akvariet läcker!!

#1 - 5 oktober 2009 14:32
märkte att mitt 150L akvarie droppade lite så satte slang på bottenplattan o ledde ner den till en hink men nu har jag blivit av med ca 2 L vatten o börjar fundera på vad jag ska göra åt detta.

Inköpte nyss detta Plastbytta 55L och
Akvariesilicon o undrar om det finns någon enkel lösning? för det läcker minimalt några deciliter per dygn
#2 - 5 oktober 2009 14:45
Häll i kylarcement! =P Hahaha! Skämt å sido.

Läcker det i fogarna eller är det en spricka någonstans?
Bilagor:
#3 - 5 oktober 2009 14:45
Ser du var det kommer ifrån? är det från någon fog ska du ska tömma karet.
Är det en limfog som börjat ge sig så kan det gå fort.
#4 - 5 oktober 2009 14:58
ser inte vart det läcker alltså det är extremt lite men ska tömma akvariet nu iaf men hur ska jag veta? blir jag tvungen att skrapa bort all silicon ta loss glaset och tvätta med sprit?
akvariesiliconet från claes ohlsson tar ju 2 mm per dygn att torka måste man verkligen vänta så länge? o man använder väl hellst tjockare på ett 150 akvarie? o hur får man press på glaset när man fogar?antar att det ska vara under lite press
#5 - 5 oktober 2009 17:54
Du behöver ju inte ta bort glaset helt. Skaffa en rakbladsskrapa eller en böjlig bladkniv och skär bort silikonet. Tvätta med rödsprit fyll hörnet med silikon och dra med en sked eller liknande så du får en bra radie på fogen. skrapa bort överskottet. Låt härda åtminstone två dagar(beror lite på temperaturen). Piece of cake :-)
#6 - 5 oktober 2009 18:11
ok tack för svaret :) men går kemiskt ren bensin bra? enda jag har hemma dom hade ingen aceton i affären
#7 - 5 oktober 2009 18:15
jag tror det funkar bra men andra kan rätta om jag har fel
#8 - 5 oktober 2009 18:47
Lasik skrev:
ok tack för svaret :) men går kemiskt ren bensin bra? enda jag har hemma dom hade ingen aceton i affären

Vanlig bensin förstör silikon, jag vet inte hur den kemiskt rena är. Tex akrylatbensin förstör inte silikon, ja om man inte räknar med lukten som sitter i lääänge.

T-sprit måste de väl ha?
#9 - 6 oktober 2009 13:16
körde med kemisk ren bensin upptill och sen insåg jag hur mycket akvariesilicon jag skulle behöva så var tvungen att bryta o börjar idag istället men idag fick jag fixat aceton o körde resten av akvariet med det sen 4 tuber silicon till och nu är jag färdig, men hur ska jag veta att det funkar? kan ju ta dar innan det börjar läcka om inte siliconet har satt sig? finns det nån enkel felsökning för att finna läckage ?

och har ju som sagt mina firrar i en 55 liters back för tillfället hur bra mår dom av det? dom har det ju relativt trångt om man jämför med 150 L. hur snabbt måste akvariet upp igen?
#10 - 6 oktober 2009 14:04
T-röd går också bra att tvätta med.
#11 - 10 oktober 2009 08:13
Lasik skrev:
körde med kemisk ren bensin upptill och sen insåg jag hur mycket akvariesilicon jag skulle behöva så var tvungen att bryta o börjar idag istället men idag fick jag fixat aceton o körde resten av akvariet med det sen 4 tuber silicon till och nu är jag färdig, men hur ska jag veta att det funkar? kan ju ta dar innan det börjar läcka om inte siliconet har satt sig? finns det nån enkel felsökning för att finna läckage ?

och har ju som sagt mina firrar i en 55 liters back för tillfället hur bra mår dom av det? dom har det ju relativt trångt om man jämför med 150 L. hur snabbt måste akvariet upp igen?

Inte bra att ha dom för länge men om du sköter vattenbyten och matar sparsamt kan dom säkert klara sig i en vecka. Största problemet är nog stressen om det är väldigt trångt..
Jag brukar alltid ställa karet i badrummet och fylla på det, låta det stå över natten och kolla om det läcker innan jag tar in det i vardagsrummet..
Solikonade om dett 500l och det fyllde jag vatten i redan dagen efter silkonjobbet, sedan in i vardagsumet. HAr varit tätt i 8 månader nu..
#12 - 10 oktober 2009 08:28
Tänk på att silicone härdar 1-2 mm per dygn så lägger man en bred och djup fog så tar det ett par dagar innan den är genomhärdad.
#13 - 10 oktober 2009 08:45
Lasik skrev:

5 tuber silikon på ett 150 l akvarium??
Jag använde två tuber när jag tätade om mitt 540 kar.(endast invändigt)

Hitta små läckor tar sin tid. En ide kan vara att ställa karet på en duk så det inte sprider sig så fort, fyll upp någon cm i taget och töm så fort du ser att det läckt, det borde ge en ledtråd för höjd och läge (allt under vattenytan :rolleyes:) Läckan kan ju vara i botten ändå men att det kräver ett visst vattentryck för att det ska börja läcka.

Ett ämne som färgar som tex kaliumpergamanat kan ju osså hjälpa till då man ser var det går i silikonet (om det nu inte är svart silikon)
Slut på förslag:D
#14 - 10 oktober 2009 09:47
H*lv*t*

såg precis en 10cm spricka i mitt 100L akvarium :O
har ungefär 15fiskar i det...

har även ett 250L akvarium som stått igång sedan 2veckor tillbaka, har varit fiskar i det sedan 1 vecka (4st palettciklder)

vad är smidigaste lösningen? :(
#15 - 10 oktober 2009 10:09
Jag vet vad jag skulle gjort iallafall... kvickt som tusan tömt det och hivat över fiskarna i det andra akvariumet (eller hinkar baljor... vad som helt som är vattentätt!).
#16 - 10 oktober 2009 10:09
I med det gamla filtret i stora karet och lasta över fiskarna. Håll koll på nitriten och mata sparsamt.
#17 - 11 oktober 2009 13:32
införskaffat nytt akvarium, och lastat över endel fiskar till det stora karet,
inget vatten läckt! :D

Annons