Akvariet läcker

#1 - 13 oktober 2003 09:55
Hjälp! När jag vaknade i morse så läckte mitt 300l akvarium. Jag har nu tänkt silicona om det men har aldrig gjort det förut så jag skulle behöva lite tips.
Bör man ha något speciellt lösningsmedel för att ta bort det silicon som redan är i akvariet eller räcker det med ett rakblad? Vad kan jag använda för att få akvariet helt rent? Jag har förstått att det är viktigt för att få det nya siliconet att fästa ordentligt.
Vilket typ av silicon lim är att rekommendera och hur länge kan man räkna med att det håller?
Tacksam för svar så snart som möjligt...
#2 - 13 oktober 2003 10:02
ta först bort allt silkon med ett rakblad, tvätta sedan med någon form av sprit typ aceton utan olja. Sedan är det bara att börja kladda...Föreslår ett mun o nässkydd då man blir bra snurrig i bollen :)
#3 - 13 oktober 2003 10:05
Hej. Du kan använda dig av antingen rakblad eller brytbladskniv. Personligen föredrar jag det senare alt. men det är ju vilket som.
Du behöver inte smeta in siliconet med nått, bara skär bort det! ALLT ska bort!(för att det ska bli bäst).

När allt är borta skall du använda nån form av rengöringsmedel, tex kemiskt ren aceton utan olja (röd etikett tillverkad av Gripen). Ta en ren trasa och rengör med medlet där du skall siliconera. Rengör allt på samma gång. När du gjort det tar du ditt "glassilicon" och sprutar på det i hörnen å kanterna! Se bara till att det är silicon som funkar i akvarium! Det står på tuben!

När du fyllt en kant med silicon tar du ditt ena pekfinger å pressar lätt in siliconet å formar det! Så gjorde jag, kant för kant.

Efter att det sedan har torkat så kan du fixa till silikonet om du vill, om det blivit fula bulor eller senare. Men tidigast 2 dar efter silikoneringen!

#4 - 13 oktober 2003 10:38
Tack för dom snabba svaren! Hur länge kan man räkna med att det ska hålla? Jag ville helst inte vara med om en sån här läcka igen.
#5 - 13 oktober 2003 10:46
Räkna med 20 år eller mer om arbetet blev korrekt utfört.
Använd gärna både brytbladskniv och rakbladsskrapa och ha ordentligt med blad, det slöar ner (industri)rakbladen mer än man kanske kan tro och slöa blad är ineffektiva blad.
#6 - 13 oktober 2003 10:47
20 år om du gör rätt. Sök här på forumet så hittar du massor av tips.
#7 - 13 oktober 2003 13:56
Ett litet minitips i sammanhanget. Doppa fingret i vatten med mycket diskmedel ofta medan du formar silikonfogen annars har du snart hela alltet på fingern.

Annons