Jag ska flytta mina akvarier, som jag har i lägenheten i stan, till stugan i Tiveden. Jag måste vara ute ur lägenheten (och hunnit städa den) den sista juni. Innan dess måste jag och min sambo hinna isolera väggarna och färdigställa golven på övervåningen i stugan, för att kunna flytta upp möblerna från rummet där akvarierna och möblerna i stadsvåningen ska stå. Vi måste även hinna slipa och lacka golven tre gånger på nedre våningen, i rummet där akvarierna ska stå, samt i köket och rummet, båda gränsande till akvarierummet. Bara lackningen av rummen på nedervåningen kommer att ta minst nio dagar.
Jag är tvärsäker på, och nervös, för att vi inte kommer att hinna allt detta i tid och därför tvingas att riskera att fiskarna dör pga gifterna från golvlacket. Därför har jag några frågor som jag hoppas att kunna få svar på.
1. Hur många dygn efter golvlackningarna bör man vänta innan man släpper ned fiskarna i akvarierna?
2. Klarar akvarievattnet, som innehåller mycket växter, av golvlacksgifterna (om det inte finns fiskar i)?
3. Är det riskabelt/farligt för fiskarna även om man lackar i ett angränsande rum fast dörren är stängd. (Det är en gammal kåk med gamla spegeldörrar, som kanske inte är så täta)
4. Vore det kanske klokast att låta fiskarna gå i en stor tunna, eller fler, hos någon bekant (eller inhysta i ett akvarium hos någon villig zoohandlare, mot betalning så klart) tills faran för eventuell fiskdöd är över?
4. Finns det någon annan aspekt som jag inte har tänkt på, eller kan jag få något klokt råd från någon zoopetare?