Akvariemöbel av endast mdf-skivor?

#1 - 24 mars 2008 12:08
Jag håller på att bygga en möbel till mitt 200 l kar och hade först tänkt göra en grundstomme med 45x45 mm virke och sedan klä med mdf-skivor (se ritning: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1203003166_ny_mbelskiss.html)
Men nu har det blivit en massa krångel med virket som är snedkapat och jag funderar på om akvariet kan stå på endast mdf-skivorna istället? Jag studerade idag juwels möbler på zooaffären och de är ju också mdf-skivor (laminat dock), behöver jag verkligen stommen?
Jag har 6 st skivor som karet då kommer att stå på, plus en baksida. Sedan är det en skiva som "lock" som karet kommer att stå på och en skiva som botten, varje skiva är 12 mm tjock.

Vad tror ni? Fungerar det utan stommen, eller är det en dum chansning? Tacksam för snabbt svar!
#2 - 24 mars 2008 13:01
Byggde bänk i somras till mitt 222-liters. Använde 16 mm MDF. Tre lodräta sidor + baksida + "lock" som karet står på. Känns stabilt. Gjorde luckor i MDF också, men dessa har ingen bärande funktion.

Helbild:

Lösa luckor som är lätta att ta bort för att komma åt allt kraffs man har under bänken:

(Luckorna står bara lutade mot stommen och hålls på plats med kardborre.)

Mkt förvaring:

Är supernöjd med resultatet. Dock vet jag inte om jag hade vågat med 12 mm MDF. Men det är klart, med fler lodräta sidor kanske det kan gå. Svårt att säga...
#3 - 24 mars 2008 13:10
Du kommer ha en härlig viktfördelning ut på de 6 skivorna, bara att räkna på vad belastningen kommer bli per skiva. Det lär inte bli några problem, se bara till att limma och plugga rejält så bygget inte faller på något sånt slarv:)
#4 - 24 mars 2008 14:15
Jag tycker att du ska använda 45x45mm reglar för att skruva ihop skivorna i 90 grader. Det går ju även att lösa detta med metallvinklar, men med tanke på att dina skivor är lite snea så är mitt råd att använda reglar för att göra allt synligt rakt.. :D

Att endast limma, plugga, skruva ihop skivorna tycker jag blir för klent. Vad händer om någon råkar gå in i möbeln..? Faller det som ett korthus..
#5 - 24 mars 2008 14:21
Tack så mycket för svaren! :)

Ser riktigt bra ut, Milbot! Får man fråga vad det är för färg du har på skivorna?
Jo, jag tycker också att 12 mm låter lite tunnt, därför var jag lite osäker.. Men när jag kikade på juwel-möblerna till kar mellan 100-300 l så såg skivorna inte ut att vara mycket tjockare, faktiskt! Jag hade dock inget att mäta med med, men dom kan inte ha varit många mm tjockare ivf :) och 6 st skivor borde ju fördela vikten rätt bra...

...precis som Sultanen säger :) Vikten kommer väl att bli en 200-250 kg och belastningen på varje skiva blir då ca 30-40 kg, det borde väl inte bli allt för mycket? Sedan hamnar ju också endel av belastningen på skivan som blir baksida också! :)
Jag hade tänkt limma och skruva, skulle det vara bättre att plugga istället? Jag är rädd att hålen inte skulle bli tillräckligt raka om jag ska borra! :p
#6 - 24 mars 2008 14:26
Jag tycker att du ska använda 45x45mm reglar för att skruva ihop skivorna i 90 grader. Det går ju även att lösa detta med metallvinklar, men med tanke på att dina skivor är lite snea så är mitt råd att använda reglar för att göra allt synligt rakt.. :D

Att endast limma, plugga, skruva ihop skivorna tycker jag blir för klent. Vad händer om någon råkar gå in i möbeln..? Faller det som ett korthus..

Det är inte skivorna som är sneda, det är reglarna - just därför undrar jag om jag kan klara mig utan dem! ;) Och därför vet jag inte heller om det kommer att gå att skruva ihop dem då hela ställningen kan komma att bli alldeles sned med glipor mellan de olika delarna. Det låter varken stabilt eller snyggt enl. mig :confused:

Jo, det var en fundering som min far också hade. Men hur fungerar juwel-möblerna då? Det är ett mysterium! :D

Jag ska testa skruva ihop reglarna ikväll och se hur snett det blir. Blir det så snett som jag är ganska övertygad om att det blir så är då alternativet att använda endast mdf-skivorna eller köpa nya reglar.

Fler åsikter? :)
#7 - 24 mars 2008 14:33
Den här är enbart byggd i MDF. Dock 25mm. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Det är väldigt stadig. Om jag vore som du skulle jag inte enbart använda 12mm. Hållfasthetsmässigt så lär det hålla. Trycket blir ju rakt ner i skivans längdriktning så det är lugnt, men det är lite svårare att skruva/plugga i 12 mm och få det hållbart. Jag skulle nog gå upp till minst 16mm (men ännu hellre 20mm) om jag vore du.
Alternativet är ju att, som Koi-fantast skriver, att använda reglar i hörnen och skruva i. På det viset får du mycket bättre hållfasthet, men då får du synliga skruvar från utsidan. Blir lite mer spackel och sliparbete på det viset.

Tänk på att den skiva som akvariet ska stå på ska ligga ovanpå gavlarna och inte mellan dom. Kanske själlvklart i och för sig :)

Vad ska du ha för baksida? MDF?
Det som kan vara lite lurigt att få till är stbilitet i sidled, har du en hel baksida i MDF som du limmar och skruvar i gavlarna bör det dock vara lugnt. Om du har masonit som baksida måste du stärka upp det på nått vis.
#8 - 24 mars 2008 14:44
För att lösa problemet med hållfasthet i sidled gjorde jag så här (sett i genomskärning uppifrån):

http://picasaweb.google.com/Mattias.Canberger/Akvarie375Liter/photo#5181318965064014818

Bakstycket (bara 13mm MDF) försänktes in i de yttre gavlarna och limmades och skruvades i dessa samt i de två mittdelarna.
Mitt emellan de två mittdelarna satte jag en 25mm skiva på tvären. Denna limmades, kexades och skruvades.

Det här är hur stabilt som helst.
Bilagor:
#9 - 24 mars 2008 15:41
Om man räknar på 12mm skiva, och en skruv på 4mm blir det 12-4=8mm dvs. 4mm på varje sida om skruven. Sätter du skruven snett minskar hållbarheten och det finns risk att skruven släpper. Även om du har snea reglar gör det inget för de kommer sitta på insidan så börja ex. med bakstycket och skruva fast reglar där, sedan sätter du fast gavlarna i reglarna och så vidare. Enkelt! :D

Även om det går att bygga endast i 12mm mdf så skulle jag i det här fallet inte göra det med tanke på risk för att karet kapsejsar..
#10 - 24 mars 2008 15:44
Lubbe skrev:
Ser riktigt bra ut, Milbot! Får man fråga vad det är för färg du har på skivorna?
Det är en oljebaserad lackfärg, tror jag. Matt sådan. Inuti använde jag vanlig vit takfärg som blev över när jag hade målat taket i vardagsrummet. :)

Annars håller jag med föregående om svårigheten med att skruva i 12 mm. Blir ju svårare att använda lika kraftiga och bra skruvar som man kan annars.
#11 - 24 mars 2008 15:52
Lubbe skrev:

Jag hade tänkt limma och skruva, skulle det vara bättre att plugga istället? Jag är rädd att hålen inte skulle bli tillräckligt raka om jag ska borra! :p

Använd denna för att få raka borrhål:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82252

Annars kan du använda en "pocket hole jig" för att sammanfoga skivor utan synliga märken.
Här är en video som visar hur det funkar
" target="_blank">

Här kan du köpa:
http://www.axminster.co.uk/pf_id//jump/0/sfile/1/category-Pocket-Hole-Jigs-207875.htm
#12 - 24 mars 2008 19:21
Tack för alla era svar :)

Några tjockare skivor kommer det inte att bli, MDF-skivorna är nämligen köpta och färdigkapade (även baksidan då, som alltså även den är mdf) och jag har inga planer på att lägga pengar på nya, då blir det hellre nytt virke ;)

Att använda reglarna i hörnen är ju dock ett alternativ! Det skulle också lösa problemet med att borra/skruva i skivorna som jag håller med om känns lite tunnt. Så det skulle ju fungera! :) Vad tror ni om det?

Ska se om jag kan rita upp en ny skiss till imorgon över hur jag kan göra så får vi se vad ni säger om det ;)
#13 - 25 mars 2008 09:06
Okej, nu har jag knåpat ihop en skiss!

De tre bilderna är då genomskärningar från alla vinklar och det [COLOR=palegreen]gröna[/COLOR] är reglarna (45x45), det [COLOR=red]röda[/COLOR] (både streckat och fyllt) är dörrarna och det [COLOR=sienna]bruna[/COLOR] och [COLOR=wheat]gula[/COLOR] är mdf-skivorna.
Över skivan som ligger ovanpå så är det inte en skiva till om ni tror det, det är en ram runt botten av karet ;)

Förstår ni hur jag tänkt? Eller är ritningen otydlig? Om ni förstår, vad tror ni om det i sådan fall?
#14 - 25 mars 2008 09:23
Det där tror jag kommer att fungera bra. Reglarna ger stadga åt konstruktionen.
#15 - 25 mars 2008 09:27
Jag har ju redan svarat :D [:-17]
#16 - 25 mars 2008 11:39
Okej, då kör jag på det! Jag litar på Koi-fantastens förslag :D

Annons