Akvarierum riftlake

#1 - 18 februari 2006 14:53
Nu är vi i fulljakt på ett hus och därmed närmar sig även planerna på ett akvarierum. Rummet kommer istort set bara innehålla fiskar från malawi, tanganyika, och viktoria. så här har jag ungefär planerat

1 eller 2 akvarium Malawi
1 Viktoria
och sen blir det några tanganyika

Det som jag har bestämnt mig för att jag ska ha i tanganyika akvarierna är bland annat Tropheus moorii, Kasanga (regnbågs-moorii) sen även någon typ av sandlekare är inte helt säker på vilken men någon av dessa två är jag bland annat sugen på [COLOR=#0000ff]Cyathopharynx foae[/COLOR], [COLOR=#0000ff]Cyathopharynx furcifer[/COLOR]. sen så vill jag även ha någon typ av snäcklekare har brevis just nu men kan hända att de blir till att skaffa någon annan eller en till :) sen så är jag ju även lite förtjust i princessor... kom gärna med förslag till fler trevliga tanganyika ciklider och även om ni har förslag på sälskap till tropheusarna och foae.. Vill helst ha inte så många akvarier utan satsa på så stora som möjligt..
#2 - 18 februari 2006 16:29
glömde nämna två andra som jag är lite intreserad av att skaffa enantiopus melangogenys och eretmodus cyanostictus (hästnosciklid) (funderar om dom skulle kunna funka med tropharna?)
#3 - 19 februari 2006 21:45
hmm tråkigt att ingen har intreserat sig hade hoppats på att få lite tips å bolla ider med folk. men verkar inte finnas något intresse :(
#4 - 19 februari 2006 21:48
har även tänkt ha ett rätt så stort discus akvarie i vardags rummet men är kanske inte så mycke att diskutera om det (tanken är väll att de ska se ut ungefär som mitt lite större discus akvarie ser ut idag fast hade väll tänkt lite drygt 1000l lite bilder på hur de ser ut just nu finns här http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 )... men om nån har någon bra komentar så får ni gärna lägga in om det akvariet med...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 februari 2006 21:50
Om man nu är ute efter att diskutera fisk då är kanske inte detta rätt avdelning utan chansen är nog större om man tar upp sådana frågor i "Fiskavdelning" i forumet. Det känns kanske inte riktigt som ett projekt att fråga om t.ex. hästnosar passar ihop med troffar.

I projektavdelning diskuterar man väl mer hur man bygger sitt "fiskrum"
#6 - 19 februari 2006 22:00
ok tyckte att de skulle vara bra ställe att prata hur ja ska fördela dom och vad som skulle kunna passa ihop med vad.. och i slut ändan kanske komma fram till hur många baljor de blir... men va tyderligen fel ställe för sånt :( du kan plocka bort tråden om du vill blir nog tyvär inget bollande med ideer här..

Annons