Akvarierummet

#1 - 8 oktober 2013 00:15
[FONT=Helvetica]Edit: Detta har nu blivit en samlingstråd för alla mina kar för att få allt material samlat på ett och samma ställe.

Köpte mig ett 20L kar för lite mer än ett år sedan för jag var sugen på att testa räkor. Sagt och gjort köpte jag mig några körsbärsräkor men som sedan dog av okänd anledning efter några veckor. Karet var tomt på fisk och räkor ett tag.
Sedan köpte jag tre vackra guppy hanar som fick gå där några veckor innan dom flyttades till ett annat kar. Jag körde med Fluval Plant Stratum som bottenmaterial. Körde original lampan tänd 10h per dygn.
Hade lite blandat med snabbväxande växter. 4 sorter tror jag det var. Det växte som satan i den lilla burken. Fick klippa ner allt två gånger i veckan. Efter ett tag tröttnade jag på växterna och valde att helt ändra tema.
Nu skulle jag bara köra sten. Körde först med ett svart grus men bytade sedan till det jag kör med nu. Just nu går där en röd kampfisk hane som blivit över från ett annat kar. Ska snart smälla upp en svart plastfilm på baksida.
Då smälter nog pumpen och värmaren in lite bättre. Kanske ska ha i någon till stor sten. [/FONT]
[FONT=Helvetica]
[/FONT]
[FONT=Helvetica]Lite info: [/FONT]
[FONT=Helvetica]Aquael Akvarium Shrimp Set 20 - (25x25x30cm)[/FONT]
[FONT=Helvetica]Original pump och ljus men jag har bytt ut original doppvärmaren mot en Aquael NeoHeater 25W.

Nedan ser ni bilder på hur karet tidigare såg ut. Mycket växter och med tre guppy hanar.
[ATTACH=CONFIG]64495[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64496[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64497[/ATTACH]

Här nedan ser ni hur karet ser ut för tillfället. Som jag skrev tidigare ska det på en svart platsfilm på bakre rutan som bakrund. Just nu går där en kampfisk hane lite temporärt. [/FONT]
[FONT=Helvetica][ATTACH=CONFIG]64498[/ATTACH][/FONT]
[FONT=Helvetica]
[ATTACH=CONFIG]64499[/ATTACH]
Bild på bottenmaterialet som jag är förtjust i.
[ATTACH=CONFIG]64500[/ATTACH][/FONT]
#2 - 8 oktober 2013 11:28
[FONT=Helvetica][ATTACH=CONFIG]64498[/ATTACH][/FONT]
[FONT=Helvetica]
[/FONT]Har planer på att köpa någon flytväxt att köra i. Inte minst för kampfiskens skull. Någon som har tips på flytväxter?
#3 - 8 oktober 2013 12:03
Snyggt! Jag kör musselblommor i en 20l kub, man får rensa bort lite ibland men det är ju inte så jobbigt.

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
#4 - 8 oktober 2013 12:21
Tack. Kollade precis in dom, de var snygga. Har de rötter som hänger ner?
#5 - 8 oktober 2013 13:04
Frogbit (limnobium laevigatum) är också fina, har såna själv i ett 30-liters. De kan få ganska långa rötter, mina når ända ner till botten på några. Men det är ju bara att klippa och ansa om man vill ha dem kortare. Räkorna gillar att klättra i rötterna iaf.
#6 - 8 oktober 2013 13:06
Yes, hör av dig om du vill ha så skickar jag ett gäng :-)

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
#7 - 8 oktober 2013 13:14
20L som ständigt byter form

Frogbit låter ju också mycket intressant! Ska se om jag kan hitta sådana någonstans :)
#8 - 8 oktober 2013 15:26
Här finns det (har just beställt så hen har) http://www.redbee.se/showthread.php/7899-Frogbit-flytv%C3%A4xt-till-salu
Gäst
#9 - 8 oktober 2013 17:08
Gillar helt klart ditt val av sten på botten!! inspirerande.
#10 - 8 oktober 2013 17:27
Bumpe skrev:
Gillar helt klart ditt val av sten på botten!! inspirerande.

Tack! Jag [FONT=Helvetica][COLOR=#333333]är själv jäkligt förtjust i det! Jag har gått förbi det många gånger i butiken utan att köpa det. Och nu sist såg jag att dom bara hade två påsar kvar och då kände jag mig tvungen att köpa det. Jag har också gått och tänkt på att ha ett större kar med sådan sten på botten och sen guldfiskar. Typ så här:
" target="_blank">

och sen med stora stenar som på videon.
Skit snyggt tycker jag![/COLOR][/FONT]
Gäst
#11 - 9 oktober 2013 18:19
så det är sten för akvarier? trodde du hade hittat det på trädgårdavdelningen på Hornbach eller nåt sånt.
#12 - 9 oktober 2013 18:50
Bumpe skrev:
så det är sten för akvarier? trodde du hade hittat det på trädgårdavdelningen på Hornbach eller nåt sånt.

Japp, inköpt på Zoogiganten i Lomma.
#13 - 11 oktober 2013 15:19
Lite update på min kampfisk. Vacker i färgen är den.

[ATTACH=CONFIG]64565[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64564[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64563[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64562[/ATTACH]
#14 - 14 oktober 2013 23:21
Här händer det grejer. Har varit på Jula och köpt en sjukt överdimensionerad hylla. Sjuka 265kg per hyllplan. Sedan flytten så har ju mitt 20liters stått på skrivbordet och mitt gamla 54L har stått tomt. Nu blir det ändring på det. Har även varit och köpt ett 20liter och ett 30liters till. I 54L kommer jag nog bara köra lite vanliga guppy till en början. Ska definitivt ha ett stim Danio Margaritatus i antingen det nya 20liters eller 30liters karet.
Men först av allt måste jag riva ut en garderob så jag får plats till nya hyllan.

[ATTACH=CONFIG]64609[/ATTACH]
Här är de nya karen. Ska sätta dom i badkaret imorgon och fylla med vatten och se så att dom håller tätt.
#15 - 15 oktober 2013 00:17
I minst ett av karen är jag sugen på att köra rikligt med växter. Har tre påsar med Fluval plant och shrimp stratum över här hemma. Är inne på att köra det som bottenmaterial men har nu läst att det inte är bra att köra med vårt vatten som vi har i Sverige. Stämmer detta? Tycker även det är svårt att plantera i det. Det är så lösaktigt. Någon som har tips?
#16 - 17 oktober 2013 14:40
Någon som vet vart man kan köpa svart platsfilm. Alltså sådan som man brukar använda som bakgrund i bland.
#17 - 17 oktober 2013 14:44
xanadu skrev:
Någon som vet vart man kan köpa svart platsfilm. Alltså sådan som man brukar använda som bakgrund i bland.

oehört svår att få tag i.

finns nästan bara på följande ställen:

Bauhaus
Hornbach
Biltema
Jula
Mekonomen

Dvs finns öööverallt, sök på solskydd + bil

ta nu den som är mörkast av dom som finns.

går du in på Hornbach / Bauhaus eller liknande bygghandlare, så fråga efter just solskydd, de har massor (iaf för något år sedan när jag köpte)

I övrigt så är jag så gammal att jag bara tänker på Olivia Newton John när jag ser ditt nick.....

.
#18 - 17 oktober 2013 14:47
oehört svår att få tag i.

finns nästan bara på följande ställen:

Bauhaus

Hornbach

Biltema

Jula

Mekonomen

Dvs finns öööverallt, sök på solskydd + bil

ta nu den som är mörkast av dom som finns.

går du in på Hornbach / Bauhaus eller liknande bygghandlare, så fråga efter just solskydd, de har massor (iaf för något år sedan när jag köpte)

I övrigt så är jag så gammal att jag bara tänker på Olivia Newton John när jag ser ditt nick.....

.

Okej det är alltså solskydd man brukar använda som bakgrund ibland? Det förklarar varför jag inte hittade något när jag sökt på svart plastfilm. Tack för hjälpen!
#20 - 17 oktober 2013 16:37
Frostad fönsterfilm är snyggare, det blir så jäkla krisp! [ATTACH=CONFIG]64640[/ATTACH]
#21 - 17 oktober 2013 20:02
Frostad fönsterfilm är snyggare, det blir så jäkla krisp! [ATTACH=CONFIG]64640[/ATTACH]

Tack för det tipset Mathias, det skall jag ta med mig. Men har nu redan varit på biltema och köpt mig supermörk solskydds film.
#22 - 17 oktober 2013 20:44
Nuså, efter många om och men så är den nya hyllan från Jula ihop bankad. Nu tänker jag mig att storleken på karen kommer vara i fallande ordning. Kommer börja med två stycken 20L på näst översta hyllan var av ett av dessa redan är igång fast står på mitt skrivbord. Om jag har mätt rätt ska jag nog kunna trycka in ett tredje med samma volym på samma hyllplan men det får vänta. På hyllplanet under står just nu ett 30L. Och allra längst ner står ett 54L.

Men nu till planeringen.
20L nr1: Detta kar är redan igång och kommer behålla sin gamla layout tillsvidare. Dock ska några flytväxter i + solskydds film på som bakgrund. En röd kamphane går där för tillfället.

20L nr2: Syns på bilder nedan. Har varit och köpt mig supermörk solskydds film på Biltema efter tips från Ken Olofsson. Har även hällt i lite Fluval Shrimp Satrum och satt dit två stenar än så länge. Tanken är mycket växter och ett gäng räkor. Är inne på red crystal eller körsbär. Vill köra safe då jag inte har någon jätte erfarenhet av räkor. Men innan dess kommer några guppys för köra igång karet.

30L nr1. Var inne på att köra BTN Slimline men det lutar just nu åt att köra solskydds film på även detta kar. Till bottenmaterial blir det Julas blästersand. Kommer köra lite rötter med någon växt där bak och mycket flytväxter som dämpar ljuset. Kommer nog torka lite löv och ha i med tiden. Danio Margaritatus är den art som kommer bilda ett fint stim i detta kar.

54L. Har ett gammalt 54L som var ett av mina första kar som nu står tomt. Är inne på att dra igång det mest för att det är synd att det står och samlar damm. Om det nu blir så att detta kar dras igång kommer jag nog befolka det med ett par fjärilsciklider och ett gäng vanliga guppy.

Här nedan följer några bilder på den nya hyllan och karen. Ber om ursäkt för att akvarierutorna är så skitiga.
[ATTACH=CONFIG]64641[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64643[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64644[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64645[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64646[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64647[/ATTACH]
#23 - 18 oktober 2013 10:47
Lite bilder på de fiskar som nu går i det redan igångsatta 20L. En röd kamp hane och två [COLOR=#000000][FONT=Open Sans]Ancistrus varav en med slöjfenor. Ancistrus är cirka 2cm nu och skall sedan flytta till ett större kar.

[/FONT][/COLOR][ATTACH=CONFIG]64654[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64655[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64656[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64657[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64658[/ATTACH]
#24 - 18 oktober 2013 10:49
Spännande projekt, kommer att följas :)

Kul med bilder :)
#25 - 18 oktober 2013 15:00
PiaJo skrev:
Spännande projekt, kommer att följas :)

Kul med bilder :)

Vad roligt att du tycker det PiaJo! Och om du gillar bilder rekommenderar jag dig att surfa in på min blogg där jag bloggar om mitt arbete som yrkesfotograf med sport som huvudområde. Här är den länken: http://petterarvidson.blogspot.com
#26 - 18 oktober 2013 15:23
Nu är karet som tidigare i tråden kallats för 20L nr2 igångsatt. Var iväg och köpte växter idag efter lunchtid och planterade och layoutade nu i eftermiddags. Det blev blev 5 olika sorter varav jag bara kan namnet på en av dom (är inte växtkunnig för fem öre). Det är en Pogostemon Helferi. Om någon av er vet vad de andra fyra är för arter får ni gärna skriva det. Hade varit roligt att veta. Jag vet att dom två växterna som står där bak är väldigt snabbväxande då jag haft dessa tidigare.

Så vad tror ni nu om starten? Ljustimmar första veckorna? När börjar jag med gödning? Kör EasyCarbo och Profito från Easy Life i ett av mina andra kar och är kommer köra med det i detta karet också.

Nedan följer några bilder.
[ATTACH=CONFIG]64661[/ATTACH]
Fixat timers och grenuttag.

[ATTACH=CONFIG]64660[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64662[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64663[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64664[/ATTACH]
Vattnet fylls på.

[ATTACH=CONFIG]64665[/ATTACH]
Precis färdigfyllt. Många många små luftbubblor överallt.

[ATTACH=CONFIG]64666[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64667[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64668[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64669[/ATTACH]
#27 - 18 oktober 2013 15:39
Snyggt och fint!

Någon sorts Limnophila är det väl i bakgrunden?!

Jag är intresserad av "gräset" till vänster mellan stenarna!
#28 - 18 oktober 2013 15:47
Tack så mycket, är dock långt ifrån nöjd. Nu ska först och främst växterna i bakgrunden växa till sig och gärna sprida sig. Sen får gärna växterna i förgrunden sprida sig. Men de är mycket långsammare i växten.
Ja det är nog möjligt nu när du säger det. Jag är verkligen nybörjare på växter men föll direkt för gräset när jag såg det i butik. Tycker dock det är dåligt att personalen i butiken inte märker ut eller kan svara på vad det är för växter man köper.
#29 - 18 oktober 2013 15:53
Nu blev jag sugen på att köpa ett sånt där litet ett jag också :) Jättefint!
#30 - 18 oktober 2013 15:56
Mu(sic) skrev:
Nu blev jag sugen på att köpa ett sånt där litet ett jag också :) Jättefint!

Det tycker jag absolut du ska göra! Jätte roliga är det. Dock väldigt pilligt att inreda :p
#31 - 18 oktober 2013 16:35
Fan också.. Blir avis på er som var växter som stannar där ni sätter dem.. Själv har jag en Ivan dragoitisk syn på det hela.. If it dies, it dies.. Svårt att undvika med min besättning dock..

mycket stilig dekoration..
#32 - 18 oktober 2013 16:39
xanadu skrev:
Om någon av er vet vad de andra fyra är för arter får ni gärna skriva det. Hade varit roligt att veta. Jag vet att dom två växterna som står där bak är väldigt snabbväxande då jag haft dessa tidigare.

[ATTACH=CONFIG]64665[/ATTACH]

Skulle tro att den lite ormbunksliknande växten är Ceratopteris thalictroides eller liknande. Har själv haft den i.. jo nog alla mina kar vid något tillfälle :) Rätt tålig sak, och riktigt snygg.
Tror också att den där bak till vänster är en Limnophila, Limnophila sessiliflora kanske? Och "gräset" längst fram skulle kunna vara Lilaeopsis brasiliensis. Gräset till vänster känner jag inte igen, nyfiken på vad det kan vara. Snyggt blev det i vilket fall :)
#33 - 18 oktober 2013 22:30
Fan också.. Blir avis på er som var växter som stannar där ni sätter dem.. Själv har jag en Ivan dragoitisk syn på det hela.. If it dies, it dies.. Svårt att undvika med min besättning dock..

mycket stilig dekoration..

Tycker dock själv det är sjukt pilligt och svårt att plantera i ett sånt här kar. Och bottenmaterialet är så lösaktigt att de små låga växterna lätt kan flyta upp. Dock går det ju inga stora fiskar som drar upp dom :p Jag följer ditt monsterkar med stort intresse och är sjukt imponerad!! Hade gärna haft något liknande i framtiden. Tills dess kör jag små nanokar och räkor hahah :D
#34 - 18 oktober 2013 22:33
Rebah skrev:
Skulle tro att den lite ormbunksliknande växten är Ceratopteris thalictroides eller liknande. Har själv haft den i.. jo nog alla mina kar vid något tillfälle :) Rätt tålig sak, och riktigt snygg.

Tror också att den där bak till vänster är en Limnophila, Limnophila sessiliflora kanske? Och "gräset" längst fram skulle kunna vara Lilaeopsis brasiliensis. Gräset till vänster känner jag inte igen, nyfiken på vad det kan vara. Snyggt blev det i vilket fall :)

Tack för svaret! Har du koll på gödning till ett nystartat kar? Kan jag börja dosera nu omgående? Och ljus, hur många ljustimmar vågar man köra nu i början?
Gäst
#35 - 19 oktober 2013 08:27
på tropicas webbsida har de en start-up app för de tre första månaderna. vad man bör tänka på och när. deras rekommendation är att starta med gödning nån gång vid vecka tre tror jag och då bara halv dos. värt att kolla in.
#36 - 19 oktober 2013 08:36
Bumpe skrev:
på tropicas webbsida har de en start-up app för de tre första månaderna. vad man bör tänka på och när. deras rekommendation är att starta med gödning nån gång vid vecka tre tror jag och då bara halv dos. värt att kolla in.

Tack för det tipset! På mina tidigare kar har jag bara kört igång. Sedan i med litet bestånd fiskar efter 1-2 veckor och det har funkat fint. Får se hur jag gör med detta kar. Men ska helt klart kolla in deras rekommendationer!
#37 - 19 oktober 2013 09:08
I samband med inköpet av växterna igår passade jag även på att köpa en BTN slimline. Denna kommer jag sätta i 30L karet. Men först måste den sågas till rätt mått. Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska köra på ett filter bakom bakgrunden men tror nog det blir så att jag kör på ett vanligt innerfilter istället den här gången.
[ATTACH=CONFIG]64672[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64671[/ATTACH]
#38 - 19 oktober 2013 11:56
Nu är det "20L nr1" på plats i hyllan. Sedan flytten så har den fått stå på skrivbordet men har nu hamnat på rätt plats. Jag har även släppt ner en lite "algboll" och några växter som blev över från förra karet. I det andra 20L karet som startades igår har jag nu släppt ner en kampfisk från ett av mina andra kar. Tror inte det ska vara några problem då jag körde med gammalt vatten. Efter någon vecka kommer jag plocka ur kampfisken igen och köra med räkor i det karet. De två 20liters karen står nu bredvid och det går en kamphane i var kar. Så nu har jag fått sätta upp en tidning mellan så dom inte kan se varandra.

[ATTACH=CONFIG]64676[/ATTACH]
Vattnet fylls på igen i det vänstra karet efter flytten.

[ATTACH=CONFIG]64677[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64678[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64679[/ATTACH]
Båda karen på plats.

[ATTACH=CONFIG]64680[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64681[/ATTACH]
Här upptäcker kamphanarna att de kan se varandra.

[ATTACH=CONFIG]64682[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64683[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64684[/ATTACH]
En tidning vars funktion är att kamphanarna inte ska se varandra.
#39 - 19 oktober 2013 12:00
Den blå kamphanen

[ATTACH=CONFIG]64685[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64686[/ATTACH]
#40 - 20 oktober 2013 09:58
Nu är bakgrunden på plats i 30L karet.

[ATTACH=CONFIG]64700[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64701[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64702[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64703[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64704[/ATTACH]
#41 - 21 oktober 2013 10:33
Nu är sanden (julas blästersand) tvättad, en red more rot på ligger i blöt. Börjar förbereda för 30L karet.
#42 - 21 oktober 2013 14:34
Akvarierummet

Snyggt det blev med bakgrunden! Kan ångra att jag inte körde en slimline i mitt nano.

/Jens
#43 - 21 oktober 2013 15:41
Tyckte också det var snyggt med bakgrunden. =)
Dock så undrar jag hur det hade sett ut om du hade kört samma tema i båda karen, kanske någon större rot som binder ihop båda karen?
Typ en rot som en hästsko i formen, som du sen bara kör ner var sin sida i var sitt kar. =) (Eller så kanske det bara är jag som får såna konstiga idéer..)
#44 - 21 oktober 2013 15:47
Jens79 skrev:
Snyggt det blev med bakgrunden! Kan ångra att jag inte körde en slimline i mitt nano.

/Jens

Tack Jens! Jag funderade på om jag skulle ha det eller ej. Men bestämde mig till sist för att köpa en.

Jojje_ skrev:
Tyckte också det var snyggt med bakgrunden. =)

Dock så undrar jag hur det hade sett ut om du hade kört samma tema i båda karen, kanske någon större rot som binder ihop båda karen?

Typ en rot som en hästsko i formen, som du sen bara kör ner var sin sida i var sitt kar. =) (Eller så kanske det bara är jag som får såna konstiga idéer..)

Tack. Förstår din tanke och tycker det låter häftigt! Kanske till och med är något jag testar en vacker dag. Dock tror jag att det kan bli lite problem med att roten suger upp vatten som sedan droppar av den och kanske rinner ner längst rutorna. Men vad vet jag. Kanske är värt ett försök!
#45 - 22 oktober 2013 20:31
Fick ett bra pris på ett 10L kar och hade ju plats över i hyllan... Det blev samma layout som ett av 20L karen. Samma växter förutom bakgrundsväxten. Tanken är så klart räkor och vid behov även yngelkar för levandefödare.

[ATTACH=CONFIG]64750[/ATTACH]
Detta är den växt som skiljer layouten från det ena 20L karet.

[ATTACH=CONFIG]64751[/ATTACH]
Sambon hjälper till att fylla på vattnet.

[ATTACH=CONFIG]64752[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64753[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64754[/ATTACH]
#46 - 22 oktober 2013 20:36
[ATTACH=CONFIG]64755[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64756[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64757[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64758[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64759[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64760[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64761[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64762[/ATTACH]
#47 - 22 oktober 2013 20:40
Jag vill också ha en massa små växtkar, men efter det tilltänkta Tanganyika-hörnkaret som står i hallen och väntar på att få sin möbel renoverad, har jag i ett kraftigt forcerat tonläge blivit beordrad att inte starta upp fler... :(
Hade varit kul med ett växtkar med räkor annars!
#48 - 22 oktober 2013 20:47
Jag och min flickvän flyttade nyligen in i vår lägenhet och jag har fått härja ganska fritt i arbetsrummet och har inte direkt fått några begränsningar. Hon tycker tom det är någorlunda intressant och skoj! Vilket givetvis glädjer mig väldigt mycket.

Jag har ännu inte köpt några räkor då jag vill låta vattnet mogna lite mer först. Men sen så!!
#49 - 22 oktober 2013 20:52
Gôtt att kunna fylla ett helt rum med akvarier! :)
Jag får ju ha lite överseende med min prinsessa, nu när jag till och med får ha prinsessor i hallen och jag förstår henne, vi har dåligt med utrymme i vår lilla stuga...
Hon sitter också och stirrar på fisken ibland! :D
#50 - 22 oktober 2013 21:13
Helt fria tyglar har jag förstås inte. Det är ju fortfarande ett arbetsrum. Men jag har inte fått något nej (än) när jag har föreslagit ett nytt akvarieinköp :D Jag är löjligt förtjust i Tanganyika[COLOR=#333333] ciklider. Men jag har inga själv, än iaf [/COLOR]:p[COLOR=#333333]
Har du någon projekttråd för ditt kar? Hade varit väldigt skoj att följa. [/COLOR]
#51 - 23 oktober 2013 03:24
Riktigt fint i dina kar. Både smakfullt och enkelt. kul att läsa också eftersom det märks att du är heltaggad.
Läser gärna dina inlägg. Blir lite som om man får en energikick av din skaparglädje :D
Har du en övre gräns från dig själv eller sambo på hur många kar du kan/får ha i lägenheten?
Tror förresten att växten du visar i inlägg #45 överst är en sumpväxt och egentligen bara fungerar under en begränsad tid under vatten innan den börjar ruttna.
#52 - 23 oktober 2013 03:28
Du förresten, en ren nyfikenhet.... ditt namn Xanadu. Är det från Mandrakes residens eller är det en koppling till en gammal låt?
#53 - 23 oktober 2013 05:13
xanadu skrev:
Helt fria tyglar har jag förstås inte. Det är ju fortfarande ett arbetsrum. Men jag har inte fått något nej (än) när jag har föreslagit ett nytt akvarieinköp :D Jag är löjligt förtjust i Tanganyika[COLOR=#333333] ciklider. Men jag har inga själv, än iaf [/COLOR]:p[COLOR=#333333]

Har du någon projekttråd för ditt kar? Hade varit väldigt skoj att följa. [/COLOR]

Klart jag har! ;)
Däremot så händer det ingenting i den för tillfället...
Jag kan hojta så fort jag fått tid över att börja snickra på möbeln!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158108
#54 - 23 oktober 2013 07:30
Bluewing skrev:
Riktigt fint i dina kar. Både smakfullt och enkelt. kul att läsa också eftersom det märks att du är heltaggad.

Läser gärna dina inlägg. Blir lite som om man får en energikick av din skaparglädje :D

Har du en övre gräns från dig själv eller sambo på hur många kar du kan/får ha i lägenheten?

Tror förresten att växten du visar i inlägg #45 överst är en sumpväxt och egentligen bara fungerar under en begränsad tid under vatten innan den börjar ruttna.

Tack så mycket! Ja det är jag verkligen. Har nyligen flyttat till lägenhet och har helt plötsligt lite mer plats att röra mig på än i gamla pojkrummet. Så då tog intresset nyfart. Jag har sagt till mig själv att jag ska hålla mig i arbetsrummet. Försöka i alla fall :p Nämen arbetsrummet har jag väl begränsat det till kan man säga. Okej, då skall jag hålla koll på den, tack för tipset!

Bluewing skrev:
Du förresten, en ren nyfikenhet.... ditt namn Xanadu. Är det från Mandrakes residens eller är det en koppling till en gammal låt?

Så här är det. När jag var yngre spelade jag ett dataspel som heter Zoo Tycoon. Det gick ut på att man skulle bygga upp sin egna djurpark och sedan driva den. Där fanns många olika varianter på spelet. Däggdjur, vattendjur och fiskar osv. Sedan fanns där också ett spel som hette Zoo Tycoon Complete Collection där kunde man ha alla djur, tom dinosaurier. Sedan kunde man också själv skapa vissa djur. T.ex Jätte krokodiler, enhörningar mm. Och för att skapa en enhörningar skulle man skriva in just Xanadu i ett fält och plötsligt hade man en enhörning hahahah. Så det är där det kommer ifrån.

Mr Woods skrev:
Klart jag har! ;)

Däremot så händer det ingenting i den för tillfället...

Jag kan hojta så fort jag fått tid över att börja snickra på möbeln!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158108

Gutt! Då ska jag hålla lite koll där i mellan åt :D
#55 - 23 oktober 2013 14:59
[ATTACH=CONFIG]64775[/ATTACH]
10L karet dagen efter uppstart.

Här nedan är några till bilder på mina guppys :D
[ATTACH=CONFIG]64776[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64777[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64778[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64779[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64780[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64781[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64782[/ATTACH]
#56 - 25 oktober 2013 15:43
Update på karen, det växer bra i det högra. Har för tillfället ett gäng guppys som går in karet. Sedan får dessa flyta till ett 54L och räkor ska köpas till 20L.
[ATTACH=CONFIG]64908[/ATTACH]
#57 - 25 oktober 2013 16:08
Rötterna ligger i blöt. Det tar en EVIGHET för redmore roten att sjunka. Hur som helst har jag börjat spåna på hur jag ska inreda mitt 30L. Jag är ju som sagt inne på att ha ett stim Danio Margaritatus. Jag är denna gången inne på att kanske bara inreda med rötter och löv. Tror det kan bli tok läckert i detta karet! Dock står det i artbeskrivningen för Margaritatus att de gärna vill ha tätt planterat. Det står också att de vill ha dunkel belysning och jag har sett en del akvarium med Margaritatus på nätet som är inredda med enbart rötter och löv + dunkel belysning. Någon av er som har några erfarenheter eller tips?

[ATTACH=CONFIG]64909[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64910[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64911[/ATTACH]
#58 - 25 oktober 2013 16:44
xanadu skrev:
Update på karen, det växer bra i det högra. Har för tillfället ett gäng guppys som går in karet. Sedan får dessa flyta till ett 54L och räkor ska köpas till 20L.

[ATTACH=CONFIG]64908[/ATTACH]

Jagt körde in min räkvas med 10 räkor.. det fungerade också bra.
#59 - 26 oktober 2013 07:55
henrikl skrev:
Jagt körde in min räkvas med 10 räkor.. det fungerade också bra.

Ja det går säkert bra att köra igång med räkor direkt. Men hört att de kan vara lite känsliga så jag fega lite den här gången :)
#60 - 29 oktober 2013 21:59
Idag fick 20st körsbärsräkor följa med hem. Nu går de i ett av 20L karen. Förhoppningsvis klarade de flytten bra och kan snart färga ut lite bättre :D
[ATTACH=CONFIG]64988[/ATTACH]
#61 - 29 oktober 2013 22:16
Akvarierummet

Snygg bild! En räka som surfar på en Guppy.. Inte illa! ;)

/Jens
#62 - 30 oktober 2013 06:19
Vilka fina bilder, inte det lättaste att fota guppys:).

//Inger
#63 - 31 oktober 2013 19:51
Tack så mycket Jens och Inger! :)
#64 - 31 oktober 2013 19:59
Jag har nu 10,3kg rötter i blöt. Dessa ska sedan i mitt 112L som ska bli ett SA inspirerat kar. Nu är den stora frågan som jag ännu inte bestämt mig för om jag ska göra filtret bakom en slimline bakgrund eller ej. Jag ska en slimline oavsett, men jag står i dilemmat att karet inte är så djupt att jag vill offra den extra ytan som bakgrundsfiltret tar upp. Alternativet är ett innerfilter, vilket är fult. Tror jag kör på filter bakom slimeline till slut. Vad tycker ni?
#65 - 31 oktober 2013 20:08
Bakgrundsfilter röstar jag på!
#66 - 2 november 2013 16:12
Fina, inspirerande burkar :) kör på filter bakom slimlinen, det blir så himla mycket snyggare!
#67 - 19 juni 2015 11:59
Wow, länge sedan sist. Det som hänt sedan sist (1,5 år sedan) är att jag bytt ut nanoburkarna mot två st 112L som är dom burkar jag har igång nu. I den ena går det 4st bolivianska fjärilsciklider 8st rödmunstetror 3st panda-pansarmalar och 1st liten golden nugget. I den andra 112L burken går det förtillfället enbart 6st platys i olika tre olika varianter.

Har som sagt varit borta från Zoopet ett tag men tänkte komma igång igen och vara lite mer aktiv inte minst för egen del då det är en väldigt bra "dagbok" som man kan gå tillbaka i och läsa och titta bilder :)

Glad midsommar. Avslutar inlägget med ett gäng bilder :D

[ATTACH=CONFIG]76566[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76567[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76568[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76569[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76570[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76571[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76572[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76573[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76574[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76575[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76576[/ATTACH]
#68 - 19 juni 2015 16:45
Åååh spanar jag fina små panda corys? Jag stod och funderade över just sådana senast igår men sambon ville hellre ha en grenmal :) Välkommen tillbaka!
#69 - 20 juni 2015 08:20
Javisst är det pandor :D Tack så mycket!
#70 - 20 juni 2015 08:38
Vilka fina bilder :).

//Inger
#71 - 20 juni 2015 08:40
Tack så mycket! Roligt att höra :)
#72 - 20 juni 2015 09:26
Jag skulle gärna vilja se helkars bilder på akvarium :)
#73 - 20 juni 2015 20:54
macke_fisk skrev:
Jag skulle gärna vilja se helkars bilder på akvarium :)

Yesbox! Dock är jag inte helt nöjd med karen som dom ser ut nu, men här kommer två bilder på karen + ett gäng bilder till på bland annat fjärilarna som gärna visar upp sig när kameran är framme.

[ATTACH=CONFIG]76587[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76588[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76589[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76590[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76591[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76592[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76593[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76594[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76595[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76596[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76597[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76598[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76599[/ATTACH]
#74 - 20 juni 2015 21:14
Ser fint ut! Är det VF bolivianer?
#75 - 20 juni 2015 21:22
Du har fått till dina akvarium riktigt bra :)
#76 - 20 juni 2015 21:58
Rötterna är snygga men stängselväxterna passar in dåligt. Snyggt annars 😃

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#77 - 20 juni 2015 22:15
Mr Woods skrev:
Ser fint ut! Är det VF bolivianer?

Tack. Nej, det ska inte vara. Inte vad som framgått vid köp iaf.
#78 - 20 juni 2015 22:15
macke_fisk skrev:
Du har fått till dina akvarium riktigt bra :)

Tack så mycket :)
#79 - 20 juni 2015 22:29
Faltaren skrev:
Rötterna är snygga men stängselväxterna passar in dåligt. Snyggt annars 

Tack. Ja det finns en del som jag inte är nöjd med och absolut hade det nog varit tjusigare med någon annan typ av växter. Jag är väldigt väldigt grön och dåligt påläst när det gäller växter. Har du förslag på annat allternativ som hade kunnat passa in får du gärna skriva det :)
#80 - 21 juni 2015 06:58
Är alla i början 😀. För min del hade det räckt med någon svärdsplanta och kanske någon hydrocyle som går upp till ytan.

#81 - 5 februari 2019 18:45
Vet tyvärr inte vad för art som de är. Men wow så vackra.
#82 - 5 februari 2019 21:18
Ja dom är verkligen fina, och väldigt pigga och roliga att titta på :d
#83 - 6 februari 2019 09:46
[QUOTE=LindaAlgo;n2398230]Vet tyvärr inte vad för art som de är. Men wow så vackra.[/QUOTE]

Är 95% säker nu på att det är Danio albolineatus (blå danio) efter hjälp av [USER="64115"]Tyko[/USER]
#84 - 8 februari 2019 14:37
Superhärliga bilder verkligen!
#85 - 11 februari 2019 14:00
[QUOTE=xanadu;n2398278]Några bilder på mina Leopard Danios. Otroligt vacker fisk tycker jag[:-15]

[/QUOTE]

Dem är otroligt vackra verkligen! Jag gillar dem skarpt!
#86 - 18 februari 2019 17:40
Kan inte svara på dina frågor men ändå säga wow, vilka bilder!
#87 - 20 februari 2019 20:25
[QUOTE=xanadu;n2398821][USER="64285"]LindaAlgo[/USER] Tack så mycket, kul att du gillar bilderna. Slänger med några på min Betta Splendens dumbo elephant ear, som än så länge är en ungfisk med ganska små fenor men som framöver förhoppningsvis kommer "blomma ut" lite. Tanke är även att jag ska odla lite på den.

[/QUOTE]

Den var verkligen superfin.Jag gillar att den hade lite mindre fenor men jag är ju svag för bettor som har det.
#88 - 16 mars 2019 20:39
Vilka bilder! [:-106]
#89 - 18 mars 2019 19:08
Dina bilder alltså!
#90 - 18 mars 2019 19:34
Otroligt vackra och stämningsfulla bilder!

Annons