Akvariet har läckt under natten, vad göra?

#1 - 19 april 2007 07:00
Hej,

Hade installerat mitt fina 400l alukar och allt har gått bra under hela veckan. Fyllde upp karet till 80% (ca 10 cm från toppen) och allt gick fint. 4 dagar utan problem.

Men så fyllde jag upp karet igår eftermiddag helt upp. Inga problem, så jag gick o la mig.

Vaknade i morse och kollade in karet och såg då att ca 1 dl hade läckt ut.

Vattnet har liksom runnit ner längs med alubenen, de längst till vänster hade mest vatten, och de i mitten hade lite (den i mitten bak hade dock mer än benet längst fram till vänster). Högerbenen har inget vatten.

Ni ser på bilden där träet är lite mörkare.
http://www.raggmunk.com/images/DSC00067.JPG

Jag är rätt orutinerad och vet inte vad jag skall göra. Akvariet läckte inte när akvariet bara var fyllt till 80%, men började läcka med detsamma det var helt fyllt.

Förhoppningsvis finns läckan bara längst upp, men hur skall jag hitta den?

Har nu tömt akvariet till hälften och skall jobba hemifrån för att se om den fortsätter att läcka.

Det var som sagt inga stora volymer vatten, men längs med de fyra benen fanns en liten tunn stril med vatten. Har torkat upp benen och skall följa vad som händer

Vad säger ni mer rutinerade? Skall jag töma akvariet helt? Eller följa utvecklingen?
#2 - 19 april 2007 07:09
Att följa utvecklingen tycket jag låter väldigt riskabelt med 400l vatten.. Du måste tömma karet tyvärr, ta reda på var det läcker och åtgärda.. Du skulle aldrig förlåta dig själv om det springer läck totalt//Annie
#3 - 19 april 2007 07:14
Men hur tar jag reda på var det läcker exakt när karet har en aluram?
#4 - 19 april 2007 07:28
Töm det, och på o pela på silikonet med fingrarna. tyvärr tror jag att om det bara läkt 1dl under natten är läckan så liten att du inte kommer hitta den. Ett alternativ är att läckan sitter så långt upp att en dl var allt som kunde läcka ut.

Jag hade tömt baljan helt, och skurit bort silikonet invändigt, inte det mellan glasen, utan bara det invändigt längs alla kanter. På med nytt silicon, var noga och se till så det blir tätt. Det är enkelt, påverkar inte karet negativt, och botar garanterat läckan.
B!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 april 2007 07:33
En nackdel med ramakvarium är ju att vatten kan krypa innaför ramen rätt långt och det är därför nästan omöjligt att leta reda på var läckaget är.

Visst är det sannolikt att det är högt upp, men trycket ökar ju när vattenpelaren blir högre vilket kan innebära att läckan faktiskt är långt ner

så min rekommendation är
1/ Kolla noggrant så att det verkligen är akvariet som läcker och inte en pump som haft utblåset fel riktat ellr något liknande
2/ Om det är ett akvarieläckage. Plocka bort alla invändig silikon och limma om
#6 - 19 april 2007 08:04
låter som om det blir omsiliconering

Det var verkligen inte mkt vatten som försvunnit, utan det var bara lite vatten på plankorna som akvariet stod på.

Sen jag tömt det till 50% har det slutat att strila vatten (strila är nog att ta i eftersom det bara var en grymt tunn linje med vatten), men jag tar det säkra för det osäkra och omsiliconering gäller.

Har aldrig gjort detta, så jag undrar hur mycket jag skall skära bort. Skall jag ta bort min bakgrund, eller kan jag låta den sitta kvar?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 april 2007 08:09
kanotisten skrev:
låter som om det blir omsiliconering

Det var verkligen inte mkt vatten som försvunnit, utan det var bara lite vatten på plankorna som akvariet stod på.

Sen jag tömt det till 50% har det slutat att strila vatten (strila är nog att ta i eftersom det bara var en grymt tunn linje med vatten), men jag tar det säkra för det osäkra och omsiliconering gäller.

Har aldrig gjort detta, så jag undrar hur mycket jag skall skära bort. Skall jag ta bort min bakgrund, eller kan jag låta den sitta kvar?

Som jag skrev ovan så kan läckaget även vara i botten även om det slutar läcka när vattennivån sänks, samt om du inte med säkerhet kan ta reda var läckaget är så skall allt bort
#8 - 19 april 2007 08:44
Eller så kan jag vara riktigt lat och köpa ett exakt likadant akvarium som mitt för 1500 kr :P och bara föra över bakgrunden, ;)

http://www.blocket.se/vi/11469980.htm?ca=23_11_s

Ne skämt åsido, tackar för all hjälp. Så det blir att köpa rakbladskrapa och massa rakblad, eller ett 90grader skärblad, och lite isopropanol. Ingen som bor i Malmö som känner sig manad att komma över till mig och bara visa mig hur jag skall göra för bästa resultat så att jag gör rätt från första början?
#9 - 19 april 2007 08:54
Uppdatering: Har knytit toapapper runt varje ben för att se hur mkt, eller om, akvariet fortfarande läcker. Papprena är helt torra, men lite vatten kommer ut från aluställningen vid foten. Alltså är vattnet inuti aluställningen. Är detta vanligt? Hur kommer vattnet in i aluställningen?
#10 - 19 april 2007 10:30
tråkigt att det läcker.
är det garanti på? jag limmade om mitt 450 l.. mycket jobb..
Bilagor:
#11 - 19 april 2007 13:29
lägg nya siliconfigar över dom gamla annars de funkar som tätning för småhål
#12 - 19 april 2007 14:07
Ja...

... det lättaste är att bara tvätta rent och sätta på en ny omgång silicon för det är ju viktigt att ett så stort kar är bra tätat och har du aldrig gjort det förut och gör fel....
Men kladda inte på för mycket så att det blir fult... jag har sett på nya kar att de har en rund sträng invändigt men när jag satte silicon på mitt förra kar drog jag ut det med fingret... vet inte vad som är bäst... snyggast är väl att inte dra ut det kanske men det känns som att det blir tätare om man drar ut det... ;)

Jag tror att jag har läst här på Zoopet att man skulle använda T-röd som avfettning för att det förångar?!?
#13 - 19 april 2007 14:49
Jag skulle skära bort all invändig silicon och tvätta med aceton.
På med ny och vänta några dagar typ tills det slutar lukta ätika
Kan rekomendera "Brytbladskniv" funkar kanon för mig
#14 - 19 april 2007 19:42
ok, vill verkligen inte göra fel när jag skär bort silikonet. hur gör man? Jag vill bara skära bort det som finns på insidan som inte hållet ihop glaset.

Är rädd för att skära bort för mycket silikon. Hur viktigt är det att det inte finns kvar något silikon? Fäster det nya inte lika bra om det finns rester av det gamla?

Som jag skrivit förr, är rädd för att göra mer skada än nytta...
#15 - 22 april 2007 17:00
Skär med eggen mot insidan av glaset och spetsen mot den andra rutan, sen skär du likadant från andra glasskivans håll. Skär inte mellan glaset du ska bara ha bort det som sitter i hörnen, inte det mellan glaskanterna. om det sitter lite tunnt kvar gör inget. Tvätta med Rödsprit lr oljefri aceton lägg ny fog med akvariesilicon tryck/dra ut det med fingertoppen och låt torka enl anvisningen på siliconförpackningen. fyll upp och låt fiskarna ha det skönt.. ;) :D
#16 - 22 april 2007 17:48
allt ska väl bort, om man bara skrapar lite halvtaskigt och lämnar en del så blir de ju mycket sämre....

de går att skrapa bort allt silicon på insidan med ett vanligt rakblad och sen skrubba bort det sista med t-sprit och borste, ska man lägga ner en MASSA arbete så är de bättre att göra de riktigt än nått halvfuskat klabb...
#17 - 23 april 2007 14:10
Pumba skrev:
allt ska väl bort, om man bara skrapar lite halvtaskigt och lämnar en del så blir de ju mycket sämre....

de går att skrapa bort allt silicon på insidan med ett vanligt rakblad och sen skrubba bort det sista med t-sprit och borste, ska man lägga ner en MASSA arbete så är de bättre att göra de riktigt än nått halvfuskat klabb...

Jo men om du skär bort det som sitter mellan glasen så får du nog fortsätta och plocka bort glasen ur ramen osv. Bättre att bara ta bort det som sitter innanför i hörnen, och på insidan av rutorna sen lägga ny sili där då blir det tätt..
#18 - 23 april 2007 15:14
Zigismund skrev:
Jo men om du skär bort det som sitter mellan glasen så får du nog fortsätta och plocka bort glasen ur ramen osv. Bättre att bara ta bort det som sitter innanför i hörnen, och på insidan av rutorna sen lägga ny sili där då blir det tätt..

Tack Zigismund för dina svar.

Har som sagt ett Alurams kar och detta hjälper ju rätt bra till att hålla ihop glaset. Är ju ändå rädd för att skära bort silikonet mellan glaset, så det är väl bättre att skära bort för lite än att råka skära bort för mkt (läste någonstans att 90% av hållfastheten sitter i silikonet mellan glasen - 10% sitter i tätningssilikonet - så det viktigaste verkar ju vara att inte röra fognings-silikonet).

Man får väl vara extra noga med rengörning av ytan istället så att den nya fäster.

En snabb fråga från en amatör: Varför kan man inte bara tömma akvariet, låta det gamla silikonet vara kvar, rengöra allt noggrant, och sen på med ett lager silikon över det. Borde väl täta?

Anledningen jag frågar är för att jag bor i en lägenhet, utan möjlighet att fylla på akvariet utomhus för att testa om omsilikoneringen är lyckad. Vill därför minimera läckageriskerna på smidigast sätt. Att bara smeta på ett nytt lager silikon verkar ju vara säkrast, eller?
#19 - 23 april 2007 15:20
Det har jag ju redan sagt...

... så har jag gjort med ett gammalt akvarium... jag tog bara bort det som hade fått alger under... tvättade, la på en ny sträng och drog ut den med fingret... håller tätt fortfarande hemma hos x:et, det var 10 år sen... ;)
#20 - 23 april 2007 15:26
Katharina skrev:
... så har jag gjort med ett gammalt akvarium... jag tog bara bort det som hade fått alger under... tvättade, la på en ny sträng och drog ut den med fingret... håller tätt fortfarande hemma hos x:et, det var 10 år sen... ;)

Jo jag såg det, men sen har en massa sagt att jag skulle skära bort all invändig silikon.

Men nu har jag läst på flera ställen att silikon fäster utmärkt på annan silikon, så det blir nog bara att smeta på ny silikon på den gamla, och jag använder "skedmetoden" (tesked för att släta ut det).

Det värsta som kan hända är att karet läcker, och då får jag skära bort allt. Men det får jag väl ta då :)
#21 - 23 april 2007 15:28
Zigismund skrev:

inte det jag menade utan de du skrev om att "om det sitter lite tunnt kvar gör inget" de gör ju typ allt då man tar bort en del av silikonets fästförmåga.

skära mellan glasen ska man ju självklart inte göra om man ska byta silikonet på insidan.
#22 - 23 april 2007 15:31
kanotisten skrev:
Jo jag såg det, men sen har en massa sagt att jag skulle skära bort all invändig silikon.

Men nu har jag läst på flera ställen att silikon fäster utmärkt på annan silikon, så det blir nog bara att smeta på ny silikon på den gamla, och jag använder "skedmetoden" (tesked för att släta ut det).

Det värsta som kan hända är att karet läcker, och då får jag skära bort allt. Men det får jag väl ta då :)

är de inte rätt allvarligt om karet läcker?

de är jobbigare och tråkigare att skära bort nytt silikon för man fuskat vi första försöket...

färster gör de säkert men frågan är ju om e blir lika bra, har du inte fått bort allt och de har läckt under det innan så finns de ju en (om än liten) risk att de blir hål ändå eftersom du då lagt uppepå silikonet som släpt mot glaset.
#23 - 12 mars 2008 09:40
Ett DIY tips ang ett läckande akvarium(No Fish, Water Only!) är att använda sig av ett hemgjort läckagetest i form av tex titanoxid som i väldigt liten mängd hälls i vattnet(Inga pumpar eller värmare igång!) även om läckan är superliten så kommer oxidpulvret att vandra mot hålet.. Lokalisera, avspana, neutralisera!
#24 - 12 mars 2008 14:54
Gaffel skrev:
Ett DIY tips ang ett läckande akvarium(No Fish, Water Only!) är att använda sig av ett hemgjort läckagetest i form av tex titanoxid som i väldigt liten mängd hälls i vattnet(Inga pumpar eller värmare igång!) även om läckan är superliten så kommer oxidpulvret att vandra mot hålet.. Lokalisera, avspana, neutralisera!

Wow Smart!

Om du måste silikonera om, så maskera med maskeringstejp där du inte vill ha silikonet. Det blir mycket snyggare så![:o]

Vad är det för tillverkare av akvariet? Zooline?

Annons