Akvariet kanske läcker!

#1 - 30 oktober 2005 17:53
Hej. I morse så upptäckte jag att det kom ut vatten från baksidan och från sidan på mitt akvarium. Är det en läcka i akvariet? Eller är det bara vatten från gårdagens städning som hamnat under akvariet och som nu pressas ut av akvariets tyngd? Snälla, hjälp mig! Är orolig för att det inte kommer finns så mycket vatten kvar i akvariet snart...
#2 - 30 oktober 2005 17:55
[QUOTE=elvina]Hej. I morse så upptäckte jag att det kom ut vatten från baksidan och från sidan på mitt akvarium. Är det en läcka i akvariet? Eller är det bara vatten från gårdagens städning som hamnat under akvariet och som nu pressas ut av akvariets tyngd? Snälla, hjälp mig! Är orolig för att det inte kommer finns så mycket vatten kvar i akvariet snart...[/QUOTE]

Det kan hända att du kanske fått in vatten mellan glaset och profilen.
Håll utkik lite hela tiden så ser du om de kommer droppar hela tiden eller inte...

Hur gammal är karet?
Är det omsilikonerat?
Vet du om karet varit med om en stöt måt något hårt?

men som sagt, håll utkik..

Mvh Peter
#3 - 30 oktober 2005 18:04
Det är bara 1 år gammalt och inte omsilikonerat. Och nej, nån stöt har det inte varit med om. Men vad ska jag göra nu? Ska jag ta ut fiskarna?
#4 - 30 oktober 2005 18:08
Kan det möjligen vara kondensvatten som droppar/droppat ner ifrån rampen? (om det är heltäckande lysramp)
#5 - 30 oktober 2005 18:20
Nej. Jag är helt säker på att det är en spricka. Så, vad ska jag göra? Vet inte om jag har möjlighet att komma till en akvarieaffär imorgon heller. Har inget annat stort akvarium heller, bara ett yngelkar på några liter..
#6 - 30 oktober 2005 19:33
[QUOTE=elvina]Nej. Jag är helt säker på att det är en spricka. Så, vad ska jag göra? Vet inte om jag har möjlighet att komma till en akvarieaffär imorgon heller. Har inget annat stort akvarium heller, bara ett yngelkar på några liter..[/QUOTE]

Ser du sprickan då...
Isåfall ragga upp ett kar så fort som möjligt så inte sprickan sticker iväg, då kommer det inte läcka längre utan rasa ut vatten om det vill sej illa

Sitter sprickan långt upp i karet, du skulle kunna ta ut vatten så vattenivån är under sprickan, då är de ganska lungt ett tag, men de beror ju på hur långt upp eller om sprickan ligger i bottenglaset..

OM du nu kan tömma ut så mkt så kanske du kan kolla runt där du bor om det är någon som har ett gammal kar ståendes som du kan låna, eller rent av dom akvariebutik kanske kan ställa upp att hyra ut eller låna..

Hur stort är yngelkaret, hur mkt och stora är dina fiskar?

Mvh Peter
#7 - 30 oktober 2005 19:36
[QUOTE=elvina]Det är bara 1 år gammalt och inte omsilikonerat. Och nej, nån stöt har det inte varit med om. Men vad ska jag göra nu? Ska jag ta ut fiskarna?[/QUOTE]

Hmmm....en spricka kommer inte bara av sej självt.
Vad har du akvariet på?
Hur stort är karet?

Om det nu skulle vara så att det har spruckit på nått sätt som du inte bidragit till så tycker jag du ska kontakta den du köpte karet av och prata med han/henne

Som jag sa i början, en spricka kommer inte själv utan anledning.

Mvh Peter
#8 - 31 oktober 2005 01:44
använder du strilrör ?
är en klassiker att dom vrider sej och trycker ut vatten
#9 - 31 oktober 2005 04:12
luktar reklamation... fast som sagt en spricka uppstår inte ur tomma intet...
Bilagor:
#10 - 31 oktober 2005 08:30
Okej, kanske ingen stor spricka, men dock fel med silikonet längst ner på baksidan av akvariet. Det är därifrån vattnet kommer.
Igår kväll så flyttade jag fiskarna till en hink (ca 10L), som en sista utväg. Yngelkaret är för litet, för jag har 5 Black Molly, 3 Guppy, 6 Sorgmanteltetror, 1 stackars Läppgurami, 1 Antennmal, och två små bottenätande saker ( kommer inte ihåg vad dom heter.. ;) ) Men jag är säker på att någon fisk kommer vara död innan jag har hunnit fixa ett annat akvarium. (Hoppas bara att min älskade Antenn mal kommer överleva...) Ikväll ska jag åka till akvarieaffären, har som tur är kvitto kvar. :) Det trasiga karet var på ca 54L, tycker Ni att jag ska lägga till lite pengar och köpa ett kanske 10L större akvarium? Tror ni att möbeln det står på kommer att hålla?
#11 - 31 oktober 2005 09:04
Jag skulle nog satsa på ett lite större, det kommer inte fiskarna och bakteriefloran må dåligt av..
Satsa på ett runt 100 liter iallafall tycker jag.
Sen vet jag inte hur stor budget du har, men i långa loppet är de nog ett bra alternativ..

Mvh Peter
#12 - 31 oktober 2005 09:10
[QUOTE=elvina]Okej, Det trasiga karet var på ca 54L, tycker Ni att jag ska lägga till lite pengar och köpa ett kanske 10L större akvarium? Tror ni att möbeln det står på kommer att hålla?[/QUOTE]

Vad är det för möbel det står på? Någon form av byrå?
Om du får plats med ett på 100 L så är det vettigt att satsa på det! Är det en stadig byrå som du har som akvariemöbel så kan du lägga på en plywoodskiva i samma storlek som akvariet! Lägg även en tunn skiva frigolit mellan skivan och bottenglaset för att förhindra sprickor!
Lycka till med din inköpsrunda i dag!:D
#13 - 31 oktober 2005 09:19
Ja, en byrå, och den är inte så värst stadig. Ett 100L blir det inte, men kanske ett 70L, ska jag chansa och köpa det? :S Akvariet som är trasigt har en välvd framsida, vilket gör akvariet minde än om det skulle vara helt rakt. Ungefär hur många liter till blir det om jag köper ett akvarium med rak framsida?
#14 - 31 oktober 2005 11:14
[QUOTE=elvina]Ja, en byrå, och den är inte så värst stadig. Ett 100L blir det inte, men kanske ett 70L, ska jag chansa och köpa det? :S Akvariet som är trasigt har en välvd framsida, vilket gör akvariet minde än om det skulle vara helt rakt. Ungefär hur många liter till blir det om jag köper ett akvarium med rak framsida?[/QUOTE]

Vad är det för mått på byråns översida?
Vad är måtten på ditt nuvarande akvarium? längd, bredd och höjd?
Är inte byrån stadig kan rutorna spricka om den rör sig! Kanske det som skett med silikonet?
#15 - 31 oktober 2005 15:13
Byrån är 1m lång och ca 40cm djup. Det trasiga karet är 60x30x30 cm. Ja, det kan ju vara det. Jag ringde till akvarieaffären idag, dom sa att jag skulle åka dit med karet och så skulle dom testa om det var trasigt. Men jag skulle inte få något nytt akvarium idag.. :( Det betyder att fiskarna måste stanna i hinken minst en dag till...
#16 - 1 november 2005 06:57
En fisk är död nu, en guppy, hittade henne igår kväll... :( Plus att en annan guppy ser sjuk ut också. Men alla andra lever och mår bra, förutom att dom äter lite dåligt. Malen har jag inte sett till men han trycker väl bakom pumpen.. :)
#17 - 1 november 2005 10:50
Jag skulle inte ha matat i hinken...
#18 - 1 november 2005 11:01
[QUOTE=elvina]En fisk är död nu, en guppy, hittade henne igår kväll... :( Plus att en annan guppy ser sjuk ut också. Men alla andra lever och mår bra, förutom att dom äter lite dåligt. Malen har jag inte sett till men han trycker väl bakom pumpen.. :)[/QUOTE]

Hur stor är hinken?
Ta och byt ut typ 20% vatten och tillsätt temporerat vatten så ska dom nog piggna till lite..

Mvh Peter
#19 - 1 november 2005 12:02
Varför inte kuta iväg till närmsta ikea och inhandla ett gäng flajboxar? Jag skulle nog tro att det är bättre att köra ett gäng flajboxar utan pumpar än att ha alla fiskar i en spann med pump. Byt 50% vatten dagligen i dem bara!
Bor du i Nässjö/Jönköpingstrakten så kan du få låna 3 pumpar av mig!
#20 - 1 november 2005 13:12
[QUOTE=Erik Österlund]Jag skulle inte ha matat i hinken...[/QUOTE]

Varför inte?
#21 - 1 november 2005 13:17
Mat>skit>nitrit>död
Fiskarna klarar sig 2-3 veckor utan mat. Det är ju betydligt mer hälsosamt för dem att simma runt i friskt vatten utan mat än i nitrithaltigt vatten med mat.
#22 - 1 november 2005 13:22
Idag så ringde dom från akvarieaffärn, och dom hade inte hittat någon spricka eller liknande! Helt otroligt... Jag var nästan 100% säker på att det var de! Offrade en fisk för ingenting... :(
#23 - 1 november 2005 14:01
Oh?.. okay..
hängde inte riktigt med från början i tråden. Om det är spricka eller ej är ju rätt lätt att kolla själv. Torka rent med papper och se om det tillkommer mer vatten ;)
Låt det stå ett tag utan ljusramp eller täckglas för att undvika riskerna att det är kondens som rinner ner.
#24 - 1 november 2005 14:13
[QUOTE=y0da]Oh?.. okay..
hängde inte riktigt med från början i tråden. Om det är spricka eller ej är ju rätt lätt att kolla själv. Torka rent med papper och se om det tillkommer mer vatten ;)
Låt det stå ett tag utan ljusramp eller täckglas för att undvika riskerna att det är kondens som rinner ner.[/QUOTE]

Vart skulle jag torka rent någonstans? Det rann ju ut vatten från undersidan av akvariet på alla sidor! Dom på akvarieaffären trodde att jag hade haft för mycket vatten i akvariet så att det hade kommit över vatten från baksidan av akvariet ner på bänken, vilket är helt omöjligt, eftersom att vattennivån var normal + att bakgrunden (har ett papper på utsidan av akvariet som bakgrund..) skulle vart blött, och de va den inte... :(

Annons