sjunkt och drog en lättande suck.

Snabbt drog jag fram hinkarna, slangarna och håvarna för att omedelbart påbörja evakueringen. Tanken att sprickan skulle bli större eller att glaset helt skulle falla ur (eftersom det stod på en ställning utan botten) kom över mig med kallsvett medans jag ökade tempot och involverade hela familjen.

Efter 10-15 minuter var karet tomt och efter ytterligare 10-15 minuter var all inredning borta och karet flyttades bort från barnens gigantiska bilgolvmatta. Mattan rullades undan och jag kunde konstadera att inga skador skett på trägolvet.

Nu har fiskarna fått ett nytt hem tillsammans med 15-talet yngel i mitt 100 liters yngelakvarium, hoppas nu att dom hittar harmoni med varandra.

Efter denna upplevelse har jag beslutat att fortsättningsvis lägga något mjukt i botten på mitt akvarium och mitt kommande (ersättnings akvarium som måste införskaffas snarast) och funderar då på om någon har ett bra tips. ??? Vad kan man lägga under gruset och stenarna för att skydda glaset??

Jag anar att det måste blivit någon lite spricka när jag dagen innan rengjorde akvariumet och flyttade runt inredning bestående av stort grus och stora stenar.
#2 - 25 december 2007 00:34
Lägg i en bit liggunderlag eller frigolit som du skär till så att alla sidor utom baksidan är ungefär 2cm från glaset så att den inte syns.
#3 - 25 december 2007 01:45
jag har silikonerat fast 1cm frigolit i botten på alla mina kar, känns tryggt iaf
#4 - 25 december 2007 01:57
fredd skrev:
jag har silikonerat fast 1cm frigolit i botten på alla mina kar, känns tryggt iaf

hejj din fiskar där är snyggt bild tycker jag där.. kul se din bildar där du har många där karet hemma.. kul se där.. god jul önskar classe
#5 - 25 december 2007 03:35
Plötsligt blev julen ännu dyrare... Dock är det alltid tråkigt när det händer.. Tur att det inte sprack helt så det tömdes på 5 sec iaf.. Hoppas det löser sig!
#6 - 25 december 2007 07:41
vattenskador på träet ser man inte direkt om det inte forsat ut, tyvärr får du nog räkna med att golvet blivit förstört där men syns inte förrän om nån veckor typ
#7 - 25 december 2007 08:14
Det finns vattentät neopren från 1 mm att köpa, den skyddar ju isåfall glaset från repor och den typ av stenskottskada du råkat ut för, du höjer dessutom temperaturen för dina växters rötter så dom slipper "kalla fötter"

Ta bort bottenglaset och skär bort silikonet, gör en pappmall efter den gamla botten men ge 1 mm plats för silikonet runt om och gå till en glasmästare och få ett nytt tillskuret, välj 1-2 mm tjockare, neopren kan limmas mot botten med ex vattenglas.

Med.Vänliga.Jul.Hälsningar

Själv håller jag på med idén till en lågnivågivare som ska ringa upp min mobil om vattenivån sjunker, tex vid läckage, slangbrott eller dyl, fast en fuktdetektor under karet kopplat till ett inbrottslarm kunde ju fungera lika bra..

Annons