akvarier dyra i drift?

#1 - 13 januari 2004 14:06
Hmm har tänkt massor på hur mycket akvarierna påverkar elräkningen, jag har själv 3 akvarier igång.
Alla filter o doppvärmar står ju på fult ös 24timmar om dygnet 7 dagar i veckan 365 dagar om året, o sen alla lysrör som ska förses med ström om dagarna, måste juh bli en herrans jävla massa pengar :)
vissa har ju nästan zoon i sina lägenheter.

Är det nån som har räknat på hur mycket de kostar i månaden i drift av akvarier?
#2 - 13 januari 2004 14:08
Kostar iiingenting!!! [:-12]
#3 - 13 januari 2004 14:09
Jag har elen inkluderad i hyran. Kör metallhalogen 2*150 watt i sötvattenskaret och 250 w i saltvattnet. Vågar inte gissa vad det kostar i längden. Pumparna drar inte mycket, men det kan doppvärmarna göra (om du har stor skillnad mellan rumstemperatur och akvarietemperatur)
MVH
Magnus
#4 - 13 januari 2004 14:13
orätvist att ni som har köpt lägenheter får gratis el =P
de e vell så? en polare ti mej har så iaf.
#5 - 13 januari 2004 14:14
I vår köpta lägenhet ingår inte el..
#6 - 13 januari 2004 14:17
Såg en artikel i aftonbladet i förra året.
De hade räknat att ett akvarie på 200 liter kostade ca 800 spänn om året.
I elkostnader då alltså.
Men det va en del i den uträkningen som inte jag höll med om, t.ex. doppvärmaren går ju oftast inte hela tiden.
#7 - 13 januari 2004 14:19
Det är doppvärmarna och MH som drar el. Så kranka upp fjärrvärmen , stäng av doppvärmaren och använd strömsnåla lysrör om man e rädd om sina pengar :)
#8 - 13 januari 2004 14:22
Ingen har gratis el. Att elen ingår i priset innebär bara att andra som inte använder lika mycket el som mig får vara med och betala mina mh lampors energiförbrukning via sina hyror. Passar mig bra, men det är knappast rättvist. Min lägenhet är en hyresrätt och elen ingår i hyran. Tror inte att det har så mycket med vad för sorts lägenhet man bor i. När det gäller hus och andra sidan är det alltid man själv som betalar elen "direkt" efter konsumtion.
MVH
Magnus
#9 - 13 januari 2004 14:22
Norpan; hmm okej min polare har så iaf, hur kommer de sej att vissa har gratis el då? =)

Niizze: hmm okej.. ja har 3 akvarier o tillsammans blir det 827liter då borde ja betala typ 3200kr i elräkning om året =P

Tropfrog: hur ska man bo för o få elen inräknad i hyran så grannarna får smaka på ens akvarie kostnader då? :)
#10 - 13 januari 2004 14:26
Ursprungligen skickat av orm

Det är doppvärmarna och MH som drar el. Så kranka upp fjärrvärmen , stäng av doppvärmaren och använd strömsnåla lysrör om man e rädd om sina pengar :)

Samma ljus för mindre pengar får man genom att köpa t5 lysrör. Men om det lönar sig med den investeringen har jag inte räknat på. Dock så kan jag säga att bra reflektorer är den absolut bästa investeringen för att få bra ljus för lite pengar.
MVH
magnus
#11 - 13 januari 2004 14:26
Budda, se tropfrogs inlägg, han betalar alltså en fast summa via hyran eller avgiften som ingår i den. Vore bra att ha det så med många akvarium som drar el..
#12 - 13 januari 2004 14:29
Norpan, joo ja vet men ja frågade "hur man ska bo" för o ha elen inräknad i hyran.
De e ju bra o veta så man vet vart man ska flytta :)
#13 - 13 januari 2004 14:29
Borde inte akvariet värma upp rummet lite med?
Blir ju som ett stort element på 23-28 grader.
Alltså har man eluppvärmt så sparar man el då :)
#14 - 13 januari 2004 14:33
Budda: i hyreslägenhet ingår ofta elen i hyran och även i vissa bostadsrätter..
#15 - 13 januari 2004 14:36
Norpan; Betalar elen separat vars ja bor nu har ja för mej. Hmm aja verkar inte som ja behöver oroa mej så mycket över elräkningen iaf, kom o tänka på allt när ja skaffade mej ett tredje akvarium :)
#16 - 13 januari 2004 14:40
Jag bor i hyreslägenhet med kallhyra och har nu på vintern en elräkning på ca 2500 kr i månaden!! Så mitt enda akvarium utgör nog inte så stor del av den summan...
( letar annan lägenhet... )
#17 - 13 januari 2004 14:48
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

Kanske är kommentarer överflödiga (?)
Men om, akvariet värmts upp med en eldriven doppvärmare så sparar det knappast el.
MVH
Magnus
#18 - 13 januari 2004 14:54
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

Är det det som kallas vattenburet..[:o)]
#19 - 13 januari 2004 15:02
*asg* man måste ju hitta på ursäkter för tanten hemma :)
Och om akvariet värms upp med doppvärmaren så kanske elementet går mindre? Alltså kostar det inte lika mycke ström *skratt*

Men då borde ju inte elen öka så mycke som Aftonbladet säger?
Det man förlorar på akvariet tar man igen av att elementet ej går lika ofta :)
#20 - 13 januari 2004 15:04
Sen sparar man in elen på TV:n! Här häckar familjen framför alla burkar mer än framför TV:n.[:-94]
#21 - 13 januari 2004 15:06
Det är kul när man har kompisar hemma och tv:n är på så dras ändå alltid blickarna till akvariumen..
#22 - 13 januari 2004 15:17
Gratis el vilken LYX!.Mig vet ereliggen så är det inga knappt som har det i hyran.Oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt
Fredrik
#23 - 13 januari 2004 15:37
Trots allt, som tidigare sagts, -ingen har gratis el. Somliga kanske inte betalar extra för el, men det betyder ju bara att elen redan är påslagen hyran. Som "bäst" låter man grannarna subventionera en del av ens förbrukning..

Men man kanske skulle seriekoppla några feta darrålar? Man borde väl kunna skrämma ur dem till belysningen i alla fall...
#24 - 13 januari 2004 17:17
Fick precis sluträkning på elen för förra året. Jag vet att mina 7 kar kostade 320 kr/månad i el, om man slår ut det på hela året.
Då har jag:
- Lysrör på sammanlagt 590 W,tänt 11 timmar/dag.
- Värmekablar och doppvärmare på 725 W totalt, de är nog på ungefär 12 timmar/dag 9 månader om året, nästan helt av på sommaren.
- Pumparna drar nog inte mer än 100-125 W, igång 24 timmar/dygn.

Nu har jag inte haft alla 7 karen igång hela 2003, men totalkostnaden blir absolut inte mer än 350 kr/månad ändå. Kilowattpriset låg på 95 öre, (kommer att gå ner i vår). Så jag har nog råd med några kar till, eller ÄNNU MER ljus till växterna!
#25 - 14 januari 2004 13:04
Vet inte om jag är ute och cyklar men är inte 95 öre kilowatten hiskeligt dyrt???
Sen vill jag inte gärna kritisera Ulla´s beräkning men om den månadskostnaden stämmer så går nog pumparna och värmarna ännu mindre än hon uppskattat, vilket ju är bra.
Om istället wattantalet stämmer så blir det nog en dryg hundring mer i månadskostnad.
Om jag har tänkt fel så får ni rätta mig. Är man EL-tomte så kan man inte låta bli att räkna om man får såna där siffror [:o)].

#26 - 14 januari 2004 13:11
Dessutom behöver man värma mer i lägenheten när luftfuktigheten ökar för att få behaglig temperatur.
Har inte märkt att elräkningen ökat särskilt mycket sedan jag skaffade mina 3 kar.

Jämfört med paintballen är akvarie hobbyn nästan gratis [:-92]
#27 - 14 januari 2004 13:16
Ursprungligen skickat av Mage

Vet inte om jag är ute och cyklar men är inte 95 öre kilowatten hiskeligt dyrt???

Jo, det är det! Jag undrar var konsumentverket håller hus som tillåter alla elbolagen att ta ut sådana hutlösa överpriser... Det saknas riktigt konkurrens eftersom bolagen kan göra mångmiljardvinster på denna prissättning.

Peter
#28 - 14 januari 2004 13:24
Ursprungligen skickat av Mage

Räknar man in grundpris, elcertifikatsavgift, energiskatt, moms och nätavgift är det ett ganska normalt pris.
#29 - 14 januari 2004 13:31
Jag kör utan doppvärmare karen håller för övrigt 24 grader det är bara vid odling av nån specifik art som dessa kommer fram.

Här är det 11st igång plus dom andra som inte syns en 200 liters å en stöllning till med 3st 54 liters.
http://www.grendosa.com/dump/PoseidonsHem.JPG

Vad det kostar??? Vill helst inte veta.

Jag älskar min hobby...[:-59]

#30 - 14 januari 2004 14:00
Micke: OK, Har inte så stor koll på elpriser faktiskt. Elen ingår i min hyra så jag har inte koll på dom exakta priserna. Trodde dock att jag hade hört ett betydligt lägre pris. Det lär väl variera lite var i landet man bor o.s.v. också.. Bor själv i Umeå.
Nu kom vi lite ifrån ämnet kanske men...

/Magnus
#31 - 14 januari 2004 14:01
min el ingår också i hyran..hehe..tur för mig & mina sex akvarium =)
#32 - 14 januari 2004 14:06
Appropå elpris... Klippt från expressen:

Elens väg hem till dig:
1. En mix av el från vattenkraft i norr och kärnkraft, kol- och vindkraft söderöver kostar ungefär 17 öre att producera.

2.Fortum köper från elbörsen Nord Pool. Priset var under 2003 33,3 öre per kWh.

3.Fortum Nät tar betalt för att leverera din el fram till huset: 23,4 öre per kWh plus 25 procents moms (5,8 ör) blir 29,2 öre. Det är bara leveranskostnad - inte den el som du förbrukar.

4.När du som Fortumkund i Stockholm sticker kontakten i väggen har Fortum höjt elpriset från 33,3 öre till 42,5 öre per kWh för tillsvidareavtal. Till det lägger Fortum också 1,5 öre (fast årsavgift på 300 kronor utslaget på 20 000 kWh).

5.Nu kommer också finansminister Bosse Ringholm in i bilden. Till honom betalar du 2,5 öre för elcertifikat, 24,1 öre i energiskatt plus 25 procent i moms. Ringholm tar 41,7 öre och Fortum 44 öre.

Resultat: Du betalar 1:17 kronor per kWh.

Källa: http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=94967

Peter
#33 - 14 januari 2004 14:40
Kanske är så att på orter ute på landsbygden (speciellt i norrland) så är det lite svårt att få lägenheterna uthyrda så att det är en konkurens fördel att elen ingår.Själv bor jag i en 2:a i Stockholm och räkningen brukar landa på 1000kr/kvartal.En tämligen normal räkning.
Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 14 januari 2004 16:09
Kna väl vara värt att nämna att i världens största akvarieland (sett till invånarantalet) så kostar en kWh mer än 4 kr.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 14 januari 2004 16:09
Kna väl vara värt att nämna att i världens största akvarieland (sett till invånarantalet) så kostar en kWh mer än 4 kr.
#36 - 15 januari 2004 19:38
Elen är ju en ganska liten kostnad, när man tänker på allt annat man skaffar till akvarierna: mat, vattenpreparat, lysrör, nya växter, fiskar...
#37 - 15 januari 2004 19:42
För oss med kraftigt belysta växtakvarier är nog elen den största enskilda posten att betala.

Peter
#38 - 15 januari 2004 19:43
jag bor i centrala GBG & min el ingår i hyran =)
#39 - 15 januari 2004 20:01
Vi betalar elen separat, men den har hittills gått väldigt mkt upp och ner vilket jag inte förstår, för vi har haft igång våra fyra akvarium hela tiden. Men oftast ligger den på 200 kr i månaden, det är ett pris man kan betala..
#40 - 15 januari 2004 22:30
Hade jag oroat sig för elen hade jag inte haft 8 akvarier igång=)

Tror precis som Ulla att elen är den lille boven i sammanhanget, det är så mycket andra saker som kostar i akvariesammanhang. Men, men vissa ränner på krogen varje vecka medans andra kämpar hel vilt med diverse yngel räddningsoperationer tills sent på natten!!

[:-5] Mvh Jesper
#41 - 16 januari 2004 20:46
Jag tror att akvarier är rätt billiga i drift..i jämnförelse med t ex. hundar eller hästar. Hade häst tidigare och det kostade ca 3500kr/månad..[:-15]

Alla hobbyn kostar pengar..så att man betalar lite extra för sin el gör väl inget..man kan ju alltid byta elbolag[:-54]
#42 - 16 januari 2004 20:50
Jag är inte orolig för elen eller nåt tyckte bara att de va lite intressant o veta om va de kostar iaf :)

Annons