Akvariet brister! (Projekt)

#1 - 18 november 2008 06:36
Och så brast 20 litarn!

Vaknade upp 7.00 av massa droppande. Tittade mig runt, och såg 20 liters karet halvfullt, och med två stora sprickor. Utan att tänka håvade jag upp alla ynglen och la dom i en burk med syrepump och växter.

När sista ynglet håvades in, så hörde jag ett stort knak, och 10 liter vatten for ut över golvet och ut över mig!

Ropade till farsan som fick panik, torkade snabbt som sjutton upp vattnet. DOck misstänker han att vatten åkt ner i väggarna och under golven, så blir troligen snack med försäkringsbolaget.

Bråttom till skolan nu, redigerar sen!

Blir iallafall ett projekt med att skaffa nytt yngel kar!

Mvh
Jojje
#2 - 18 november 2008 07:23
Trist, riktigt trist men sprickor bara så där?
Det är inte så att den trasiga väckarklockan låg nedanför akvariet?
;) Sry kunde bara inte låta bli..

Själv är jag orolig som fan eftersom dom spränger berggrund 350 meter härifrån och detta huset står på bergknallen brevid, igår övervägde jag att tömma 300 baljan till hälften efter en vansinnes knall vid 11 tiden på förmiddagen som fick hela huset att skaka, stora akvariet skallrade som om nån ramlat in i det.
#3 - 18 november 2008 08:12
Satan vilken upplevelse och vilken syn det måste har varit!!har varit med om samma sak men inte att det har spruckit men att ytterfiltret läckte och det var 100L som rann ut,och det var inget roligt...Men att mötas av den synen på en morgon det kan inte varit roligt.
#4 - 18 november 2008 08:27
Satan vilken upplevelse och vilken syn det måste har varit!!har varit med om samma sak men inte att det har spruckit men att ytterfiltret läckte och det var 100L som rann ut,och det var inget roligt...Men att mötas av den synen på en morgon det kan inte varit roligt.

Blir nervös nu!
Har precis köpt ytterfilter,vad var det för märke på det ytterfiltret som börja läcka?
#5 - 18 november 2008 08:44
När i min ungdom mitt 350liters sprack med en knall kl3 på morgonen..
Det blev en febril aktivitet att torka/suga upp allt vatten. Det regnade nere i källaren.
Jag trodde farsan skulle få tuppjuck eftersom jag snickrat det själv men han sa aldrig ett ljud om det.
Sedan dess hatar jag tidiga morgnar...
#6 - 18 november 2008 08:51
Själv så var jag med om något liknande pga. en träbänk som ej var plan nog (även detta i ungdomen).
Märkligt att ett så pass litet kar spricker. Måste vara något extremt.
Katter/Väckaklockar/Mycket skev bänk/Fantastiskt tunt glas.
#7 - 18 november 2008 10:53
Karlsson1 skrev:
Blir nervös nu!

Har precis köpt ytterfilter,vad var det för märke på det ytterfiltret som börja läcka?
Det är ett Eheim och det rann när jag kom in där också så det var ren tur att jag kom då,tur och tur det hade runnit ändå några timmar innan jag kom på det,och det var vid utblåset som det stod en stråle rätt ut på golvet:p
#8 - 18 november 2008 11:05
Det är ett Eheim och det rann när jag kom in där också så det var ren tur att jag kom då,tur och tur det hade runnit ändå några timmar innan jag kom på det,och det var vid utblåset som det stod en stråle rätt ut på golvet:p

Tackar för infot
Har gått över slangkopplingarna och kan inte se att de kan lossna på detta filter jag har.Men man vet aldrig.
#9 - 18 november 2008 12:42
Karlsson1 skrev:
Tackar för infot

Har gått över slangkopplingarna och kan inte se att de kan lossna på detta filter jag har.Men man vet aldrig.
Det trodde jag också:D
#10 - 18 november 2008 13:18
Aj då.. Vet du varför det sprack?
Någon idé??

Jag undrar vad detta är för skitår egentligen?!
Enligt akvariebutiken har inte nått akvarium spruckit på några år nu..
Nu plötsligt så sker detta:

2 stycken 840L varav ena lossnar hela botten på, det andra droppar _bara_ 60L på parkettgolv.

Mitt 375 sprack i sommras.

En annan vars akvarium sprack.
Sen så har vi en som hade oxå ett 300+ som sprack.

Alltså sen Juli har 5 akvarium bara gått sönder här i krokarna!
Bilagor:
#11 - 18 november 2008 13:23
Jenny054 skrev:
Aj då.. Vet du varför det sprack?

Någon idé??

Jag undrar vad detta är för skitår egentligen?!

Enligt akvariebutiken har inte nått akvarium spruckit på några år nu..

Nu plötsligt så sker detta:

2 stycken 840L varav ena lossnar hela botten på, det andra droppar _bara_ 60L på parkettgolv.

Mitt 375 sprack i sommras.

En annan vars akvarium sprack.

Sen så har vi en som hade oxå ett 300+ som sprack.

Alltså sen Juli har 5 akvarium bara gått sönder här i krokarna!

har ni mycket jordbävningar ?......;)

.
#12 - 18 november 2008 13:24
Jag misstänker att det berodde på att jag har stött i akvariumet när jag bar det från duschen för några dagar sedan efter att ha skrubbat det rent från lite alger. Inget syntes då, men det kanske gav skador som gjordew att det inte pallade med mer nu.

Dessutom vilket jag inte han skriva i första inlägget, var att termometerna ramlade ner från bänken där den låg, glaset krossades, och tusental blykulor rullade ut över golvet.

Letar i detta nu efter ett nytt akvarium, helst i plats, eftersom jag tror det kommer tåla stötar mer. Och fyrkantigt nu! Detta var ju en skål, vilket också kan ha påverkat

Man kan ju lätt säga det var ett bryskt uppvaknande, och ett kass start på dagen? ;)

Som att inte det skulle räcka denna olycks dags, så blev det regnstorm när vi stod och fiskade för en stund sen, och så är det utvecklingssamtal om några timmar. ;)
#13 - 18 november 2008 15:42
Fin dag du har JojjeN...

Men vattenskador i och med ett trasigt akvarium brukar väl gå på försäkringen? Det gör det på vår iaf. ;)
#14 - 18 november 2008 16:48
Man kanske ska ta ett snack med försäkringsombudet innan jag startar mitt 620l =p.
Riktigt tråkigt när sånt här händer.
#15 - 18 november 2008 17:26
Beror på, kan vara så att Jojjen kan få betala själv, då det var han själv som hade sönder akvariet.
#16 - 18 november 2008 19:11
sting skrev:
Beror på, kan vara så att Jojjen kan få betala själv, då det var han själv som hade sönder akvariet.

Tja det vet man ju aldrig om det var.

Men även om möjligheten finns där så behöver man ju inte säga det till försäkringsbolaget. :p
#17 - 18 november 2008 19:58
Stämmer bra när jag kollat med IF och Trygg Hansa

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
#18 - 18 november 2008 20:05
Länsförsäkringar verkar bäst att ha om man har akvarium då.
#19 - 18 november 2008 20:06
JojjeN skrev:

När sista ynglet håvades in, så hörde jag ett stort knak, och 10 liter vatten for ut över golvet och ut över mig!

Mvh

Jojje
Nästa gång så slanga ur det direkt och skit i att fånga yngel så slipper du en massa kosnader vad det medföljer,det är inte riktigt värt det precis.Men det går alltid att vara efterklok men 10L är rätt så mycket på golvet,men som sagt jag lider med dig det är inte roligt det här[:o]
#20 - 18 november 2008 20:08
Ny vaken som jag var tänkte jag bara på rädda liv, trodde inte det var så akut så det skulle kunna spricka totalt.

Men tack för stödet :) Just nu simmar ca 30 tillsynes glada yngel runt i en 10 liters hink sålänge iallafall.
#21 - 18 november 2008 20:16
JojjeN skrev:
Ny vaken som jag var tänkte jag bara på rädda liv, trodde inte det var så akut så det skulle kunna spricka totalt.

Men tack för stödet :)
Rädda liv låter bra men det är inte riktigt värt det precis,men som du säger nyvaken kan bara tänka mig denna synen jag riktigt lider med dig[:o]jag går alltid och funderar här hemma om nu mina kar går läck hur ska jag göra,och då har jag kommit fram till att i med länspumpen och rätt ut med vattnet i trädgården så jag slipper vattenskador på huset men när det händer så hade jag nog satt mig med en pilsner och korkat upp istället,och hört tantan skrika vad vad det jag sade och kanske småskattat åt det:D
#22 - 18 november 2008 21:13
Lite knasig prioritering att börja håva fiskar ur ett läckande akvarie men men vad gör man inte :)
#23 - 18 november 2008 21:23
Hur sjutton kan ett så litet kar spricka, detta måste vara helt unikt:confused:
Guest
#24 - 18 november 2008 21:26
åheim skrev:
Hur sjutton kan ett så litet kar spricka, detta måste vara helt unikt:confused:

Fast är inte skålarna lättare att få bristningar i?

Annons