Akvarieställning

#1 - 29 april 2011 20:48
Har en fråga om aluställning.... Har en aluställning till ett 540 liters kar som jag ska sälja, så nu undrar han som vill köpa det om det går att montera isår det, så han får inte det i bilen...
Går det att ta isär det och sedan sätta ihop igen?
#2 - 29 april 2011 21:43
antar att det är en sånn med aluprofiler och plast hörn

ja den går att slå isär med en träkloss och en hammare.
dock kan den bli väldigt ostabil efter montering och kräva extra "regling" efter då den inte är tänkt att ta isär.

min ena ställning med 6 ben fick jag regla med att bygga ett hyllplan ovanpå de nedre profilerna samt en skiva mellan de bakre hörnprofilerna

dock min andra med bara 4 ben märks inte att jag monerat ner en gång äns
#3 - 29 april 2011 22:31
Om man vänder på aluprofilerna så de inte sitter exakt likadant som förut så fäster de ihop bättre. Det blir "spår" i knutarna och genom att vända på profilerna hamnar de på ett nytt sätt
#4 - 29 april 2011 22:44
Sen finns det väl ingen anledning att plocka ner hela heller, men det har ni säkert redan tänkt på :)
#5 - 30 april 2011 12:42
Bara säga åt han att det går att ta isär men att det blir han som får göra det och att du inte ansvarar för ihopsättningen. Själv skulle jag säga åt han att ta med sej en släpvagn för att ta hem ställningen med. Man borde ju ha koll på storleken om man köper ett stöd för den storleken av kan det är till. Inte direkt att han bad dom ta isär karet när han skaffade det direkt.

Annons