Akvariepump!?

#1 - 20 juli 2010 19:53
Hej! jag är rätt ny här på sidan, så nu hittade jag äntligen drömsidan ;) min fråga är... jag har ett fluval 403 ytterfilter å de jag skulle behöva veta... jag har pirayor, och läste på en sida att pumpen beh kunna klara av dubbla akvariet i liter, om nån förstår vad jag menar, jag har ett 600 liters, men vet inte ifall mitt fluval 403 är bra för just de ändanmålet?

Mvh Mattias
#2 - 20 juli 2010 21:38
Pumpar den cirka 1000l/h om jag inte har fel? I så fall tycker jag att det kan vara lite väl litet, men de funkar säkert. Men många har flera ytterfilter i sådana stora kar, vilket jag tycker att du också borde ha.
#3 - 20 juli 2010 21:43
den pumpar 1200 l/h, de e ju 50 procent mer än vad jag beh lr? jag har även 2 stycken inner filter, fluval 4 plus
#4 - 20 juli 2010 21:46
Då känns det som att du är fullbordad på filterfronten :)
#5 - 20 juli 2010 21:57
finns en liten tumregel om att filtret bör pumpa 3 gånger akvareiets volym i timmen. men det är lite ge o ta med det. du verkar ha helt okej om du har två innerfilter o ett ytter.
#6 - 20 juli 2010 22:03
Pirayor skräpar ned en hel del så 5ggr tankvolym per timme är nog inte helt galet dvs 3000 liter per timme, men det ser du kanske om det är mycket junk i vattnet kontinuerlligt eller bara vid matning?!
#7 - 21 juli 2010 01:14
Dessutom kan du generellt dra av 40% av uppgiven effekt iom motståndet i slangar och filtermedie, till 600 liter piraya bör du ta i så det stänker och det gör absolut inte ett litet 403!
#8 - 21 juli 2010 01:41
Har själv fiskar som skräpar ner när de äter :D... i min 500 liters tank kör jag med 2 ytterfilter och ett innerfilter :) (Better safe then sorry)
Den ena är en fluval FX5 som pumpar 3000-3500L/H (Minns inte exakt, men någonstans där emellan)
De andra ytterfiltret är av okänt märke men pumpar 1000-1500L/H
Och sen ett innerfilter som pumpar 1000L/H Fluval 4+ (Eller något liknande, minns inte vad den heter)

Säger inte att du ska köpa dig 2 ytterfilter nu, men du bör kanske skaffa en kraftigare ytterpump :) De hade iaf jag gjort...
#9 - 21 juli 2010 10:25
Faltsetas skrev:
Hej! jag är rätt ny här på sidan, så nu hittade jag äntligen drömsidan ;) min fråga är... jag har ett fluval 403 ytterfilter å de jag skulle behöva veta... jag har pirayor, och läste på en sida att pumpen beh kunna klara av dubbla akvariet i liter, om nån förstår vad jag menar, jag har ett 600 liters, men vet inte ifall mitt fluval 403 är bra för just de ändanmålet?

Mvh Mattias
Det är ett av de större ytterfiltren du har men du kan ändå behöva öka på cirkulationen och ev. filtermassan (beror på hur många pirayor du har)! Ett filterhörn med en cirk.pump (aquarium systems 2300L/t) är annars ett bra komplement http://www.pwss.se/product.php?productid=2416&cat=286&page=1 !
#10 - 21 juli 2010 13:50
tacksam för alla svar jag fått! riktigt bra me folk som kan sina grejor... jag glömde även säg att jag har en cirkulationspump :P men trodde inte de spelade nån roll då jag mest tänkte på filtrena... mitt avkarium är super rent å snyggt å filltrerna gör sina jobb bra, de enda e väl när dom äter, men jag e noga me å ta upp rester efter dom ätit... apropå de... nåt mer jag bör tänka på när de gäller rödbukade pirayor? nåt utöver de vanliga?

Mvh mattias
#11 - 21 juli 2010 14:47
... att ha rikligt med rötter som ger dem skydd och även en dämpad belysning, de må va glupska men de är riktiga fegisar!;)
#12 - 21 juli 2010 18:37
Haha! jo detta veta jag redan :) å har försökt å efterlikna amazonas så gott de går... jag löste de me belysningen på ett smart men ändå snyggt sett.... jag köpte en ramp som e 120 cm som e betydligt mycke mindre än akvariet å den har jag ställt i mitten, så de e mörka partier på båda sidorna som dom gillar, å ljuset kommer ändå fram men e lite dämpat, riktigt snyggt å trevligt.... jag borde kanske lägga upp en bild på de?
#13 - 21 juli 2010 20:08
absolut!!:D

Annons