Akvarieställning för odling av räkor och malar

#1 - 24 september 2015 11:28
Nu har jag iaf förverkligat det nya projektet digitalt. Nu ska jag bara på att jag ska få hem ställningen i slutet av nästa vecka och sedan sätta i avdelare och koppla in allt.

Denna ställning ska stå i grovköket som är våtutrymme och nära till vask och kran.

[ATTACH=CONFIG]77465[/ATTACH]

Belysning (iaf i början):
Dubbla ljusrör över varje 105L kar som redan sitter där nu. Vet inte hur många watt men gissar på 20-30W per rör. Kommer kanske att byta dem till LED listor då där ju inte krävs så mycket ljus i dessa då jag har dagsljus som kommer in från fönstret i grovköket.

Utrustningen för filtrering:
1 st Aqua Nova Svampfilter (Dubbel) i varje räkkar som drivs av 1 st Sera Luftpump Air 275R (275 liter/tim och 2 utgångar) och varje luft utgång har en 3-vägs split i metall med avstängningsventil på varje luftutgång. De 3 lite större karen har inbyggt filterhörna som redan finns där nu.

Bottenmaterial:
Som bottenmaterial så tänkte jag ha Fluval Plant and Shrimp Soil där jag ska ha räkor och i de andra finkornig (1-3 mm) mörk grus.

Inredning:
Lite sten och några mindre rötter i samtliga kar och växter som guppygräs, vallesinera och mosbollar till räkorna och lite vallesinera och något annat som jag kan ta från mina större kar till malkaren. Rör till malarna ska också finnas i de största karen.

Odlingen är endast för att prova på det och inte för storskalig odling. Man måste ju börja och se om det är något man tycker är kul först :)

Någon som har input att ge ang val av bottenmaterialet eller annat i denna konfiguration så tar jag tacksam emot det.

Ska jag räkna med 2 kg Fluval Shrimp Soil per räkkar (35x35 cm botten) eller behöver man ha mer/mindre i eller ska jag satas på annat bottenmaterial till räkorna?

Jag har inte bestämt mig om jag ska få en glasmästare till att sätta in avdelarna så det blir snyggt och bra gjort då jag aldrig har gjort likande och det ska ju vara tät och se bra ut också, även om det är till odling.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 september 2015 11:53
Varför inte satsa på LED-belysning direkt. Lysrör värmer ju också och räkorna trivs bäst i svalt vatten.
Jag hade också valt att ha räkorna längst ner och malarna högst upp eftersom det alltid är svalast i botten
#3 - 24 september 2015 12:16
Varför inte satsa på LED-belysning direkt. Lysrör värmer ju också och räkorna trivs bäst i svalt vatten.

Jag hade också valt att ha räkorna längst ner och malarna högst upp eftersom det alltid är svalast i botten

Ja det är sant. Dock så är det just nu för att prova på och LED koster ju lite så för att hålla kostnaden nere så testar jag med ljusrören, men vill jag ha det länge så kommer det att bli LED.

Jag tänkte ha malar och annat än räkorna i de stor som blir 40 L som då också redan har hörnfilter. Jag tycker det kan bli för lite plats för dem annars i 30 L. Men man kan ju alltid se och det kanske ändra sig.

Jag har inte tänkt mig att ha doppvärmare i räkkaren och ej heller i malkaren, men om det behövs så införskaffar jag det till det/de större karen

[COLOR=#ff0000]EDIT: Om någon känner till ställe där man kan köpa billiga LED lister som passar till ovan ställning så är jag intresserad av den info. Är det inte så dyrt så kan man ju lika bra ha det med en gång. Bara EU godkända LED lister som har IP65-69 (krav när det ska vara i våtutrymmen cch ska tåla vatten) eller mera är intressant :-)[/COLOR]
#4 - 2 oktober 2015 11:10
Nu har jag hämtat ställningen. Nästa steg är att ta ut all ciklidsand som följde med och sedan rengöra karen ordentligt så man kan silikona fast del glasen.

Så här ser det ut:

[ATTACH=CONFIG]77542[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77543[/ATTACH]

Jag ska sedan beställa alla sakerna också.
#5 - 2 oktober 2015 21:59
Det blev till en liten shopping runda till Hornbach också.

Där köpte jag Fluval Stratum Soil (24 l) och en massa rötter samt Catappa blad och silikon. Så nu är det bara att kravla upp ärmarna och göra rent karen så man kan få i glasen och få upp dem i ställningen.

Resterande som tekniken beställer jag hos PWSS idag så det bör komma i början av nästa vecka och då har jag förhoppningsvis fått klart karen också. Ska bara fixa lite aceton utan olja också.

Jag har även kollat växter lite överallt på nätet och kommer att beställa dessa nästa veckan när jag är mera säker på att karen kommer att bli klara så de kan komma i direkt.

Det springer snabbt iväg med pengar i detta projekt och jag är glad att ställningen med karen inte var dyrare än vad de var :) (2250 kr).

[ATTACH=CONFIG]77550[/ATTACH]
#6 - 7 oktober 2015 15:12
Jag har nu skrubbat alla 3 karen och låtit dem stå ute fulla med vatten för att se om de läcker och jag tror inte de gör det. kan ju inte vara 100& säker då jag ställde dem på altanen direkt på golvet och när jag höll på att göra rent dem så kom där vatten under och när jag flyttade den efter jag igår hade tömt ut dem så var där lite vatten kvar under på något ställe. Men jag väljer att tro att de är helt täta.

Jag har beställt glas som ska hämtas i morgon och jag ska se om jag inte kan få satt i dem imorgon också för att de sedan ska ska stå 48 tim och härda.

[ATTACH=CONFIG]77604[/ATTACH]

Efter jag hade torkat första så testade jag att sätta in det i ställningen för att se hur det såg ut och det blir nog bra.
[ATTACH=CONFIG]77605[/ATTACH] (glaset skitigt då det inte är klart helt än)

väntar på en beställning från PWSS också som jag tror ska komma imorgon. Så min förhoppning är att jag ska ha det upp och igång i helgen.
#7 - 7 oktober 2015 15:32
Väldigt trevligt att är du med på Zoopet och delar med dig :)
#8 - 8 oktober 2015 08:29
Ser ju toppen ut! Ska bli jättekul att följa din odling framöver :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#9 - 8 oktober 2015 08:30
Vilka typer av räkor och malar har du tänkt att odla?

#10 - 8 oktober 2015 14:35
En snabb fråga. Den silikon som finns i botten redan för att täta botten och sidoglasen,kan man låta det sitta kvar när man sätter i avdelningsglasen eller måste man skära bort dem? Om man kan ha dem kvar kan man rengöra dem med något så den nya silikon för avdelningen kommer att fästa bra? Typ kan man tvätta med aceton?
#11 - 8 oktober 2015 15:41
Du ska absolut ha allt silikon intakt! Vid behov får du istället kapa hörnen på de nya skivorna.

Aceton utan olja går bra att göra rent befintliga silikonsträngar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#12 - 8 oktober 2015 16:12
Knax skrev:
Du ska absolut ha allt silikon intakt! Vid behov får du istället kapa hörnen på de nya skivorna.

Aceton utan olja går bra att göra rent befintliga silikonsträngar.

Kanon. Jag har kollat och det går bra att ha allt kvar och "trycka" ner skivan lite lätt i den befintliga silikonen i bottnen så när jag lägger en ny silikon fog så borde det bli bra. jag ska strax börja at göra rent med aceton och sedan sätta maskeringstejp. Sen blir det att testa.

Glasskivor är slipade i kanten så den skär inte iden befintliga silikonfogen i bottnen.
#13 - 8 oktober 2015 16:40
joeyk skrev:
Vilka typer av räkor och malar har du tänkt att odla?

De jag har redan i mitt 240 växt/räk kar ska jag flytta över (bara de som inte är blandras) och det är följande:

Blue Pearl https://www.google.se/search?q=blue+pearl+shrimp&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpcLbuP_6xwIVBpAsCh31xwiv

Orange Rili https://www.google.se/search?q=blue+pearl+shrimp&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpcLbuP_6xwIVBpAsCh31xwiv#tbm=isch&q=Orange+Rili+shrimp

Black Sakura https://www.google.se/search?q=blue+pearl+shrimp&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpcLbuP_6xwIVBpAsCh31xwiv#tbm=isch&q=Black+Sakura+shrimp

Carbon Rili https://www.google.se/search?q=blue+pearl+shrimp&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpcLbuP_6xwIVBpAsCh31xwiv#tbm=isch&q=Carbon+Rili+shrimp

Red Sakura https://www.google.se/search?q=blue+pearl+shrimp&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpcLbuP_6xwIVBpAsCh31xwiv#tbm=isch&q=Red+sakura+shrimp

Så där finns plats för en sort till i denna ställning. Sen kommer jag att vilja testa lite mera ovanliga räkor som dock koster en del. Men det blir inte just nu i början.

Jag behöver dock fylla på men flera av varje skulle jag tro då jag inte har så många av de olika nu (mellan 6 och 15 st av varje sort hade jag från början).

Malarna jag har tänkt mig är följande:

Super Red Ancistrus Longfin : https://www.google.se/search?q=super+red+ancistrus&biw=1371&bih=704&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CBsQsARqFQoTCN-shsejs8gCFUGiLAodHIMKxg#tbm=isch&q=super+red+ancistrus+longfin

Yellow Ancistrus longfin (L144): https://www.google.se/search?q=super+red+ancistrus&biw=1371&bih=704&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CBsQsARqFQoTCN-shsejs8gCFUGiLAodHIMKxg#tbm=isch&q=yellow+ancistrus+L144+longfin

Sista sorten har jag inte kommit fram till än men jag hade tänkt golden Nugget (L085) men jag upptäckte att dessa tydligen inte ynglar i fångenskap, så vi får se vad jag hittar på där.
#14 - 8 oktober 2015 19:42
Då så. Första kar är klart för att silikoneras.

[ATTACH=CONFIG]77614[/ATTACH]
#15 - 8 oktober 2015 20:35
Första klar och jag kan bara säga en sak.... Kladdigt är det iaf med silikon.

[ATTACH=CONFIG]77618[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77620[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77619[/ATTACH]

Ser dock rätt bra ut för att vara första gången. Där är lite på avdelningsglasen som jag får ta med ett rakblad när det är tort men annars är jag hyfsad nöjd med denna. Nästa kar ska jag se om jag kan få spetsen av silikontuben bättre så man inte har det snedskuren som jag har nu för man dra bort det man lägger dit och jag tror jag vet hur jan kan göra det bättre. Man skär på ena sida och på andra sidan så de 2 snitt blir på samma ställe och då får man så det är fritt framåt och bakåt (snittet blir som ett U i spetsen då). Jag ska testa iaf på den spets jag använder nu inför nästa kar.
#16 - 9 oktober 2015 00:03
Då var allt klart och jag har städat undan allt samt rengjord verktygen och jag har även hunnit med att äta lite också :).

[ATTACH=CONFIG]77621[/ATTACH]

Jag är rätt nöjd med resultatet. Nu återstår bara att se om det håller tätt och jag tänkte att på lördag så fyller jag mitt facket ia alla 3 karen och låter dem stå en stund. Är det torrt i kammarna på var sin sida om mitten kammaren så är det klart till att sätta in dem i ställningen och starta upp dem.

Jag fick leverans från PWSS idag också så nu bör jag ha allt för att kunna starta upp dem.
[ATTACH=CONFIG]77622[/ATTACH]

Så nu är det bara "lite" mossa som ska inhandlas från olika på nätet.
#17 - 10 oktober 2015 08:02
Ja resan ner till auktionen i Malmö blir inte av så jag får köpa räkor på nätet istället. Dottern har fått mag eller kräksjukan och eftersom det är väldigt smittsam och det kan ta ett par dagar innan det slår ut så vill jag inte riskera att smitta ner andra. Tråkigt då jag hade siktat mig in på en del räkor som de gröna t.ex. och en hel del växter.

Ikväll ska jag fylla karen för att se så de inte läcker. Jag tänkte jag fyller mitten facket för då kan man se om där kommer vatten in i de andra 2 facken.

Rötterna ligger i så varmt vatten som jag kan få från kranen för att få bort så mycket skit och för som det går. Senare idag så ska jag lägga dem i kokande vatten.

Om karen håller tätt så ska de in i ställningen och soil, rötter, sten och växter ska i ikväll samt filter osv ska kopplas ihop och installeras.
#18 - 11 oktober 2015 02:09
Alla karen höll tätt mellan skiljeväggarna när jag provfyllde dem och lät den stå i 3 tim med vatten i mitt facket.

[ATTACH=CONFIG]77641[/ATTACH]

Under tiden så tog jag en runda till Perstop för att handla 21 l blandat foder samt mall tabletter. Väl där så såg jag att Kenneth hade super röda räkor (nästan Sakura) samt orange men också blå räkor. Så det blev så klart en 20, 20 och 10 st i resp ordning enligt ovan.

När vi kom hem så var det bara till att tömde alla karen och tag in dem så de kunde värmas upp igen långsamt. Under de blev värmda upp till rumstemperatur så blev där skurit till nya filtermattor (svart 10 cm tjock och grov) till de 3 större malkaren som har hörnfilter. När det var klart så tog jag första karet in till ställningen och hällde i soil och satte upp det i ställning och sedan likadant med de övriga 2. När det var klart så var det dags att fylla på med vatten och grabben hjälpte med det (han hade tjatat många dagar om när ska vi sätta upp dem pappa) och han tyckte det var så roligt.

[ATTACH=CONFIG]77644[/ATTACH]

Han når precis upp och kunde hålla slangen i överste karet när han står på pallen.
[ATTACH=CONFIG]77645[/ATTACH]

Efter karen var fyllda så var det dags att slänga lite inredning. Jag började få lite ont om tid så 4 av karen fick varsin rot och lite guppygräs (under tiden som jag får tag på javamossa osv till dem) samt en annan växt som jag inte kommer ihåg namnet på samt lite sötvattenstång.

Sedan var det dags att plocka fram luftfilter och luftslang samt pumpen. jag tvättade filtersvamperna och sedan klippte jag till luftslangen. Därefter så på med backventil på samtliga slangar och sedan på med 3 vägs delarna på varje pump utgång (2 på denna) och koppla ihop dem 3 och 3.

[ATTACH=CONFIG]77646[/ATTACH]

Filtarna "tvättade" jag sedan i vatten som jag hade gjort där jag tog en fin filtersvamp från mallkaret som jag tvättade i en liten låda. Efter de var preppade med filter gejs så åkte de ner i karen och jag tog sedan 1 dl filter gejs och hällde i varje kar för att det skulle få lite nyttiga bakterier.

[ATTACH=CONFIG]77647[/ATTACH]

När jag kopplade på luften så gick 5 av 6 filter bra och det sista var väldigt kom där i stort sett ingen lyft ur. Så det blev till att plocka bort backventilen och ganska riktigt så var det just den som var problemet. Jag delade ventilen och tog isär den och sedan satte ihop dem och efter det så fungerade den bra.

Samtidigt som jag gjorde så klimatiserade jag räkorna vid att ta först 0,5 dl akvariumvatten och hälla i påsen och sedan jobba med annat i mellan 20 till 30 min och sedan 3 gångar till men då med 1 dl vatten varje gång och 20 -30 min väntetid mellan påfyllningarna. När det var klart så hade jag fått kopplat luftfilter osv och det var dags att slänga i räkorna. jag tog en större håv och tömde varje påse i den en efter en (jag tömde ut räkorna i karen mellan varje tömning av räk påse) och räkorna hade nu kommit till sina nya hem.
Ljuset jag har nu räcker inte till tycker jag och jag måste skaffa LED's också.

Så här blev det med räkorna:

[ATTACH=CONFIG]77648[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77653[/ATTACH]

Här är det 10 blå (som man inte ser så bra)
[ATTACH=CONFIG]77651[/ATTACH]

Och de 20 orange
[ATTACH=CONFIG]77650[/ATTACH]

Och de röda
[ATTACH=CONFIG]77649[/ATTACH]

Och så här ser ställningen ut just nu
[ATTACH=CONFIG]77654[/ATTACH]

Jag tog bilder med mobilen och orkar inte försöka att förbättra dem nu så ni får ta dem för det de är.

Nu är det dags att sova lite innan barnen väcker mig :) (fast grabben han kommer nog att sova länge då han var med till ca kl 2 på natten)

PS: när man ska dra luftslang så ska man komma ihåg att man har täckglaset och att man får dra luftslangen lite längre väg än vad man tänker först (ut till hörn hålen i glaset), annars så kommer slagen att bli klämd under täckglaset och för kort för att kunna dra den som den borde ha gått :)
#19 - 11 oktober 2015 15:17
men va spännande , och vilka fina blå räkor =D och fogar som vart riktigt bra med, detta blir spännande å se hur det går =D
#20 - 12 oktober 2015 01:07
Fick (rättare sagt tog) lite tid efter barnen var nattade för att fixa lite mera med räkkarsställningen.

Jag tog en del växter från växtkaret och planterade lite i räkkaren så där blev lite mera grönt.

[ATTACH=CONFIG]77668[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77669[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77670[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77671[/ATTACH]

Jag har också fylld de andra större 3 delarna med vatten och lagt i lite växter som jag fick över vid planteringen. Jag ska lägga i grus där och sedan plantera växterna men de får flyta lite ett par dagar. Jag har iaf lagt i rötter i de 2 av de stora också. Så här ser ställningen ut nu med början uppifrån:

[ATTACH=CONFIG]77672[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77673[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77674[/ATTACH]

Här är lite mobilbilder på räkorna som är i än så länge:

[ATTACH=CONFIG]77680[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77681[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77677[/ATTACH]

Dags att sova 2-3 timmer innan man ska upp igen :-)
#21 - 12 oktober 2015 01:17
Glömde skriva att jag var och kollade på bättre ljusrör men T8 i 590mm längd finns som max i 20W och de jag har nu är 18 watt så att lägga ut typ 1200-1400 kr på att byta ut dessa 6 rör till några som bara ger 2w mera känns inte ekonomiskt försvarbart så jag passade på att kolla på LED stripes också på Hornbach men tyvärr var där inga bra där så jag gick till glödlampsavdelningen och där fanns ju bättre spottar men tyvärr så föll det också på att sockeln bygger i plus lampan och dä är jag nästan nere i karet med lampan.

Jag var inne på Tradera och kollade lite och såg att där var en som sålde 5 st 50cm LED's för en billig peng och där var inte mera än 10 min kvar och ingen hade bjudit så jag väntade ut tiden och några sekunder innan den var avslutat så slängde jag in ett bud och jag vann med det. Så nu kommer där 5 (han hade flera skrev han i annonsen så jag ska försöka att få ett par till) hem med paket och allt jag behöver är ett drivdon till dem och det får min elektriker kompis fixa och då ska där väl bli ljus i karen och jag behåller och växtrören som sitter nu så det förhoppningsvis blir en bra färg samt at växterna trivs.
#22 - 12 oktober 2015 20:17
Ja varför välja när man kan ha alla färger. Svårt att tröttna på sådant akvarium med alla varianter, det måste ju hända mer där än i ett ensamt akvarium.
#23 - 13 oktober 2015 05:01
Ja jag hoppas att det ska vara spännande och roligt länge med denna ställning och blir man trött på något av det så är det ju lätt att slänga i något annat i de olika delarna eller ta bort en skiljevägg och får 6 delar istället för 9.

Men nu ska där odlas räkor samt slöjancistrus.
#24 - 17 oktober 2015 18:23
Nu har de led's som jag hittade billigt kommit och jag har testat att kolla in en över karet för att se hur det ser ut. Det är kall vit ljus från dessa men tillsammans med växtsljusrören så blir det nog bra.

Det är dessa som jag har fått tag på billigt (7020 led rigid strip 72led/meter DC12v) och de är vattentäta (jag driver dem med några nätdelar som jag hade över från gamla externa hårddiskar och de ger 12V och är på 6A så de klara att driva 2 st per nätdel utan problem):

[ATTACH=CONFIG]77740[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77739[/ATTACH]

Här kan ni se hur det ser ut med en över halva 105 karet (jag kommer att ha 2 st per kar så det blir 1 m led över varje av de 3 st 105 L karen)

#25 - 17 oktober 2015 18:37
Jag har hållit på att fiska upp räkor från mitt 240 växt/räkkar och jisses så många räkor det är. tyvärr så är de flesta blandras men där finns en del röda Körsbärs, Carbon Rili, Orange Rili, Red Sakura, Black Sakura och Blue Pearl. det är dock ett hästjobb utan like att sortera ut dessa och jag har slängt alla i ett av de större karen i ställningen för att kunna sortera dem men även om där inte finns någon bottenmaterial eller växter osv så är det svårt att se vad som är vad när inte ljuset är 100% bra. Jag har fått upp ca 70% (tror jag, lite svårt att avgöra då jag har mycket väster i växtkaret) så där finns fortfarande en del att fånga in. Vad jag sen ska göra med blandraserna vet jag inte men jag har funderat på att slänga över dem i lilla 120 karet då där finns en del alger som de skulle kunna åta på men de minsta blir kanske mat till guldbarbarna men det gör ju inte så mycket då där finns så många av dem och fisken mår bra av lite räkor också.
#26 - 19 oktober 2015 00:27
Jag har även idag hållit på att få ut de räkor som är rätt ras, dvs inte bland ras, från mitt 240 l växt och räkkar för att få in dem i ställningen. det är ett drygt jobb och där finns ju zillioner av dem och några är väldigt svåra att fånga som t.ex. Black Sakura och Blue Pearl. De verkar ha ett sjätte sinne så de gör några gigantiska räkhopp och man hinner inte alltid med. Jag har dock fått tag i en billion (känns det som) av dem som är ok och fått in dem i ställningen. Det är mest röda (Rilli) dock men jag lyckas få en del blå och svarta samt orange också.

Lite fotobomb på några av de som springer runt med ägg (sorry för bildkvaliteten men jag tog dem snabbt med mobilen då det var snabbast och man får ju zooma en del):

[ATTACH=CONFIG]77748[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77754[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77753[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77752[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77751[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77750[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77749[/ATTACH]

En art utan ägg:
[ATTACH=CONFIG]77755[/ATTACH]

Mitt rorteringskar för räkor
[ATTACH=CONFIG]77756[/ATTACH]

Så här ser de 6 räkkaren ut nu efter de har fått lite flera invånare (de 3 av dem) plus att alla 6 har fått ett halvt Catappa blad (de var XL och blev lite för stora i karen):
[ATTACH=CONFIG]77762[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77761[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77760[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77759[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77758[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77757[/ATTACH]
#27 - 19 oktober 2015 08:44
Jaha, och hur har jag kunnat missa denna tråden?

Snygga kar!
Jag älskar också räkor. Men jag har endast lyckats med neocaridina sorter. Höggraderade cr och cb-räkor har jag inte lyckats med än. Och fler försök gör jag inte för det har varit dyra försök :)

Så hos mig blir det bara beprövade neos framöver. Det ska bli roligt att se fortsättningen här och lycka till med alla räkor :)
#28 - 19 oktober 2015 09:42
Det verkar vara ett jätteroligt projekt :p Och det ser så fint och prydlligt ut. Du fick till silikonfogarna bra tycker jag :)
#29 - 19 oktober 2015 11:30
Tack. Ja räkor är roliga snygga men ack så dyra om man vill ha lite roligare färger då dra de iväg i pris. Mina 7 st blå som jag köpte ibörjan av året gav jag 550 kr för på Malmö Akvarieförenings auktion.

Just nu så är det bara neocaridina räkor som jag ska hålla på med och jag kör dessa i vanligt kranvatten och soilen plus mineralsten samt catappa blad. Inga andra tillsatser eller mixtring av vattnet och helt utan doppvärmare.
#30 - 19 oktober 2015 11:32
Mu(sic) skrev:
Det verkar vara ett jätteroligt projekt [emoji14] Och det ser så fint och prydlligt ut. Du fick till silikonfogarna bra tycker jag :)

Tack. Ja det är roligt.

Ja det blev hyfsad med fogarna. Ett par ställen som det inte är helt 100 snyggt men det får vara. [emoji11]
#31 - 19 oktober 2015 12:10
skoj och se dom i fler färger =D men jag är glad över de 5 crystal red jag har införskaffat frågan är om jag kan blanda dom med några blå sakura... eller va det nå annat namn på de blå .. lite lätt nybörjarförvirrad =P
#32 - 19 oktober 2015 12:21
tanteva skrev:
skoj och se dom i fler färger =D men jag är glad över de 5 crystal red jag har införskaffat frågan är om jag kan blanda dom med några blå sakura... eller va det nå annat namn på de blå .. lite lätt nybörjarförvirrad =P

Jag är ny inom räkor också. Vad jag kan förstå (och ser i mitt 240 l växt/räkkar så blandar arten neocaridina sig med varandra. typ de verkar färgblinda eller också så bryr de sig bara inte utan det blir bara bleka/ljusbrun/gula räkor av det och jag har zillioner av dem och de är tyvärr inte ens snygga utan väldigt tråkiga att se på. Ska man ha olika räkor ihop så ska det vara olika arter som jag förstår det.

EDIT: De blå jag köpte först är Blue Pearl och de blå jag köpte nu senast ska vara Caridina Blue. Där finns en hel del olika färger och namn (undra om inte vissa är samma men har olika namn beroende på vem som säljer dem). Jag ska ha tag på gröna också har jag tänkt. Ett bra ställa att kolla om man är intresserad av räkor är www.redbee.se
#33 - 19 oktober 2015 12:41
aha så, så länge dem är från oilka arter så mixar dom sig inte like lätt...har för mig att de blå var just neocaridina vilket inte crystal red är, så det kanske borde gå att ha båda då...
#34 - 19 oktober 2015 12:55
tanteva skrev:
aha så, så länge dem är från oilka arter så mixar dom sig inte like lätt...har för mig att de blå var just neocaridina vilket inte crystal red är, så det kanske borde gå att ha båda då...

Här finns en korsningstabell: http://www.redbee.se/content.php/33-Korsningstabell

EDIT: och mera info här: http://www.shrimptank.ca/shrimp-keeping/crossbreeding-interbreeding-chart/
En lättare förståbar/läsbar finns här: http://www.shrimptank.ca/wp-content/uploads/2011/06/crossbreeding_chart_ver1.1.pdf när det gäller caridina och halocaridina räkor.
#35 - 19 oktober 2015 13:15
så bra då har jag fattat någe ialf =D då kan jag skaffa de blå jag gillade för dom var i den andra gruppen... tack så mycket nu vart det klart =d ... det var den engelska sidan som gav väldigt bra svar =D
#36 - 19 oktober 2015 13:25
tanteva skrev:
så bra då har jag fattat någe ialf =D då kan jag skaffa de blå jag gillade för dom var i den andra gruppen... tack så mycket nu vart det klart =d ... det var den engelska sidan som gav väldigt bra svar =D

Jag uppdaterade inlägget med lite mera info och länk så kolla ovan inlägg igen :).
#37 - 19 oktober 2015 14:42
Jäklar vad färger på räkorna. Var köpte du ledsen?
#38 - 19 oktober 2015 16:12
ja det var fina länkar jag fick tusen tack =D
#39 - 19 oktober 2015 16:14
Faltaren skrev:
Jäklar vad färger på räkorna. Var köpte du ledsen?

Köpte dem på tradera.
#40 - 19 oktober 2015 16:37
Webo skrev:
Köpte dem på tradera.

Jag har ju också 2 st växtljusrör också på 18 w st som ger ett rosa sken. LED'n ger ett mera blått sken.
#41 - 19 oktober 2015 16:45
Webo skrev:
Köpte dem på tradera.

Aha.
#42 - 19 oktober 2015 16:49
#43 - 19 oktober 2015 17:00
Svårt att säga då där inte står så mycket info om den. Står inget om färgen och inget om lum. Men det är bara att testa och blir det inte bra så lämna tillbaka den.
#44 - 19 oktober 2015 17:25
jag kan anmäla mig som test objekt.. =P... skulle ändå vilja ha den för vanliga växter , gillar att odla mina egna örter okej då kryddor he he
#45 - 19 oktober 2015 18:38
👍👍
#46 - 19 oktober 2015 21:48
Nu har jag fått in LED's till de andra 2 karen också.2 st 50cm per kar då karet är 105 cm långa.

[ATTACH=CONFIG]77774[/ATTACH]

EDIT: La in bilden då den bara var en länk innan.

De stora delarna i ena ändan av varje kar är alltså inte igång än utan det är bara förvarning av växter/rötter och just nu den översta till vänster som innehåller räkor som ska sorteras. De stora delarna ska bli till malodling är det tänkt.
#47 - 20 oktober 2015 05:25
Ser fint ut 😄
#48 - 20 oktober 2015 06:36
Du har fått till det jättesnyggt. Jag blir sugen på något liknande. ☺

#49 - 20 oktober 2015 07:11
Vi flyttade upp tvätt och tork maskinerna från grovköket till stora badrummet uppe (vi skulle ha haft dem där från början men när badrummet blev byggt så missade byggarna lite så vi tyckte det kom till att stå för nära toaletten så vi tog inte upp dem) så nu har jag plats till en ställning till på motsatte sidan med räkor, eller också en ny ställning för malar och sen göra om de 3 större delarna i nuvarande ställning till räkkar så alla räkorna är samlade på ett och samma ställe.

Får se hur/vad jag gör och när. Jag måste ju först hitta en ställning begagnad :-)
#50 - 20 oktober 2015 12:00
Knax skrev:
Du har fått till det jättesnyggt. Jag blir sugen på något liknande. ☺

Är du sugen så tycker jag du ska göra det ☺.
#51 - 20 oktober 2015 13:18
ser super mysigt ut =D
#52 - 20 oktober 2015 22:16
Tack.

Idag så kom där 88 körsbärsräkor (3 av dem går redan med ägg) som jag efter inknoppning och hopslagning av Blue Jelly räkorna (där var en stam från mars i ett kar och den nya stammen jag köpte förra helgen i ett annat kar) fick plats med.

[ATTACH=CONFIG]77780[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77781[/ATTACH]
#53 - 21 oktober 2015 05:54
Vill du bli av med räkor har jag hungriga hoplarchus 😝
#54 - 21 oktober 2015 08:59
Jag ska nog fasiken ha räkor snart jag också. :)
#55 - 21 oktober 2015 10:18
Faltaren skrev:
Vill du bli av med räkor har jag hungriga hoplarchus 😝

Ja vi kan kolla här jag har fått sorterat ut räkorna.
Mu(sic) skrev:
Jag ska nog fasiken ha räkor snart jag också. :)

Tycker jag också ☺
#56 - 21 oktober 2015 10:20
Haha gött
#57 - 22 oktober 2015 22:11
Jag har fortsatt med sorteringen av räkor och det är ganska drygt. Jag har dock lyckas att få ut i stort sett alla som har lite värde. Dock så finns där massor räkor kvar då en hel del är väldigt små räklingar och dessa är svåra att hitta.

Jag slängde ner de flesta av de räkorna, som jag hade tagit ur och som är blandras och väldigt tråkiga, till mina guldbarber. Det såg ut som om att de gillade dem.
#58 - 23 oktober 2015 23:40
Jag har köpt lite växter idag på Arken Zoo då de har 3 växter för 99 kr, som jag dock inte hade någon nytta av då de växter jag hade bestämt mig för tydligen inte ingick i det erbjudandet men de hade ett annat som var ta 4 växter och betala för 3 så det blev det erbjudande istället. de växter jag köpte var [COLOR=#337ab7]Limnophila sessiliflora[/COLOR] och [COLOR=#337ab7]Eleocharis sp. 'parvula'[/COLOR] och jag ska ha dem till räkkaren. Jag ska ta bort lite av de andra flytväxter jag har då dessa blockera ljuset lite väl mycket. Guppy gräset ska jag dock ha en del kvar av då räkorna gillar det om jag nu inte får tummarna loss och får ner flaming mossan jag har köpt som jag ska sätta fast på en rot.

Jag har också fått de petriskålar jag har köpt i glas som jag ska ha om matskålar till räkorna. Så slipper man att få gammal matrester ner i soilen så om de inte äter upp så är det lätt att ta upp och man ska få en bättre vattenkvalitet. Det var inte helt lätt att hitta petriskålar som var 60mm i diameter och i glas. Om någon annan behöver så kan man få tag på dem här: http://zenit.winbasonline.se/SE/Catalog/GAllmantlabmateriel/Glasoplast/02-150220.html

Jag har fått ut så många räkor jag kan från 240 karet så nu får de som är kvar (vilket väl är ett par 100 st) och blir det för många så kan jag ju alltid släppa ner mina guldbarbar där. De blev helt tokiga när jag slängde ner en hög blandras räkor.

I växtkaret ska jag odla växter istället. Jag har köpt in en del som behöver växa till sig och sen kan jag ta skott från dem till andra kar.

Nya bilder kommer sen då jag inte är helt klar med karen och där händer något hela tiden. Så håll tillgodo :)
#59 - 23 oktober 2015 23:44
Faltaren skrev:
Vill du bli av med räkor har jag hungriga hoplarchus 

Jag sorterade ut dem och slängde ner de jag inte ville ha till mina guldbarbar då där finns en del mossa där och jag var inte säker på att guldbarbarna skulle äta dem eller iaf låta de största vara kvar men jag hittar inga när jag kollar idag så de åt nog alla :)
#60 - 23 oktober 2015 23:51
jag glömde skriva att jag håller på att lödda ihop kablarna från nätdelarna till LED listorna. Jag har bara tejpat den just nu och det fungera lite si och så och därför ska jag nu göra det bra. Jag köpte DC pluggar men de fungerade inte ihop med de som satt i änden av nätdelarna. Storleken var rätt men när man satte ihop dem så fick jag ingen ström, så jag misstänker att spetsen inte när ner och ger ström. De var ju inte billiga dessa kontakter och jag köpte en hel hög då jag tänkte att sätta på alla. Nu blev det inte så och jag löddade dessa kablar istället och satte sedan krympslang över. Så alla kontakter ska tillbaka till Kjell o Co.

Jag testade att lägga 4 st LED's över mitt 450 kar med malar och ljuset blev riktigt bra så jag ska se om jag kan få tag på flera LED listor från han jag köpte av och sedan lägga 6 st på varje 450 kar.
#61 - 25 oktober 2015 10:56
Jag hade slängt ner 2 små malar i varje av de 4 karen jag körde igång för att de skulle hjälpa till med att hålla rent när det gäller överbliven mat som räkorna inte åt på dagen tills jag hade fått mina petriskålar. Nu på förmidagen så upptäckte grabben att i ett kar längst nere så hade en mal fylld hela skålen med soil och den hade grävt ner sig under en lite rot. Jag tömde petriskålen och skulle lyfta roten för att jämna till under så där inte var ett så stor hål. malen ville inte släpa så jag vände roten lite oh såg en massa gult där. det visade sig vara ägg från malarna. Jag trodde inte så små var könsmogna men det är de tydligen så nu kommer där att bli ännu flera mal småttingar. Lite roligt för jag tänkte igår att jag skulle ta ut en mal från varje nu när jag har lagt i petriskålen för då behövs de ju inte vara 2 stycken.

[ATTACH=CONFIG]77830[/ATTACH]

Ett par minuter efter jag hade lagt ner roten igen som kom båda tillbaka.
[ATTACH=CONFIG]77831[/ATTACH]
#62 - 26 oktober 2015 00:47
Jag har planterat lite nya växter och tagit bort gyppygräset då det delade sig i småbitter som lägger sig på botten. Det ser så stökigt ut.

3 av 6 räkkar har ändras om och de övriga 3 ska jag fixa närmste dagarna då jag har höstlov med barnen. Så här ser det iag ut just nu i ställningen.

[ATTACH=CONFIG]77849[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77850[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77851[/ATTACH]

Skönt att ha ett par tomma kar nära tillhands som man kan stoppa ner växter i som man inte har hunnit sätta i karen eller som man inte vet vad man ska göra med. Har slängt lite PMDD i de 2 större med växter då jag inte har något bottenmaterial i dem än och de inte är igångsatta.
[ATTACH=CONFIG]77852[/ATTACH]

Jag hade besök av Faltaren idag då han behövde ett nytt manometer som jag skulle sälja. Mycket trevligt att träffa någon från forumet och få en lite snack en likasinnad.
#63 - 29 oktober 2015 23:34
Jag har nu gjort iordning de 2 sista också så de ser lite bättre ut och inte bara har en massa guppygräs.

[ATTACH=CONFIG]77879[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77880[/ATTACH]

Jag har även bytt de 4 luckorna som var i träd som var målat. Detta pga de satte sig fast om där var lite blött i spåret och det var rätt jobbigt. Så ut på Bauhaus och köpa vit plastskiva på 100x70cm (4mm tjock) och sedan såga ut nya luckor. Nu kan man dra dem hur enkelt som helst.

[ATTACH=CONFIG]77881[/ATTACH]
#64 - 30 oktober 2015 08:32
Mycket prydligt!

#65 - 30 oktober 2015 08:39
Tack.

Nu ska jag bara få igång de 3 ändra större karen också. Kan inte bestämma mig om jag ska ha räkor där eller jag ska ha malar. Jag behöver dock flera kar för att kunna dela upp räkorna bättre för att utvalsodla de som har bästa färgerna. Jag har lagt annons ut för att köpa en ställning till med 6 kar på 30-40l (max 73 cm i bredden). Jag kan dock inte vänta för länge 😟
#66 - 30 oktober 2015 13:04
Jag har just gjort en större beställning på www.ebishop.se och sparade ca 500 kr då de just nu ger 20% rabatt på deras sortiment. Inte bara för de som har räkor utan alla som t.ex. vill ha naturprodukter i sina kar som olika löv, kottar osv.
#67 - 3 november 2015 00:57
Jag fick min leverans från ebishop idag. De är snabba för jag beställde det i lördags och fick det idag.

Jag beställde bland annat 20 kg [COLOR=#0066cc]EBI Gold Shrimp Soil [/COLOR]från dem så tanten på utlämningsstället fick putta lådan fram på golvet och sa att den var tung (vilket jag sa till henne när hon skulle hämta den) och när jag sedan bara lyfte upp den så blev hon lite snopen och sa att den är ju tung :). Det hör till att lådan som allt kom i är bara är 40 x 30 x 30 så den är rätt liten för att väga 22 kg men lätt att få tag i så inga problem att lyfta en sån.

Jag beställde lite av varje nu när de hade 20% halloween rabatt så där har kommit i lite [COLOR=#0066cc]Alkottar[/COLOR], [COLOR=#0066cc]AT White-Balls [/COLOR]och [COLOR=#0066cc]Vuka trä / Cholla Trä[/COLOR] i karen ikväll. Jag köpte också lite olika räkmat och jag slängde i en liten bit av [COLOR=#0066cc]Shirakura Ebi Dama Special [/COLOR]och de blev som tokiga, så det blir nog bra mat för dom. Det är dock lite dyrt så jag variera nog med annan mat också såsom de mindre alg tabletter som jag märkte de också gillar. Utöver det så blev det lite [COLOR=#0066cc]Tantora Banan löv, [/COLOR][COLOR=#0066cc]Tantora Guava löv, [U][COLOR=#0066cc]Tantora Mineralsten[/COLOR][/COLOR][/U] men det kommer jag att lägga i lite pö om pö då jag inte kan slänga ner allt på en gång få då påverkas vattnet antagligen för mycket och för snabbt.

[ATTACH=CONFIG]77954[/ATTACH]

Raden längst nere är olika sampels som de skickade med. Några vet jag vad det är medans andra behöver jag kolla upp.
#68 - 16 november 2015 00:45
Nu har jag fått igång en av de större karen också för räkorna :-)

[ATTACH=CONFIG]78070[/ATTACH]

ten ser numera så här ut:
[ATTACH=CONFIG]78064[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78065[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78066[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78067[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78068[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78069[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78063[/ATTACH]

Jag har fått en hel del alger i det översta i mitten men jag har inte orkat att rengöra rutan idag i samband med veckans akvarieunderhåll.
#69 - 16 november 2015 06:43
Ser bra ut 😄
#70 - 16 november 2015 07:39
Mycket fint. Vad är det för sorts alger du har fått? En dum en undrar om det inte är gynnsamt för de invånare du har tänkt dig.
#71 - 16 november 2015 08:50
Faltaren skrev:
Ser bra ut 😄

Tack. Försöker få till det så bra som möjligt ☺

Knax skrev:
Mycket fint. Vad är det för sorts alger du har fått? En dum en undrar om det inte är gynnsamt för de invånare du har tänkt dig.

Det är vanliga grönalger på rutan. Du ser det på bild 4 och räkorna gillar säkert det men det har ju en förmåga att ta över om man inte håller efter ☺. Orsaken till att det har kommit är mitt fel då jag har haft ljuset på för långa tider samtidigt som där finns ett fönster sidan om på vänster sida och solen (när den är framme) kommer rakt in på ställningen mellan 11 och 13. Jag ska sätta solfilm på det fönster så det inte blir så mycket solljus in på ställningen och köpa flera smarthem uttag så jag kan styra tiderna automatiskt som med alla övriga kar via min Tellldus Net.
#72 - 16 november 2015 16:15
Va fint det är :)
#73 - 16 november 2015 16:25
Tack.
#74 - 22 november 2015 00:10
Nu har de små ancistrus också kommit fram. För ni som inte har läst det innan kan jag berätta att jag la jag ner 2 ancistrus i varje kar och de var rätt små men tydligen könsmogna för där var plötsligen en massa ägg i det ena karet. Jag har sedan tagit ur en i varje kar så där bara är 11 i varje så jag inte får fullt med ancistrus i alla räkkaren.

Har är 8 av dem sittandes på en kortsida och det är därför bilden inte är så bra.
[ATTACH=CONFIG]78141[/ATTACH]
#75 - 30 november 2015 21:33
Allt fortgår som vanligt. Där har blivit en hel del räkor ser jag då de nu är så stora så man faktiskt kan se de pytte pytte små räkyngel.

De små malarna växer också.

Jag har äntligen fått tumman loss och letat upp en av mina utomhus automatiska (Tellstick) strömbrytare så alla lampor till räkakvarierna tänds och släcks numera automatiskt och ihop med övriga kar. Så skönt att behöva tänka på det :).

10-15% vattenbyte i helgen blev också gjord som vanligt utan problem.

Så här ser de 7 karen som är igång ut nu:

[ATTACH=CONFIG]78217[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78218[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78219[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]78220[/ATTACH]

Nästa helg så ska där ansas en del bland vissa av växterna och jag kommer kanske att starta upp de 2 andra större som jag just nu har växter som ligger i, så då behövs lite växter där också.

Jag jagar fortfarande en ställning till med 3 st 50-70l som jag kan dela varje kar i 2 delar så det blir 6 kar eller 6 st på typ 30l. detta för att kunna urvals odla bättre. kanske jag delar 50-70l i 3 delar då det ju bara är några stycken räkor som kommer att vara där åt gången så de behöver ju inte så mycket plats och då skulle det bli 9 st till.

Jag har kanske också fått frun till att tycka det är roligt med räkor. Antagligen mest för att de inte kräver så mycket skötsel men också för att hon kan se att man kan kanske få akvariehobbyn till att skjuta tillbaka lite pengar så det inte bara är utgifter hela tiden :). Jag har ju ett rum på ca 15m2 i garaget om det nu skulle vara så att hon tycker det är kul och man kan få in lite pengar vid försäljning för att köpa flera kar och ställningar....
#76 - 15 december 2015 00:05
Allt rullar på som vanligt och råkorna blir flera och flera. Jag har sett att där börjar bli många fina blå råkor vilket är kul. Speciellt med takte på att jag har blå, svarta och Carbon Rilli till att gå ihop och de korsar ju sig.

Här finns lite taskiga mobilbilder tagna efter vattenbyte:

[ATTACH=CONFIG]n2345860[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2345861[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2345862[/ATTACH]

#77 - 15 januari 2016 08:03
Allt rullar på som vanligt och där har inte hänt något speciellt förutom att jag startade upp ett till kar i ställningen med 20 st Crystal Black F1 och 2 st pandor. Det är det karet som lär längst nere till vänster i ställningen.

Jag byter 10-15% vatten per vecka och matar varannan till var tredje dag. Där har blivit mycket räkor i vissa kar och det är ju roligt. De äter blad som bara den och jag har slut på vissa blad men jag har ju flera olika sorter så än så länge är det inga problem.

Jag gjorde rent ett filter i varje kar och jisses så mycket skit där hade samlats i dem. Jag trodde inte svamp filter var så effektivt men det kan jag säga att de är. Om 1-2 veckor så kommer jag att rengöra det andra filter i varje kar, och då behåller jag är bra bakteriekultur i karet.

Ni har kanske märkt att jag inte har inne så mycket och det beror mycket på att Tapatalk inte fungera men även pga att jag har fått ta hand om ett personliga problem så jag kommer att vara här lite mindre ett tag antar jag då där finns en hel del annat att ta hand om, har ju bla 2 barn på 5 och 7 år. Men jag kommer tillbaka till normalt aktivitet i forumet igen så fort det har lugnat sig lite igen.
#78 - 15 januari 2016 11:39
Trökigt med såna grejer att ta tag i :(

Men roligt med räkorna! Hur mycket är de där räkorna värda? Ser dem sällan i butik.
#79 - 15 januari 2016 13:04
Vilka av sorterna av räkorna menar du? De nya eller någon som finns på bild här i tråden?
#80 - 18 juli 2016 14:31
Det var ett bra tag sedan jag var aktiv här men salta och säkert kommer jag tillbaka hit igen.

Det rullar på som vanligt i karen som dock just nu är rätt igenväxta av alla växter som växer bra. Jag har fått en hel del Crystal yngel men det konstiga är att jag har fått röda. Jag har bara svarta Crystal och någon som bar en blandning med King Kong. Men roligt att se iaf. Annars så har där inte hänt så mycket men det kan ändra sig i framtiden. Jag har inte gett upp tanken på många räk kar med olika sorters samt ett riktigt stort akvarium i vardagsrummet istället för 4 mindre. Vi får se hur det blir med det i framtiden. Nu har jag snart ett stort garage som jag kan använda till detta om jag skulle vilja. Jag har dock inte vatten och avlopp där men vatten kan ju fixas vid att sätta ett par stora tunnar där som man har färskt vatten i och avlopp går ju att lösa vid att lägga ut det som bevattning för trädgården. Säkert mycket nyttigt i vattnet som rabatterna skulle gilla. Men vi får se hur det blir i framtiden.
#81 - 19 juli 2016 08:00
Stort är bra
#82 - 19 juli 2016 08:24
Hehe. Ja så länge det bara är vanligt akvarium underhåll som behövs göras som byta vatten osv. Jobbigare när man ska göra större sakar då det inte alltid är lätt att komma åt/till och sen ska vi inte prata om det skulle läcker eller hur mycket pengar som man kan stoppa in när det gäller fisk och något går helt fel.

Men jag har ju samma dröm om ett stort kar på 350 x 80 x 80 (2200 L) i vardagsrummet men det förblir antagligen bara en dröm :-)
#83 - 19 juli 2016 08:49
Äh bara att köra :D
#84 - 27 juli 2016 15:51
men vilka fina blå du har wow vart har du fått tag på dom.... här uppe i sthlm råder det nån brist på just blå räkor, mina är så genomskinliga å förlite pigment i =/ tycker jag iaf...
#85 - 27 juli 2016 20:17
[QUOTE=tanteva;n2358064]men vilka fina blå du har wow vart har du fått tag på dom.... här uppe i sthlm råder det nån brist på just blå räkor, mina är så genomskinliga å förlite pigment i =/ tycker jag iaf...[/QUOTE]

Jag köpte dem från www.redbee.se :-)
#86 - 28 juli 2016 12:06
åå tackar =) det är privat man måste köpa med andra ord =D
ja dom får ju bättre betalt då när dom tar samma som affärerna=P
#87 - 28 juli 2016 13:25
[QUOTE=tanteva;n2358098]åå tackar =) det är privat man måste köpa med andra ord =D
ja dom får ju bättre betalt då när dom tar samma som affärerna=P
[/QUOTE]

Ja det är privat. De butiker jag har besökt som har räkor tar dock det dubbla än vad man betalar på redbee, men jag bor ju ett ställe där det är ont om akvarier butiker så de få vi har kanske tar mera hän än uppe hos dig :-)
#88 - 28 juli 2016 18:02
det lustiga är att det är svårt att hitta riktigt blåa, men jag har iofs inte vart på akvarielagret än =P
#89 - 29 juli 2016 06:49
[QUOTE=tanteva;n2358117]det lustiga är att det är svårt att hitta riktigt blåa, men jag har iofs inte vart på akvarielagret än =P[/QUOTE]

Där finns de som har riktigt blåa på redbee, så det ska inte vara problem att hitta där :-)

Jag har tyvärr inte varit på akvarielagret alls då det ligger typ 700 km ifrån mig :-)
#90 - 29 juli 2016 14:25
ja det är synd att du har så långt dit ;-) men om du kommer upp till stan så ta en titt... personligen gillar jag karet med pirayor och ett torso del an en människa i ha ha (plast) med mossa på =D
ska se om det finns nån nära mig iaf då jag inte vill ha skickat på posten då det är lite osäkert trots allt, sedan *får* man väl inte det heller egentligen

#91 - 31 juli 2016 21:54
[QUOTE=tanteva;n2358165]ja det är synd att du har så långt dit ;-) men om du kommer upp till stan så ta en titt... personligen gillar jag karet med pirayor och ett torso del an en människa i ha ha (plast) med mossa på =D
ska se om det finns nån nära mig iaf då jag inte vill ha skickat på posten då det är lite osäkert trots allt, sedan *får* man väl inte det heller egentligen

[/QUOTE]

Att få dem skickat är inga problem alls. 90% av alla mina har jag fått skickat. Har inte haft några som har dött eller så. Kan verkligen rek det. Dessutom så brukar man få med någon extra.
#92 - 1 augusti 2016 16:51
[:-106] ...
#93 - 21 juni 2018 08:38
Hur gick det sen med din räkodling Webo?
#94 - 22 juni 2018 11:03
[QUOTE=ICC;n2387395]Hur gick det sen med din räkodling Webo?[/QUOTE]

Hej.

Jo det gick bra ett tag men sen kom där en skilsmässa och där blev andra prioriteringar som tog mera tid och karen blev lite eftersatta ibland. men jag har fortfarande en del räkor i 6 av dem och i de 3 resterande (2 med hörnfilter och utan, går där numera fisk som jag fick med i köpet av en hel fisk avdelning (jag köpte en zoo butiks akvarieställningar då de skulle lägga ner). Så där är ett nytt projekt på gång i garaget. Jag har en ställning med 30 x 73 L, en ställning med 27 x 105 L och en ställning med 9 x 150 L som jag håller på att göra ett projekt med. Bilder på det jag köpte finns här: https://photos.app.goo.gl/MoeMcyJxKoFLhj8s5

Där ska bli räkor, fiskar och malar i dem.

Jag fick med 2 st Andinoacara pulcher som går i en av de stora delarna med hörnfilter och det skaffade yngel nästan direkt när de kom i det karet så just nu har jag en hel del yngel också. Så jag måste fixa iordning något/några kar för dessa inom snar framtid. Video på dem finns här:
" target="_blank">

Men där kommer kanske upp en projekt tråd om garage projektet.
#95 - 22 juni 2018 11:13
Kul att du finns kvar här på Zoopet. Beklagar skilsmässan, verkligen trist.

Spännande projekt du har framför dig, mäktig ställning du skaffat dig. Kör på en projekttråd senare då, det skulle vara kul att följa som höst/vinter nöje:)
#96 - 23 juni 2018 11:40
Kan lägga en lite update här på mina kar som jag har nu. En hel del nya fiskar då jag fick en del på köpen men sålde också av en massa. [video=youtube;gam7TaoAfY0]https://www.youtube.com/watch?time_continue=539&v=gam7TaoAfY0[/video]

(Just gjort vattenbyte och några kar i räkracket har en del alger på rutorna :-) )
#97 - 23 juni 2018 17:34
Vad roligt att få se dina akvarium och dina fiskar! :)
#98 - 22 november 2021 07:42
Var hittar man dubbla ställningar till akvarium? Typ såna som du använder. Så man kan ha tex två kar ovanpå varandra? Mina googlingar verkar inte fungera
#99 - 22 november 2021 14:37
[QUOTE=Skurhink;n2433327]Var hittar man dubbla ställningar till akvarium? Typ såna som du använder. Så man kan ha tex två kar ovanpå varandra? Mina googlingar verkar inte fungera [/QUOTE]

Man får specialbeställa eller köpa begagnat.

Annons