Akvariet läcker!

#1 - 20 februari 2007 15:54
Ja nu har även jag blivit drabbad, mitt 135L akvarium har börjat att läcka. Det är inte så vattnet forsar ut utan det droppar 1droppe vare 4:e sekund. Det är längst nere i skarven mellan bottenglaset och framrutan som det läcker och jag undrar nu hur stor risken är att silikonet skall lossna helt och att det skall börja forsa ut? Tror ni att det klarar att stå så någon dag om man har en hink under eller borde man försöka att ordna ett nytt akvarium på en gång?

Tacksam för svar!
#2 - 20 februari 2007 15:55
Om du kan så är de ju bäst att tömma karet och fixa läckan
#3 - 20 februari 2007 16:03
Richard.R skrev:
Om du kan så är de ju bäst att tömma karet och fixa läckan

Jo det förstår jag också men det är det att jag inte riktigt tror att jag har någon möjlighet att ordna det[:o]
#4 - 20 februari 2007 17:10
Nu har jag löst det på det här sättet.

100L ställs på bänken som inte är färdigmålad och fylls upp med gammalt vatten, därefter så flyttas ytterfilter, doppvärmare, och fisk dit.

Jag beställer/köper ett nytt kar (troligen rubin) på 180-240L och sedan så fyller jag upp det med vattnet från 100L och ytterfilter, doppvärmare och fisk flyttas dit:)

vad tror ni om det?:)
#5 - 20 februari 2007 17:24
tråkigt o höra glenn.
men de l¨åter bra så som du har gjort.. dumt o chansa. annars kan du tömma ut hälften av vattnet o se om det blir mindre tryck, då kan det sluta att droppa om du har tur.
#6 - 20 februari 2007 18:50
Jo det var ju lite synd att det börja läcka men tur i oturen för det verkar som om jag äntligen får lov av pappa att skaffa ett 240L nu:D

Ska försöka slänga upp en bild här lite senare på hur det blev efter flytten:)
#7 - 20 februari 2007 19:16
Glenn skrev:
Jo det var ju lite synd att det börja läcka men tur i oturen för det verkar som om jag äntligen får lov av pappa att skaffa ett 240L nu:D

Inget ont utan att det för nåt gott med sig...;) :D
#8 - 20 februari 2007 19:36
Kanske...

Glenn skrev:

Ska försöka slänga upp en bild här lite senare på hur det blev efter flytten:)

:D tur i oturen då?:D :D :D
#9 - 20 februari 2007 19:37
Glenn: Hur gammalt är akvariet som läcker ?
#10 - 20 februari 2007 20:16
Jo det var tur i oturen:D

albjohn skrev:
Glenn: Hur gammalt är akvariet som läcker ?

Ja det var si sådär en 30år ungefär. Det silikonades om för cirka 6år sedan:p

lägger upp en liten bild på nya karet, dock suddiga fiskarn men orkar inte sitta och ta miljoner foton just nu:p
#11 - 20 februari 2007 22:11
Vad var det för fiskar du hade i det som sprang läck.
Jag har en polare vars (kommer inte ihåg vad det var för någon fisk) Tuggade på siliconet, började dock aldrig läcka men ändå.
#12 - 20 februari 2007 22:13
Tenkare skrev:
Vad var det för fiskar du hade i det som sprang läck.

Jag har en polare vars (kommer inte ihåg vad det var för någon fisk) Tuggade på siliconet, började dock aldrig läcka men ändå.

Det var diskus som jag hade i akvariet, och har aldrig sett dom tugga på silikonet. Men nu har ja iaf övertalat pappa så det blir ett 240L runbinkar:D

Annons