Akvarier och EL

#1 - 31 juli 2003 15:46
Hallå

Hur många här är det som någon gång tappat ner t.ex Lysrampen i sitt akvarie? Jag gjorde det nämligen igår och det var andra gången i mitt liv. Allt verkar okej och det blev inget blixtrande.
Är det någon som känner till några alvarliga insidenter när det gäller akvarier och EL. Eller är det överreklamerat?
#2 - 31 juli 2003 15:49
Jag har jordfelsbrytare för att förhoppningsvis slippa alvarliga konsekvenser om något liknande skulle hända mig.
#3 - 31 juli 2003 15:59
Hej!

Som vanligt när det gäller elolyckor så beror utgången på tre faktorer. Utrustningens kvalité, vad som händer, slumpen.
Slumpen är en viktig faktor. Har man tur så händer ingenting, har man otur så dör man.

Använd jordfelsbrytare och dra ut sladden när du jobbar med ditt akvariunm så ökar chansen till överlevnad betydligt.

Lek inte med el! Chansa aldrig!

Urban
#4 - 1 augusti 2003 05:22
Om du nu har dom böjelserna att ständigt tappa ljusrampen i akvariet hade jag definitivt dragit ur sladden. Jordfelsbrytare är bra men det förutsätter att allt är jordat, villket ljusramper av någon anledning sällan är. Köp gärna en fördelardosa med avstängninskontakt och koppla in allt i den. Sedan är det bara att bryta strömmen innan man pysslar.

/Johan
#5 - 5 augusti 2003 00:08
jag hade en katt som välte ner en sån där plutte liten ramp med en vanlig glödlampa i ner i karet till mina paddor och den låg helt under vatten men lös fortfarande. tänkte inte mig för och helt enkelt körde ner handen och plockade upp rampen igen utan att dra ut sladden, som tur va killade det inte i kroppen den gången =)

Annons