Akvariehyllor

#1 - 10 augusti 2005 21:31
Hej! Är det ngn som känner till bra hyllor att stapla akvarium på? Kollade på claes ohlsson och hittade aliminiumhyllor som klarade 70 kg per hylla, men det borde ju gå att få tag i hyllor som klarar mer. Ni som har akvarier i källaren staplade, var får ni tag på dem, hur mycket klarar dem och vad kostar dem?
#2 - 10 augusti 2005 22:01
är du lite händig så är det inte så svårt att göra en hylla av fyrkantsprofilstål.

kan ju fråga zoobutiker efter odlingställning
#3 - 10 augusti 2005 22:27
nja, jag är nog inte speciellt händig... Kan ju iof fråga om hjälp men det vore enklare att köpa färdigt om det finns bra...
#4 - 11 augusti 2005 09:24
Jag har två olika sorter.

Den ena är typ en helt helt vanlig aluminium-akvarieställning med svarta knutar. På den har jag tre nivåer med 105L akvarium. Fötterna är skruvfötter som jag beställt i akvarieaffären.

Den andra typen är i fyrkantsjärn svetsad och lackad. Längst ner är en gängad platta insvetsad och i den är en kraftig skruv inskruvad så att man kan justera höjden individellt för varje ben. På den ställningstypen har jag två nivåer med 200-240L akvarium.

Båda är bra, men de i järn är känns något stabilare. Skulle jag bygga själv skulle jag nog gå på alternativet att beställa aluminiumdelar i akvarieaffären. Men känner man någon som kan svetsa är järn kanske bättre (billigare?).

Sedan kan man bygga i trä också, 45x90 reglar håller bra (bör nog vara på högkant), men det blir nog faktiskt inte så mycket billigare. Och det tar ganska mycket mer plats.

Båda mina sorter har jag fått via begagnatköp inkl. akvarium. Det är värt att leta på t.ex. blocket och vänta, det dyker upp ställningar lite då och då och det är ibland prisvärt att åka genom halva Sverige och hämta en begagnad ställning inkl akvarium. Tänk bara på att ta med släpvagnen när du hämtar. Och glöm inte att lampor kostar mer än akvariumen!
#5 - 11 augusti 2005 18:33
Är det ingen som vet ngn butik som säljer starka hyllor?
#6 - 11 augusti 2005 18:43
Du har ju redan tidigare fått rådet att kolla med zoo-butiken eller hur... :confused:
Dom har ju akvarieställningar eller hur...
Så dom har köpt dom någonstans ifrån och kan säkert köpa in mera...
:D
#7 - 11 augusti 2005 19:12
pallställ:)
#8 - 11 augusti 2005 19:37
Förutom pallställ är det få situationer som folk vill förvara hundratals liter vatten och sten i sina hyllor, alltså finns det i princip inga hyllor att köpa som håller mer än de du kan beställa i zooaffären.
#9 - 11 augusti 2005 20:36
Ok, ska kolla med akvariebutikerna. Tack för svaren.
#10 - 12 augusti 2005 10:28
På Jula finn denna hylla:
Hyllsystem är av kraftig stålprofil med hyllplan av trä. Perfekt i garage, verkstad och källare. Justerbara hyllplan. Mycket enkel och snabb att montera! Stabil! HxBxD 180x89,5x44,5 cm Max 265 kg per hyllplan.
#11 - 12 augusti 2005 10:40
Länk till ovannämda hylla hos Jula (bilden klickbar):
http://jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=842846642&pf_id=SE-666001&dept_id=
<<<(^:>*
#12 - 12 augusti 2005 13:25
Tack! Den verkar ju vara perfekt, precis vad jag letade efter.

Annons