akvariet ligger inte emot ställningen

#1 - 30 juli 2008 20:14
nytt problem med 222 litaren som jag nyss upptäckte. akvariet ligger inte emot aluminumställningen på mitten, utan det är någon halv mm mellanrum mellan akvarieramen och ställningen som om ställningen ligger i en lite båge. Det är ett alu-akvarium som för övrigt är invägt och lodat och allt sånt. är detta något som kan göra så att karet spricker, eller håller aluramen allt på plats?
#2 - 30 juli 2008 20:25
Kan man inte justera benen så att detta stämmer? Brukar kunna det tror jag. Annars skulle jag rekommendera en fläskig furuskiva eller nåt som är plan. Du ska inte förlita dig på ramen. Den är inte till för att bära vikt. Är flexet på glaset för stort sker det tyvärr en olycka.
#3 - 30 juli 2008 20:27
jahopp då är det bara att tömma allt igen och börja om,, jag som fått det så bra o allt
#4 - 30 juli 2008 20:31
Jag tycker det är vär det så du kan sova om natten.. Annars kanske du kan tömma en del för att minska belastningen och vänta på flera svar här. Har mitt 720 på lekablock som var ojämna. En del var i luften så jag vågade inte chansa utan köpte en stor furuskiva (kapad av spillbit) på bauhaus för 200:-
#5 - 30 juli 2008 20:36
nu kollade jag mer på hur vattnet låg och det verkar ha satt sig på ngt vis för det verkar inte ligga diagonalt rätt heller, vattennivån är lägre i ena hörnet. Vetifan hur man ska få till eftersom jag varit så nogran som jag bara kan när jag satte upp det
#6 - 30 juli 2008 20:41
Att det lutar är inge bra men det är BETYDLIGT värre om det inte lastar plant. Kolla så att lutet inte bara är skenbart och beror på limningen av ramen. Precisionen är inte alltid 100%. Min ram tex går ner några mm i mitten. Är lutet bara några mm så gör det absolut inget i 200-liter heller
#7 - 30 juli 2008 21:22
men om det lutar mot ena hörnet då?
hur vet man om det är limningen eller om det verkligen står snett?
nu är vattnet i prinicp borta bara några pölar kvar, inredningen ligger också kvar, samt ett julidochrtomisyngel som åkte med kalkstenen från det förra akveriat och ner hit och på något vis har klarat sig under dagen, men nu lär det ju inte klara sig något mer.
#8 - 30 juli 2008 21:28
kollade mer på det nu och det är faktiskt själva ställningen som är lite böjd på mitten neråt så inte akvariet ligger emot hela vägen. ska man byta ställning kanske?
Bilagor:
#9 - 30 juli 2008 21:36
Får jag fråga hur många ben ställningen har???
Har den bara 4 så är det inte lika noga. Trodde först att det var 6 ben och då ska de lasta jämnt. Mesta trycket kommer ligga på benen och är det bara stången mellan så kanske det inte är hela världen ändå.
#10 - 30 juli 2008 21:37
det är 4 ben,, kan man ändra på benhöjden när det är inredning i karet?
#11 - 30 juli 2008 21:40
inredning gör nog inget
#12 - 30 juli 2008 21:44
hur länge kan karet stå utan pumpen igång innan det blir giftigt, det är ett bottenfilter.
#13 - 30 juli 2008 21:50
Att karet lutar lite, några millimeter, är OK. Men en glipa mellan ramen och ställningen låter otäckt. Jag skulle nog byta ställningen.
#14 - 30 juli 2008 22:00
dethär jävla pissakvariet var nog min sämsta affär ever. silikoner var så kasst efter 3-4 år så det bara hängde i flagor, det silikonades om på Åleds, och nu ställnigen som är skit.
hur kan man som tillverkare vara nöjd med sådan dynga. jag köpte det beg för 1500:-, hade varit bättre och billigare och mindre påfrestande för nerverna att köpa nytt hos en erkänd kvalitetstillverkare. aldrig mer begangnat iaf....
#15 - 31 juli 2008 20:10
det var tydligen ingen fara med glipan iaf. det verkar som att många akvarieställningar i den storleken bara tillverkas med 4 ben och det blir det tydligen så, glipa alltså. faran är när silikonet blir gammalt och börjar släppa, då kan det rasa. Jag är inte orolig. Karet har stått med uselt silikon i ca 4 år. nu är det omsilikonat av åleds och bör därmed klara sig ett gäng år till. innan dess har man nog ändå skaffat något annat kar skulle jag tro. Hur som helst, tack för era svar och det var faktiskt tur att jag tömmde det eftersom det låg lite ur lod s.a.s ändå. Nu är det igång igen med inredning och vatten.

Annons