[FONT=Comic Sans MS]Tänkte att jag skulle bygga en akvarieställning till mina 5 akvarium 110, 110, 70, 30 och 30. Ställningen ska vara 195cm x 1m x 45cm. Jag tänkte bygga ställningen med 4,5cm x 7cm regel och ska sedan kläs med spånskiva. Jag tänkte sätta vinkelbeslag i hörnen på varje hyllplan för att stötta upp det. Problemet är att jag inte om ställningen håller för akvariumen. Någon som har erfararenhet av akvarieställning i trä? [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Något man bör tänka på? [/FONT]
Nackdelen med att bygga ställning är ju att all vikt lägger sig över liten yta och om du räknar med alla kar med vatten och grus och tillbehör skulle jag tippa att du hamnar på ca ett halvt ton vilket är rätt mycket på en yta som är 1oocm x 45cm. Det som bör tänkas på är först och främst att få hyllplanen spikraka så ställningen inte vill luta och rekommenderar att helst skruva fast ställningen i väggen för att undvika det om någon missberäkning skulle förekomma.
Om 2tum4 skulle hålla med vinkeljärn tror jag nog, men då ställningen är så pass hög så tappar man lite stabilitet och tror att många förstärkningar krävs.
Själv skulle jag helst satsat på att köpa lite rektangulära metallrör och bultat/svetsat men antar ej att du har tillgång till detta?
Men OM jag nu skulle bygga i trä skulle jag ta överdimensionerade reglar och ett antal metallvinklar som du skulle göra samt göra förstärkningar i massor, Så man kan sova om nätterna.
Snabbskissat lite fulritningar på hur jag skulle ha gjort på ett ungefär. Försökt att få iaf dom större karen att vila på varsin regel.
http://www.ladda-upp.com/bilder/30916/st-C3-A4ll
ritat upp två ställningar och föredrar den andra om du har plats på bredden.
Ps. såg att det fattades lite sträck på en av dom men du förstår nog hur jag menar. /Patrik