Akvariet gick sönder

#1 - 26 november 2007 09:44
Onsdags morse väcktes jag av att det lät som ett mindre vattenfall i vardagsrummet och möttes av ett vattenfyllt vardagsrum. 540l akvariet hade börjat läcka och ca 150 l vatten, fyllde vardagsrumsgolvet :(

Efter att ha räddat fiskar och tömt akvariet började jag leta efter sprickor men fann inga, men det fanns vattenblåsor i silikonet på botten, är det någon som har varit med om det tidigare?

Lämnade in akvariet till affären jag köpte det och de konstaterar att akvariet läcker i tre hörn, och dem sa vidare att silikonet hade släppt där. Tycker det är lite konstigt att silikonet släpper då akvariet köptes nytt januari 2006. Alltså, inte ens två år gammalt.

Vidare sa de i affären att det inte finns någon garanti på akvariet/silikon från tillverkarens sida utan affären fixar akvariet för egen räkning åt mig. Akvariet är gjort av en rätt stor och känd svensk tillverkare och jag tycker det är konstigt att dem inte har någon form av garanti, specielt när det är tillverkningsfel på det.

Jag vill inte klaga på affären här, dem har hjälpt mig så mycket det bara går.
#2 - 26 november 2007 09:58
i ditt fall är verkar det ju ganska uppenbart att det är ett tillverkningsfel och inte något fel i handhavandet av akvariet från din sida och garanti eller ej så borde en seriös tillverkare genast agera och hjälpa kunden!
#3 - 26 november 2007 10:03
Precis vad jag tycker, men min fiskhandlare tyckte inte ens det var någon idé att kontakta tillverkaren. Tycker det är lite konstigt, speciellt med tanke på att hyresvärdens försäkringsbolag kan komma med ersättningskrav till honom.
#4 - 26 november 2007 10:04
..fast det kan vara så att butiken vill ge sken av att det är dem som tar på sig det här fast dem egentligen får hjälp från tillverkaren;)
#5 - 26 november 2007 10:22
Hehehe...Tanken har slagit mig. ;)
Måste ändå säga att affären har ställt upp 110%, så jag kan inte klaga på dem. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 november 2007 10:27
åheim skrev:
..fast det kan vara så att butiken vill ge sken av att det är dem som tar på sig det här fast dem egentligen får hjälp från tillverkaren;)

Man har ju något som kallas för konsumentköplag i Sverige men den regeler enbart förhållandet mellan en privatperson och ett företag. Däremot inte mellan 2 företag.
Så om t.ex. tillverkaren har ett års garanti och konsumentköplagen stipulerar en längre tid så innebär det att affären inte har någon garanti gentemot tillverkaren. Med andra ord kan det mycket väl vara som att det i detta fall helt och håller är affären som får stå för fiolerna.

Jag råkade ut för ett kameraobjektiv som jag hade köpt hade gått sönder och den gjorde det inom den tid som konsumentköplagen stipulerar. Jag kontaktade då företaget där jag hade köpte det (stort välrenommerat e-handelsföretag på kameraprylar) varvid de talade om att konsumentköplagen inte gällde för mig eftersom jag hade köpt det via mitt företag och inte som privatperson och då gällde inte konsumentköplagen. Detta trots att inköpspriset var identiskt samma för en privatperson som för ett företag.

Så som sagt även om det i ditt fall verkar vara ett uppenbart tillverkningsfel (mycket ovanligt sådant vill jag nog påstå) och kan det mycket väl vara som så att det blir affären får ta hela kostnaden.
Däremot är det väl ofta som så att tillverkaren av ren goodwill (han vill ju ha kvar affären som kund) kan ta en del av/hela kostnaden.
#7 - 26 november 2007 10:53
Ok! jag trodde butiken hade samma garanti som konsumenten!
#8 - 26 november 2007 11:16
Nu är inte lagningen av akvariet det dyraste momentet i denna historien iofs. Det kommer väl bara kosta en tusenlapp för omsilikonering hos glasmästaren, om ens det.
#9 - 26 november 2007 14:54
För dig som privatperson gäller kosumentköplagen (kpl) och enligt den ska affären som sålt varan till dig stå för kostnaderna att reparera eller byta ut varan. Kpl förstärktes iom harmoniseringen av EU-regler till att gälla två år för privatpersoner. Företag talar ibland om ett års garanti, men det är två år för fabriksfel. I det här fallet låter det som ett gammalt/dåligt silikon används och då hamnar ansvaret eller kostnaden oftast på det företag som gjort fel. Detta regleras genom avtal mellan företagen som även har försäkringar och är inget du behöver ta hänsyn till.
#10 - 26 november 2007 15:09
Ja det låter helt klart som att det är ett tillverkningsfel! Gissningsvis har man inte gjort rent glaset innan man lagt på silicon och då kan det fästa väldigt dåligt om man har otur. Som du hade i det här fallet. Självklart så ska inte du stå för de kostnader som blir i det här fallet!
#11 - 26 november 2007 18:43
Kanske man skulle be dem göra om hela akvariet när dem ändå är igång då, jag menar om botten är dårlig så kan väl silikonet på resten av karet vara dårligt också.
#12 - 26 november 2007 19:39
Det där med akvariegaranti är en ren skär lögn. Aldrig träffat på någon som lyckats fått ut något för att en fog läcker osv. De får det alltid till att det är kundens fel. Även om det finns lag och att det finns "garanti" på akvariet.

//Camilla
#13 - 26 november 2007 19:54
Opus skrev:
Kanske man skulle be dem göra om hela akvariet när dem ändå är igång då, jag menar om botten är dårlig så kan väl silikonet på resten av karet vara dårligt också.

Beklagar, först och främst!!! Mycket jobb att få ordning på ett läckade kar... Usch.

Ställ som krav att de ska siliconera om hela akvariet. Det är inte bra att bara ta en liten del. Det blir inte bra. Silicon fäster inte på silicon (vått på torrt). Så det kommer troligen börja läcka i skarvarna.
Acceptera inte en delfixning av karet...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 november 2007 19:54
C.Ciklid skrev:
Det där med akvariegaranti är en ren skär lögn. Aldrig träffat på någon som lyckats fått ut något för att en fog läcker osv. De får det alltid till att det är kundens fel. Även om det finns lag och att det finns "garanti" på akvariet.

//Camilla

Så är det väl med all garanti.
Sker skadan inom de första 6 månaderna efter köpet så är det affären som skall bevisa att kunden har gjort något fel för att inte garantin skall gälla. Därefter är det omvänd bevisföring.

I detta fall så skedde ju skadan långt efter 6 månader och då kunde det ha blivit problem - dock så lagar ju uppenbarligen affären själva akvariet så här funkade ju faktiskt ändå garantin.
Vad gäller eventuella vattenskador så är det ju en sak för resp. parts försäkringsbolag att reglera sinsemellan.
Bilagor:
#15 - 26 november 2007 22:15
Stew skrev:
Ställ som krav att de ska siliconera om hela akvariet. Det är inte bra att bara ta en liten del. Det blir inte bra. Silicon fäster inte på silicon (vått på torrt). Så det kommer troligen börja läcka i skarvarna.

Acceptera inte en delfixning av karet...

Låter som helomlimning vore klart vettigast.
Att silikon inte fäster på silikon trodde jag länge oxå. Så fick för mig att kolla med någon av tillverkarna sen några på forum sagt att det går. Svaret jag fick att vet man exakt var läckan är så skär bort en bit extra för det ska fästa men man ska inte vänta med att lägga på nya silikonet.
Har inte gjort så själv någon gång så inget jag kan stå för men det svaret jag fick
#16 - 27 november 2007 06:51
Så är det väl med all garanti.

Sker skadan inom de första 6 månaderna efter köpet så är det affären som skall bevisa att kunden har gjort något fel för att inte garantin skall gälla. Därefter är det omvänd bevisföring.

I detta fall så skedde ju skadan långt efter 6 månader och då kunde det ha blivit problem - dock så lagar ju uppenbarligen affären själva akvariet så här funkade ju faktiskt ändå garantin.

Vad gäller eventuella vattenskador så är det ju en sak för resp. parts försäkringsbolag att reglera sinsemellan.

Nja.. jag har väll eg. aldrig haft problem med prylar i sig om det vart fel/trasigt osv, men när det gäller akvarium finns det dem som pallat upp skiten nogrant och börjat fylla och så läcker det. Dessa personer har haft ett helvete med att få akvariet som fabrikationsfel. Men men.. det är ju bra att de limmar om karet i alla fall. Alltid något.
//Camilla
#17 - 27 november 2007 08:25
C.Ciklid skrev:
Nja.. jag har väll eg. aldrig haft problem med prylar i sig om det vart fel/trasigt osv, men när det gäller akvarium finns det dem som pallat upp skiten nogrant och börjat fylla och så läcker det. Dessa personer har haft ett helvete med att få akvariet som fabrikationsfel. Men men.. det är ju bra att de limmar om karet i alla fall. Alltid något.

//Camilla

Det var faktiskt affären som sa att det var fabrikationsfel, efter att dem hade kollat akvariet, så det har inte varit något problem. :)
Jag har aldrig haft problem i den här affären, om något har gått sönder eller fiskar dött så har jag fått nytt.
#18 - 27 november 2007 10:47
Numera har vi väl ändå 3 års reklamationsrätt mot fabrikationsfel ?

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216

Och som flera här redan har påpekat så är exvis silicon som släpper efter bara 2 år, ett lysande exempel på fabrikationsfel ! Helt klart har tillverkaren slarvat med rengöring ! Silicon släpper inte hur som helst !

Mvh/Janne
#19 - 27 november 2007 10:55
Opus skrev:

Precis ! Har dom slarvat såpass att det börjar läcka på 3 ställen samtidigt, då har dom med stor sannolikhet även slarvat runtom !

Mvh/Janne
#20 - 27 november 2007 11:05
Tror att många missar att man har rätt till ersättning för kostnader till affären med varan om dom tar det på garantin. Både dit och hem.
#21 - 27 november 2007 11:07
C.Ciklid skrev:

//Camilla

Då har dom du har hört om uppenbarligen inte känt till sina rättigheter, plus att dom har handlat av oseriösa handlare. Silicon släpper inte sådär utan vidare !

Däremot om en ruta spricker på ett akvarium, då skulle handlaren kunna hävda att bänken inte varit riktigt rak typ... Då är det upp till köparen att bevisa att bänken visst är ok !

Mvh/Janne
#22 - 27 november 2007 11:11
Opus ! Får man fråga om det var ett Ramakvarium, eller Helglas ?

Mvh/Janne
#23 - 27 november 2007 12:13
Det finns väldigt få akvariefirmor som är seriösa tyvärr. Och vist är det viktigt att kunna sinna rättigheter. Tyvärr så är det många som trillar dit.
//Camilla
#24 - 27 november 2007 13:46
Opus ! Får man fråga om det var ett Ramakvarium, eller Helglas ?

Mvh/Janne

Det är ett ramakvarium med tillhörande bänk.
#25 - 27 november 2007 14:01
C.Ciklid skrev:
Det finns väldigt få akvariefirmor som är seriösa tyvärr. Och vist är det viktigt att kunna sinna rättigheter. Tyvärr så är det många som trillar dit.

//Camilla

Efter att ha hört många skräckhistorier så får man hålla med. Därför är jag glad att affären vi har här, som till och med är den ända zooaffären i området, är seriösa och ställer upp om något går fel :D
#26 - 27 november 2007 16:08
Japp.. en annan åker 8mil till favvo akvarieaffären. Men det är det värt!
//Camilla
#27 - 27 november 2007 16:44
Numera har vi väl ändå 3 års reklamationsrätt mot fabrikationsfel ?

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216

Och som flera här redan har påpekat så är exvis silicon som släpper efter bara 2 år, ett lysande exempel på fabrikationsfel ! Helt klart har tillverkaren slarvat med rengöring ! Silicon släpper inte hur som helst !

Mvh/Janne

Reklamationstiden är inte riktigt samma som garantitiden. Jag har för mig att felet på varan ska ha uppstått innan två år men att man har ett år till för upptäcka ett dolt fel. Det är helt klart oklarare regler för det tredje året, men som konsument så är det ju inte fel att hävda tre års garanti.
#28 - 28 november 2007 17:30
Pratade precis med killen i zooaffären, han hade i sin tur pratat med sin akvarie leverantör. Han hade lagt fram problemet med mitt akvarium till sin leverantör och han sa direkt, skicka hit det gamla, så får han(jag) ett nytt, han var bara tvungen att tillverka det först. :)
Fick också veta att mina chokladciklider hade fått ett nytt, bra hem och behövde bara vara i affärens 250l akvarium i två dagar :D
#29 - 28 november 2007 19:05
Reklamationstiden är inte riktigt samma som garantitiden. Jag har för mig att felet på varan ska ha uppstått innan två år men att man har ett år till för upptäcka ett dolt fel. Det är helt klart oklarare regler för det tredje året, men som konsument så är det ju inte fel att hävda tre års garanti.

Jag har inte heller skrivit att garanti och reklamationstid är samma sak. Man har ofta 1 års garanti på de flesta varor, då har säljaren bevisbördan på sig att visa att felet har uppstått genom exvis felaktigt handhavande.

Reklamationsrätt har man mot fel som kan antas vara fabrikationsfel.

2 exempel !

1: en fjärrkontroll har gått sönder, en av knapparna fungerar inte. Då kan säljaren hävda att du har tryckt 10.000-tals gånger på den knappen. Den är helt enkelt utsliten ! Inget fabrikationsfel !

2: Samma fjärrkontroll är helt död ! Det visar sig att IR-dioden som skickar signalen till TV'n har gått sönder ! En IR-diod som har en beräknad livslängd på tiotals år har pajjat efter bara 2,5 år. Då är det ett fabrikationsfel !

Mvh/Janne
#30 - 29 november 2007 13:55
Jag uppfattade din fråga som att du undrade om reklammationstiden inte var tre år. Det svåra är ju att företag ofta vill sälja på en extra försäkring, men att det räcker med reklammationstiden på tre år för tillverkningsfel. I ditt exempel om knappen så är det svårt att som kund bevisa att man inte använt fjärrkontrollen på fel sätt. Min erfarenhet är att jag lättare kunnat bevisa detta upp till två år, men att det är mycket svårt för tredje året. Många gånger handlar det ju om tolkning för vad som är normal användning och inte och det krävs ofta produktionsinformation för att avgöra detta. Jag försökte fräscha upp mitt minne här, http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932
#31 - 29 november 2007 14:08
Mitt förra inlägg blev borttaget i den här tråden, Jag ville veta vad det är för märke på akvariet??
#32 - 29 november 2007 14:51
Har precic skickat pm till dig om det, smegga

Annons