Akvariehyllor/hylla för akvarium?

#1 - 19 juni 2005 15:19
Kanske kanske ska flytta ner till källaren. Där har vi redan ett s.k "hobbyrum" med lite PS, ett skrivbord och en bäddsoffa. Så det är fräscht. :) Isåfall ska ju såklart akvariumen flytta med och jag har bestämt att de ska stå på en hylla. Alltså en akvariehylla. De ska vara "inbyggda" lysrörsramper, de är i alla fall bestämt. Frågan är ju hur man ska hitta hyllan man vill ha. IKEA är för "designaktigt" inte så mycket REJÄLT robusta hyllor, även om jag är beredd att förstärka hyllan. Hyllan ska vara typ minst 100cm bred. Det är planerat.
Har sett att många har fina, och speciallhyllor för akvarium alltså á la akvariehylla. Såg t.ex att Tant Nancy hade nån och så. Var hittar man sånt för inte flera tusen spänn?
Ja, sen finns det ju dom kör på "vanliga" hyllor de förstärker å pysslar med så de passar. Var har ni köpt era? Lite tips på bra hyllor? Något speciellt att tänka på?
#2 - 19 juni 2005 15:36
Bygg en själv eller be någon händig om hjälp, MDF skiva och lite regelvirke går inte
på många kronor, då får du det precis som du vill också, tror det blir enklare än att köpa och förstärka vanliga hyllor också

/Micke
#3 - 19 juni 2005 15:54
Jo, jag har en rätt händig pappa ;)
#4 - 19 juni 2005 18:23
Det Nancy köpt är en rejäl riktig akvariehylla som finns i affärerna.
Vilket nog är det bästa.
ett budget-alternativ är en hylla jag köpt från Claes Ohlsson på tips här från Zoopet. Jag har inte använt den än men man bör kanske ha den i bakhuvudet.

Artikel-nr 40-6479 kostar 349 kr
Hyllställ av grålackerad stålplåt med fem förstärkta hyllplan. Max belastning 70 kg/hyllplan. Hyllan är mycket stabil och extra bred. Inga skruvar vid montering. Kan även monteras 2-delad. Mått BxDxH 100x40x186 cm.
#5 - 19 juni 2005 18:44
Jag har ett liknande projekt på gång.
Jag tänkte bygga/köpa en hylla som jag kunde ha typ 3-4 20 literskar,alltså en liten odlings och yngel-ställning. :)
Ja har redan kommit en bra bit på vägen med att övertyga föräldrarna :D
#6 - 19 juni 2005 19:26
[QUOTE=erikthur]Det Nancy köpt är en rejäl riktig akvariehylla som finns i affärerna.
Vilket nog är det bästa.
ett budget-alternativ är en hylla jag köpt från Claes Ohlsson på tips här från Zoopet. Jag har inte använt den än men man bör kanske ha den i bakhuvudet.

Artikel-nr 40-6479 kostar 349 kr
Hyllställ av grålackerad stålplåt med fem förstärkta hyllplan. Max belastning 70 kg/hyllplan. Hyllan är mycket stabil och extra bred. Inga skruvar vid montering. Kan även monteras 2-delad. Mått BxDxH 100x40x186 cm.[/QUOTE]

Den från Claes Ohlsson ser inte alls dum ut!! rejäl å bra!
får nog förstärka lite iaf...stog 50kg/hyllplan...men om man förstärker den så! Tack Erikthur!

edit:

oj, de var visst 70kg! ;)
#7 - 20 juni 2005 07:20
min "osynliga" hylla är svettsad i Titan dvs ett av världens starkaste / hållbaraste matrial, åk ut till ngn av ortens plåtverkstäder och låt dem titta på en ritning du gjort, har du tur så fixar dem en hylla i syrafast/rostfritt av spillbitar som du sen smackar upp på väggen.

se till att göra klart hur mycket det kommer att väga så fixar pajka på verkstan resten med skruvhål mm.
#8 - 20 juni 2005 10:08
Passerade får några månader sedan Hornbach/Götegorg.Då sålde man en hylla med hela hyllplan med måtten 180X90X45 (cm) som tålde en belastning av hela 175kg per plan;pris ca 350:-.Vet ej om det finns kvar i sortimentet.
I länksamlingen http://snurl.com/fiskrum finns även många hyllor att se på.
<<<(^:>*
#9 - 20 juni 2005 22:07
Min ena ställning (köpt begagnad) är vanliga fyrkantsrör i järn hopsvetsade. Foten är en fastsvetsad gängad platta och sedan en skruv underifrån så man kan reglera höjden. För någon som kan svetsa borde det gå snabbt att göra en sådan. Nackdelen är att den inte är delbar så man kan inte bygga den större än att man får in den genom dörrarna. Och att transportera behövs släpvagn.
HazelCR
#10 - 15 januari 2006 05:32
[QUOTE=gladhertha]Den från Claes Ohlsson ser inte alls dum ut!! rejäl å bra!
får nog förstärka lite iaf...stog 50kg/hyllplan...men om man förstärker den så! Tack Erikthur!

edit:

oj, de var visst 70kg! ;)[/QUOTE]

Hej Gladherta,

har du inhandlat Clas Ohlsons plåthylla? Har du lyckats förstärka den på ett lätt sätt?

Det ser ju ganka lätt ut att förstärka med trä vid de stolparna, men om ett hyllplan tenderar att vika ned sig på mitten, så verkar det knepigare att ordna till eller?

Det är ju lite taskigt att hyllplanen pallar 70 kg, när ett akvarium med den bredden 80-100 cm oftast väger en bit över 100 kg. Det blir mycket outnyttjad hylla eller mycket låga kar om hyllplanets hela area skall nyttjas.
#11 - 15 januari 2006 06:55
[quote=HazelCR]men om ett hyllplan tenderar att vika ned sig på mitten, så verkar det knepigare att ordna till eller?[/quote]

kan limma fast stöd undertill.

eller borra en massa småhål och skruva fast några reglar typ 45x45mm som då hamnar på undersidan och då inte syns så mycket.
tänk dock på att ha frigolit för att täcka över skruvskallarna.
liggunderlag duger troligen inte.

eller köpa mdf skiva och lägga på med lite lim
HazelCR
#12 - 15 januari 2006 08:03
[QUOTE=Raven]kan limma fast stöd undertill.

eller borra en massa småhål och skruva fast några reglar typ 45x45mm som då hamnar på undersidan och då inte syns så mycket.
[/QUOTE]

Nja, är man tvungen att regla med 45x45 mm under varje hyllplan samt förstärka för tynden nedåt vid stolparna, så är det inte mycket att fundera på.
Då kan iaf jag bygga en akvariehylla helt och hållet själv istället.

Men om plåten är veckad på ett bra sätt, så håller förmodligen hyllplanen för mer än 75 kg. Är det någon som har hyllan och har provat med t.ex. 125 kg?
#13 - 15 januari 2006 08:16
Eller så lägger man till några kronor och köper http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=312931606&pf_id=SE-666001&dept_id=SE-666
Hyffsat lätt att förstärka med 45*45 reglar (får fila litet bara) och enl. min mening en stabil hylla. Skall tåla 265Kg/hyllplan. (sedan kan man ju skaffa bättre hyllplan alt. måla de som följer med eftersom de är av spånplatta)

/J
#14 - 15 januari 2006 09:42
Hej. Jag köpte ingen hylla. Gjorde istället en vägg med lecablock+bordsskiva. Har ett 112l och ett 540l på den.
HazelCR
#15 - 15 januari 2006 10:58
[QUOTE=Joacim]Eller så lägger man till några kronor och köper http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=312931606&pf_id=SE-666001&dept_id=SE-666
Hyffsat lätt att förstärka med 45*45 reglar (får fila litet bara) och enl. min mening en stabil hylla. Skall tåla 265Kg/hyllplan. (sedan kan man ju skaffa bättre hyllplan alt. måla de som följer med eftersom de är av spånplatta)

/J[/QUOTE]

Den där hyllan är mer i min smak.
Jag har ett 430 liters som jag har uppdelat i 4 fack. Ibland så tycker jag att det tar onödigt stor plats och då hamnar mina tankar på några 100 liters i en akvariehylla. Men som vanligt är det svårt att ta beslut i en hast.
Iaf ska mitt 430 liters tömmas och flyttas, sedan ..........?
#16 - 15 januari 2006 12:21
Jag tycker ni skall titta noga på julas hylla. Jag tänkte använda den men var sedan på jula och blev besviken på fastsättning och hyllplan med spånskiva 8-10mm? :mad: Den håller säkert för vikten men att ha flera små burkar som endast blir att stå på en obehandlad tunn spånskiva nej tack inte för mig.:eek:

Däremot går hyllan utmärkt att förstärka så att den håller måttet:D

Annons