akvarier i värmeisolerande glas?

#1 - 28 oktober 2009 23:32
finns det? alltså akvarier som är gjorda utav
glas-skivor med gas i? väldigt tacksam för svar!:D
#2 - 29 oktober 2009 01:39
Borde inte sådana skivor bli väldigt bubbliga?

Däremot har jag sett kallvattensakvarier med en tät luftspalt mellan två glas för att slippa kondens på framrutan...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 oktober 2009 08:40
Undrar också om sådana finns i handeln i Sverige.
I mitt miljö och akvaristik föredrag tar jag upp ett exempel från Tyskland där de hade jämfört energiåtgången i ett sådant och ett vanligt och det var rätt stor skillnad. Så i Tyskland finns i alla fall sådana glas - kanske är intresset större där eftersom elpriset är så mycket högre där.
Bilagor:
#4 - 29 oktober 2009 09:02
Jag har 7 isolerade glas i dimensionen 170*140 tror jag men problmet med många sådana glas är att den glastjockleken på varje glas brukar int vara så särskilt tjock och det är bara ena glaset som står för hållfastheten. I mina är det 2st 6mm glas som sitter ihop med argon emellan.

Det borde ju spara en del energi onekligen.
#5 - 29 oktober 2009 11:07
Det skulle nog ge en del att använda laminerat glas?? Dvs två tunnare glasskivor med en transparant plastfilm emellan. Borde stoppa den del av värmeöverföringen? Tekninken används i bilarnas framrutor och har även den fördelen att om glaset spricker läcker det inte vatten :-)
Akrylplast är säkert bättre då det inte leder värme lika bra som glas. Det är iofs tre ggr så dyrt som vanligt glas..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 oktober 2009 11:16
Det som används som värmeglas på kontinenten är i alla fall 2 glas med en luftspalt emellan.
#7 - 29 oktober 2009 11:28
Alla glas är till viss del värmeisolerande iom att värmestrålning stutsar i glas.
#8 - 29 oktober 2009 11:56
Mina glas är skottsäkra. Ska klara k-pist skott så jag misstänker att de är laminerade. :d
Det harsuttit på riksbanken i stockholm. nu har depansarsäkra glas där.

Jag hade faktiskt en tanke om att bygga ett akvarium av dessa men med en höjd på 140cm så blir det ju en deltryck på glaset...

Annons