Akvariestorlekar

#1 - 13 februari 2004 00:35
Har funderingar på att köpa ett 250 - 300 L akvarie. Har hört att det är lättare att sköta i jämförelse med ett på 60 L, stämmer det?
Hur ofta och hur mycket vatten ska man då byta varje vecka?
Några förslag på fiskar? Helst stora fina fiskar som blir minst 15 cm men ändå lätta att sköta. Har haft en dål tråkigt med mitt 60 L. Dom har dött och haft sig och då har jag ändå varit noga med vattenbyte och tester.
#2 - 13 februari 2004 06:49
Japp det stämmer.
Desto mer vatten i karet desto mindre känsligt blir det för tex vattenbyten. Större felmarginal helt enkelt.
#3 - 13 februari 2004 11:13
En till fråga. Jag förstår att man får större felmarginal och det är ju skönt. Men Skillnaden mellan ett 30%-igt vattenbyte i 300l jämfört med 60l är ju ganska stor. Att tömma och fylla på 18 liter är två hinkar åt varje håll men hur gör man med ett riktigt stort kar för att inte behöva gå en hel dag med hinkar hit och dit? Finns det slangar som man kan koppla till kranar inne?

Jag kommer att ha ca 5 meter från mitt kar som kommer i övermorrn *hurra* till duschen. Går det att lösa lättare än med hinkhysteri?
#4 - 13 februari 2004 11:30
På en del akvarieaffärer har de speciella slangar man kan köpa som går att sätta på kranen. Det går också att använda vanliga slangar, som t.ex. en trädgårdsslang som kapats till lagom längd. Men tänk då på att sådana slangar kan vara behandlade med ämnen som inte är så bra för fiskarna - en del trädgårdsslangar lär t.ex. vara behandlade med antialgmedel som fiskarna kan dö av...
#5 - 13 februari 2004 11:39
Jag kör med vanlig trädgårdsslang och det har funkat hur bra som helst i alla mina akvarium. Jag köpte kopplingar i en vanlig byggaffär. Jag kopplar bara slangen där duschen är kopplad och sen är det bara att köra på. Kolla temperaturen noga innan du fyller på bara. Jag ställer in efter termometern och när jag har rätt temperatur så viker jag slangen så jag har trycket kvar. Tänk bara på att du inte ska spruta rakt ner i grusen. Jag håller slangen i ytan så det sprutar på samma sätt som pumpen. Då simmar fiskarna upp i strålen och det ser ut som de badar. =)
#6 - 13 februari 2004 11:43
Har själv konstruerat en bra och enkel lösning: 10 meter slang, 1 "skruvhuvud" som går att skruva på kranen till duschen, 1 U-format plaströr som går att hänga över akvariekanten samt skarvmuffar och isoleringstejp för att täta mellan slangen och de båda ändarna till kranen och akvariet. Klipte sönder en håv och tejpade fast nätet runt det U-formade plaströrets insug så ingen fisk kan sugas in. Väl ihopsatt är det bara att skruva fast slangen i duschkranen och hänga andra änden med plaströret över akvariekanten, spola vatten ner i akvariet tills det slutar bubbla, stänga av kranen, skruva bort duschkranen och lägga den änden på golvet vid golvbrunnen i badrummet. Då man har tömt ut lagom mycket vatten är det bara att skruva fast änden i duschkranen igen och spola i nytt vatten i akvariet. Allt köptes på en VVS-butik för någon hundring.
#7 - 13 februari 2004 11:45
Vad är det som är bra med de "SPECIELLLA" slangarna??
tömmer de och fyller på automatiskt??
Skulle vara jäkligt smidigt.
#8 - 13 februari 2004 11:48
Det mest "speciella" är förmodligen att de är mycket dyrare...
#9 - 13 februari 2004 12:29
det som är bra med stort akvarium är att du kan ha större urval av fiskar tex

Annons