Akvarieshopen.com (Flodströms)

#1 - 27 februari 2010 10:08
Det verkar vara ett seriöst företag och de flesta verkar vara nöjda med leveranser.
Men efter snart 3 veckor utan några varor eller inte ett enda svar på mina frågor eller min annulering av beställningen så börjar jag undra.

Konkursbelagt eller enbart trög försäljare?

Någon som har liknande erfarenhet av samma försäljare?

Kanske är jag som är otålig men isåfall ska de heller inte skriva på hemsidan att de svarar inom 24 timmar...

Mvh Daniel
#2 - 27 februari 2010 10:13
jag la en beställning för 5 dagar sedan, men sen "kukade sidan ur" så den gick aldrig iväg, tackar min lyckliga stjärna för det just nu!
#3 - 27 februari 2010 10:17
Beställde filter därifrån...

men avbeställde när det inte hade hänt något på två veckor. De verkar vara otroligt sega!

Kommer aldrig handla något mer därifrån!
#4 - 27 februari 2010 10:54
Nej jag tänker heller aldrig mer handla där.
Jag hoppas bara att jag får tillbaka pengarna som redan ligger ute...

Beställde samma grejer från aquaristic.net istället och betalade då 800 kronor istället för 1500 kronor..

Mvh Daniel
#5 - 27 februari 2010 11:44
Har du ringt: 0763 360054? Dom har ju nummret på hemsidan, alltid smartast att försöka där innan man börjar klaga, deras system kan ha havererat eller whaterver.
#6 - 27 februari 2010 12:21
Sultanen skrev:
Har du ringt: 0763 360054? Dom har ju nummret på hemsidan, alltid smartast att försöka där innan man börjar klaga, deras system kan ha havererat eller whaterver.

Ååh ja.
Har prövat att ringa dem ett tiotal gånger nu på varierande tider, aldrig något svar, inte ens signaler som når fram utan mobilen är avstängd.
har även prövat numret som finns på Eniro men det är heller inte aktivt.

Mvh Daniel
#7 - 27 februari 2010 12:37
Aha, då är det illa!
#8 - 22 mars 2010 23:30
Fortfarande idag så har jag inte fått tillbaka några pengar eller varor heller för den delen.
Försäljaren går ej att nå via telefon och svarar inte på mail.

Dags att polisanmäla?

Dagens tips: Beställ inte på Flodströms!
#9 - 22 mars 2010 23:58
Zenthar skrev:

Dags att polisanmäla?

Känner inte till affären själv, men om jag tycker definitivt du ska anmäla om allt du säger stämmer.
#10 - 23 mars 2010 10:21
lustigt... jag har väntat sen i juli på en termometer i glas, ett kh test och nåt annat test... men inget har kommit. börjar bli en aning iskallt hatisk mot detta ställe!
Men jag ringde och han ordnade så att grejerna skulle kommit förra veckan nån gång... men näe.
#11 - 23 mars 2010 11:10
Guldfisken är värt att pröva istället, har beställt därifrån nu två gånger och varorna kom efter två dagar!
#12 - 23 mars 2010 11:33
Det låter skumt, beställde ett ytterfilter därifrån som jag fick hem på en vecka.....
Fick det förra veckan, så min leverans fungerade i alla fall?

Vet att dom hade en veckas semester i början av Mars.
Bilagor:
#13 - 23 mars 2010 11:50
när jag snackade med dom så sa han att dom har bytt system... och det kan ju krångla av bara helvete!!
Men han väldigt förvånad att att en beställning hade försvunnit.
Sen kållar dom tydligen inte mailen varje dag heller.. utan typ en gång i veckan:O
#14 - 23 mars 2010 11:56
Zenthar skrev:
Dags att polisanmäla?

Polisanmäla för vad då?

Att de inte skickat grejor? Det är inget brott.
Att de inte skickar tillbaka pengar? Det är inget brott.
Att de inte svarar i telefon? Det är inget brott.

För att det skall vara meningsfullt att polisanmäla så skall man misstänka brott. Brottet som kan vara aktuellt är bedrägeri och det förutsätter att säljaren när han tar emot pengar gör det i avsikten att inte göra rätt för sig. Om han från början tänkt göra rätt för sig och det sen strular till sig så är det alltså inget brott.

Tror man alltså att det bara är allmänt struligt är det meningslöst att polisanmäla. Ser man däremot nån anledning att tro att det är nåt skumt som händer så skall man definitivt anmäla. För att få igenom en fällande dom för bedrägeri så kan det ofta vara nästan nödvändigt att få tag på flera drabbade för att bevisa att det är systematiskt så det är viktigt att anmäla om man tror att nåt brottsligt är i görningen. Däremot så skall man ju i det läget knappast räkna med att få varken pengar eller pryttlar.

Så om man inte tror att det är brott då, vad gör man i så fall? Tja då är det inget för polisen, de skall utreda brott, inte klämma åt folk som är slöa med att betala eller skicka grejor. Sånt hanteras av Kronofogden eller Tingsrätten. Det är dit man får vända sig för att få fart på saken.
#15 - 23 mars 2010 21:48
Jag beställde lite prylar därifrån som aldrig blev levererade, det var nog runt ett år sedan. Efter några månader när jag kom att tänka på det så kollade jag deras kontaktuppgifter osv men innan jag satte igång med något mer kikade jag på transaktionerna på min internetbank och där visade det sig att mina pengar hade betalats tillbaka. Jag gissar att de gått igenom sina restorder och returnernat pengarna. Men inget mail eller annan form av besked från affären.

Så ni som inte fått era leveranser, kolla kontot. Sen är väl nästa steg ett brev till affären där ni annullerar er order om ni inte får kontakt med dom på annat sätt.
#16 - 24 mars 2010 21:10
Bygert skrev:
Polisanmäla för vad då?

Att de inte skickat grejor? Det är inget brott.

Att de inte skickar tillbaka pengar? Det är inget brott.

Att de inte svarar i telefon? Det är inget brott.

För att det skall vara meningsfullt att polisanmäla så skall man misstänka brott. Brottet som kan vara aktuellt är bedrägeri och det förutsätter att säljaren när han tar emot pengar gör det i avsikten att inte göra rätt för sig. Om han från början tänkt göra rätt för sig och det sen strular till sig så är det alltså inget brott.

Tror man alltså att det bara är allmänt struligt är det meningslöst att polisanmäla. Ser man däremot nån anledning att tro att det är nåt skumt som händer så skall man definitivt anmäla. För att få igenom en fällande dom för bedrägeri så kan det ofta vara nästan nödvändigt att få tag på flera drabbade för att bevisa att det är systematiskt så det är viktigt att anmäla om man tror att nåt brottsligt är i görningen. Däremot så skall man ju i det läget knappast räkna med att få varken pengar eller pryttlar.

Så om man inte tror att det är brott då, vad gör man i så fall? Tja då är det inget för polisen, de skall utreda brott, inte klämma åt folk som är slöa med att betala eller skicka grejor. Sånt hanteras av Kronofogden eller Tingsrätten. Det är dit man får vända sig för att få fart på saken.

Du har rätt i vad du säger, skrev polisanmälan som hastigast men har läst på lite bättre nu efterhand.

Jag har kollat mitt konto och har inte fått tillbaka en enda krona.

Men alla saker som har sagt från olika folk nu i tråden visar ju verkligen på att det inte är någon större idé att vänta med att det går in några pengar den närmaste tiden heller så man får gå vidare med det direkt med andra ord.

Jävligt tragiskt bara.. :mad:
#17 - 25 mars 2010 18:08
Hej Daniel,

Prova att ringa nästa gång, under kontorstid, så får du säkert svar.

Och vi inväntar svar med ditt kontonummer och clearingnummer för att göra återbetalningen till dig vilket vi inte fått ännu.

Förklaringen och problemet är att du inte återkommit med nödvändiga uppgifter för att vi ska kunna slutföra avbeställningen.

Mvh / Andréas

Flodströms Akvarie & Zootillbehör

Vad bra att man äntligen fick respons efter de sista arga mailen.

Vill ju tillägga att jag har ringt hur många gånger som helst under kontorstid och att jag inte har fått någon som helst respons eller förfrågan ang kontouppgifter.

Men nu är man lite gladare igen.
#18 - 7 februari 2015 14:50
[COLOR=#000000][FONT=Lato]Gjorde en beställning där ifrån för två veckor sedan på ca 7000kr och det första svaret jag fick ang leveransen var att dom var tvungen att beställa ifrån leverantören men det tar bara 2-3 dagar när dom dagarna gått hörde jag av mig då fick jag svaret 3-5 dagar när dom hade gått så hörde jag av mig igen då fick jag svaret att leverantören skulle skicka det på måndag och dom skulle få det på tisdagen och på onsdag skulle dom skicka min order på onsdagen och på onsdag så frågade jag om ordern skulle gå iväg ja fick jag som svar men senare på samma dag fick jag ett mail om att bilen för försenad så dom skulle skicka ordern på torsdagen så jag skickade ett mail på torsdagen och frågade om ordern skulle skickas och då fick jag svaret ja och dom skulle skicka sändningsnumret när ordern var skickad men inget mail fick jag så då skickade jag ett mail på torsdag kväll och frågade om dom hade glömt att maila sändningsnumret men inget svar jag provade att maila på fredagen men inget svar på hela dagen så då tröttnade jag och mailade att jag avbeställde ordern. Så det värkar som dom inte vill sälja något.[/FONT][/COLOR]
#19 - 7 februari 2015 15:16
Ja har man för lite spänning och problem i livet är det Flodströms man ska handla från...
#20 - 7 februari 2015 15:20
Frågan är bara om jag har rätt att avbeställa min order då dom har varit tvungna att beställa ett akvarium till mig? det står på deras sida att man inte får avbeställa då men då undrar man ju om ångerrätten man har på 14 dagar gäller men den kanske inte gäller om dom har varit tvungna att beställa ej lagerfört artikel ?
#21 - 7 februari 2015 18:03
Kan dom inte få iväg det som du har beställt under den tiden dom lovat så tycker jag att du har rätt att avbeställa. Så länge du inte redan har betalat. Vill dom sälja sina varor så är det inte du som köpare som ska fjäska för dom utan tvärt om.
#22 - 7 februari 2015 18:15
Kan dom inte få iväg det som du har beställt under den tiden dom lovat så tycker jag att du har rätt att avbeställa. Så länge du inte redan har betalat. Vill dom sälja sina varor så är det inte du som köpare som ska fjäska för dom utan tvärt om.

^^ vad som står där. Inte första gången butiken nämns i dom här sammanhangen heller, även om många är nöjda med.
#23 - 7 februari 2015 22:29
Ja har man för lite spänning och problem i livet är det Flodströms man ska handla från...

Haha klockren!
#24 - 7 februari 2015 22:30
Akvarieshopen.com (Flodströms)

Fascinerande att du ens fått kontakt med dem. Jag gav upp efter tre veckor den gången jag beställde. Då skulle de skicka imorgon, idag, imorgon, imorgon, på måndag, igår... Endast mail då de vägrade prata över telefon.

Att de finns fortfarande... Jag har aldrig hört så många klaga på ett företag som det.

Hur som, klart du måste få avbeställa när de inte håller sitt ord!
#25 - 8 februari 2015 10:43

Det är liksom inte läge att tycka när det gäller sånt här, man lär kika lite vad lagen säger om man ska vara säker på att inte råka i trubbel. Så då gör vi det, förutsättning då är att det är konsument som köper av företag, annars är det annat som gäller.

Man kan ha rätt att avbeställa utan vidare ceremonier men det är bara under vissa förutsättningar, det är bara krångel att rota med det, strunta i det. I ställer gör man så att man ger en skälig tilläggstid. Då skickar man ett meddelande till företaget om att nu har man tröttnat och har man inte fått grejorna inom den där tiden så häver man köpet. Man får inte ta till för kort tid för då funkar det inte, säg tio dar eller nåt sånt, lite beroende på vad det är och hur bråttom man kan påstå att man har. Se också till att ha nån slags bevis på att man skickat, rekommenderat brev är det som egentligen gäller, ett svar om att det är mottaget duger också, kvitto på att man skickat mail är tveksamt. Skickar man brev som nån ser en lägga på OCH SMS OCH mail så kan man nog tycka att det får duga.

Gör man så, ger tilläggstid och sen häver, då är man på det torra och har kanske rent av möjlighet till skadestånd om man nu inte har nåt bättre för sig än att rota med sånt. Häver man köpet utan att ha följt den här proceduren så riskerar man i stället att själv få betala skadestånd, i all synnerhet om man vet att det är nåt som säljaren ska ta hem. Det känns ju som lite onödigt faktiskt.
#26 - 8 februari 2015 10:50
Finns det inte något hemnummer till en ansvarig? Ringa vid 02:50 på vardagar och 05:30 på helger och undra varför man inte fått grejerna.. Det borde ju röra om lite i grytan..
#27 - 8 februari 2015 11:00
Bygert skrev:
Det är liksom inte läge att tycka när det gäller sånt här, man lär kika lite vad lagen säger om man ska vara säker på att inte råka i trubbel. Så då gör vi det, förutsättning då är att det är konsument som köper av företag, annars är det annat som gäller.

Man kan ha rätt att avbeställa utan vidare ceremonier men det är bara under vissa förutsättningar, det är bara krångel att rota med det, strunta i det. I ställer gör man så att man ger en skälig tilläggstid. Då skickar man ett meddelande till företaget om att nu har man tröttnat och har man inte fått grejorna inom den där tiden så häver man köpet. Man får inte ta till för kort tid för då funkar det inte, säg tio dar eller nåt sånt, lite beroende på vad det är och hur bråttom man kan påstå att man har. Se också till att ha nån slags bevis på att man skickat, rekommenderat brev är det som egentligen gäller, ett svar om att det är mottaget duger också, kvitto på att man skickat mail är tveksamt. Skickar man brev som nån ser en lägga på OCH SMS OCH mail så kan man nog tycka att det får duga.

Gör man så, ger tilläggstid och sen häver, då är man på det torra och har kanske rent av möjlighet till skadestånd om man nu inte har nåt bättre för sig än att rota med sånt. Häver man köpet utan att ha följt den här proceduren så riskerar man i stället att själv få betala skadestånd, i all synnerhet om man vet att det är nåt som säljaren ska ta hem. Det känns ju som lite onödigt faktiskt.

men säg nu att man inte får avbeställa kan man då inte utnyttja ångerrätten på 14 dagar för om det blir strul så kan jag ta emot varorna och sen skicka tillbaka sakerna för ångerrätten gäller väll även produkter som företaget har tagit hem till mig som akvarium eller är jag fel ute?
Juwel350
#28 - 8 februari 2015 12:22
Jag tycker bättre om grupper där man inte får lov att diskutera dåliga akvariebutiker (även om Flodströms tydligen inte är så bra).

Borde finnas med i Zoopets regler.
#29 - 8 februari 2015 12:26
walak skrev:
men säg nu att man inte får avbeställa kan man då inte utnyttja ångerrätten på 14 dagar för om det blir strul så kan jag ta emot varorna och sen skicka tillbaka sakerna för ångerrätten gäller väll även produkter som företaget har tagit hem till mig som akvarium eller är jag fel ute?

Nja, en produkt som EJ är lagervara eller tillverkas speciellt för just dig undantas ofta från ångerrätt vad jag förstått reglerna.
#30 - 8 februari 2015 12:31
simpson skrev:
Nja, en produkt som EJ är lagervara eller tillverkas speciellt för just dig undantas ofta från ångerrätt vad jag förstått reglerna.

Det står såhär på [FONT=Georgia]Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten. och det har dom ju inte gjort[/FONT]
#31 - 15 februari 2015 21:21
Juwel350 skrev:
Jag tycker bättre om grupper där man inte får lov att diskutera dåliga akvariebutiker (även om Flodströms tydligen inte är så bra).

Va??
Du tycker det är bra att flera blir lurade av dåliga företag??
Är du seriös??
#32 - 15 februari 2015 22:24
Juwel350 skrev:

Det finns redan en regel om det.

8/ Kritik

[COLOR=#000000][FONT=Open Sans]Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort). [/FONT][/COLOR]
Juwel350
#33 - 16 februari 2015 09:05
Då är alltså kritik mot butiker tillåtet !
#34 - 16 februari 2015 09:16
ecco skrev:
Va??

Du tycker det är bra att flera blir lurade av dåliga företag??

Är du seriös??

Haha, hajade inte riktigt heller den där faktiskt.. Visst, jobbigt som företagare att bli uthängd men är man någorlunda vettig brukar det ju alltid vara någon som tar en i försvar och sen får man väl välja om man väljer att tro på kunden eller företagaren..
Juwel350
#35 - 16 februari 2015 09:22
Det här är ett seriöst forum där man kan komma med förslag och mitt var att inte hänga ut butiker och det står jag för !
#36 - 16 februari 2015 11:08
Jaja, du får ju självklart tycka precis som du vill :) jag var bara uppriktigt intresserad av din motivering?
Juwel350
#37 - 16 februari 2015 11:15
Min motivering är att medlemmar på detta forum befinner sig på så olika nivåer och butiker kan oförskylt hamna i blåsväder.

På Facebook och vissa grupper är det föbjudet med negativa åsikter om akvariebutiker och det tycker jag är bra.

Det bästa är om man själv skapar sig en uppfattning grundat på kunskap och inte på andras uppfattning.
#38 - 16 februari 2015 11:15
Juwel350 skrev:
Det här är ett seriöst forum där man kan komma med förslag och mitt var att inte hänga ut butiker och det står jag för !

Någon anknytning till Flodströms?
Juwel350
#39 - 16 februari 2015 11:24
Absolut inte och har aldrig handlat där !
#40 - 1 mars 2015 15:52
Då detta är en 5år gammal tråd så finns ju orsak att dom faktiskt gjort sig förtjänta av kritiken och att man kanske ska undvika att handla från dom oavsett vilken nivå man ligger på inom akvaristiken.
Jag förstår visserligen inte hur om man ska köpa sin första fisk eller bedriver uppfödning av discus kan påverka om man ska handla av ett företag som inte sköter sina kundkontakter och i många fall skiter i att leverera produkter?

Annons