Akvarier med mossa och gräs och sånt..

#1 - 1 augusti 2007 12:48
Vet inte vad sånt kallas..

Men jag ska inreda mitt nya lite så senare, inte direkt anlägga gräsmatta i det, men en hel del rötter med mossa och sånt på osv..

Har lite planer i huvudet hur det ska se ut, har sett mycket bilder och fått lite inspiration här och var.

Finns det nån här jag kan få råd och tips ifrån, nån som håller på med sånt?

Har sett olika kar gjorda eller så av Oliver Knott, det är sån stil jag menar, mer eller mindre som sagt..

Det ska inte vara helt gräsfyllt liksom..

Men jag vill ha lite tips och råd ang olika mossa och hur man bär sig åt och vad man ska tänka på osv..

Nån här som känner sig frivillig? :)
#2 - 1 augusti 2007 13:48
Jag tänkte PRECIS starta en liknande tråd som dig så jag flaggar också med intresseflaggan. [:-59]

Jag hade länge tänkt mig ett "tätt" lager utav Eleocharis acicularia (nålgräs)

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg

Det jag undrar är om det är en svår växt? Jag har ganska högt upp till min MH 150W lampa (80cm vatten + 10 cm till)
Jag använder inte Co2 men jag göder ungefär en gång / vecka (Ska försöka med Easy Carbo)

Annars har jag egentligen samma frågor angående

Riccia fluitans
http://www.ricciafluitans.com/images/Mama_023.jpg
Hur får man denna mossa att fästa i underlaget?... Hur "binder man den nere med fiskelina?...

Hur förökar sig dessa, hur mycket mossa/gräs bör jag köpa för att komma igång och sen låta den "växa" ut som en matta eller måste jag köpa massor av plantor?.. Hur gjorde ni?..

Vilka andra "bottentäckare" har ni att rekommendera?

MVH

John - Glad amatör!
#3 - 1 augusti 2007 16:06
Kul att fler undrar typ samma sak, jag ska dock inte ha helt täckande på botten., Riccian såg fin ut, nålgräset också, fast kanske i mindre mängder för min del..

Jag undrar också om man bara binder fast den med fiskelina och den börjar växa fast, jag har hört att det funkar så iaf..

Men hoppas vi får många svar, jag vill också veta vad man bör tänka på..

Jag kör ingen gödning alls, men våra vanliga växter växer flera cm i veckan.. men man kanaske måste det då man ska ha så mycket..
#4 - 1 augusti 2007 17:57
riccia fäster inte på underlag utan ni måste fästa den med antingen nät eller fisklina (som ni drar ett par varv runt en sten eller nått med riccian). När den växer får ni trimma den annars växer den för mycket och lyfter självmant/lossnar. Inte snyggt och man riskerar få den precis övverallt i akvariet.
#5 - 1 augusti 2007 18:02
Mossor kan man binda fast med nylonlina eller sytråd. Den lättaste mossan är nog javamossan (vesicularia dubyana), men det finns andra mossor som är finare. En av mina favoriter är vesicularia ferrei som växer på ett vackert nedhängande sätt. Tyvärr kan den vara svår att få tag på, men man kan alltid annonsera att man letar efter den.
#6 - 1 augusti 2007 18:36
Okej, tack för tipsen :)
#7 - 1 augusti 2007 19:17
javamossan är ju knappast lika tät och fin som ruccian ... Tycker jag i alla fall när man ser den på affären. Eller blir den tätare juh bättre den mår? Hur får man en mossa tät?
#8 - 1 augusti 2007 20:09
Connyboy skrev:
Jag tänkte PRECIS starta en liknande tråd som dig så jag flaggar också med intresseflaggan. [:-59]

Jag hade länge tänkt mig ett "tätt" lager utav Eleocharis acicularia (nålgräs)

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg

Det jag undrar är om det är en svår växt? Jag har ganska högt upp till min MH 150W lampa (80cm vatten + 10 cm till)

Jag använder inte Co2 men jag göder ungefär en gång / vecka (Ska försöka med Easy Carbo)

Annars har jag egentligen samma frågor angående

Riccia fluitans

http://www.ricciafluitans.com/images/Mama_023.jpg

Hur får man denna mossa att fästa i underlaget?... Hur "binder man den nere med fiskelina?...

Hur förökar sig dessa, hur mycket mossa/gräs bör jag köpa för att komma igång och sen låta den "växa" ut som en matta eller måste jag köpa massor av plantor?.. Hur gjorde ni?..

Vilka andra "bottentäckare" har ni att rekommendera?

MVH

John - Glad amatör!

På Tropica (www.tropica.com) påstår de att Eleocharis parvula är ganska lättodlad - om det nu är samma växt.
#9 - 1 augusti 2007 20:14
Snyggt med gräs men måste man inreda INNAN man släpper in fiskar i akvariet eller kan man göra det efteråt också? Skulle vilja ha det också men verkar vara väldigt svårt att få tag på.
#10 - 1 augusti 2007 20:33
Du kan naturligtvis inreda som du vill efteråt - men bökar du i bottnen så se till att göra ett vattenbyte efteråt. Man bökar upp en massa bös som ligger och tar syre och läcker ammonium vilket ett vattenbyte motverkar. Syredippar och ammoniumspikar triggar alger.
#11 - 1 augusti 2007 20:48
Men hur "sår" man gräset då? Jag har fiskar i mitt kar redan, så jag får göra så gott jag kan, men jag har inte tänkt ha så mycket gräs, men jag är mest nyfiken på hur man gör?

Jag har sand i mitt kar..
#12 - 1 augusti 2007 20:50
Här på djuraffären har dom íngen mossa nu, inte ens javamossa.. men det skulle väl komma hem nu när leverantörerna kommit igång igen efter semester osv.. men jag hoppas dom får andra sorter också..
#13 - 1 augusti 2007 20:59
Nålgräs köper man en kruka och pillar isär individuella tuvor ungefär som en penna i omkrets och planterar med några cm mellanrum. Sedan klipper man ner gräset till ca 3-4 cm. Ser lite märkligt ut och känns helt fel, men allteftersom man klipper ner gräset så sprider det sig bättre.
#14 - 1 augusti 2007 21:02
Zirconia skrev:
Här på djuraffären har dom íngen mossa nu, inte ens javamossa.. men det skulle väl komma hem nu när leverantörerna kommit igång igen efter semester osv.. men jag hoppas dom får andra sorter också..

Det kan vara en idé att fråga dem i fall de kommer att ta in flera olika sorter, så de vet att intresset finns.
#15 - 1 augusti 2007 21:10
#16 - 1 augusti 2007 21:11
#17 - 1 augusti 2007 21:35
batski skrev:
Det kan vara en idé att fråga dem i fall de kommer att ta in flera olika sorter, så de vet att intresset finns.

Ja, det ska jag göra :)
#18 - 1 augusti 2007 21:39
defdac skrev:

Aha, okej, tufft.. :)

men jag vet inte om gräs egentligen är det jag vill ha.. vill ha lite mer kontroll över det hela och vill inte dölja hela botten direkt på det sättet...

Jag vill nog ha mer olika växter och så mossa som växer på mina olika rötter..

Jag får se.. men ja, lite gräs kanske, men hur hindrar man den att växa om man vill försöka stoppa den, och ha gräs på ett visst ställe? Då hamnar det överallt ändå?

Svårkontrollerat det där kanske :)
#19 - 1 augusti 2007 22:00
Nej nålgräs är lite mer avancerat att få att växa än normala växter. Ofta behövs CO2 och rejält med ljus och PMDD ovanpå det, så du behöver inte oroa dig för att det ska ta över akvariet.

OM det tar över akvariet så kan du sälja överskottet och det är ganska kul att klippa, rensa och forma det som man vill.
#20 - 1 augusti 2007 22:21
defdac skrev:
Nej nålgräs är lite mer avancerat att få att växa än normala växter. Ofta behövs CO2 och rejält med ljus och PMDD ovanpå det, så du behöver inte oroa dig för att det ska ta över akvariet.

OM det tar över akvariet så kan du sälja överskottet och det är ganska kul att klippa, rensa och forma det som man vill.

Okej, :) Ja, testa kan man alltid :)

Jag får gå och säga åt dom på djuraffären nu till veckan att ta hem lite roliga saker :)
#21 - 2 augusti 2007 06:45
Det var väldigt svårt att få tag på såna växter!
Kan man använda det här växter för att göra gräs av?
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=32
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30
#22 - 2 augusti 2007 07:17
abbimicke skrev:
Det var väldigt svårt att få tag på såna växter!

Kan man använda det här växter för att göra gräs av?

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=32

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30

http://www.ricciafluitans.com
#23 - 2 augusti 2007 07:19
Jag har sagittaria subulata i mitt SA och trots att jag har haft den i flera år har det inte blivit nån gräsmatta av den. Men å andra sidan var det inte heller det som var meningen för min del ;)
#24 - 2 augusti 2007 09:01
Hur pass svår är Hemianthus callitrichoides. Går de med vanliga lysrör och easy carbo?
#25 - 2 augusti 2007 10:21

Hur pass svår är Hemianthus callitrichoides

Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.
#26 - 2 augusti 2007 10:36
defdac skrev:
Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.

har inte heller fått den funkat så bra i akvarium.. men i plastbyttan i fönstret växer det så att det knakar :p
#27 - 2 augusti 2007 18:33
defdac skrev:

Körde du me co2 då?
#28 - 2 augusti 2007 18:41
Jupp. Här är senaste skapelsen, du ser HC:n nere till höger och den vita Co2-slangen in i insuget:
http://www.defblog.se/picture/1745.html
Du hittar fler i mitt galleri i min blog.
#29 - 2 augusti 2007 19:00
defdac skrev:
Jupp. Här är senaste skapelsen, du ser HC:n nere till höger och den vita Co2-slangen in i insuget:

http://www.defblog.se/picture/1745.html

Du hittar fler i mitt galleri i min blog.

Dör den lätt eller är den bara svår att få att växa?
#30 - 2 augusti 2007 19:11
Köper man den från en zooaffär som fått den emerst odlade HC:n från Tropica så brukar den gå ner sig rejält till en början, men är ljus, co2 och näring på plats så tar den sig igen.

Jag har 2x24 HO T5 Aquarelle över 60-litraren med bra reflektorer och jag kan se markant skillnad i bladstorlek om jag t ex placerar den på en rot nära ljuset (tex insnärjd i mossa som växer på roten) så den verkar vara extrem ljusälskare.
#31 - 2 augusti 2007 19:14
defdac skrev:
Köper man den från en zooaffär som fått den emerst odlade HC:n från Tropica så brukar den gå ner sig rejält till en början, men är ljus, co2 och näring på plats så tar den sig igen.

Jag har 2x24 HO T5 Aquarelle över 60-litraren med bra reflektorer och jag kan se markant skillnad i bladstorlek om jag t ex placerar den på en rot nära ljuset (tex insnärjd i mossa som växer på roten) så den verkar vara extrem ljusälskare.

Ok! Tack för hjälpen
#32 - 3 augusti 2007 16:59
Suck, på djuraffären idag sa dom att dels var Javamossan inte bra, den delade på sig och ville flyta omkring i hela akvarierna tillslut, man kunde inte sticka ner den i grus eller nåt annat.

och andra mossor var såååå svårt att få tag på, så dom visste inget och sa att dom inte kan ta hem nåt. (dom hade svårt att få hem javamossan också)

Mossbollarna sa dom att man kunde kapa och binda fast på rötter osv så det växer fast och ja, det vet jag ju..

Det var enda jag kunde köra på sa dom.. dom kunde iaf inte erbjuda nåt annat, knappt mossmollarna heller.. (men dom skulle väl få hem såna framöver..)

Suck, vad gör man då då för att få tag på mossa? :(
#33 - 3 augusti 2007 17:10
Oj vad de snackar nonsens! Nä man ska inte heller sticka ner mossan i sanden, utan man ska binda fast den vid rötter och stenar. Och visst, låter man den bara flyta i vattnet och växa vilt så tar den över akvariet, men binder man fast den nånstans och håller efter den lite är det ingen fara. Jag har haft javamossa på en rot i mitt Asienkar i flera år och den flyter fortfarande inte omkring i hela akvariet ;)

Kolla med de stora affärerna som har hemsidor. Det kan hända att du får beställa från dem på nätet.

Lycka till!
#34 - 3 augusti 2007 17:14
batski skrev:
Oj vad de snackar nonsens! Nä man ska inte heller sticka ner mossan i sanden, utan man ska binda fast den vid rötter och stenar. Och visst, låter man den bara flyta i vattnet och växa vilt så tar den över akvariet, men binder man fast den nånstans och håller efter den lite är det ingen fara. Jag har haft javamossa på en rot i mitt Asienkar i flera år och den flyter fortfarande inte omkring i hela akvariet ;)

Kolla med de stora affärerna som har hemsidor. Det kan hända att du får beställa från dem på nätet.

Lycka till!

Jo, vår Arkenbutik är duktiga att snacka nonsens om det mesta faktiskt ;)

Nä, jag har också tyckt att jag läst att javamossan också går att binda fast. men ja, dom var inte direkt villiga att ta hem den heller tyvärr.. dom är inte så hjälpsamma på vår Arkenbutik tyvärr.. ska höra med dom i stan också, dom är noggrannare, hjälpsammare och vettigare på det mesta inom akvaristiken, så jag ska höra.. annars får jag kolla runt som du säger på hemsidor.. :)
#35 - 7 augusti 2007 12:46
Regga dig på plantswap.se, där kan du få tag på det mesta till en billig peng.
#36 - 7 augusti 2007 13:10
En växt som jag använder istället för javamossa är levermossan Monosolenium. Den verkar inte speciellt ljuskrävande och växer också fast i underlaget. Den borde kunna vara ett alternativ till den typ av akvarier ni är ute efter.
#37 - 7 augusti 2007 13:14
Den brukade förr kallas Pellia. Jag lyckades ta ett makrofoto på de rhizoider som Pellian växer fast i underlaget med:
http://www.defblog.se/picture/1473.html
#38 - 7 augusti 2007 18:29
DevilDoll skrev:
Regga dig på plantswap.se, där kan du få tag på det mesta till en billig peng.

Ah, tack för tipset, har köpt en del växter nu "begagnat" men mer är aldrig fel..
Jag ska kolla där :)
#39 - 11 augusti 2007 15:51
defdac skrev:

Är HC beroende av att planteras i sanden eller kan man lägga den på sten etc?
#40 - 11 augusti 2007 19:30
Den kommer inte ligga kvar av sig själv, isåfall måste du binda fast den på något sätt.
#41 - 11 augusti 2007 20:24
defdac skrev:
Den kommer inte ligga kvar av sig själv, isåfall måste du binda fast den på något sätt.

Jo., de var ju tanken:). Tänkte mest om den behövdes planteras i sanden eller inte
#42 - 12 augusti 2007 06:39
I Tropicas nya gödningslinje så nämns HC som en växt som inte använder rötterna för näringsupptag: http://www.tropica.dk/pdf/aquacare/forhandler_guide_uk_web.pdf
(vilket skulle vara lite bevis på att dom inte behöver rota sig i ett substrat)

Annons