Akvariemål under 2011?

#1 - 1 januari 2011 14:59
Såhär vid nyår brukar det vara kul att sammanfatta året som gått och planera för det kommande året. Det vore kul att höra vad ni andra har för akvaristiska ambitioner och mål för detta år. Så...

Vad har ni för ambitioner och mål med ert akvarium under 2011?

Mina egna mål och ambitioner för akvarieåret 2011 är:

[LIST]
[*]Åstadkomma en snabbare tillväxt på korallerna.
[*]Få en ökad artrikedom av koraller (efter relativt stora förluster under denna sommaren).
[*]Få ett klarare vatten i akvariet.
[/LIST]
(En mer utförlig sammanfattning av 2010 och beskrivning av mina akvarie-ambitioner för 2011 finns på min akvarieblogg)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 januari 2011 15:12
Vad jag har för förhoppningar -

1/ Sänka ner vattenivån på mitt 3.000 liters och sedan "restaurera" akvariet
2/ Få tömt och iväg de 3 akvarier som ansjo har köpt av mig
3/ Få igång de 2 tomma 200-liters som jag har stående i akvarieställningen
4/ Få sålt de tomma akvarier som jag har stående i källaren och garaget
5/ Komma iväg på många akvaristiska resor under året
6/ Få skrivet och gett ut den nya upplagan av BTN Akvarieguiden
admin
Christian Alfredsson
#3 - 1 januari 2011 16:02
Jag ska få bort alla små akvarierna ur akvarierummet. Istället ska jag ha en ställning med stora akvarium. När jag är klar blir det 600 liter * 2, samt den nya ställningen som kanske är 540 liter * 4.

Har insett att jag är kass på att odla och sälja fisk efter alla dessa år. Bättre att bygga snygga kar som jag kan gå och titta på.
#4 - 1 januari 2011 16:36
Mitt mål är att starta upp och få igång " Projekt tvättstugan " det skall antingen bli två 63 liters eller ett stort med ca måtten 125x35x35, vi får se vad det blir.
Om det blir 2 st kar så blir det nog SA och Asien inspirerade kar:) annars ett stort SA:)
#5 - 1 januari 2011 16:55
Mina mål är enkla :)
*få till 450l så det kanonsnyggt!! :)
*prova på att få äggen hos regnbågarna att kläcka
*prova att få glowlight danios att leka
*köpa en BG till sambon, utan att han vet om det :)
#6 - 1 januari 2011 17:25
Kul tråd, den får man tacka för Peter:)!
Själv har jag ett par projekt som jag hoppas får upp farten. Dels att räkorna får upp förökningen och det blir ett bra resultat av dessa, att mina planer ang. mitt räkkar med co2 ska klaffa samt att Kardinalräkorna ska funka hemma hos mig:).
Jag har ytterligare ett lite större projekt, men hur detta ska gå få framtiden utvisa. Det är inget som jag har bråttom med:p...
#7 - 1 januari 2011 17:57
Kul tråd. Skall fortsätta på min linje med nano och lättsköt. Sedan har jag några projekt som skall färdigställas.

* Få hem mer räkor av finare sort
* Bygga färdigt möbeln och få igång de 3 kuberna som ståt färdiga länge.
* Har 3 stora backar med delar till ställningar. Planera och få upp lite av det vore inte jättetråkigt.
* Göra något av btn grejerna jag vann på tipspromenaden på grill festen i sommras.
* Utvärdera och utveckla Led experimentet och överföra det på fler kar.
#8 - 1 januari 2011 18:37
* Sälja alla kar för minst 20000 kr
* berätta för zoopetarna att jag bara skojade.

* Skaffa diskus till mitt 900 liters. (inget skämt)
* att fixa åtminstone ett räkkar.
* göra ett äkta biotop kar av mitt 225 liters. alltså exakt så som det ser ut på den platsen jag väljer.
* Se till att min bror börjar med akvarium igen!
#9 - 1 januari 2011 18:49
Att fixa till ett av hörnen i mitt vardagsrum som såhär:

1 akvarie minst 200 (max 400) liter
2 akvarium 54 liter
2 akvarium 20-40liter

Och en snurrfotölj i mitten! ;D
#10 - 1 januari 2011 18:53
Karro: Kör en biotop modell mälaren vid Västerås med tillhörande siktdjup. ;)

Göra om 180l rejält, a la helrenovering.
Försöka få 60l stabilt.
Få mer liv i och fixa till slutputsningen på Tanganyikakaret.
#11 - 1 januari 2011 18:57
Starta upp ett saltkar, förhoppningsvis tagit mig råd med ett RSM.
#12 - 1 januari 2011 19:16
Mina nyårslöften är
Inga troffar i år heller!
Flytta ner de två stora karen jag har i garaget i källaren. De har stått i garaget i flera år o nu ska de ner och befolkas!
http://www.lubkowitz.se/aquatica/Copy%20of%20separated%20tanks%201.jpg
http://www.lubkowitz.se/aquatica/Copy%20of%20separated%20tanks.jpg

950 liter och 880 liter
#13 - 1 januari 2011 20:45
mitt mål är att övertala frugan att vi behöver ett större akvarium typ 300 liter :)
#14 - 2 januari 2011 12:59
* Byta ut mitt 164 kar i källaren till ett snyggare möbelkar i liknande storlek, men viktigare med en snygg möbel än storlek pga att det står så centralt.

* Få till cirkulationen i 400 karet (redan bestält en ny cirk pump)

* Ommöblering i 240 ciklid karet, är lite kaos där i nu och är inte nöjd. Byta ut lite stenar så att det bara blir en stensort och inte 100000 som det ser ut som nu. Byta ut lite av växterna i det karet, och bara köra Vallesnera och Anubias, lite för mycket djungel där i nu för att vara ett ciklidkar.

* Se om jag inte kan hitta en bättre plats till 43L räk/yngel karet , står lite dumt till just nu, och vill hitta en mer permanent lösning.

Men inleder nya året med maginfluensa så lär inte hända nått nämsta dagarna iaf :/
#15 - 2 januari 2011 15:17
1. Delta i Aquascape-tävlingen på den stora akvarieutställningen i Malmö i höst: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144297
Det kommer bli skitkul!

2. Få klart ytterligare några akvarium till ovanstående utställning. Har några kul idéer på udda akvarium, som vi får se om jag hinner att få klara.
3. Få klart bakgrunden till mitt 960-liters paludarium.
4. Bygga en LED-belysning till mitt saltvattensakvarium.
#16 - 2 januari 2011 17:44
Måste få igång 2st akvarium som står tomma och bara fipplat med lite.
Kolla igenom plastbackarna med kusar och dela igen innan dom käkat upp varandra. Kusar = vatteninsekter. Så ev någon slipper undra.
#17 - 2 januari 2011 17:58
* Läsa på om akvarieinredning och förstå detta bättre.
* Tvätta upp mitt islandsgrus - som köptes en aningen smutsigt.
* Plugga på om fiskar i allmänhet och vattenvärden...
* ... Som kommer att resultera i att jag kan ta steget från nybörjare till hmm... ja... "förstående"

Nåt sånt ;)
#18 - 2 januari 2011 18:01
Mina mål 2011 är att få mina zebrapleco att föröka sig och att kränga några av karen som står här så jag kan tapetsera om i data/fiskrummet :D
#19 - 2 januari 2011 19:22
[ATTACH=CONFIG]40818[/ATTACH]
eriahl skrev:
Kolla igenom plastbackarna med kusar och dela igen innan dom käkat upp varandra.

Vad ska man säga. Skjut inte upp saker. Hade inte en aning om trollsländan tillsammans med fisken och några Ranatra linearis. Men man ser iaf vilka stora byten dom kan ta.

Annons