Akvariet lutar!

#1 - 12 mars 2010 19:51
Hej

Jag har ett 400liters akvarium på ett parkettgolv i mitt vardagsrum.
Vid uppstart så mätte jag in akvariet enligt konstens alla regler med vattenpass.
Nu har golvet "satt" sig och akvariet lutar framåt in mot mitten av rummet.
det rör sig om 8mm
Akvariet lutar även diagonalt med 5mm.
Försökte ikväll att få det rakt genom att sätta in plastskivor under fötterna men det står inte rakt ändå:mad:
Bör jag vara orolig över detta?
Hur mycket får det luta innan det blir blött på golvet i min lgh?
Lutar era akvarium något eller står dom perfekt?

/Peter
#2 - 12 mars 2010 19:59
Så akvariet är fyllt (?) och du lyckades sätta in plastskivor under fötterna på ett 400-liters :o

Att akvariet lutar gör inte så mycket, men diagonalt är det inte alls bra :S
#3 - 12 mars 2010 20:09
DAHLBERG skrev:
Så akvariet är fyllt (?) och du lyckades sätta in plastskivor under fötterna på ett 400-liters :o

Att akvariet lutar gör inte så mycket, men diagonalt är det inte alls bra :S

Jag tömmde ur hälften av vattnet och tog en kofot och lyfte upp möbeln:D
Använde en isskrapa som jag delade i 4st delar att lägga under fötterna.

/Peter
#4 - 12 mars 2010 20:56
Fjosor skrev:
Jag tömmde ur hälften av vattnet och tog en kofot och lyfte upp möbeln:D

Använde en isskrapa som jag delade i 4st delar att lägga under fötterna.

/Peter

Det där låter lite farligt tycker jag nog allt...:)
Bilagor:
#5 - 12 mars 2010 21:12
Det gick ganska lätt faktiskt. men tyvärr så blev det inte bättre av att jag la in plastbitar under fötterna.. samma lutning fortfarande
Och fler bitar under fötterna vill jag inte lägga dit. då blir det nog skevt åt alla håll och kanter.
Kan jag ha akvariet i den här lutningen?
Det är ju "bara" 5mm på längden.
#6 - 12 mars 2010 21:24
Hahaha kofot och bryta upp benen när akvariet är halvfullt :D Busigt värre XD Jag skulle kanske inte vågat göra det :p Jag skulle nog tömt akvariet och sedan lodat om.
#7 - 13 mars 2010 20:26
DAHLBERG skrev:
Hahaha kofot och bryta upp benen när akvariet är halvfullt :D Busigt värre XD Jag skulle kanske inte vågat göra det :p Jag skulle nog tömt akvariet och sedan lodat om.

Jag skulle nog säga att jag lyfte väldigt försiktigt på ett ben i taget;)
tömma akvariet är inte aktuellt. då kommer jag lägga ner i så fall. allt fungerar så bra och akvariet är kanonfint med massor av växter:)

Någon som har ett akvarie som lutar lite och kan lungna ner mig?

/Peter
#8 - 13 mars 2010 20:31
Om karet lutar åt ett håll är det absolut ingen fara, är det däremot på diagonalen bör du bli lite bekymrad...
#9 - 13 mars 2010 20:35
Jag är bekymrad.
#10 - 13 mars 2010 20:39
Då skulle jag personligen tömma ur karet och loda om det...och sedan sova gott;).
#11 - 13 mars 2010 20:42
jag har ett 54 liters kar som lutar diagonalt ca 1 cm. har haft det ca fyra år utan problem:D
#12 - 13 mars 2010 20:42
Vad är det för ställning till karet?

En enklare aluprofilsställning skulle man aldrig våga loda med kofot i efterhand med alla sättningar det skulle överföra till karet :P

Dock har jag lodat om mitt 222 liters i efterhand med hjälp av möbelflyttare (hävstång av nästan samma princip som kofot)

Dock är hela stommen av 75x90mm furu och en 28mm massiv skiva av ek som karet står på.

Ingen risk då att sättningar når karet med sån styv konstruktion...
#13 - 13 mars 2010 20:44
ansjo skrev:
Då skulle jag personligen tömma ur karet och loda om det...och sedan sova gott;).

Fan vad jobbig du är ;) Haha
Jäkla skit golv som det står på!
#14 - 13 mars 2010 20:45
Jo, men för säkerhets skull...lägg inte ner för detta, du får se det som en nystart istället:)!
#15 - 13 mars 2010 20:51
Karet står på en möbel som följde med .. köpte det nytt på akvarielagret
Så det finns inga fötter att skruva på. det är en stabil möbel annars hade jag inte vågat mig på kofotsmetoden
#16 - 13 mars 2010 20:53
osse skrev:
jag har ett 54 liters kar som lutar diagonalt ca 1 cm. har haft det ca fyra år utan problem:D

Jösses. 1cm på ett standardmåtts 54 liters=1:60

Ett sådant fall/lutning skulle nästan vara för mycket i en dusch :p

Boverkets minimumkrav är 1:150 och max på 1:50 för att inte orsaka fallolyckor i duschen pga lutning. :D

Akta dina fiskar inte snubblar!
#17 - 13 mars 2010 21:07
ansjo skrev:
Jo, men för säkerhets skull...lägg inte ner för detta, du får se det som en nystart istället:)!

Men. När jag tömmer karet kommer golvet enligt lagen om all djävlighet att återgå till sin ursprungliga position. Vilken är perfekt vågrät
Vad göra då?
Svårt för mig att mäta in ett fall som kommer med vikten som blir av vattnet.
Ja du förstår säkert vad jag menar.

/Peter
#18 - 13 mars 2010 21:10
Lagen om alltings jävlighet:p!
Jag vet vad du menar, och det är inte lätt att fixa, men lite större bäryta under benen skulle troligen inte göra saken sämre iaf, du kan inte lägga en spånskiva eller liknande under möbeln?
Kanske inte så snyggt kanske, men det är inte det som var frågan;)...
#19 - 14 mars 2010 01:40
ansjo skrev:
Lagen om alltings jävlighet:p!

Jag vet vad du menar, och det är inte lätt att fixa, men lite större bäryta under benen skulle troligen inte göra saken sämre iaf, du kan inte lägga en spånskiva eller liknande under möbeln?

Kanske inte så snyggt kanske, men det är inte det som var frågan;)...

Det är nog som ansjo säger. mer bäryta behöver du, så sätt dit en hel plywoodskiva eller gör större fötter av stabilt material.

Bänken jag gjorde själv till mitt 375L lutar några enstaka milimeter men haft det några månader nu och det fungerar väldigt bra.
#20 - 15 juli 2010 00:14
Gammal tråd men kan ge et svar ifall någon annan undrar. Du vet att det lutar 8 respektive 5 mm. När du sedan tömmer akvariumet och du då får det helt rakt p.g.a att det inte är någon stor tyngd på golvet. Så kan du ju bara palla upp akvariumet 8 respektive 5 mm och strunta i att loda för det kommer inte stå rakt. Sedan när du fyller akvariumet så kommer parketen med stor snorlikhet att sjunka dom där 8 respektive 5 mm och borde då stå rakt.

Annons