Akvarierum 2.0

#1 - 9 oktober 2011 16:41
Ett år efter mitt första försök med att få till ett akvarierum är det dags att försöka igen. Mitt första försök slutade med en krasch med efterföljande tsunami kl 2 på natten. Efter många sömnlösa nätter känner jag mig redo att försöka igen.

Den här gången provar jag med ett annat rum och hoppas det går bättre där. Rummet ser ut så här idag.
#2 - 9 oktober 2011 16:49
Här kommer några fler bilder på dagens arbete. På bänken ska det stå ett 150x60x60 kar som jag beställde idag.

Sedan kommer även mitt 150x50x50 kar att flyttas från vardagsrummet in till den motsatta sidan där kuben står idag.
#3 - 9 oktober 2011 16:59
Blir säkert jättetrevligt :) Men berätta, vad hände egentligen med det andra?!
#4 - 9 oktober 2011 18:10
[QUOTE=Vanish;1546172]Blir säkert jättetrevligt :) Men berätta, vad hände egentligen med det andra?![/QUOTE]

Det här hände. Varför? Har inte hittat någon bra förklaring.
Vaknade av ett knallskott, trodde det var en mardröm, men insåg att det var verkligt när jag blev blöt om fötterna när jag klev ner på golvet. Ca 400 liter vatten blandat med sand över hela golvet.
#5 - 9 oktober 2011 22:17
Ojdå, hemskt! Håller tummarna för att det inte ska bli så igen ;) Hur många kar är planerat att ta plats i rummet när det är "klart"?
#6 - 9 oktober 2011 22:27
u, varje gång jag ser en sådan bild så sover jag mer oroligt på nätterna!

Hoppas att det går bättre den här gången! :)
#7 - 10 oktober 2011 18:44
[QUOTE=Vanish;1546250]Ojdå, hemskt! Håller tummarna för att det inte ska bli så igen ;) Hur många kar är planerat att ta plats i rummet när det är "klart"?[/QUOTE]

Tack det får jag hoppas :D
Det kommer att bli 2st. Jag tänkte att jag ska få plats med en liten bäddsoffa för gäster, 2 fåtöljer och ett litet bord ska också få plats. Tanken är att det ska bli ett rum där man kan koppla av, läsa, lyssna på musik o naturligtvis kolla på fiskarna.
#8 - 10 oktober 2011 18:47
[QUOTE=Mathias Nilsson;1546251]u, varje gång jag ser en sådan bild så sover jag mer oroligt på nätterna!

Hoppas att det går bättre den här gången! :)[/QUOTE]

Tack :D
De första månaderna efter katastrofen vaknade jag av minsta ljud med bankande hjärta, väldigt obehagligt.
Det tar tid att hämta sig efter en sådan chock
#9 - 10 oktober 2011 19:00
Nu när jag ska sätta upp ett nytt kar tänkte jag passa på att göra det lite mer energisnålt.
Efter att ha följt MaxB:s underbara tråd om akvariestugan, tänkte jag det ska bli en inbyggd led-belysning i locket och använda en BTN-modul som innerfilter. Tänkte även att jag ska bygga en ledbelyst bakgrund för nattbelysning

Tar tacksamt mot tips och förslag runt detta.
#10 - 10 oktober 2011 19:31
[QUOTE=pereli;1546452]Tack det får jag hoppas :D
Det kommer att bli 2st. Jag tänkte att jag ska få plats med en liten bäddsoffa för gäster, 2 fåtöljer och ett litet bord ska också få plats. Tanken är att det ska bli ett rum där man kan koppla av, läsa, lyssna på musik o naturligtvis kolla på fiskarna.[/QUOTE]

Ett rum för livsnjutare hör jag.

Låter som du har fått bra inspiration i Mats tråd, jag lusläser ju den själv, har checkat allt sedan starten av den tråden.

Hur som helst, vilka fiskar skulle du ha? Har jag missat det? Kan ju underlätta för tipsgivande ;)

BTW, kul att du kör igång efter missödet, kul att du inte slutar att våga :D:D:D
MVH Nicke
#11 - 10 oktober 2011 20:18
[QUOTE=ApeviaX;1546473]Ett rum för livsnjutare hör jag.

Låter som du har fått bra inspiration i Mats tråd, jag lusläser ju den själv, har checkat allt sedan starten av den tråden.

Hur som helst, vilka fiskar skulle du ha? Har jag missat det? Kan ju underlätta för tipsgivande ;)

BTW, kul att du kör igång efter missödet, kul att du inte slutar att våga :D:D:D
MVH Nicke[/QUOTE]

Det blir en blandning av malar och mellanstora sydamerikanska ciklider från mina befintliga kar.

1 35cm Gibbiceps
2 Ancistomus sabaji
4 Ancistrus
2 Panaqolus sp. 'L204'
1 Panaqolus albomaculatus
1 Baryancistrus sp. 'L142'
3 Nyckelhålsciklider
2 Sajicaciklider
2 Guianacara geayi

Var nära att ge upp min hobby, men bestämde till slut att inte låta det knäcka mig :D
#12 - 10 oktober 2011 20:23
Ska bli otroligt roligt att följa din tråd!
Måste säga att bänken du gjort är grymt snygg:)

Hoppas allt går bra nu!
#13 - 10 oktober 2011 20:39
[QUOTE=Luddson;1546483]Ska bli otroligt roligt att följa din tråd!
Måste säga att bänken du gjort är grymt snygg:)

Hoppas allt går bra nu![/QUOTE]

Tack:D, bänken kommer att byggas på eftersom, med en bakgrund för karet och innehålla belysning.

Har en massa idéer i skallen som jag hoppas kunna leda till något snyggt och praktiskt.
#14 - 11 oktober 2011 09:34
Vaknade av ett knallskott, trodde det var en mardröm, men insåg att det var verkligt när jag blev blöt om fötterna när jag klev ner på golvet. Ca 400 liter vatten blandat med sand över hela golvet.

Shit. Vilken mardröm. Vad gjorde du efter du satte ned fötterna i vattnet? Hur fick du bort allt? Blev det skador? Karet måste ha stått skevt.
#15 - 11 oktober 2011 09:44
Det verkar bli ett toppenrum för dina kar - ser redan gôtt ut!:)

Ja, det är en mardröm när såna där grejer händer. Jag kan säga att jag var konstant orolig när jag hade 960- och 600-karen i vardagsrummet. Det hände, och har hitintills aldrig hänt, något sådant här för min del - och man hoppas att man skall slippa det framgent också!
960-karets bottenglas sprack däremot när Ansjo tog över det och hade kört igång det... mardröm som sagt!

Det skall bli spännande att följa projektet med Akvarierummet!:)
#16 - 11 oktober 2011 10:46
Det är ju ändå så förekommande, man hör ju titt som tätt att folk har haft stora kar som spruckit, oftast har det då varit bottenglaset. Hur skyddar man sig bäst mot det? Extra-extra tjockt glas i botten? Att karet står på en plan yta med frigolit?
#17 - 11 oktober 2011 18:42
[QUOTE=tommy_g;1546571]Shit. Vilken mardröm. Vad gjorde du efter du satte ned fötterna i vattnet? Hur fick du bort allt? Blev det skador? Karet måste ha stått skevt.[/QUOTE]

När jag insåg att det inte var en ond dröm så upptäckte jag att strömmen hade gått (tack o lov för jordfelsbrytare), hade inte varit så skönt att riskera stoppa fötterna i strömförande vatten. Så det första jag gjorde var att koppla ur alla kontakter som låg i vattnet och slå igång elen så att jag kunde få lite belysning.
Sen fick min sambo ringa fastighetsskötaren med jag sprang runt och samlade ihop alla fiskar som jag kunde hitta och fördela de på mina andra kar.
Tack vare en snabb utryckning av fastighetsskötaren med en vattendammsugare kunde vi begränsa skadorna till några små skador på parketten i vardagsrummet. I rummet där karet stod blev några mindre fläckar på tapeten.

Jag är helt säker på att karet stod i lod men frågan är om något rörde sig eller om det fanns några spänningar i glaset.
Men det lär jag aldrig få veta.
#18 - 11 oktober 2011 18:53
[QUOTE=Mats Bryzell;1546572]Det verkar bli ett toppenrum för dina kar - ser redan gôtt ut!:)

Ja, det är en mardröm när såna där grejer händer. Jag kan säga att jag var konstant orolig när jag hade 960- och 600-karen i vardagsrummet. Det hände, och har hitintills aldrig hänt, något sådant här för min del - och man hoppas att man skall slippa det framgent också!
960-karets bottenglas sprack däremot när Ansjo tog över det och hade kört igång det... mardröm som sagt!

Det skall bli spännande att följa projektet med Akvarierummet!:)[/QUOTE]

Haha, jag tycker det ser ut som en liten byggarbetsplats :D. Men det blir nog bättre så småning om.

Det värsta att vi skämtade om att det skulle hända något, men det här var värre än man kunde tänka sig.

Tack, jag hoppas att du är med och tycker till under resan för jag har en del idéer som jag kan behöva hjälp med att genomföra på ett bra sätt.
#19 - 11 oktober 2011 19:01
[QUOTE=tommy_g;1546588]Det är ju ändå så förekommande, man hör ju titt som tätt att folk har haft stora kar som spruckit, oftast har det då varit bottenglaset. Hur skyddar man sig bäst mot det? Extra-extra tjockt glas i botten? Att karet står på en plan yta med frigolit?[/QUOTE]

Skulle tro att det är att föredra med lite tjockare glas i botten, men det beror vad det är som orsakar sprickan.
Fördelen att ställa karet på en skiva är att man slipper det explosionsartade förlopp som drabbade mig eftersom vatten, sand och fiskar spolades ut rakt ner på golvet utan att något stoppade upp det.
#20 - 11 oktober 2011 19:11
Det här ska bli kul att följa :) även om jagkanske inte kommer att skriva så mkt så läser jag ;) Stackars dej! Men kul att du vgar testa igen :)
#21 - 11 oktober 2011 19:34
[QUOTE=kryddan803;1546722]Det här ska bli kul att följa :) även om jagkanske inte kommer att skriva så mkt så läser jag ;) Stackars dej! Men kul att du vgar testa igen :)[/QUOTE]

Du är välkommen ändå :D. Jag är själv en smygläsare som inte skriver så många kommentarer :D

Det tog nästan ett år innan jag kände mig redo att försöka igen, men man kan ju inte ge upp sin hobby helt bara för man får lite motgång.
#22 - 12 oktober 2011 04:34
Näpp ^^ de har du helt rätt i ;)
#23 - 13 oktober 2011 13:33
Tänkte dela med mig av några idéer som jag har tänkt testa på det nya karet.

1. Som bakgrund tänkte jag använda mig av en gammal klassiker nämligen en belyst låda bakom karet. Till belysningen tänkte använda en led-list. Tänkte måla lådan svart invändigt och fästa lite grenar för att få en 3D effekt.

2. Till belysningen av karet tänkte jag använda led-spot från ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40171405/
tanken är att bygga en öppningbar låda (gångjärn) för att fästa spotarna i. Tänkte se om det finns något bra sätt att fuktskydda lådan och spotarna på insidan för att slippa använda täckglas.

Någon som har några synpukter på det? Tar tacksamt emot tips
#24 - 13 oktober 2011 13:51
[QUOTE=pereli;1547055]Tänkte dela med mig av några idéer som jag har tänkt testa på det nya karet.

1. Som bakgrund tänkte jag använda mig av en gammal klassiker nämligen en belyst låda bakom karet. Till belysningen tänkte använda en led-list. Tänkte måla lådan svart invändigt och fästa lite grenar för att få en 3D effekt.

2. Till belysningen av karet tänkte jag använda led-spot från ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40171405/
tanken är att bygga en öppningbar låda (gångjärn) för att fästa spotarna i. Tänkte se om det finns något bra sätt att fuktskydda lådan och spotarna på insidan för att slippa använda täckglas.

Någon som har några synpukter på det? Tar tacksamt emot tips[/QUOTE]

Halloj!
Jag har väl inga direkta synpunkter på dina funderingar mer än att det låter spännande och bra.
Lådor bakom karet är, som du säger, en gammal klassiker - och kan bli riktigt fräsigt. Jag har själv haft sådana lådor vid några tillfällen förr om åren. Det du får tänka på när du arrar en sådan grej är att se till att du lätt har möjlighet att skrapa bakrutan på alger. När de uppstår syns det ofta ganska tydligt att lådan är placerad bakom bakglaset - men, får man till lådan bra och dessutom belyser den invändigt kan man trolla fram en redigt häftig "3D-känsla".
Det skall bli härligt att se hur det utvecklar sig i tråden - ös på!:)
#25 - 13 oktober 2011 14:38
[QUOTE=Mats Bryzell;1547056]Halloj!
Jag har väl inga direkta synpunkter på dina funderingar mer än att det låter spännande och bra.
Lådor bakom karet är, som du säger, en gammal klassiker - och kan bli riktigt fräsigt. Jag har själv haft sådana lådor vid några tillfällen förr om åren. Det du får tänka på när du arrar en sådan grej är att se till att du lätt har möjlighet att skrapa bakrutan på alger. När de uppstår syns det ofta ganska tydligt att lådan är placerad bakom bakglaset - men, får man till lådan bra och dessutom belyser den invändigt kan man trolla fram en redigt häftig "3D-känsla".
Det skall bli härligt att se hur det utvecklar sig i tråden - ös på!:)[/QUOTE]

Tack för en bra synpunkt. Algerna lär nog synas ganska bra när man belyser glaset bakifrån. Får se till att tänka igenom en hel del saker så att det blir både snyggt och praktiskt.
#26 - 15 oktober 2011 17:22
Har varit och handlat lite material idag till bänken. Nu blir det lite finsnickeri :)
Bilder kommer i morgon
#27 - 16 oktober 2011 08:01
Satt och lekte lite med Google Sketchup, så här kommer en skiss på ungefär hur rummet kommer att se ut.
#28 - 16 oktober 2011 08:28
En bild på bänken som den ser ut nu.
#29 - 16 oktober 2011 11:19
En bild till.
#30 - 16 oktober 2011 11:30
Bilder på två av mina befintliga kar, Juwel:n som ska ersättas av det nya och det andra ska in i akvarierummet
#31 - 16 oktober 2011 11:37
snyggt!:)
#32 - 16 oktober 2011 11:48
Riktigt fint! Kul med trådar med mycket bilder, blir så mycket roligare att läsa. En liten fundering ang. placeringen av akvarierna på sketch-up-bilden; försök med en annan placering så akvarierna inte står mitt emot varandra, ett akvarium är en ganska stark ljuskälla och de kanske speglar varandra i glaset.
#33 - 16 oktober 2011 13:54
[QUOTE=tommy_g;1547605]Riktigt fint! Kul med trådar med mycket bilder, blir så mycket roligare att läsa. En liten fundering ang. placeringen av akvarierna på sketch-up-bilden; försök med en annan placering så akvarierna inte står mitt emot varandra, ett akvarium är en ganska stark ljuskälla och de kanske speglar varandra i glaset.[/QUOTE]

Bra synpunkt, ska se om det fungerar och placera det lite annorlunda.
#34 - 16 oktober 2011 14:21
Ny ritning. Den är inte helt skalenlig. Rummet är lite smalare i verkligheten. Ska göra en ny skalenlig senare.
#35 - 16 oktober 2011 21:50
En lite mer skalenlig modell
#36 - 17 oktober 2011 19:00
Lite måleri
#37 - 22 oktober 2011 14:19
Målat och klart. Nu är det bara att vänta tills det nya akvariet anländer.

Under tiden kommer jag att klura lite på hur jag ska snickra till bakgrunden och lysrampen.
#38 - 2 november 2011 16:02
Så där ja, nu är det nya karet på plats. :d Nu blir det till att fortsätta med bygget i helgen.
#39 - 2 november 2011 16:45
det ser väldigt bra ut!
#40 - 2 november 2011 18:37
Tack så mycket :).
#41 - 4 november 2011 16:30
Liten status uppdatering.
#42 - 4 november 2011 16:49
Snyggt! :)
#43 - 4 november 2011 17:07
ser väldigt bra ut, hur är inredningen i karet tänkt att se ut?
#44 - 4 november 2011 21:56
[QUOTE=firejackan;1552462]ser väldigt bra ut, hur är inredningen i karet tänkt att se ut?[/QUOTE]

Eftersom min stora gibbiceps ska få bra med plats så blir den ganska enkel med en del stora rötter och stenar.
Växter blir anubias och vallisneria. Ska fylla upp med vatten i morgon, så det kommer nya bilder då.
#45 - 4 november 2011 21:59
[QUOTE=Luddson;1552460]Snyggt! :)[/QUOTE]

Tack :D, hoppas att det kommer ser bra ut när allt är på plats. Mycket jobb kvar att göra.
#46 - 4 november 2011 23:57
Ser ju bra ur detta ,en undran bara jag lägger alltid ett liggunderlag under mina akvarium fattar inte varför alla kör med fri botten..menar för då får ju rutan stöd med hjälp av liggunderlaget.För ramen sjunker ju ned så både ramen o botten får ju stöd samtidigt rätta mig om jag har fel..
#47 - 5 november 2011 12:47
[QUOTE=pereli;1552531]Eftersom min stora gibbiceps ska få bra med plats så blir den ganska enkel med en del stora rötter och stenar.
Växter blir anubias och vallisneria. Ska fylla upp med vatten i morgon, så det kommer nya bilder då.[/QUOTE]

Gibbis är mästare på att dra upp växter har jag märkt :( fått plantera om varje dag sen jag planterade i mitt kar. längtar till de utvecklar lite rötter så det inte är lika enkelt för han att dra upp dem :@
#48 - 5 november 2011 20:31
[QUOTE=fergu65;1552549]Ser ju bra ur detta ,en undran bara jag lägger alltid ett liggunderlag under mina akvarium fattar inte varför alla kör med fri botten..menar för då får ju rutan stöd med hjälp av liggunderlaget.För ramen sjunker ju ned så både ramen o botten får ju stöd samtidigt rätta mig om jag har fel..[/QUOTE]

Den här gången har jag säkrat upp botten så mycket det går. Innanför ramen mellan glaset och skivan ligger det ett 5mm liggunderlag som gör att glaset och ramen har kontakt med skivan under. Under sanden ligger det en 10mm frigolitskiva för att skydda och fördela vikten från stenar och rötter. Förra karet stod på en aluminiumställning utan stöd under glaset som gjorde att botten kollapsade när den sprack.
#49 - 5 november 2011 20:34
[QUOTE=firejackan;1552624]Gibbis är mästare på att dra upp växter har jag märkt :( fått plantera om varje dag sen jag planterade i mitt kar. längtar till de utvecklar lite rötter så det inte är lika enkelt för han att dra upp dem :@[/QUOTE]

Jo, dom kan stöka till det ordentligt med inredningen. Brukar skydda växter i sanden genom att lägga stenar eller rötter runt om, så det blir lite svårare att dra upp dom.
#50 - 5 november 2011 22:51
min jäkel drar inte upp dem, det är hans stora fena som sveper upp dem... xD men riktigt häftigt att se han glida omkring
#51 - 6 november 2011 17:08
Liten uppdatering. Har slängt ner lite rötter och sten och fyllt på vatten gradvis.
Kör några filter från de befintliga karen för att få lite nyttiga bakterier i vattnet.
#52 - 6 november 2011 17:14
[QUOTE=firejackan;1552746]min jäkel drar inte upp dem, det är hans stora fena som sveper upp dem... xD men riktigt häftigt att se han glida omkring[/QUOTE]

Dom är majestätiska når dom drar fram. Min är väldigt snäll för det mesta utom när mina Sabaji försöker sno maten framför näsan på honom. Då flyger det mesta iväg till och med täckglasen lyfter från ramen så man hoppar högt av smällen :D
#53 - 11 november 2011 20:08
Så där, nu var fiskarna från 375 liters karet överflyttat till det nya karet. Känner mig ganska mör efter att ha hängt över karet några timmar. Har glömt hur jobbigt det är att tömma ett kar. Nu ska det det flyttas in i akvarierummet och startas upp igen. Köpte en BTN-modul som jag tänker silikona fast i botten för att dela upp botten i två delar. Ena delen kommer att ha aquaclay och den andra rådasand som bottensubstrat. Men det får vänta till i morgon.
#54 - 13 november 2011 20:25
Modulen, sanden, aquaclay och en liten rot på plats.
#55 - 17 november 2011 19:57
Nu är båda karen på plats och igång. Nu är det dags att börja med bakgrunden och ledbelysningen.
#56 - 17 november 2011 20:34
Hmm:Dväldigt snyggt, bra jobbat...
#57 - 17 november 2011 20:52
[QUOTE=gonzo44;1555755]Hmm:Dväldigt snyggt, bra jobbat...[/QUOTE]

Tack så mycket :D

Följer ditt projekt med stort intresse även om jag inte skrivit någon kommentar ännu.
Får se om jag lyckas snickra lika bra som du gör :D
#58 - 20 november 2011 12:27
Har börjat bygga lådan för ledbelysningen. Målat den svart på utsidan och vit inuti.
#59 - 20 november 2011 12:32
Så här ser karen ut i nuläget. Ska flytta över de kvarvarande fiskarna från Juwelkaret till 375 liters karet nästa helg. Sen är fiskarna på plats där de ska vara.
#60 - 20 november 2011 16:49
[QUOTE=pereli;1555759]Tack så mycket :D

Följer ditt projekt med stort intresse även om jag inte skrivit någon kommentar ännu.
Får se om jag lyckas snickra lika bra som du gör :D[/QUOTE]
Ja fast nu händer det inte så mycket där vänta på glaset.. får planera hur det ska bli med inredning.. som det är nu så verkar det bli uppstart med SA tack vara att jag har det nu uspritt i diverse små kar.. men längre fram sedan så kommer det säkert hamna tangayika eller malawi, grejen är den att i grund o botten är jag en malawiman som svävat över lite på "sälskapsfisk" tyvärr så rensade jag lite hårt bland mina akvariegrejer när jag flyttade. Har man hållit på med akvarier sen 11årsåldern till o från o nu är 48 så det blir lite grejer med åren :p men lite finns att välja på...
#61 - 20 november 2011 17:28
Snyggt!
Får dock ont i magen av att se ditt förra kar.:( Exakt så ser vårat ut- står på en aliminiumställning utan skiva under. Den förre ägaen har byggt det själv. Han har lagt en stor siliconklutt i mitten på karet. Varför? (låg nyss under bänken med ficklampa och kollade. :))
Jösses...kan man på något sätt se om en katastrof är i antågande?
#62 - 20 november 2011 20:43
[QUOTE=gonzo44;1556427]Ja fast nu händer det inte så mycket där vänta på glaset.. får planera hur det ska bli med inredning.. som det är nu så verkar det bli uppstart med SA tack vara att jag har det nu uspritt i diverse små kar.. men längre fram sedan så kommer det säkert hamna tangayika eller malawi, grejen är den att i grund o botten är jag en malawiman som svävat över lite på "sälskapsfisk" tyvärr så rensade jag lite hårt bland mina akvariegrejer när jag flyttade. Har man hållit på med akvarier sen 11årsåldern till o från o nu är 48 så det blir lite grejer med åren :p men lite finns att välja på...[/QUOTE]

Känner igen det där, man samlar på sig en hel del prylar efter några år :d. Ibland kan det vara bra att det drar ut lite på tiden under ett projekt, så man hinner tänka igenom lite på hur man ska ha det. Ibland blir man irriterad på sig själv när man går lite för fort fram och gör saker som man ångrar efteråt
#63 - 20 november 2011 20:56
[QUOTE=Avions;1556437]Snyggt!
Får dock ont i magen av att se ditt förra kar.:( Exakt så ser vårat ut- står på en aliminiumställning utan skiva under. Den förre ägaen har byggt det själv. Han har lagt en stor siliconklutt i mitten på karet. Varför? (låg nyss under bänken med ficklampa och kollade. :))
Jösses...kan man på något sätt se om en katastrof är i antågande?[/QUOTE]

Tack! Förstår att du blir lite nojjig efter att ha sett hur det gick för mig.:) Nu har jag för säkerhets skull ställt mina båda kar på en rejäl bänkskiva och lagt liggunderlag innanför ramen för att glaset ska ha stöd under mot skivan. Om det skulle spricka så blir det inte i alla fall samma brutala krasch som förra gången.

Har ingen bra ide på varför han har lagt en siliconklutt i mitten på karet.

I mitt fall kom det ingen förvarning. Det bara small mitt i natten efter att ha varit igång i tre veckor.
#64 - 22 november 2011 21:24
Ledbelysningen är nästan klar. Tog en skakig bild på hur det ser ut med 4 av 8 spotar tända :D

Ska använda stativ när belysningen är helt klar, så att bilden blir lite skarpare.
#65 - 27 november 2011 19:22
Två nya bilder på karen. Alla fiskar är överflyttade, så nu är det dags att börja inreda rummet.
#66 - 27 november 2011 20:53
Härligt Gösta!
Gillar belysningen på bild ett:)
#67 - 27 november 2011 21:15
[QUOTE=Luddson;1558018]Härligt Gösta!
Gillar belysningen på bild ett:)[/QUOTE]

Kul att du gillar den :), svårt att fånga ljuset på bild. Det ser ännu bättre ut i verkligheten.
#68 - 27 november 2011 22:57
Fint! Vad har du för belysning i första karet?
#69 - 28 november 2011 12:31
[QUOTE=Vanish;1558041]Fint! Vad har du för belysning i första karet?[/QUOTE]

8st Ledspotar "Ikea Inreda"
#70 - 28 november 2011 14:55
Snyygt!!
#71 - 28 november 2011 17:22
[QUOTE=gonzo44;1558157]Snyygt!![/QUOTE]

Tack! :)
#72 - 21 januari 2012 12:29
En uppdatering hur det ser ut nu. Väntar bara på bäddsoffan som ska stå närmast till vänster i rummet
#73 - 21 januari 2012 12:42
[QUOTE=pereli;1569663]En uppdatering hur det ser ut nu. Väntar bara på bäddsoffan som ska stå närmast till vänster i rummet[/QUOTE]

Blir nog trevlig detta :) Men jag tror att Yuccan skulle må bra av att vridas mot ljuste så den får räta upp sig ;) :p
#74 - 21 januari 2012 12:58
[QUOTE=ApeviaX;1569666]Blir nog trevlig detta :) Men jag tror att Yuccan skulle må bra av att vridas mot ljuste så den får räta upp sig ;) :p[/QUOTE]

Ja det har du rätt i. Den verkar ha en liten dragning åt höger :D
#75 - 21 januari 2012 14:19
Två bilder till. Filmer kommer så småning om.
#76 - 21 januari 2012 14:34
[QUOTE=pereli;1569674]Ja det har du rätt i. Den verkar ha en liten dragning åt höger :D[/QUOTE]

Högerstyrd kanske :p Du får kolla lufttrycket och ev. göra en framvagnsinställning så den "Yuccar" lite rakare ;)
#77 - 21 januari 2012 14:46
[QUOTE=ApeviaX;1569703]Högerstyrd kanske :p Du får kolla lufttrycket och ev. göra en framvagnsinställning så den "Yuccar" lite rakare ;)[/QUOTE]

Haha, klockrent :D
#78 - 21 januari 2012 15:36
Gjorde vattenbyte och då passade mina "Australoheros sp. red ceibal" på att leka

#79 - 21 januari 2012 16:15
Och nu är bäddsoffan på plats. Ser ju nästan ut som skissen jag gjorde ;)
#80 - 21 januari 2012 17:46
Australoheros sp. red ceibal del 2

#81 - 21 januari 2012 17:53
[QUOTE=pereli;1569781]Australoheros sp. red ceibal del 2[/QUOTE]

Snygga :) Var har du fått tag i dem? Det är ju samma släkte som Chanchito, Australoheros facetus, en fisk som väl funnits ett tag i hobbyn, även om den inte är vanlig i butik (tror den är med i den gamla IPC stora akvariebok, även om jag har för mig att det är en zebraciklid på bilden).
#82 - 21 januari 2012 18:14
[QUOTE=Animaniac;1569783]Snygga :) Var har du fått tag i dem? Det är ju samma släkte som Chanchito, Australoheros facetus, en fisk som väl funnits ett tag i hobbyn, även om den inte är vanlig i butik (tror den är med i den gamla IPC stora akvariebok, även om jag har för mig att det är en zebraciklid på bilden).[/QUOTE]

Tack! Köpte dom på Akvarielagret. Har sett att vissa anser det, men har inte hittat något säkert svar på det.
#83 - 21 januari 2012 18:18
De är ju väldigt lika, förutom att facetus inte har så starka färger.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1422&SOK=1

Snyggt akvarierum också :)
#84 - 21 januari 2012 18:21
[QUOTE=Animaniac;1569797]De är ju väldigt lika, förutom att facetus inte har så starka färger.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1422&SOK=1[/QUOTE]

Håller med om det, de är väldigt lika varandra.
#85 - 21 januari 2012 20:43
En film till.

#86 - 21 januari 2012 22:35
Å en till.

#87 - 21 januari 2012 22:44
Åå en till? ... kanske?
#88 - 22 januari 2012 20:54
[QUOTE=Johanadhoc;1569879]Åå en till? ... kanske?[/QUOTE]

Nix, nu var slut för den här gången :D
#89 - 30 januari 2012 19:24
En liten yngel film av lite halvdan kvalitet, beroende på ett svårfilmat område i karet

#90 - 1 februari 2012 21:53
[QUOTE=pereli;1571744]En liten yngel film av lite halvdan kvalitet, beroende på ett svårfilmat område i karet

[/QUOTE]

Kul kul, lite suddigt men inte lätt med snäva vinklar. Mkt vackra ståtliga fiskar det där :)
#91 - 2 februari 2012 13:33
Kommer bättre filmer och bilder i kväll om jag hinner. Paret var så snälla att valla sina yngel vid framrutan igår :D
#92 - 2 februari 2012 21:11
Två nya filmer när paret är ute och vallar sina småttingar, och försöker försvara dom mot närgångna tetror och pansarmalar.

Lite närgången film på småttingarna.

#93 - 3 februari 2012 21:37
[QUOTE=pereli;1572202]Kommer bättre filmer och bilder i kväll om jag hinner. Paret var så snälla att valla sina yngel vid framrutan igår :D[/QUOTE] Trevligt :)

[QUOTE=pereli;1572303]Två nya filmer när paret är ute och vallar sina småttingar, och försöker försvara dom mot närgångna tetror och pansarmalar.

Lite närgången film på småttingarna.

[/QUOTE]

Vilka firrar, som sagt ståtliga. Och med en sådan "audition" så måste de bara bli filmstjärnor ;)
#94 - 9 februari 2012 11:17
Närbild på yngel och en på den stolta mamman
#95 - 22 februari 2012 14:20
Två nykommlingar i mitt 375 liters kar ([SIZE=2]Tahuantinsuyoa macantzatza)[/SIZE]
#96 - 22 februari 2012 16:09
Riktigt fina firrar du har!
Närbilderna blev kanon bra!

Vad använder du för kamera?
Redigerar du bilderna nått?
#97 - 22 februari 2012 16:50
Fina filmer! Avundas ditt klara vatten i 375 l. I mitt ser det ut som att det snöar när malarna äter.:(:p
#98 - 23 februari 2012 09:51
[QUOTE=Kryckan;1575999]Riktigt fina firrar du har!
Närbilderna blev kanon bra!

Vad använder du för kamera?
Redigerar du bilderna nått?[/QUOTE]

Nikon D90 med ett 105/2,8G macro
Gör lite små justeringar med Adobe Lightroom (vitbalans, exponering, kontrast)
#99 - 23 februari 2012 09:54
[QUOTE=Anki L;1576003]Fina filmer! Avundas ditt klara vatten i 375 l. I mitt ser det ut som att det snöar när malarna äter.:(:p[/QUOTE]

Bottensubstratet Aquaclay gör ganska stor nytta för filtreringen. Sen är mina malar rätt snälla, och inte skitar ner och gräver så mycket.
Mitt 540 liters är inte alls lika klart :-)
#100 - 23 februari 2012 10:02
Riktigt snygga kar och fiskar. Vad har du för belysning i det stora karet?
#101 - 23 februari 2012 11:30
[QUOTE=irwin_fletch;1576119]Riktigt snygga kar och fiskar. Vad har du för belysning i det stora karet?[/QUOTE]

Tack, det är 8st Ledspottar från Ikea
#102 - 23 februari 2012 12:23
Fler och fler som kör med dem spottarna nu. Jag tycker det är riktigt snyggt men antar att man kan säga hej då till ganska mycket växter. Men man kan ju ha dem som morgon/kväll belysning.
#103 - 23 februari 2012 20:11
[QUOTE=irwin_fletch;1576150]Fler och fler som kör med dem spottarna nu. Jag tycker det är riktigt snyggt men antar att man kan säga hej då till ganska mycket växter. Men man kan ju ha dem som morgon/kväll belysning.[/QUOTE]

Jo, det passar bra i kar med mycket rötter och en del tåliga växter, typ anubias. Jag ska köpa några spottar till för att få lite mer ljus.
#104 - 23 februari 2012 20:21
Flyttade in min 50x50 kub under 540 liters karet för att få lite mer plats framför fönstret.
Blev inte så tokigt tycker jag, även om det blir lite knepigt att komma åt att göra rent i kuben.
Det är 7cm mellan toppen på kuben och skivan.
#105 - 24 februari 2012 17:32
[QUOTE=pereli;1576326]Flyttade in min 50x50 kub under 540 liters karet för att få lite mer plats framför fönstret.
Blev inte så tokigt tycker jag, även om det blir lite knepigt att komma åt att göra rent i kuben.
Det är 7cm mellan toppen på kuben och skivan.[/QUOTE]

Skit snyggt! Vad använder du för ljus i det stora karet?
#106 - 24 februari 2012 17:44
[QUOTE=boomaddo;1576466]Skit snyggt! Vad använder du för ljus i det stora karet?[/QUOTE]

[QUOTE=pereli;1576136]Tack, det är 8st Ledspottar från Ikea[/QUOTE]

Alltid bra att läsa tråden innan man frågar saker, svaret finner du bara några poster upp på sidan. ;)
#107 - 24 februari 2012 17:46
Annars är nog detta en av mina favvokar här på forumet. När jag fått fet nog plånbok att köpa hem det 720Liters jag planerat så kommer jag ta mycket insperation för detta kar. :)

Blev snyggt med kuben under men är inte riktigt avis på dig när du ska rengöra som sagt...
#108 - 24 februari 2012 22:44
[QUOTE=AffeAlien;1576471]Annars är nog detta en av mina favvokar här på forumet. När jag fått fet nog plånbok att köpa hem det 720Liters jag planerat så kommer jag ta mycket insperation för detta kar. :)

Blev snyggt med kuben under men är inte riktigt avis på dig när du ska rengöra som sagt...[/QUOTE]

Tack, kul att du gillar det.:d Jag blir nog tvungen att slå knut på mig själv för att få ner armen i kuben när det blir dags. Men det blir något att lösa senare :)
#109 - 24 februari 2012 23:10
Det blev lite lek på kvällskvisten för nykommlingarna. :) En liten film på det

#110 - 25 februari 2012 22:20
Två filmer till

#111 - 27 februari 2012 21:20
Några närbilder på den munruvande honan och den stolta hanen.
#112 - 13 mars 2012 18:59
Två nya bilder och tre filmer på lite yngelvård (Tahuantinsuyoa macantzatza)

#113 - 13 mars 2012 19:46
Härligt att se! Fina bilder och filmer på finfina kar!:)
#114 - 13 mars 2012 20:01
[QUOTE=pereli;1580808]Två nya bilder och tre filmer på lite yngelvård (Tahuantinsuyoa macantzatza)

[/QUOTE]

Prosit..:D
Snygga kar, att jag har missat den här tråden kan jag inte fatta...
#115 - 13 mars 2012 20:14
Tack, kul att gillar dom :D
#116 - 14 mars 2012 12:24
[QUOTE=pereli;1547055]Tänkte dela med mig av några idéer som jag har tänkt testa på det nya karet.

[/QUOTE]

Finns det någon bild på hur detta ser ut? :)
#117 - 15 mars 2012 20:43
[QUOTE=corz;1580914]Finns det någon bild på hur detta ser ut? :)[/QUOTE]

Tyvärr gjorde jag en "tavla" [:(!] och ställde akvariet lite för nära väggen. Så det blev bara en svart bakgrund så länge tills jag hittar på någon annan lösning
#118 - 5 september 2012 20:48
Var ett tag sen man gjorde en uppdatering här i tråden. Så det kanske är dags nu.

Lagom när allt var på plats i rummet och det var dags att börja sitta och njuta lite, så blev det till att flytta till en annan lägenhet under sommaren lite oväntat och oplanerat. Så det blev till att göra en uppgradering till version 3.0 på akvarierummet.

Att tömma och flytta 3 kar på tillsammans en kubik fulla med fisk är ingen man gör i en handvändning, så det blev en hel del funderande hur det skulle lösas så smidigt som möjligt. Men nu när man ser tillbaka på det så gick det förvånansvärt bra, tack vare ett gäng stora plastlådor och några snälla barn som ställde upp som bärhjälp.

Ska försöka få till lite bilder senare i veckan, nu när allt har kommit på plats i det nya rummet.
#119 - 4 december 2012 22:31
Det blev en lång vecka men nu kommer bilderna.
Råkade ut för problem med gallan, så efter fyra akutbesök, en ambulansresa och en borttagen gallblåsa börjar livet återvända till det normala igen. :p
#120 - 4 december 2012 22:39
Jäklar vad gött!

Välkommen tillbaka efter alla prövningar! Häng kvar och bomba upp bilder. Rummet ser redigt gött ut :)
#121 - 4 december 2012 22:49
[QUOTE=Mathias Nilsson;1625168]Jäklar vad gött!

Välkommen tillbaka efter alla prövningar! Häng kvar och bomba upp bilder. Rummet ser redigt gött ut :)[/QUOTE]

Tack så mycket! :d

Jag fick verkligen lära mig vad smärta är, mycket morfin blev det.
#122 - 4 december 2012 23:20
Slänger in några till bilder, på invånarna i 540 liters baljan.
#123 - 5 december 2012 07:41
Mycket fina kar!:D
#124 - 5 december 2012 08:08
härligt rum å sitta å njuta i å väldigt fina fiskar.

fråga, vad är det för bottensubstrat? ser ut som den där brända leran.
#125 - 5 december 2012 08:17
Har missat din tråd fullständig, vilket jag inte förstår nu när jag läst igenom det hela. Riktigt bra kar och snyggt tänk i rummet. Fina filmer och läckra foton.
Du har ju satsat på en snygg yttre miljö också. Det nya akvariet du köpte efter kraschen. Vad är det för fabrikat? Det ser ut som om flera av burkarna är av samma märke. Är det så? Är det aluprofiler vid hörnen?

Sedan en fråga till (sorry för frågemängden) I ditt 375-liters ligger det som en långsträckt grå sten med något som ser ut som en grotta i den. Är det fejk eller någon naturlig sten du lagt där. Tycker det blev snyggt eftersom det ser ut som om en klippa precis syns lite.

Eftersom jag själv haft ett 460 med sprucken botten och vet känslan tycker jag det är läckert att du satsade om igen. Blir spännande att följa fortsättningen.
#126 - 5 december 2012 09:02
Vilka fina bilder, och vilka snygga kar:).

//Inger
#127 - 5 december 2012 11:37
Tack så mycket! Pia och Inger. Kul att ni tycker om dom. Själv blir jag aldrig riktigt nöjd :)
#128 - 5 december 2012 11:38
[QUOTE=MrH;1625192]härligt rum å sitta å njuta i å väldigt fina fiskar.

fråga, vad är det för bottensubstrat? ser ut som den där brända leran.[/QUOTE]

Stämmer, det är bränd lera.
#129 - 5 december 2012 11:48
[QUOTE=Bluewing;1625193]Har missat din tråd fullständig, vilket jag inte förstår nu när jag läst igenom det hela. Riktigt bra kar och snyggt tänk i rummet. Fina filmer och läckra foton.
Du har ju satsat på en snygg yttre miljö också. Det nya akvariet du köpte efter kraschen. Vad är det för fabrikat? Det ser ut som om flera av burkarna är av samma märke. Är det så? Är det aluprofiler vid hörnen?

Sedan en fråga till (sorry för frågemängden) I ditt 375-liters ligger det som en långsträckt grå sten med något som ser ut som en grotta i den. Är det fejk eller någon naturlig sten du lagt där. Tycker det blev snyggt eftersom det ser ut som om en klippa precis syns lite.

Eftersom jag själv haft ett 460 med sprucken botten och vet känslan tycker jag det är läckert att du satsade om igen. Blir spännande att följa fortsättningen.[/QUOTE]

Tack så mycket! Inget problem, det är bara att fråga på :d

Det aluminiumram på alla. Det är Akvarielagret som byggt dom.

Grottan är en BTN-modul som jag limmat fast i botten.

Alla karen står på lecablock, med en ekskivor mot golvet och botten. Tog till ordentligt så att karen står stadigt mot botten. Skulle det spricka igen, så blir det inte så explosivt som förra gången.
#130 - 5 december 2012 12:11
[QUOTE=pereli;1625233]Stämmer, det är bränd lera.[/QUOTE]

vad kör du med för fabrikat/märke?
funkar det bra? det sägs att det ska vara mycke bättre för växterna å så där.
#131 - 5 december 2012 16:18
[QUOTE=MrH;1625236]vad kör du med för fabrikat/märke?
funkar det bra? det sägs att det ska vara mycke bättre för växterna å så där.[/QUOTE]

Köpte det på Södermalms akvarieaffär. Det kallades Aquaclay, men tror det finns flera olika benämningar på det.
Vet inte om det är så mycket bättre för växterna, men det ökar nog tillgången på näring för växter som har rötter i botten.
För mig har det fungerat bra
#132 - 5 december 2012 20:29
Härliga bilder på välmående fiskar härligt att se
hur många kar har du ni??
#133 - 5 december 2012 20:47
[QUOTE=gonzo44;1625279]Härliga bilder på välmående fiskar härligt att se
hur många kar har du ni??[/QUOTE]

I nuläget 3 st, 125 liters kub, 375 liter och 540 liter
#134 - 9 december 2012 11:22
Två Ancistrushanar pustar ut efter en fem minuters kamp om herraväldet över ett lekrör.
Domaren dömde fajten oavgjord :)
#135 - 9 december 2012 14:11
He he ja dom kan tampas riktigt länge om en bra lekplats jag har 3 hanar här hemma och dom 2 jämnstora kämpar som bara den om ett par rör, det roliga med det hela är att det är i onödan för när dom är färdiga så kommer den större hanen och bara tar över, sedan börjar dom igen, om den grottan den stora hanen lämnade för att ta deras, och så vidare och vidare ja du fattar,,,, kan vara underhållande att kolla på ibland hur korkat det ser ut....... ;))
#136 - 9 december 2012 20:47
Akvarierum 2.0

Precis, samma sak med mina. Efter fajten är det som vanligt igen.
#137 - 19 februari 2013 09:32
Haha kul o se när honan flyttar runt lövet med rom på, tänkte på dessa, Tahuantinsuyoa macantzatza
#138 - 20 februari 2013 07:31
Jo, de har ett spännande beteende. Dessutom ruvar de sina yngel i munnen, vilket inte är som vanligt när det gäller sydamerikanska ciklider.
#139 - 20 februari 2013 08:40
Akvarierum 2.0

Nej precis, speciellt kul att de först lägger rom och låter den "kläckas" innan de ruvar?
#140 - 20 februari 2013 21:17
Låter konstigt med sprucken botten, måste stått skevt. Hade själv ett 200 liters i vardagsrummet med en 15 cm lång spricka i botten , smetade silikon över sprickan och i dess eventuella framtida förlängning. Det stod absolut plant, kollade sprickan då och då, syntes från sidan på botten,den rörde sig inte på flera år. Min bedömning är att en botten i princip inte kan spricka OM burken står helt plant. Men det förvånar mig inte med tanke på de ofta nu svajiga ställningarna byggda med minimal styrka i längdsledd av många skilda delar. Svårare svårare för ögat att få det absolut perfekt tex att inte bänken buktar någon mm på mitten alltså ligger någon mm över ändarna eller är skevt..tippar att det då är bara en tidsfråga innan spänningarna tar ut sin rätt, trots att frigolit under botten. Har själv provat (givetvis under spillbara förhållanden ;-)två ggr med att helt fylla långa burkar ena gången 180x60x50 byggd i exakt 8 mm (exakt, mätt med skjutmått, 7,5mm) tjockt glas, andra gången 200x35x35 i 6 mm glas. Båda gångerna stod burkarna bara på de yttersta 10 cm:arna i ändarna, alltså helt fritt under hela längden så när som vid kortsidorna. Bara på prov alltså, de höll..Men bockarna stod absolut plant i förhållande till varandra.
#141 - 20 februari 2013 21:21
Låter konstigt med sprucken botten, måste stått skevt. Hade själv ett 200 liters i vardagsrummet med en 15 cm lång spricka i botten (pga stöt vid flytt) smetade silikon över sprickan och i dess eventuella framtida förlängning. Det stod absolut plant, kollade sprickan då och då, syntes från sidan på botten,den rörde sig inte på flera år. Min bedömning är att en botten i princip inte kan spricka OM burken står helt plant.

Men det förvånar mig inte med tanke på de ofta nu svajiga ställningarna byggda med minimal styrka i längdsledd av många skilda delar och få stödpunkter mot golvet.Svårare för ögat att få det absolut perfekt tex att inte bänken buktar någon mm på mitten alltså ligger någon mm över ändarna eller är skevt..tippar att det då är bara en tidsfråga innan spänningarna tar ut sin rätt, trots frigolit under botten. Har själv provat (givetvis under spillbara förhållanden ;-)två ggr med att helt fylla långa burkar ena gången 180x60x50 byggd i 8 mm (exakt, mätt med skjutmått, 7,5mm) tjockt glas, andra gången 200x35x35 i 6 mm glas. Båda gångerna stod burkarna bara på de yttersta 10 cm:arna i ändarna, alltså helt fritt under hela längden så när som vid kortsidorna. Bara på prov alltså, de höll..Men bockarna stod absolut plant i förhållande till varandra.

Häromdagen råkade en arbetskamrat ut för en olycka ett nyköpt, begangnat Juwelakvarium , tror det var på typ 160 l., smällde botten precis efter att hon kommit hem från jobbet. I panik försökte hon via slang tömma det men fick inte till det bara vatten i munnen. Vräkte ut allt vad hon hade i sängkläder för att suga upp vattnet, parkettgolvet måste naturligtvis bytas ut men som hon sa "tur att jag hade mycket sängkläder" ;-)
#142 - 25 februari 2013 19:36
Akvarierum 2.0

Troligtvis blev det någon form av skevning. Det var helt i våg när jag ställde upp det, så något ben måste ha rört sig. Som du säger så tål glaset ganska mycket om det sviktar men om det vrider sig så är det kört.
#143 - 13 april 2013 16:04
Här i akvarierummet puttrar allting på, utan några större förändringar. Tänkte fylla på med lite bilder på burkarna och fiskarna. Någon film slinker kanske med också. De här bilderna är från 540liters karet
#144 - 15 april 2013 19:32
Akvarierum 2.0

Vilka fina bilder. Du är verkligen duktig på att fotografera. Vad är det för art den vackert blåtecknade Cikliden?
#145 - 15 april 2013 20:29
Helsköna bilder pereli!:) Man blir ju så sugen på EBJD igen...

(Bluewing, de blå: Electric Blue Jack Dempsey - :))
#146 - 16 april 2013 03:52
Tyckte väl det såg ut som Jack Dempsey. Men kände inte igen färgerna. Så går det när referenserna är urgamla i huvudet. Både latinska namn och avelsformer ändras.
#147 - 22 april 2013 21:20
Tack så mycket :D . Jag jobbar hårt för att förbättra mitt fotograferande.
Kul att ni gillar det, då vet jag att det går åt rätt håll.
#148 - 23 april 2013 20:11
Fick en glad överraskning när jag kom hem idag. :D "Ceibal" paret hade lekt på en sten. Det var ett år sedan det hände senast. Får se om jag lyckas rädda några yngel den här gången.
#149 - 28 april 2013 18:09
Den här gången testar jag att kidnappa romen innan föräldrarna eller någon annan hungrig tar och käkar upp dom. Så jag snodde stenen mitt framför ögonen på dom och placerade den i ett annat akvarium. Just nu ligger några stycken och sprattlar för fullt :D
#150 - 17 maj 2013 13:34
Jaha, då var det roliga slut för den här gången. De kläcktes fint och det var en rejäl svärm med yngel men det trillade av pinnen en efter en, så nu är alla borta. Vet inte om miljön för dom var rätt eller om de inte var av det rätta virket.
#151 - 7 juni 2013 21:13
Lite fler bilder, på några av fiskarna i 375 liters karet.
#152 - 8 juni 2013 06:02
Verkligen jättefina bilder! L200 på slutet, mmmmmm..... :)
#153 - 31 augusti 2013 17:12
En Laetacara dorsigera i lekdräkt
#154 - 31 augusti 2013 17:29
Min Glyptoperichthys gibbiceps (Gösta) äter sin middag. Bortskämd som han är duger det bara med matning från en sked :d

#155 - 31 augusti 2013 17:43
[QUOTE=pereli;1662991]En Laetacara dorsigera i lekdräkt[/QUOTE]

Jag har inte haft dem förr så jag gjorde slag i saken och köpte ett par + 2. Tänkte att 4 individer skulle funka i ett standard 220 men uj vad arga de blir när de leker :)

Fin bild och frän film, alltid värt att titta in i denna tråden :)
#156 - 31 augusti 2013 21:16
[QUOTE=Mathias Nilsson;1662998]Jag har inte haft dem förr så jag gjorde slag i saken och köpte ett par + 2. Tänkte att 4 individer skulle funka i ett standard 220 men uj vad arga de blir när de leker :)

Fin bild och frän film, alltid värt att titta in i denna tråden :)[/QUOTE]

Tack för att du tittade in :d
Har varit lite dåligt med uppdateringar den senaste tiden, men så blir det när vädret gör att man vill vara ute i friska luften hela tiden.
Dorsigeran har sett ut så där hela sommaren, och har bestämt att reviret sitt omfattar hela mitt 375 liters kar :d
#157 - 19 april 2014 21:16
Några nya malbilder

[ATTACH=CONFIG]68547[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68548[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68549[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68550[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68551[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68552[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68553[/ATTACH]

Tyvärr dog min ena Sabiji efter jag tog ovanstående bilder, så hen hamnade i min lilla fotostudio innan den sista vilan

[ATTACH=CONFIG]68556[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68555[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68554[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68557[/ATTACH]
#158 - 1 november 2014 22:36
En nykomling i min 125l kub, Nannacara sp. Blue Neon

[ATTACH=CONFIG]72254[/ATTACH]
#159 - 2 november 2014 13:58
Såldes den som Nannacara sp. Blue Neon? Det är ingen Nannacara, utan ser ut att vara den som kallas "Electric Blue Acara" om jag minns rätt, det vill säga den (extra) blå odlingsformen av blå ciklid (Andinoacara pulcher).

Var på väg att köpa några själv igår, men han sa att de nyss genomgått en vitaprickbehandling, och behövde ca en vecka för att bli helt återställda.
#160 - 3 november 2014 20:04
Ja, den såldes som Nannacara sp. Blue Neon, men jag håller nog med dig. När man tittar runt lite på nätet så ser det ut som en variant av Andinoacara pulcher. Oavsett så är det en vacker och livlig fisk som kan rekommenderas.
#161 - 3 november 2014 20:09
Ja, tror som sagt den kallas Electric Blue Acara (den vanliga blåcikliden kallas ju Blue Acara på engelska), den senaste i raden av "elektriskt blå" ciklider (Electric Blue Jack Dempsey och Electric Blue Ram). Lite surt när affärer säljer fiskar under fel namn, rätt stor skillnad på Nannacara (bågfensciklid) och blå ciklid, om inte annat när det kommer till storlek.

Verkar de vara lekdugliga, till skillnad från vad EBJD verkar vara inbördes? Ska nog som sagt skaffa några när han släpper dem efter vitaprickbehandlingen.

Ser att du har L200 hi-fin, har också tre stycken, de är fina :)
#162 - 3 november 2014 20:19
Har inte sett några tendenser på lek ännu. De far runt som ett stim rödmunstetror :)
#163 - 3 november 2014 20:22
Hur många har du? Med tanke på hur lättlekta blåciklider brukar vara, så borde de ju sätta igång snart om de är lekdugliga. Kanske är som EBJD, att de bör paras med naturformen. Men Electric Blue Ram ska gå att odla, enligt han i "min" butik.
#164 - 3 november 2014 20:36
Det är 5 st.
#165 - 3 november 2014 20:37
Ok, ja, då borde ju ha hanar och honor i alla fall :) Vad fick du ge för dem?
#166 - 3 november 2014 21:02
Kommer inte ihåg exakt, kan ha varit 100 kr/ st
#167 - 4 november 2014 14:51
Ok, "min" butik ska ha 150 för sina.
#168 - 4 november 2014 22:07
[QUOTE=pereli;1714338]Ja, den såldes som Nannacara sp. Blue Neon, men jag håller nog med dig. När man tittar runt lite på nätet så ser det ut som en variant av Andinoacara pulcher. Oavsett så är det en vacker och livlig fisk som kan rekommenderas.[/QUOTE]
Jag har också sett samma fisk med samma namn i butik.
Snygga är dom iaf :)
#169 - 28 november 2014 20:05
Några bilder på mitt Cryptoheros nanoluteus par som går i 375-liters karet

[ATTACH=CONFIG]72914[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72915[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72916[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72917[/ATTACH]
#170 - 11 april 2020 18:36
Det var länge sedan jag skrev något i den här tråden. Akvarierummet är avvecklat efter en flytt och det nya rummet blev en fotostudio istället. Mitt fotograferande har tagit en stor del av min fritid eftersom jag började extraknäcka åt en bildbyrå som sportfotograf. Men jag behöll mitt 540 liters kar.
Efter att ha fått överta ett Juwel Lido 120 så tog mitt akvarieintresse ny fart så det blev även ett 240 liters kar inköpt under förra sommaren. De nya karen har fått flytta in i fotostudion medan 540 liters karet står kvar i vardagsrummet.
Efter som jag blivit permitterad på grund Corona har jag fått en massa tid över för akvariehobbyn, så här kommer några videosnuttar på mina kar.

[video=youtube;Q99PSoaLYKI]
[/video]

[video=youtube;1NY_X6deYNg]
[/video]

[video=youtube;V-p56aOnuDE]
[/video]

[video=youtube;qrYkdDd-g0c]
[/video]
#171 - 11 april 2020 19:25
Fina fiskar!
#172 - 11 april 2020 20:09
Oj den stora firren såg verkligen "malplacerad" ut... :D,,,[:(]
#173 - 11 april 2020 20:20
[QUOTE=stefant;n2416279]Fina fiskar![/QUOTE]

Tack!
#174 - 11 april 2020 20:21
[QUOTE=åheim;n2416280]Oj den stora firren såg verkligen "malplacerad" ut... :D,,,[:(][/QUOTE]

Ja det kan man säga :D
#175 - 15 juni 2020 15:12
En liten film på mina Kurvciklider (Laetacara curviceps) med rom

[video=youtube_share;VxRuUpaLh_s]
[/video]
#176 - 15 juni 2020 17:23
[QUOTE=pereli;n2418591]En liten film på mina Kurvciklider (Laetacara curviceps) med rom

[video=youtube_share;VxRuUpaLh_s]
[/video][/QUOTE]

Dom är vackra i din tråd också ;):)

//Inger
#177 - 15 juni 2020 21:36
[QUOTE=Inger H;n2418594]

Dom är vackra i din tråd också ;):)

//Inger[/QUOTE]

Tack! :d
admin
Christian Alfredsson
#178 - 16 juni 2020 20:38
Snygga kar!
#179 - 17 juni 2020 07:23
[QUOTE=admin;n2418608]Snygga kar![/QUOTE]

Tack!
#180 - 28 juni 2020 17:40
Det blev en skock med yngel men tyvärr så blev de bara kvar ett par dagar. Föräldrarna lyckades inte försvara dom mot tetrorna :(

[video=youtube_share;9ZBzN1GIIw0]
[/video]
#181 - 28 juni 2020 17:55
[QUOTE=pereli;n2419145]Det blev en skock med yngel men tyvärr så blev de bara kvar ett par dagar. Föräldrarna lyckades inte försvara dom mot tetrorna :(

[video=youtube_share;9ZBzN1GIIw0]
[/video][/QUOTE]

Så synd att dom blev till mat, nästa gång så kanske några klarar sig i alla fall. Det är ju kul så länge det varar :)

//Inger
#182 - 28 juni 2020 20:47
Ja, hade förhoppningar att några skulle klara sig. Men det var roligt att se dom valla runt yngelskocken.
#183 - 30 september 2020 13:12
En ny klase yngel, den här gången från mina Scalarer

[video=youtube_share;UHZwlj98Odc]
[/video]
#184 - 30 september 2020 13:15
Föräldrarna har fullt upp med att hålla reda på de små så att dom inte blir till mat.

[video=youtube_share;n1lTTiMuROg]
[/video]
#185 - 30 september 2020 13:56
Kul tråd att läsa och följa.
Snyggt jobbat!
#186 - 30 september 2020 16:46
Tack!
#187 - 1 oktober 2020 04:23
Vad roligt med yngel! Fint filmat :)
#188 - 1 oktober 2020 12:00
Tack! :)
#189 - 1 oktober 2020 12:02
Ny är småttingarna frisimmande. Inte helt lätt att hålla ordning på skocken

[video=youtube_share;W3v_SQO-cJQ]
[/video]
#190 - 25 oktober 2020 11:49
Dags för en ny skock yngel [:)]

[video=youtube_share;Vu1epsllsO0]
[/video]
#191 - 21 september 2021 14:08
Några nya invånare under det senaste året.

Pterophyllum scalare, Manacapuru
Attachment

Krobia xinguensis
Attachment

Thorichthys meekii
Attachment

Uaru amphiacanthoides (ungdjur)
Attachment
admin
Christian Alfredsson
#192 - 21 september 2021 14:30
Otroligt vackra bilder och fiskar
#193 - 21 september 2021 14:39
Tack så mycket :)
#194 - 21 september 2021 15:47
Så fina!
#195 - 26 oktober 2021 17:56
Thorichthys meekii med rom

[video=youtube_share;MXRJAd3ld0k]
[/video]
#196 - 26 oktober 2021 19:55
Hemiancistrus sp. 'L128'

Attachment
#197 - 28 oktober 2021 01:47
Väldigt fina bilder på fina fiskar!
#198 - 29 oktober 2021 19:20
Så himla vacker att man nästan får en tår i ögonvrån.
#199 - 31 oktober 2021 09:32
Tack :)
#200 - 23 november 2021 16:20
Den största av de Uaru amphiacanthoides jag har, ca 6cm.

Attachment
#201 - 28 december 2021 14:23
En riktigt bra bild. Trivs du med Uaru?
admin
Christian Alfredsson
#202 - 28 december 2021 14:40
Håller med [USER="60270"]Bluewing[/USER] - Väldigt fin bild!
#203 - 29 december 2021 10:34
[QUOTE=Bluewing;n2433939]En riktigt bra bild. Trivs du med Uaru? [/QUOTE]

Tack! Ja, det ska bli spännande att se dom växa upp.
#204 - 29 december 2021 10:35
[QUOTE=admin;n2433940]Håller med [USER="60270"]Bluewing[/USER] - Väldigt fin bild![/QUOTE]

Tack så mycket!
#205 - 17 februari 2022 15:57
Några nytagna bilder på mina invånare

Attachment

Attachment

Attachment
#206 - 17 februari 2022 17:06
[USER="33692"]pereli[/USER] , vad har du för fotoutrustning när du tar dessa bilder? Sjukt bra kvalité måste jag säga
#207 - 17 februari 2022 17:58
Supersnygga bilder! Proffskvalitet!
#208 - 19 februari 2022 12:51
[QUOTE=Orpheon;n2435255][USER="33692"]pereli[/USER] , vad har du för fotoutrustning när du tar dessa bilder? Sjukt bra kvalité måste jag säga[/QUOTE]

Tack! Jag använder Nikon Z6 med ett Z 85mm 1.8 objektiv
#209 - 19 februari 2022 12:52
[QUOTE=Nando;n2435256]Supersnygga bilder! Proffskvalitet![/QUOTE]

Tack så mycket!
#210 - 20 februari 2022 09:01
Instämmer i lovorden om bilderna[:-106]
#211 - 20 februari 2022 12:16
[QUOTE=Fanbyalperna;n2435307]Instämmer i lovorden om bilderna[:-106][/QUOTE]

Tack!
#212 - 28 februari 2022 15:16
Två bilder på Krobia xinguensis

Attachment