Akvariemöbel?

#1 - 2 december 2012 01:55
Vet att det varit uppe på tapeten som ett känsligt ämne och ja jag vet att det finns akvariemöbler. Men skitsamma, råkade se att http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59927135/ har exakta mått som det helglas akvarie jag sneglar lite på. Har vart och kollat på den och det skulle blir riktigt snyggt med denna och blev förvånad att den verkade ganska robust för att vara en ikeamöbel. Väldigt tjock avdelning i mitten på möbeln (syns inte på bilden).

Stora nackdelarna som jag såg är ju baksidan som bara är en tunn skiva och benen är jag lite osäker på. Är ingen snickare men tänker att man skulle kunna förstärka baksidan med tvärslå eller sätta dit en helt annan robustare baksida. Skulle också vara möjligt att sätta extra ben så man skulle kunna ha 6 st istället för fyra exempelvis. Detta tänker jag skulle kunna bli okej fast samtidigt tänker jag på att vikten på denna blir upp emot 300kg.

Så vad tror ni byggkunninga, är detta möjligt? Tips, ideer, tankar?
#2 - 2 december 2012 04:47
Baksidan går ju att lösa genom att slå dit en plywood skiva i samma storlek.
Extra ben är nog inte en helt dum idé heller då det kommer ge mindre oro över ifall bänken ska vika sej på mitten...
I övrigt så är ser då inte jag någon nackdel med bänken.
Har ju själv ett 275 liters kar stående på en IKEA mödel sedan 3 år utan problem.

Gissar att det är ett ca 150 liter stort kar du tänkte ha på??
Så kolla om dom har bänken uppsatt i butiken du ska handla så du kan kolla hur robust den verkar med dej sittande på den.
Om personalen undrar vad du gör så förklara bara helt enkellt...
#3 - 2 december 2012 06:03
Sv: Akvariemöbel?

Sen skulle jag nog limma den med trälim när jag satt ihop den så den blir extra stabil.
Men annars gör som ecco säger så har du en.möbel lika stabil som till ett juwel akvarium. Alltså inget att oroa dig för.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#4 - 2 december 2012 12:34
ecco skrev:
Baksidan går ju att lösa genom att slå dit en plywood skiva i samma storlek.

Extra ben är nog inte en helt dum idé heller då det kommer ge mindre oro över ifall bänken ska vika sej på mitten...

I övrigt så är ser då inte jag någon nackdel med bänken.

Har ju själv ett 275 liters kar stående på en IKEA mödel sedan 3 år utan problem.

Gissar att det är ett ca 150 liter stort kar du tänkte ha på??

Så kolla om dom har bänken uppsatt i butiken du ska handla så du kan kolla hur robust den verkar med dej sittande på den.

Om personalen undrar vad du gör så förklara bara helt enkellt...

Karet är 240 l om jag inte minns fel, 120x40x50.
Var o kollade idag igen o och funderade på att slå till men insåg att det är lite svårt att få med sig nästan 50kg möbel på bussen:)
Har inte suttit på den men tycker den känns stabil för att vara ikea.
#5 - 2 december 2012 12:37
AffeAlien skrev:
Sen skulle jag nog limma den med trälim när jag satt ihop den så den blir extra stabil.

Men annars gör som ecco säger så har du en.möbel lika stabil som till ett juwel akvarium. Alltså inget att oroa dig för.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Lim är nog inte fel som du säger. Tack för tipset
#6 - 3 december 2012 10:44
Jag hade precis samma idé fram till igår kväll, har till och med köpt 2st 60cm bänkar som jag tänkt förstärka. Dock så insåg jag att jag inte vågar ta risken så jag beställde en akvariebänk idag. :-)

Hade tänkte montera ihop byråerna med konstruktionslim (PL400) och ta ett av hyllplanen och montera vertikalt så att man stabiliserar bänken mot sidoförskjutning. Hade säkert blivit superstabilt. Vad jag kände att jag inte vågade lita på i slutändan var materialet i topp och bottenskivan som är sånt där lättvikts material, en sorts bikakekostruktion av papp klädd med masonit. Funkar kanske tills det blir blött och sen tappar det sannolikt all bärighet överhuvudtaget.

Med en bänk i massivträ eller åtmonstone mdf så kan man sova på nätterna...
#7 - 3 december 2012 10:56
(Trodde först det var ett kökskåp vi pratade om; hade flera IKEA-länkar uppe själv. §xo) )

Jag har gluttat på diverse tv-bänkskonstruktioner, men vågar aldrig chansa på dessa. Även om de tål tunga tjoctevar så känns det sisådär med den jämna belastningen av ett full akvarie. Vågar ni testa så meddela gärna hur det går sen. §;ob
#8 - 3 december 2012 10:59
tazzrat skrev:
Topp och botten på ett IKEA-köksskåp? Det består väl inte av board-on-frame? §:oO Det är väl samma material runt om skåpet, förutom just bakstycket? Är jag ute och cyklar då?

Jobbar nu inte med att varken konstruera eller bygga IKEA-kök, men jobbar bl a med reklamationer på detsamma företag, och har bara en gång sett att dessa inte tål vad de bör (och mer därtill) och då handlade det om att restaurangmaskin hade placerats på en liten bänk under tvivelaktiga omständigheter. Jag har fullt förtroende för dessa skåp och hade siktet inställt på sådant själv. (I slutändan satte jag dock min pensionerade pappa i jobb genom att be honom bygga en bänk från scratch.)

Det är möbeln från första inlägget de menar. Jag har byggt en akvariemöbel av Faktum, och till mitt blivande 540 blir det en likadan, jag tvivlar inte det minsta att bygga en akvariemöbal av dessa moduler:)!
#9 - 3 december 2012 11:01
Ja, jag såg det sen. [:o] Fick snabbt editera mitt inlägg. §xoD Hade köksskåpstommar uppe själv, så jag blandade ihop länkarna. Så kan det gå när man har tjugo flikar uppe samtidigt hela tiden. Skäms på mig!
#10 - 3 december 2012 17:06
sideways skrev:
Jag hade precis samma idé fram till igår kväll, har till och med köpt 2st 60cm bänkar som jag tänkt förstärka. Dock så insåg jag att jag inte vågar ta risken så jag beställde en akvariebänk idag. :-)

Hade tänkte montera ihop byråerna med konstruktionslim (PL400) och ta ett av hyllplanen och montera vertikalt så att man stabiliserar bänken mot sidoförskjutning. Hade säkert blivit superstabilt. Vad jag kände att jag inte vågade lita på i slutändan var materialet i topp och bottenskivan som är sånt där lättvikts material, en sorts bikakekostruktion av papp klädd med masonit. Funkar kanske tills det blir blött och sen tappar det sannolikt all bärighet överhuvudtaget.

Med en bänk i massivträ eller åtmonstone mdf så kan man sova på nätterna...

Förstår hur du tänker. Dock tror jag att så länge man gör sådana möbler så stabila som möjligt med förstärkning så håller dem om de inte olyclickligtvis får en stor stöt i sidled. Man får vara försiktig givetvis, ingen fuldans framför akvariet!
#11 - 3 december 2012 19:00
Då så, köpte möbeln idag och har skruvat ihop det mesta. Verkar stabil och har testsuttit den med:)
Tänker köpa till skivor och förstärka baksidan. Plywood bra material för detta?

Ingick visst en typ av ben till möbeln (dem till höger på bilden)
Köpte även 6 st (dem till vänster) dom är typ 10 cm höga

Vilka skulle ni köra på? Tänker att dem korta givetvis skulle göra möbeln stabilare. Dock förlorar 10cm i höjd, en höjd jag gärna skulle ha. Ingick bara 4 st korta ben men kan säkert handla 2 till att sätta i mitten.
#12 - 3 december 2012 19:09
Och så ser möbeln ut utan dörrar. Skivan i förvaringen (i mitten) är ca 5-6 cm tjock

#13 - 6 december 2012 14:44
"bump"

Vad skulle ni köra på., 6 st 10 cm ben eller eller 6 st som bara som stödben (ca 1cm höga) ?
Tänker stabilare med de korta fast höjden vill jag gärna ha. Vad tror ni, spelar det roll?
#14 - 6 december 2012 14:58
laasesku skrev:
"bump"

Vad skulle ni köra på., 6 st 10 cm ben eller eller 6 st som bara som stödben (ca 1cm höga) ?

Tänker stabilare med de korta fast höjden vill jag gärna ha. Vad tror ni, spelar det roll?
Jag är mycket tveksam till att använda 10cm höga smala ben som skruvas in. Risken måste vara ganska stor att det viker sig. Bättre tror jag att stapla ett gäng hockeypuckar eller använda ordentliga träklossar alt. bygga en enkel ram att ställa bänken på.
#15 - 6 december 2012 21:05
Den typen av ben har vi till skåpet under ena 120l karet. Verkar funka bra. Fäst skåpet i väggen så att det inte kan röra sig i sidled så tror jag inte att det ska vara några problem.
#16 - 6 december 2012 23:23
Hmhm får skruva fast dem o sätta mig lite igen då:)

Kom faktskt med nåt fäste som man kan fästa i vägen. Får väl bli det med oavsett vilka ben.
#17 - 10 december 2012 23:41
Fantastiskt. IKEA. Mätte möbeln för skojs skull. Måtten STÄMMER INTE. Bänkhe..... är bara 39,5 cm bred, inte 40 cm som står i produktbeskrivningen. Även på längden saknas ca 5 mm...................................................
#18 - 11 december 2012 15:20
Helt kört med den skivan antar jag eller vad tror ni? Akvariet kommer sticka ut 2,5 mm på alla sidor som det ser ut nu
#19 - 11 december 2012 16:21
laasesku skrev:
Helt kört med den skivan antar jag eller vad tror ni? Akvariet kommer sticka ut 2,5 mm på alla sidor som det ser ut nu

Endast estetiskt, hållfastheten påverkas inte.
#20 - 11 december 2012 16:25
flygrc skrev:
Endast estetiskt, hållfastheten påverkas inte.

Säkert? Det är klart, det skiljer ju inte mycket.
Christer5
#21 - 11 december 2012 17:32
Jag skulle byt skiva:)
#22 - 11 december 2012 18:20
laasesku skrev:
Säkert? Det är klart, det skiljer ju inte mycket.

Ja , det handlar om ett helglas och det blir väldigt liten skillnad på belastningen.

Belastningen fördelas över hela ytan och det är så liten skillnad att inte ens sidorna hamnar helt utanför.
Tänk dig ett ramakvarium, där "hänger'' hela botten...
#23 - 11 december 2012 22:14
flygrc skrev:
Ja , det handlar om ett helglas och det blir väldigt liten skillnad på belastningen.

Belastningen fördelas över hela ytan och det är så liten skillnad att inte ens sidorna hamnar helt utanför.

Tänk dig ett ramakvarium, där "hänger'' hela botten...

Jo det är klart. Dock tänker jag att kanterna påverkar hållfastheten extra mycket men jag är ingen expert.
Då är ju frågan om jag ska beställa karet ändå. Men man vill ju vara säker på att det håller. Vad tror ni andra kunniga?
#24 - 12 december 2012 08:10
Jag tänker det funkar, men jag sjelf skulle inte gör det.Kanske kan du visa digitala bilder i nätet som hos www.ifolor.se? :)
#25 - 12 december 2012 11:59
Tack för det svaret. Det blev jag klok på
#26 - 12 december 2012 12:23
laasesku skrev:
Fantastiskt. IKEA. Mätte möbeln för skojs skull. Måtten STÄMMER INTE. Bänkhe..... är bara 39,5 cm bred, inte 40 cm som står i produktbeskrivningen. Även på längden saknas ca 5 mm...................................................

jodå, måtten stämmer, det är bara det att inom möbelindstrin så är tolleranserna större än man tror.

deras skåp till kök är inte 60 breda, de är bara 59,8......

Så är det inte bara hos dom, utan i praktiken hos alla som kränger möbler till kreti o pleti.

Det är först när du går in till specialbutiken och köper till måttbeställda ekbord för 49000 exkl moms
som du kan börja yra om att det skall vara 180 långt, inte 179,9 eller 180,1 utan 180 långt....i en viss
luftfuktighet....för fukt eller inte i luften gör att möbler sväller eller minskar.

Sjäv kontrollmätt en billy bokhylla i 95% luftfuktighet och sedan torkat ut den ordentligt i en bastu,
skiljde sig nästan 2 cm på höjden som skulle vara 202.....

Så, om du ställer din möbel i badrummet en vecka, så kommer den säkert att vara 40,5 bred....
och sedan efter ett dygn i bastun så är den inte mer än 38,5................

.
#27 - 12 december 2012 16:06
Stämmer gör dem verkligen inte. 5mm fel på varje längd ju. En femåring kan ju mäta bättre än de som jobbar på ett av Sveriges största företag uppenbarligen.
#28 - 12 december 2012 20:12
När man bygger kök är ju millimetrar viktiga för att få in allt på sin plats enligt ritningarna och tycker nog att det är konstigt att dessa skåp har sån felmarginal... Vanliga möbler kan man väl ha ett visst överseende med men inte grejer som ska platsmonteras. Hur svårt är det att såga ut skivor så ett skåp får ett visst mått? På bauhaus kapade dem mina skivor 70,2cm exakt vad jag bad om och ikea borde väl ha liknande utrustning att kapa med...
#29 - 12 december 2012 20:43
Det är antagligen rätt varierande nivå på IKEAs underleverantörer och den som faktiskt har byggt ett IKEA-kök, vet nog att skåpens specificerade mått inte stämmer exakt med verkligheten. Hej fogmassa!

Men i sakfrågan då, hur ställer det sig där? Alltså om en bänkskiva som är lite mindre än akvariet ifråga duger?
#30 - 14 december 2012 08:58
Att det sticker ut 2,5 cm gör ju inte något för hållfastheten i akvariet - men är det ett helglasakvarium så skulle jag göra en skiva som akvariet står på så att det täcks helt och är ca 0,5 cm "mer" på varje sida. Risken är ju annars att man stöter in med något i akvariet, vilket kan betyda att en spricka uppstår.

IKEA:s möbler fungerar bra som akvariebänkar, har en gammal ikea hallbänk som akvariebänk till mitt 200 L odlingskar. Det är praktiskt med många småhyllor under och är riktigt stabilt. För att få upp höjden så har jag ställt leca block under bänken - så mitt tips till dig, om du vill höja höjden - köp Leca block = De är mycket stabilare än ben som är 10 cm!
#31 - 29 januari 2013 14:27
Har nu byggt och förstärkt och belv mycket stabilt. Funderar dock på en extra förstärkning på baksidan (behövs säkert inte men gör att man sover lite bättre) med typ ett par tvärslag.

Iaf så kom jag på en sak till. Borde lacka möbeln! Då är ju frågan med vad till ett rimligt pris? Har dålig koll på detta så tips mottages gärna. Pratade lite med Ekholmsaffären som sade att jag skulle typ sandpappra först innan jag lackade den. Men funderar på om det är en bra ide, många ikea möbler har väl bara nån slags fejk yta ytterst, eller vad tror ni?
#32 - 29 januari 2013 16:42
Du skall nog sandpappra den lite först om du skall lacka, om ytan är blank. Du skall nog satsa på riktigt fint papper dock =) Annats kan du ju ha något mellan akvarium och möbel, som gummimatta eller varför inte vaxduk?

Det problem jag har råkat ut för med akvarium på spånskivemöbel är att de stående sidskivorna efter ett tag börjar bukta utåt... Då blir man inte så glad.
#33 - 29 januari 2013 21:41
hampusr skrev:
Du skall nog sandpappra den lite först om du skall lacka, om ytan är blank. Du skall nog satsa på riktigt fint papper dock =) Annats kan du ju ha något mellan akvarium och möbel, som gummimatta eller varför inte vaxduk?

Det problem jag har råkat ut för med akvarium på spånskivemöbel är att de stående sidskivorna efter ett tag börjar bukta utåt... Då blir man inte så glad.

Hmm vet inte om jag vågar det men om lacken ska på måste jag väl det. Vet inte riktigt inte riktigt hur ikea möbler är gjorda, en del har väl bara som ett tunt "trälager"(plast?) ytterst för utseendets skull?

Tips på lack? Har kollat en del trådar men olika svar överallt!
#34 - 30 januari 2013 07:52
Ja, de har ofta ett tunt trälager kanske en knapp millimeter eller så, men sandpapprar du så mycket som en millimeter gör du fel =) Använd ett mycket fint sandpapper och överdriv inte. Se bara till att göra det överallt du skall lacka.

Jag har använt Biltemas båtlack utan problem i akvarium, men man måste verkligen låta den torka länge.

Sedan finns det ju alltid vaxduk. Fritt från sandpapprande och lackande. Ingen torktid! :)
#35 - 30 januari 2013 08:33
Okej! Kanske man kan fixa då=)

Vaxduk gillar jag inte, får bli lack! Frågan är vilket. Har förstått att epotex akvarielack är ett alternativ, ganska dyrt dock..
#36 - 31 januari 2013 23:55
"Tips på lack? Har kollat en del trådar men olika svar överallt!" Annars blir jag ytlämnad till färghandlarens tycke:)
#37 - 1 februari 2013 10:07
Sv: Akvariemöbel?

laasesku skrev:
"Tips på lack? Har kollat en del trådar men olika svar överallt!" Annars blir jag ytlämnad till färghandlarens tycke:)

Epolan V.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#38 - 1 februari 2013 16:12
Okaj! Får kolla upp detta, tackar!
#39 - 15 mars 2013 11:18
Håller på med o få upp möbeln, nu med en mdf skiva under och en ska på toppskivan. Fick en liten fundering. Benen jag fick med känns inte som de bästa. Kanske bör byta dem. Eller skulle man kunna köra utan ben helt, mdf underst och kanske liggunderlag emellan? Eller blir det helt galet? :D

Problemet verkar att trägolvet där jag tänkt möbeln ska stå verkar lite "mjukt" på sina ställen....
#40 - 15 mars 2013 11:27
laasesku skrev:
Håller på med o få upp möbeln, nu med en mdf skiva under och en ska på toppskivan. Fick en liten fundering. Benen jag fick med känns inte som de bästa. Kanske bör byta dem. Eller skulle man kunna köra utan ben helt, mdf underst och kanske liggunderlag emellan? Eller blir det helt galet? :D

Capita ben från IKEA annars är justerbara, robusta och billiga :) Jag har 8st capita + 4st orginalben till min akvariebänk. håller än så länge :)
#41 - 15 mars 2013 11:33
Testade o ställa möbeln i hallen istället. Stor skillnad, så det är förmodligen mest golvet som jäklas med mig..

Tråkiga är att de två möjliga platser jag tänkt ut så är golvet sådär på sina ställen. Även fast allt är lodat fint när jag fyller karet så vet man ju inte hur det blir efter ett tag. Aah klurigt detta:)
#42 - 15 mars 2013 12:50
Mitt sovrumsgolv där jag hade ett kar tidigare är bergochdalbana. Parkett helt sjukt. Då äre bra med capita ben som är justerbara :D
#43 - 15 mars 2013 16:19
åheim skrev:
När man bygger kök är ju millimetrar viktiga för att få in allt på sin plats enligt ritningarna och tycker nog att det är konstigt att dessa skåp har sån felmarginal... Vanliga möbler kan man väl ha ett visst överseende med men inte grejer som ska platsmonteras. Hur svårt är det att såga ut skivor så ett skåp får ett visst mått? På bauhaus kapade dem mina skivor 70,2cm exakt vad jag bad om och ikea borde väl ha liknande utrustning att kapa med...

Har monterat många kök även Ikeas, helt logiskt och medvetet att det är lite undermått iom att det alltid eller oftast blir någon springa mellan skåpen vid montering annars hade det på en rad skåp totalt byggt mer än de uppgivna måtten...Såå..det är för att verkligen FÅ in grejorna på plats :-)

Och Ikeas undermått är exakta...i den meningen att det är hög precision på grejorna..Måtten diffar inte..

Fast spånskivor och Mdf har sina begränsningar..egentligen är materialen rent skit typ engångs..och tål inte vatten...Plyfa är en helt annan sak..
#44 - 15 mars 2013 20:10
Ryskbompa skrev:
Mitt sovrumsgolv där jag hade ett kar tidigare är bergochdalbana. Parkett helt sjukt. Då äre bra med capita ben som är justerbara :D

Segt, jo har ställbara ben med men det luriga med mitt golv är att om går framför karet nära så påverkas ju golvet bara av det.. hm men tror nog jag få till nåt hyffsat:)
#45 - 21 mars 2013 00:13
Blir nog så att jag møblerar om hela rummet ist! (golvet lær vara bættre på andra stællen misstanker jag). Vill ju kunna sova gott om natten och detta blev den løsningen jag kom på:)
#46 - 7 april 2013 18:17
http://imageshack.us/a/img62/56/img2693z.jpg
http://imageshack.us/a/img42/3179/img2692id.jpg
http://imageshack.us/a/img198/1311/img2691qt.jpg
http://imageshack.us/a/img198/9153/img2688.JPG
http://imageshack.us/a/img32/5936/img2687lc.jpg
http://imageshack.us/a/img42/6505/img2686q.jpg

Blev nöjd men hade nog inte gjort det om jag visste hur mycket jobb det blev:).
Och nej, Ikea är inte att lita på :D
Om jag ska "bygga" igen får det nog bli helt o hållet från grunden. Tror denna möbel kommer fungera okej men alldeles för mycket överraskningar och förstärkningar. Det roliga är ändå att man lär sig hela tiden.

Belysning ska ner, får bli i veckan!
#47 - 7 april 2013 18:42
För övrigt konstruktion i stora dragblev med en skiva på toppen i mdf och även en skiva under för det roliga golvets kull. Sen bytte ut ryggen plus förstärkningar vid sidoskivorna och mittskivan.

Annons