Akvariet börjarde läcka vatten :(

#1 - 23 augusti 2010 15:59
Hade haft igång mitt 450 liters akvarie i nära på 1 år. I söndags (dagen efter vattenbyte) hade det börjat droppa ifrån det. Var bara att flytta över fiskarna till mitt 90 liters och sätta igång att tömma akvariet på allt :(

Hade förväntningar på att jag skulle klara att silikonera om det. Men är lite osäker. Kan inte se vart det läcker, men det verkar inte vara mycket vatten som kommer ut, bara smådroppar lite.

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips, om det ens är värt att försöka.

1. Är jag tvungen att plocka ner alla glasskivor och silikonera om allt på en gång. Eller kan jag ta en sida ena dagen och en annan nästa dag? (så att akvariet hela tiden sitter ihop)

2. Den andra tanken är att om man kunde sprita det befintliga silikonet samt glaset i närheten och lägga på en rejäl ny silikonfog som täcker och även fäster på glaset?

Kan tillägga att akvariet har välvd framruta

Usch allt känns surt, om jag inte får ihop det så får jag ta och byta hobby :( och göra ett terrarium av det, men vill inte det egentligen.

-suck- Är tacksam för alla tips från er som har lite erfarenhet.
#2 - 23 augusti 2010 19:27
jag silikonade om ett kar jag köpte. tog inte isär glasen utan skar bara bort innerfogen ( skär bort med rakblad tills det inte finns några silikonrester kvar VIKTIGT)

tvätta rent...acetona..tejpa för att få en en snygg fog...silikona...diskmedel på finger o dra för att få en snygg fog...bort med tejp...klart!

video från när jag gjorde fog.

ska tilläggas att karet är toktätt nu

#3 - 23 augusti 2010 19:56
Aaah, det kanske är både inner- och ytter-fog.. är det standard? Kan även tillägga att jag har "plastram" både uppe och nere. Det håller ju glaset på plats iaf. Hade även tänkt att stadga upp det med silvertejp (bästa jag kommer på för tillf).

Hur många liter var akvariet på? ditt 350l?

Skulle vara så sjukt underbart att få det tätt igen, vågar knappt tänka tanken :P
#4 - 23 augusti 2010 20:20
asså när man byggar kar så har du ett mellanrum mellan glasen. ungefär 2 mm eller så. där ligger det silikon och sedan på insidan med. men allt detta görs som en fog. inte två. du behöver inte vara orolig för att karet ska falla isär. silikon har en hållfastigeht på runt 25 kg/cm2 så det är väldigt starkt.

jag tok bort alla fogar på en gång o hade det stående så innan jag silikonade.det var en ram på mitt kar men den tok jag bort innan jag tog bort fogarna och det höll ihop. gick fasen inte ens att slita loss med händerna. så du behöver inte vara orolig för att det ska falla isär. du behöver inte stadga med tejp men om det lugnar nerverna så gör det. skadar ju inte iaf.

det karet jag silikonade om är på 250L
#5 - 24 augusti 2010 12:39
Ok det var som jag trodde då att det var en o samma fog. Så då skär jag alltså bara bort silikonet som är på insidan av akvariet utan att skära bort silikonet som håller ihop akvariet med andra ord. Tror jag är med på vad du menar, vill bara vara helt säker att jag förstått så att det inte blir kaos :)

Ska iaf inte snåla med silikon! :D
#6 - 24 augusti 2010 13:02
hannesc, jag tror nästan du givit mig mod att silikona om mitt 540.
#7 - 24 augusti 2010 13:42
coraxvtl skrev:
Ok det var som jag trodde då att det var en o samma fog. Så då skär jag alltså bara bort silikonet som är på insidan av akvariet utan att skära bort silikonet som håller ihop akvariet med andra ord. Tror jag är med på vad du menar, vill bara vara helt säker att jag förstått så att det inte blir kaos :)

Ska iaf inte snåla med silikon! :D

ja precis. asså det är svårt att skära loss fogen mellan glasen så sikta bara på att få bort på insidan. för lägger du en ny fog på insidan så kommer det hålla tätt.

men skrapa ordentligt. titta nära nära o se till att du får bort ALLA silikonrester. förarbetet är alltid viktigast. bara att sitta med ett bra rakblad o skrapa bort. sen har du videon till hjälp :D

DjTommy skrev:
hannesc, jag tror nästan du givit mig mod att silikona om mitt 540.

do it! inte svårt alls. bara man är noga i förarbetet så går det som en dans. du såg ju själv att det tog mindre än 4 min att göra en fog.
#8 - 24 augusti 2010 14:22
:) Ok, jag ska ge mig på det. Drar iväg och handlar ett gäng rakblad, T-röd & akvariesilikon! Återkommer med resultatet om några dagar!
#9 - 24 augusti 2010 14:24
du kan ju börja med att försöka ta reda på vart det läcker. dumt o göra onödigt jobb liksom
#10 - 24 augusti 2010 15:23
hannesc skrev:
do it! inte svårt alls. bara man är noga i förarbetet så går det som en dans. du såg ju själv att det tog mindre än 4 min att göra en fog.

Ska suga på det lite till.. Vill kunna sova gott sedan när det är klart! ;-)
#11 - 24 augusti 2010 16:41
Blä, blir inget gjort idag.. Skulle handla silikon på djurmagazinet, hutlösa 480 spänn skulle de ha! Aldrig i livet! Så det får bli till att beställa från det så kallade internet... PWSS - 125 :- för 310ml..

Hoppas man slipper vänta för länge
#12 - 24 augusti 2010 16:41
hannesc skrev:
du kan ju börja med att försöka ta reda på vart det läcker. dumt o göra onödigt jobb liksom

Redan gjort det :S
#13 - 25 augusti 2010 00:13
Låter ändå dyrt. Finns akvariesilikon på Clas Ohlson för mindre än så!
#14 - 25 augusti 2010 06:55
oja!
#15 - 28 augusti 2010 16:27
så nu har jag silikonat om det. Ska få stå och härda i ca 3 dagar, hoppas det är tillräckligt. Var ju inte direkt den skönaste arbetsställningen, kände mig som en ostbåge i ryggen. Får hoppas att det var värt det. Återkommer.
#16 - 30 augusti 2010 06:08
bra jobbat. lägg upp lite bilder på resultatet. fyll upp sakta o kolla om det är tätt
#17 - 1 september 2010 17:07
Akvariet är fyllt med vatten nu. Inga läckage än så länge :) Hoppas det förblir så. Kan återkomma med bilder på silikoneringen.
#18 - 1 september 2010 17:12
bra gör det. hoppas det håller tätt nu o isåfall : grattis!!! :D :D
#19 - 2 september 2010 04:33
Får tacka för dina råd som gav mig mod att göra insatsen! :D
#20 - 2 september 2010 05:27
bara kul att man kunde hjälpa till. visst känns det bra att ha lagat sitt eget kar? man "känner" det lite bättre nu på nått sätt.

gärna bilder nu :P

Annons