Min akvariepump brummar när den sitter på glaset med sugproppar. Akvriet blir som en resonnanslåda.
Störs fiskarna av detta brummande?:)
åheim skrev:Oerhört svårt att fastställa hur de upplever oljud, även om de inte hör så känner de av vibrationer... man får anta att det inte stör dem om de inte uppträder stressat och de håller sig friska! Jag använder mig nästan uteslutande av filterhörn med cirk.pumpen hängande i filtermattan och får då inga vibrationer i glaset och så kör jag mest med aquarium systems maxijet pumpar som jag tycker är suveräna;)
Nej man får bygga! Här är lite bilder... http://www.google.se/images?client=opera&rls=sv&q=hamburgerfilter&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=rxZKTLupO8maOMXMgZYD&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CD0QsAQwAwslemma skrev:Vad är filterhörn? Kan man köpa sådana på zooaffären eller beställa dem nånstans?
åheim skrev:Oerhört svårt att fastställa hur de upplever oljud, även om de inte hör så känner de av vibrationer... man får anta att det inte stör dem om de inte uppträder stressat och de håller sig friska! Jag använder mig nästan uteslutande av filterhörn med cirk.pumpen hängande i filtermattan och får då inga vibrationer i glaset och så kör jag mest med aquarium systems maxijet pumpar som jag tycker är suveräna;)
tulle89 skrev: