Akvariemöbel

#1 - 13 februari 2006 09:09
Hej

Jag är ny på detta forumet och har lite funderingar.

Det är så att jag har ett 650liters Åledsakvarium som vi skall ha mellan köket och vardagsrummet.
Hade tänkt mig att införskaffa likadana bänkskåp som finns i köket så att man får en enhetlig inredning med socklarna osv.

Är det ngn som har erfarenhet av hur mycket man behöver förstärka skåpen, bygga sockeln som dom skall stå på osv.
Kan tänka mig att akvariet kommer att väga bortemot ett ton när det är igång.

Daniel
#2 - 13 februari 2006 19:17
Ingen som vet ngt?

Daniel
#3 - 13 februari 2006 19:24
om du stagar upp med 2tum4 inne i bänken så är det lungt, du bygger i princip en bänk inne i bänken...
#4 - 13 februari 2006 19:54
Behöver man ha en skiva som akvariet står på eller kan det stå direkt på stommarna?
Akvariet har en aluminiumram.

Daniel
#5 - 13 februari 2006 20:07
Med ett alukar så behöver du inte en skiva, kolla bara så att det inte är en lackad spånskiva över på bänken, det skulle jag vara lite skeptiskt till...
#6 - 13 februari 2006 20:40
Stommarna är gjorda av 18mm spånskiva som är förstärkt med melaminfolie, vanliga vita köksskåp mao. Tänkte det kunde vara bra om man kan slippa skivan så att man kan komma åt att inspektera akvariet underifrån. Vet inte riktigt varför men det känns om en bra ide att kunna göra det.
Har haft akvariet stående på en aluställning i ett par år men skall nu sätta upp det i vårt nya hus.

Daniel
#7 - 13 februari 2006 20:48
Kökstommar brukar allt som oftast va ihopsatta med facklister på ovansidan, alltså inte ett helt tak och är i 9 fall av 10 gjorda av melaminbelagd spånskiva med dito kantlist som tål vatten hyfsat (även om det gärna sväller i skarven kantlist/melamin) Jag hade nog stagat med en hel vägg i nått skivmaterial på mitten inne i stommen. Hade även fixat nån form av skiva på toppen.
#8 - 13 februari 2006 20:49
Där va du snabb Daniel ;)
#9 - 13 februari 2006 20:51
Man är ju angelägen om att få det bra :)
#10 - 13 februari 2006 21:14
Tyckte det var en bra ide med färdiga bänkstommar till akvariet men man kanske skulle försöka bygga en egen bänk med reglar och sedan klä den med div skivor/dörrar.
Har sett en del byggen på nätet men ingen som matchar mina ideer (det här med att den skall matcha köksinredning, socklarna osv.....). Har man fått ngt på hjärnan så har man.

Jag får fundera vidare......är det ngn som har några bra ideer så är det bara att dela med sig :).

Daniel
#11 - 14 februari 2006 07:39
Köksskåpet håller säkert utan förstärkning också. Skaffa en skiva i stil med en Perstorpplatta överst, så är det bara att köra. Det funkar nog också med skivan som du redan har. Huvudsaken är att det inte är en "ren" spånskiva. Har en kompis som har ett 660-liters Akvastabil på gamla köksskåp.

//Rob
#12 - 14 februari 2006 10:10
Jag gissar att du redan tänkt på det här, men om inte:
Köksskåp brukar finnas i två bredder. Ta den smalaste så blir det betydligt mer stabilt (och inte jättemycket dyrare). Jag har ett akvarium på köksöverskåp med fastskruvad mdf-skiva ovanpå. Det fungerar utmärkt, men det akvariet är iofs bara på drygt hundra liter.
#13 - 14 februari 2006 10:29
[quote=Idanajad]Jag gissar att du redan tänkt på det här, men om inte:
Köksskåp brukar finnas i två bredder. Ta den smalaste så blir det betydligt mer stabilt (och inte jättemycket dyrare).[/quote]

Har tänkt på tre st 60-skåp. Akvariet är 180cm långt med extra stag vid 60/120cm.

Hur gör man med benen under skåpen? Dom ben som Ikea exempelvis har håller för 125kg/st, Har man tio ben och akvariet väger ca ett ton så skall det hålla i teorin - frågan är om det gör det i praktiken.
Varför jag inte vill ställa skåpen direkt på golvet (vilket borde hålla bäst) är för att jag vill få sockeln längre in under skåpet som det är i köket. Har funderat på att bygga en liten konstruktion i 2"2 men är lite fundersam på hur det blir i hörnena.

Daniel
#14 - 14 februari 2006 18:14
Vet inte riktigt hur benen monteras på IKEA-stommar men det verkar ju troligt att dom skruvas i botten, alltså utan att staga upp gavlarna som ju fångar upp vikten från akvariet. Benen måste alltså bära gavlarna.
Lösning: Extra skiva mellan stomme och ben, men som sagt vet inte exakt hur benen monteras
#15 - 14 februari 2006 19:34
Ska inhandla några stommar så får jag se hur jag löser det. Man kan kanske kombinera ben där sockeln skall sitta och bygga upp med virke innanför.

Daniel
#16 - 14 februari 2006 20:35
Låter som en god idé, eller oxå skita helt i ben å sätta sockeln direkt i ett fackverk, möjligheterna är många :)

Annons