Akvarier och giftig golvlack.

#1 - 3 juni 2004 15:10
Jag ska flytta mina akvarier, som jag har i lägenheten i stan, till stugan i Tiveden. Jag måste vara ute ur lägenheten (och hunnit städa den) den sista juni. Innan dess måste jag och min sambo hinna isolera väggarna och färdigställa golven på övervåningen i stugan, för att kunna flytta upp möblerna från rummet där akvarierna och möblerna i stadsvåningen ska stå. Vi måste även hinna slipa och lacka golven tre gånger på nedre våningen, i rummet där akvarierna ska stå, samt i köket och rummet, båda gränsande till akvarierummet. Bara lackningen av rummen på nedervåningen kommer att ta minst nio dagar.

Jag är tvärsäker på, och nervös, för att vi inte kommer att hinna allt detta i tid och därför tvingas att riskera att fiskarna dör pga gifterna från golvlacket. Därför har jag några frågor som jag hoppas att kunna få svar på.

1. Hur många dygn efter golvlackningarna bör man vänta innan man släpper ned fiskarna i akvarierna?

2. Klarar akvarievattnet, som innehåller mycket växter, av golvlacksgifterna (om det inte finns fiskar i)?

3. Är det riskabelt/farligt för fiskarna även om man lackar i ett angränsande rum fast dörren är stängd. (Det är en gammal kåk med gamla spegeldörrar, som kanske inte är så täta)

4. Vore det kanske klokast att låta fiskarna gå i en stor tunna, eller fler, hos någon bekant (eller inhysta i ett akvarium hos någon villig zoohandlare, mot betalning så klart) tills faran för eventuell fiskdöd är över?

4. Finns det någon annan aspekt som jag inte har tänkt på, eller kan jag få något klokt råd från någon zoopetare?

#2 - 3 juni 2004 15:40
Jag försöker gärna ta reda på hur det kommer påverka växterna om jag får reda på lite mer om golvlacken. Är det någon slags alkohol eller någon typ av lösningsmedel i lacken? Har du kemisk beteckning på det potentiellt skadliga ämnet vore det ju kalas.

Men jag hjälper dig gärna, för jag har funderat lite på samma sak.
#3 - 3 juni 2004 15:53
Tack, defdac, för det löftet.

Jag har inte köpt lacken än, så ja vet inte vilka kemiska ämnen det innehåller än. Men jag ska kolla upp det imorgon eller i helgen, så återkommer jag.
#4 - 3 juni 2004 16:14
Kan verkligen vattnet uppta sådana halter av giftiga ämnen att det påverkar fisk och växter.

Skulle det isåfall inte räcka med täta vattenbyten?

På tal om golvlack - Finns det inte vattenbaserade golvlacker nu för tiden?
#5 - 3 juni 2004 16:48
ake:

Varför inte köpa vattenbaserad lack, de är helt suveräna nuförtiden!

De torkar på en grisblink (några timmar) och luktar inte ett dugg.

De enda som lämnar golvet efter du lagt på dem är vatten !

/Ove

Rättade ett stavfel:
#6 - 3 juni 2004 17:21
Jag har precis använt mig av Nordsjös Epolan V 2 komp golvlack (vattenbaserad).

Den kan defdac kolla upp...[;)]

http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159#

Jag har precis fyllt upp karet med vatten och skall tömma det för att återigen fylla det, men denna gång med sten och sand. Lacken var exakt samma efter några timmar under vattnet. Den var väldigt lätt att jobba med och det är viktigt att man stryker tunnt...

Akvariet har stått och torkat från 18/5 - 6/3. Så länge behövdes säkert inte.
#7 - 3 juni 2004 17:57
Ja, vi har också blivit rekommenderade att använda vattenbaserad lack, - Celco V Parkettlack. Den torkar snabbt men man måste vänta ett dygn innan man lackar igen. Vi måste lacka tre gånger, eftersom vi har stora hundar som sliter på golvet. Om man kollar varuinformationsbladet på produkten så verkar det som att även den vattenbaserade lacken påverkar inandningsluften ganska starkt.

Produktblad:
http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=161#

Miljödeklarationsblad: med innehållsdeklaration:
http://mdd.nordsjo.se/49137.pdf

Varuinformationsblad:
http://msds.nordsjo.se/v0149137.htm

Här är några axplock från varuinformationsbladet:

Propylenglykol-n-butyleter R-FRAS 36/38
1,2-Benzisotiazol-3(2H)-on R-FRAS 22-38-41-43-50

Beskrivning av R-FRASER:

R22 Farligt vid förtäring.
R36/38 Irriterar ögonen och huden.
R38 Irriterar huden.
R41 Risk för allvarliga ögonskador.
R43 Kan ge allergi vid hudkontakt.
OBS! R50 Mycket giftigt för vattenlevande organismer.
MILJÖRISKER: Beredningen är inte klassificerad som miljöfarlig men innehåller ämne/ämnen som är klassificerade som miljöfarliga...............

ÅTGÄRDER VID SPILL/UTSLÄPP:
Undvik inandning av ångor. Förhindra utsläpp i avlopp eller vattendrag. Om produkten förorenar sjöar, vattendrag eller avlopp, informera ansvarig myndighet............

HANTERING OCH LAGRING:
Hanteras på väl ventilerad plats. Ångorna är tyngre än luft och kan spridas längs golven. Undvik ångkoncetrationer högre än hygieniska gränsvärdena.Undvik hud- och ögonkontakt. Undvik inandning av damm, partiklar och sprut- dimma vid applicering. Undvik inanding av slipdamm. Vid hanteringen är det förbjudet att röka, snusa, äta och dricka.......

osv
#8 - 3 juni 2004 18:11
Jag vet att många personer som kör äggviteskummare på sina saltvatten akvarium har stora problem när de målar om ett rum i sitt hus, äggvuteskummaren går nämligen bananaz - så helt "perfekt" är det säkert inte, sen om det skulle ligga på nivåer som är farligt för sötvattenfisk och växter? Det låter jag vara osagt
#9 - 3 juni 2004 18:24

Den kan defdac kolla upp...[;)]

Hihi goding där [:X]

Ake hittade svaret själv.

5-Klor-2-metyl-4-isotiazolin-3-on <b>&lt;0,0015%</b> 23/24/25-34-43-<b>50/53</b>
2-Metyl-4-isotiazolin-3-on <b>&lt;0,0015%</b> 23/24/25-34-43-<b>50/53</b>

50/53 som sagt "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

Men koncentrationerna verkar ju väldigt låga.

2-Metyl-4-isotiazolin-3-on är en "metylisotiazolinon", eller "Methylisothiazolinone" på Engelska.

Methylisothiazolinone is a common industrial biocide A biocide is a chemical substance, such as pesticides, which can be herbicides, insecticides, miticides, or rodenticides, etc., capable of killing different forms of living organisms used in fields such as agriculture, forestry, and mosquito control.
Biocides can also be added to other materials (typically liquids) to protect the material from biological infestation and growth.

Låter ju inte helt stabilt att ha inärheten av växtakvarier, men som sagt vet man ju inte i vilka koncentrationer dom är skadliga för växterna.
#10 - 3 juni 2004 18:42

Hej å hå vicka varninglista. Då skall man betänka att de vattenbaserade är närmast ofarliga i jämförelse med eländet man lackade med förr.

Inte undra på att de som lackade golv förr ansågs vara lite vresiga innan det första golvet på morgonen lackats :)
#11 - 3 juni 2004 18:53
Nu är ju inte Celco V och Epolan V lika i det fallet så jag är inte direkt orolig för mitt akvarium där jag lackat.

Jag lackade min bakgrund med fiskarna i andra akvarium bara ett par meter och ingen skillnad alls har synts på fiskarna under den perioden som lacken applicerades och härdade...

För övrigt så härdade Epolan V väldigt snabbt.

Detta är min erfarenhet och jag kan inte lova att det går bra för dig och dina fiskar...
#12 - 3 juni 2004 19:56
Jag tycker nog att det verkar som att Epolan V är giftigare än Celco V Parkettlack.

Jag kommer dock inte att utsätta fiskarna för dessa ångor. Men frågan är om vi kanske ska ta upp växterna också under tiden som vi lackar. Kanske räcker det om vi efteråt gör ett 50% vattenbyte och sätter dit dem igen efter något dygn.

En väninna till mig lade dit ett nytt golv i hallen i sin lägenhet och hennes fiskar dog en efter en förmodligen p g a förgifning av limmet som användes. Ändå så var det två stängda dörrar mellan akvarierummet och hallen.
#13 - 4 juni 2004 16:41
Nu har jag skrivit till Nordsjö kundtjänst och frågat hur jag kan hantera Celvo V Parkettlack tillsammans med akvarier och jag fick följande svar.

Hej! Du kan måla med CelcoV Parkettlack utan risk för fiskar eller växter.Celco V avger inga ångor som är vådliga för fiskarna. Med vänlig hälsning Tekn.Serv.

Om, mot all förmodan, något händer fiskarna, kan jag ställa Nordsjö till svars då?

Annons