Akvariepump

#1 - 23 juli 2010 21:09
Min akvariepump brummar när den sitter på glaset med sugproppar. Akvriet blir som en resonnanslåda.
Störs fiskarna av detta brummande?:)
#2 - 23 juli 2010 21:22
Oerhört svårt att fastställa hur de upplever oljud, även om de inte hör så känner de av vibrationer... man får anta att det inte stör dem om de inte uppträder stressat och de håller sig friska! Jag använder mig nästan uteslutande av filterhörn med cirk.pumpen hängande i filtermattan och får då inga vibrationer i glaset och så kör jag mest med aquarium systems maxijet pumpar som jag tycker är suveräna;)
#3 - 23 juli 2010 21:23
kan bero på att sugkopparna blivit gamla och hårda, isf dax att byta, vad är det för innerfilter?
#4 - 23 juli 2010 21:47
åheim skrev:
Oerhört svårt att fastställa hur de upplever oljud, även om de inte hör så känner de av vibrationer... man får anta att det inte stör dem om de inte uppträder stressat och de håller sig friska! Jag använder mig nästan uteslutande av filterhörn med cirk.pumpen hängande i filtermattan och får då inga vibrationer i glaset och så kör jag mest med aquarium systems maxijet pumpar som jag tycker är suveräna;)

Vad är filterhörn? Kan man köpa sådana på zooaffären eller beställa dem nånstans?
#5 - 23 juli 2010 21:48
Gaffel skrev:
kan bero på att sugkopparna blivit gamla och hårda, isf dax att byta, vad är det för innerfilter?

Pumpen är snart ett år så det kanske är dags med nya sugproppar. Innerfiltret är ett sånt som ser ut som en lite vass tvättsvamp.
#6 - 23 juli 2010 22:27
slemma skrev:
Vad är filterhörn? Kan man köpa sådana på zooaffären eller beställa dem nånstans?
Nej man får bygga! Här är lite bilder... http://www.google.se/images?client=opera&rls=sv&q=hamburgerfilter&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=rxZKTLupO8maOMXMgZYD&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CD0QsAQwAw
#7 - 23 juli 2010 23:33
Jag omformulerar min fråga, vad är det för märke och modell på ditt innerfilter?
#8 - 24 juli 2010 12:42
Vad menas med innerfilter. Märket på pumpen är Fval.
#9 - 24 juli 2010 12:54
slemma skrev:
Vad menas med innerfilter. Märket på pumpen är Fval.

Innerfilter är ett filter som sitter inne i akvariet...
Så finns det ytterfilter som står bredvid akvariet, alltså ytterfilter.
#10 - 24 juli 2010 13:53
Märket är alltså Fluval, tillverkad av Hagen, heter modellen kanske någonting eller har du ett foto/bild på ditt innerfilter?
Bilagor:
#11 - 24 juli 2010 20:01
Gaffel skrev:
Märket är alltså Fluval, tillverkad av Hagen, heter modellen kanske någonting eller har du ett foto/bild på ditt innerfilter?

Kunde inte bifoga bild men den heter Fluval 1 plus
#12 - 24 juli 2010 22:01
Sugkoppar till fluval +1 kostar runt 30 spänn..
#13 - 26 juli 2010 11:56
Gaffel skrev:
Sugkoppar till fluval +1 kostar runt 30 spänn..

Har satt filter runt så nu låter det indre men ska nog köpa sygproppar oxå.
#14 - 26 juli 2010 11:57
åheim skrev:

Filtermatta??? Vad är det :-)
#15 - 26 juli 2010 12:10
#16 - 26 juli 2010 13:33
du har mycket all lära dig. läs runt o bara klicka dig fram i massa trådar. Du kommer troligtvis lära dig snabbt. kom ihåg, finns inga dumma frågor bara dumma svar.
#17 - 26 juli 2010 13:33
tulle89 skrev:

OK. Tack.

Annons