Nåväl men i så fall så borde det väl ha stått 3.00 och inte 3.000;)
I ett ramakvarium så används ju ofta listen att fästa stagen i, i ett helglas så används lister istället så då kan man ju säga att ett helglas även det limmas "2ggr" först själva akvariet och sen listerna.
Om nu ramaakvarier är så bra kan man ju undra varför nästan alla stora akvarier görs i helglas.
Om det är ett helglas eller ramaakvarium har nog inte så stor betydelse för hållfastheten - är det fackmammamässigt utfört (som Tors hammare skriver) så håller bägge.
Internationellt sett så är det faktiskt väldigt ovanligt med ramaakvarier och det är bara i de nordisdka länderna som de är vanliga - i stora akvarieländer som Tyskland, Holland och Frankrike är de väldigt ovanliga.
Så svaret på ursprungsfrågan är att det inte spelar någon roll om det är ett ram- eller helglasakavrium - det viktiga är att det är bra limmat
Jag anser inte att svaret är så självklart att det inte spelar någon roll, kanske är det så. Men jag kan mycket väl tänka mig att ett ramakvarium är hållfastare.
Varför då?
Jo, det finns egentligen bara två grundläggande sätt att bygga hållfasta prylar på, nämligen fackverk eller skal. (exempel på de två konstruktionerna är t.ex. regelverket i ett hus respektive ett badkar eller ägg)
Hur man skall klassificera ett ramakvarium blir lite knepigt. Men om vi anser att ramen håller ihop utan glas, så har byggt vi byggt en hållfast pryl. Om vi sedan silikonar ett glasakvarium, så har vi också byggt en hållfast pryl. Om vi sedan sammanfogar de två, då får vi få en något hållfastare totalpryl, ett ramakvarium.
Ibland nämns orden 5-faldig säkerhet och 10-faldig säkerhet inom hållfasthetsläran. Kanske är det så att bra byggda akvarium med eller utan ram ligger på en väldigt hög säkerhetsmarginal, så att ramen kan i princip försummas i hållfasthetsresonemanget.
Jag har inte svaret, därav min fråga; finns det mätningar gjorda att referera till?
Men det är klart att Ricky ska vattenfylla karet, om det ser Okey ut.
Det borde väl finnas någon ingenjör bland alla zoopetare som kan reda ut "ram eller inte ram" kontra hållfasthet, så att vi icke ingenjörer slipper undra.:confused:
[SIZE=3][/SIZE]