Akvariet läcker! Puh!

#1 - 15 november 2009 16:46
Ikväll blev man rätt klen när akvariet hade vatten utanför ramarna.

Kom in i vardagsrummet och såg vatten tränga ut längs hela långsidan på karet och man fick många tankar i skallen. Har precis gjort om i karet och blev riktigt nöjd. Skit också!

Efter några sekunder såg jag att mitt snöre eller snarare garntråd som jag tidigare bundit fast en gaffel som håller gurkbiten på botten, att den låg över kanten i ena hörnet.

Troligen har den blåst ner från täckglaset av vindraget när man går förbi.
Sen har visst vattnet sakta sugits upp av garnet och längs efter tråden och bildat denna vattenpöl på utsidan.

Gissa om man blev glad när tråden var blöt och att det fanns vatten på aluminiumprofilen som inte kan komma från en ev spricka i karet.

I fortsättningen blir det fiskelina eller någon icke absorberande tråd att fästa gaffeln med.

Inte kul detta. Gick in i rummet enbart för jag hörde ett konstigt ljud som man direkt kopplade ihop med en sprucken ruta efter att lagt ihop ett och ett.

Det visade sig senare vara en av katterna som lekt med ett plastlock som slog mot parketten och orsakade ljudet när hon tappade taget om kanten...

Puh!...
#2 - 15 november 2009 16:55
En ganska skön upptäckt, kan jag tänka mig :d.

Håriga yngel kan konsten att sätta fart på småprylar... just nu far mina runt och spelar bandy med en sten, så det smäller i sarg... förlåt, golvlisten :p...
#3 - 15 november 2009 18:54
Drömde en natt att mitt 720 hade börjat läcka och det sa plask när man stoppa ner första foten på golvet från sängen.
Lite läskigt det oxå.....
#4 - 15 november 2009 20:33
Jag har varit med om ett plask när jag klev ner i källaren :(
Dock inte orsakat av akvarium ( då hade jag behövt ha ett kar av Kjells kaliber). Men otrevliga överraskningar blir det med vattenskador. Tur att du klarade dig och ditt hus.

/B
#5 - 16 november 2009 09:27
[QUOTE=drd;bt29792]Drömde en natt att mitt 720 hade börjat läcka och det sa plask när man stoppa ner första foten på golvet från sängen.
Lite läskigt det oxå.....[/QUOTE]

Det är otäckt. Man har ju vaknat några gånger och inte kunnat sova förrän man gått ner och kollat läget :)

Har varit med om en läcka när jag bodde hemma. Då var det 8-10 liter som sipprat ut av 30 liters akvarium. Det var på gränsen till skador. Då var hela köket fullt i vatten men med heltäckande korkmatta och möjlighet att ingripa i tid så gick det bra.
#6 - 20 november 2009 11:01
Värsta mardrömmen är väll ett spräckt akvarium!! :eek: Hur många gånger har man inte drömt om att front glaset "ploppar" ut och vattnet forsar... Man vaknar dyngsvettig inlindad i sitt täcke...
#7 - 21 november 2009 19:15
[QUOTE=C.Ciklid;bt29819]front glaset "ploppar" ut och vattnet forsar[/QUOTE]
Hände mig en gång. Fruktansvärt. Jag hade drömmar om det då och då i flera år, och så sent som i förra veckan flög jag upp ur sängen när en av katterna spolade på toaletten mitt i natten.
#8 - 22 november 2009 14:52
Hade faktiskt lyckas förtränga min episod men det var på 1980-talet då toppakvariet i en ställning rämnade i ena hörnet. Akvariet var bara på 60 liter och jag satt i närheten men gissa om det forsade vatten. Jag var snabbt där och tryckte ihop sidorna och ropade på hustrun som som tur var var hemma. Hon kom snabbt med hinkar och slangar eftersom hon både hört plasket och därefter tillhörande eder. 20 liter ut på nolltid över heltäckningsmattan i gillestugan...

Annons