Ojj, jaa bara det inte spricker av tyngden eller något annan fysiskt fenomen.
Jag får kolla exakt hur det ser ut när jag ställer på akvariet.
Har bordsskivan från befintlig möbel som jag kan använda i värsta fall, men det skulle bli så fult, hellre en ful bordsskiva under akvariet än ett akvarie utspritt över hela golvet.
En liten detalj modig, ur ett rent kosmetetiskt perspektiv kan du limma på en list i framkant på din nyköpta möbel så slipper du tänka på eländet..
Jag skjuter in en fråga eftersom jag funderar på att byta upp mig i storlek från 150 till någon storlek större, 220 eller 240 kanske. Min möbel är 105 cm bred, så det kommer att röra sig om några cm på varje sida. Jag vågar knappast ha det hängande utanför - men hur kraftig bör en extraskiva vara? Räcker det med 1 cm spånskiva el plywood? Och om jag får för mig att byta ut hela skivan mot en ny - räcker det även där med en ganska tunn skiva?
Då kontrar jag genom att ställa frågan, helglas, alu eller plastram?(Och jo jag vet att det innanför ramen på ett plastramsakvarium döljer sig ett mindre snajsigt limmat helglas.)
Spånskiva kan du slå ur hågen med en gång eftersom detta material varken är direkt bärande eller på något sätt vattentåligt.
Är det ett aluramkar så stagar en 20 mm bänkskiva upp skjuvkrafterna om akvariet sticker några cm, dock bör du dra ett par strykningar linolja/terpentin över hela skivan innan för att förhindra ev vattengenomträngning, med en överhandsfräs kan du dessutom få till ett snyggt resultat.
Annars kan du göra som jag, har en granitskiva på 3 000 x 1 000 x 50 som ligger och väntar på den dagen jag hittar en stor balja till överkommligt pris, höll på att falla för frestelsen att såga till den åt ett 220 men insåg att jag inte hade lust att behöva leta upp en stor den dagen jag hittar drömmen, stenbänkskivor is tha shit!