Akvariemöbel?

#1 - 28 februari 2010 11:20
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Detta är mitt första inlägg, så om något blir knas skyller jag på det.;)[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu till ämnet:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter att ha snöat in på det här med akvarier och surfat runt på detta forum och övriga nätet i flera år känner vi oss nu någorlunda mogna för att testa själva. Miljoner frågor har dykt upp, men nu till en av de mest basala, den som liksom glömdes bort:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad ska akvariet stå på?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Förutsättningar/önskemål:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]*Akvariet är på 112 liter och 80x40x35 cm stort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]*Vi har småbarn och vill helst undvika att all kringutrustning blir tillgänglig för de små nyfikna gossarna. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]*Vi skulle vilja ha någon form av bänk med dörrar som kan barnsäkras. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]*Gärna i trä (åtminstone det som syns) och utan en massa krusiduller.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har hittat lösningar med IKEA-möbler inblandade, men förstått att de bör undvikas. Så, någon som har något tips på hur vi kan gå vidare? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Att vi inte är tillräckligt händiga för att bygga något som vi kan lita på blir tillräckligt stabilt bör kanske påpekas. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vänliga undringar[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Anna[/SIZE][/FONT]
#2 - 28 februari 2010 11:25
Kolla efter möbeakvarium på Blocket, där finns en hel del att välja mellan om ni inte vill köpa nytt:).
#3 - 28 februari 2010 11:25
Vita lättbetongblock är stabila som tusan=) och någon snygg skiva på det=)
#4 - 28 februari 2010 11:27
Förresten, välkommen hit och gratulerar till det första inlägget:p...
En fråga först, har ni karet redan eller ska ni köpa även detta?
#5 - 28 februari 2010 11:34
Vita lättbetongblock är stabila som tusan=) och någon snygg skiva på det=)

svårt att barnsäkra luckor på det ;)
#6 - 28 februari 2010 11:41
Yollis skrev:
svårt att barnsäkra luckor på det ;)

Man behöver inga luckor för det:P..köper man lite större så blir det stabilt som tusan:D..men förstår va du menar hehe=)..
#7 - 28 februari 2010 11:45
Tack för förslag och tack ansjo för välkomnandet!

Svarar på din sista fråga först. Mitt intresse tog fart för ungefär fem år sedan och då inhandlades bland annat detta akvarium. Sedan blev det graviditet och flytt 30 mil inom ett halvår, vilket gjorde att mitt nya intresse lades på is.

Jag har surfat runt på blocket en del, men får kanske fortsätta ett tag till med det då. Där säljs lite av varje med tips om akvariebänk som användningsområde, så jag är lite skraj för att köpa något som inte är tänkt som det från början. Kanske dyker något bra upp inom kort. Hoppas!

Christoffer:
Lättbetongblocksidén gillar jag skarpt. Det kan ju bli riktigt snyggt. Tycker rent generellt att akvariemöbler är rätt fula. De förtar liksom en del av helhetsintrycket, många gånger.

Yollis sätter tummen på spiken i sitt inlägg. Frågan blir alltså hur man håller barnen borta från ytterfiltret som vi tänkt placera någonstans i/på möbeln. Det känns inte som en bra leksak, direkt...
#8 - 28 februari 2010 12:01
Då kan jag säga som så, att varför inte hoppa upp några liter i volym och köpa ett bra beg. kar på Blocket? Då kan du kolla efter vad du vill ha, och jag skulle knappast tro att det blir så mycket dyrare än om du bara ska köpa en bänk.
En annan fördel att göra på det viset, är även att det är lättare att sköta ett större kar plus att du kan använda ditt gamla till yngel/karantänkar:).
#9 - 28 februari 2010 12:03
Man behöver inga luckor för det:P..köper man lite större så blir det stabilt som tusan:D..men förstår va du menar hehe=)..

men vill man kunna ha fisktillbehören ifred från barn behöver man luckor...;)
#10 - 28 februari 2010 12:06
häpp, blev det dubbelt i tillökningen? låter nästan som du har twins av grabbar :)
#11 - 28 februari 2010 12:39
Ställ det på lecablock, lägg en bänkskiva ovanpå. I framkant på bänkskiva skruvar ni fast gångjärn till en lucka som alltså öppnas uppåt. Något simpelt lås i nederkant borde gå lätt att lösa :)
#12 - 28 februari 2010 12:40
Möbelakvarier är smidiga och brukar finnas på blocket till okej slant. Det går att sätta "vanlig" lucksäkringsanordningar på dem, samma som man har i köket. Har ,man cementblock (håller med det är jättesnyggt!) så kan man sätta upp en hylla på väggen ovanför akvariet. Dit smågrabbar inte når. Däremot når nyfikna katter varför jag valde möbelkarsvarianten. De flesta att mina katter grejar inte att öppna luckor. Vad jag vet. Däremot tycker de att fiskmat är mums!
#13 - 28 februari 2010 12:50
Välkommen hit! jag har mitt 250 lit kar på ett gammalt skåp/bänk helt i trä. förstärkte bara på mitten på undersidan med en regel, har fungerat perfekt i flera år men så är det gediget trä i ek rakt igenom heltåhållet åxo:)med låsbara dörrar/luckor å lådor på
#14 - 28 februari 2010 13:33
doppingen skrev:
Välkommen hit! jag har mitt 250 lit kar på ett gammalt skåp/bänk helt i trä. förstärkte bara på mitten på undersidan med en regel, har fungerat perfekt i flera år men så är det gediget trä i ek rakt igenom heltåhållet åxo:)med låsbara dörrar/luckor å lådor på

smart! Jag har ett gediget gamalt köksbord, som samlar dam i förrådet, med en bänkskiva som är typ 10cm massivt trä, ska nog be gubben snickra lite till mitt kommande STOORA akvarium :D
#15 - 28 februari 2010 13:39
Om bredden är 35 cm så passar det med Juwels bänkar. Finns i svart, bokmönster och mörkt trämönster. Bör gå att beställa i en zooaffär nära dig.
#16 - 28 februari 2010 13:56
Tack för alla svar! Nu har vi lite att fundera över. Många bra förslag. Vilket trevligt forum det här verkar vara. Tror inte att jag har läst en enda göra ned-tråd, trots att jag lusläst både här och där.

Idén med luckan som öppnas uppåt gillar jag. Den tål att tänkas lite extra på. Likaså förslaget att köpa större på en gång. :-)

(Det råkar vara så illa att vi flängt runt och det här akvariet, som jag hade igång i ca. 6 månader innan jag skänkte bort raringarna i det, har flyttat fyra gånger och var sjutton filter, doppvärmare och annan utrustning hamnat vet jag inte, så det blir till att köpa nytt om de inte dyker upp.) Ett begagnat som kommer med lämpliga tillbehör kanske är värt att investera i. Hm...

Yollis: Det blev två pojkar med några års mellanrum. Den ena är nu i "skruva isär och undersöka-fasen" och den andre kommer snart att nå "klänga överallt-fasen".

Kan man månne köpa köksunderskåp från IKEA och lägga på bänkskiva? Det känns ju som om det vore stabilt, men jag kanske är helt ute och cyklar i och med det antagandet?
#17 - 28 februari 2010 17:46
En liten kommentar till sista frågan i mitt förra inlägg:
Jag har nu surfat runt ytterligare några varv i jakt på snygga konstruktioner av bänk uppbyggd av leca- och lättbetongblock och insett varför det inte är aktuellt att ställa ett akvarium på köksskåp från IKEA. Inser att det var en mycket dum fråga.:( Tar genast tillbaks den. ;)

En ny fråga:
Någon som har några bilder på bänkar konstruerade av lecablock eller lättbetongito? Vill ha tips på hur det enklast kan ordnas.

Anna
#18 - 28 februari 2010 18:00
häpp skrev:
En liten kommentar till sista frågan i mitt förra inlägg:

Jag har nu surfat runt ytterligare några varv i jakt på snygga konstruktioner av bänk uppbyggd av leca- och lättbetongblock och insett varför det inte är aktuellt att ställa ett akvarium på köksskåp från IKEA. Inser att det var en mycket dum fråga.:( Tar genast tillbaks den. ;)

En ny fråga:

Någon som har några bilder på bänkar konstruerade av lecablock eller lättbetongito? Vill ha tips på hur det enklast kan ordnas.

Anna

Finns ingen dum fråga tycker jag, bättre att ställa en fråga än ingen alls å sen blir det fel:)
#19 - 28 februari 2010 18:17
doppingen skrev:
Finns ingen dum fråga tycker jag, bättre att ställa en fråga än ingen alls å sen blir det fel:)

Tack, det var fint sagt. Men hela tråden startades ju på grund av att jag läst att IKEA inte är ett alternativ. På något mysko vis
g l ö m d e jag det. Får skylla på dålig nattsömn, för lite kaffe, eller nåt. Lite dum var den allt.:D
#20 - 3 mars 2010 17:49
IKEA skåp tyckte jag lät bra! två stycken såna här och med en stabil underrede typ som finns i denna tråden! Hade själv ett 160 liters på en IKEA stomme på mitt skriv bord! det gick bra!
//Johan
#21 - 4 mars 2010 12:00
hulkjohan:
Tack för tipsen! Jag är emellertid tveksam. Jag vill inte ta några onödiga risker. Vet inte vilken vikt dessa skåp är byggda för att tåla, så jag vet inte om jag törs satsa på denna annars enkla och praktiska lösning.

Tänker att om det värsta inträffar och allt rasar står jag kanske där utan någon som helst hjälp från försäkringsbolaget om de anser att möbeln inte var anpassad för den vikt jag lastat möbeln med. Utan att ha läst det finstilta i våra försäkringsvillkor misstänker jag att det skulle kunna bli så. Och det vore ju illa.

Riktigt trä borde i så fall är betydligt bättre att satsa på. Och ett så avancerat bygge vet jag inte om jag vågar mig på. Tror att sannolikheten för att bygget blir snett är rätt stor. Har tidigare byggt en växtbänk med det resultatet...[:o]

Just nu lusläser jag blocket, byggvaruhusens hemsidor osv. i jakt på bra lösningar.

Nya frågor:
Visst måste man kunna spackla och måla lecablock så att de inte blir så erbarmligt fula? Funkar vanligt spackel och vattenbaserad inomhusväggfärg i så fall?

Och vet någon om byggvaruhusen mot betalning brukar erbjuda sig att såga till blocken?
#22 - 4 mars 2010 12:07
jag tror det går utmärkt att "bredspackla" på lecablock (som vi har samma uppfattning av "snygghetsgrad" på) har du väl spacklat kan du ju måla med vanlig väggfärg.
frågan är dock om skarvarna inte kommer spricka?

de borde kunna hjälpa till med att såga dem, de brukar ju hjälpa till med att såga allt annat! (typ bauhaus)
#23 - 4 mars 2010 12:24
Yollis:
Skarvarna tänkte jag inte på. Ah! Ska de där blocken synas så ska de definitivt snyggas till, annars kommer de inte över tröskeln.:)

Det här är ju jättesvårt. Sitter här och bläddrar i böcker om akvarier och fantiserar om hur fint det ska bli och så fastnar jag på den jäkla bänken. Kommer inte vidare. Trist. På lördag ska i alla fall hela familjen på akvarieutflykt till Bromma. Kanske hittar jag en bra lösning (typ nytt akvarium inkl. bänk :D) där...

(OT: Min svärfar pysslade själv med akvaristik för en massa år sedan. Han tycker att detta är ett kanonprojekt och har gett mig lite sponsring i födelsedagspresent. Jag gillar den mannen.)
#24 - 4 mars 2010 16:59
Det att spackla och måla blocken men man får spackla i flera omgångar för det kommer torka och spricka, blocken är som svampar och torkar ut spacklet för mycket och för fort. Ska du göra riktigt riktigt så är det ju inte supersvårt att putsa istället, nästan som att spackla. Sen kan du måla på.
#25 - 4 mars 2010 17:18
Tack danne0301!

Puts har jag inte tänkt på alls. Men det kan ju bli hur snyggt som helst. Vilket bra tips!

Ja... det var min första tanke, som jag håller kvar vid, men ett litet "men" har dykt upp. Jag har nämligen googlat lite och det verkar ju, nja, kanske inte svårt, men lite omständigt. Om det blir en lecablockslöning ska jag besöka ett lämpligt byggvaruhus och ställa alla mina dumma frågor och försöka göra mig en uppfattning om hur komplicerat och omständigt det kan tänkas bli.

Putsade ytor är, i mitt tycke, snygga ytor, så det vore ju kanonkul att kunna få till det. Och att ha gjort det alldeles själv skulle nog kännas väldigt bra, åtminstone om resultatet blir bra. Än en gång jättemycket tack för det tipset.
#26 - 4 mars 2010 17:39
Bestämmer du dig för lekablock så är husfix ett bra alternativ att kladda på kanske då det ej krymper och spricker när det härdar...

Jag håller på att starta upp ett 540 och jag kör på ikeas kökskåp, men bygger upp regelverk inne i kantskåpen och en ram med regelverk över, borde hålla för några ton :)

Har tidigare haft ett 720 med lekablock under, men denna gången förbjöd frugan lekablock...
#27 - 4 mars 2010 19:46
Klotte: Jag förstår din frus invändning. Vill inte heller ha "naturella" lecablock i vårt hem. Vi har så mycket udda och i vissa fall minst sagt halvsnygga möbler redan som det är och jobbar på att förändra det. Har ingen lust att motarbeta det projektet.

Om jag vore lite händigare, eller om min sambo hade varit det, så hade allt varit så mycket enklare, men jag törs inte börja bygga om eller bygga nytt på något särskilt avancerat sätt när meningen är att ett par hundra kilo ska ta plats på möbeln ifråga.

Husfix känner jag inte till, men ska läsa på om det blir aktuellt. Tack så mycket för ditt tips!
#28 - 10 mars 2010 13:53
ikea möbel är det inte så att om det blir det blött så är det väl som kartong..
iaf möbler jag köpt där håller ihop knappt av sig själv speciellt när man skruvat ner dom ett par gånger second hand ska det bara riktiga donningar.. ek mfl
#29 - 11 mars 2010 14:46
phreak: Jag har visst missat ditt svar. Sorry.:(

Jag har resonerat som du. Nu är det därför nya planer på g :d. Jag har nämligen bestämt mig för att köpa ett nytt (och lite större) akvarium med bänk gjord för att klara vikten. Tar det säkra före det osäkra och vill komma igång snart, inte invänta tre halvtaskiga byggen innan jag får till något stabilt och ändamålsenligt. Har inte valt ut något akvarium än, utan letar febrilt efter bra lösningar.

Det gamla akvariet kommer att få sin bänk så småningom. Jag tror att jag kanske ska testa att bygga en riktig bänk, för det vore kul och det finns många bra beskrivningar på nätet. Men jag vill låta bygget ta den tid det behöver, så det får vänta lite.

Just nu måste ju all ledig tid gå åt till att lära mig mer om hur man håller ett akvarium i gott skick, vilka växter och fiskar som skulle kunna tänkas trivas hos oss, besöka mängder av akvariebutiker osv. Har blivit lite besatt. Framåt sommaren blir nog bygget av.

Annons