Akvariepump "hostar"

#1 - 13 april 2015 02:43
Inskaffade en eheim 160 biopower pump för ca en månad sedan. Rengjorde den tidigare idag men nu pumpar den knappt något, utan bara "hostar" till lite grann. Någon som vet vad det kan bero på? Ursäkta Den minimala informationen, fråga istället.
#2 - 13 april 2015 05:27
Kan bara komma på två alternativ.
luftblåsa som inte vill försvinna vid impellern,
eller så kan inte impellern snurra som den skall. Ta isär och kika om den kan rotera.
#3 - 13 april 2015 07:58
Hoppar på den här tråden lite.
Jag har ett liknande problem med med min Eheim compact+ 2000 när den ska starta. Jag är tvungen att stänga av den när jag gör vatten byten men tar inte upp den utan den står under vatten hela tiden. När jag sedan ska starta den så har jag precis samma symptom som EnceladusN7. Den vill inte kicka i gång utan det låter som den hoppar mellan magnetfälten i lindningarna och låter ungefär som en hostande tändkulemotor.
#4 - 15 april 2015 13:17
Inskaffade en eheim 160 biopower pump för ca en månad sedan. Rengjorde den tidigare idag men nu pumpar den knappt något, utan bara "hostar" till lite grann. Någon som vet vad det kan bero på? Ursäkta Den minimala informationen, fråga istället.

Det sitter en liten rund filtermatta bakom ett raster i själva pumpskallen, den sätts igen på 8 sekunder.. Kasta den åt hel***e så blir ditt akvaristiska liv bra mycket lättare.

Annons