Jag har två olika sorter.
Den ena är typ en helt helt vanlig aluminium-akvarieställning med svarta knutar. På den har jag tre nivåer med 105L akvarium. Fötterna är skruvfötter som jag beställt i akvarieaffären.
Den andra typen är i fyrkantsjärn svetsad och lackad. Längst ner är en gängad platta insvetsad och i den är en kraftig skruv inskruvad så att man kan justera höjden individellt för varje ben. På den ställningstypen har jag två nivåer med 200-240L akvarium.
Båda är bra, men de i järn är känns något stabilare. Skulle jag bygga själv skulle jag nog gå på alternativet att beställa aluminiumdelar i akvarieaffären. Men känner man någon som kan svetsa är järn kanske bättre (billigare?).
Sedan kan man bygga i trä också, 45x90 reglar håller bra (bör nog vara på högkant), men det blir nog faktiskt inte så mycket billigare. Och det tar ganska mycket mer plats.
Båda mina sorter har jag fått via begagnatköp inkl. akvarium. Det är värt att leta på t.ex. blocket och vänta, det dyker upp ställningar lite då och då och det är ibland prisvärt att åka genom halva Sverige och hämta en begagnad ställning inkl akvarium. Tänk bara på att ta med släpvagnen när du hämtar. Och glöm inte att lampor kostar mer än akvariumen!