Akvariehålan

#1 - 1 juli 2013 21:05
Nu äntligen var det dags!

Julklappen som förstörde allt (för frugan). Intresset har legat latent i många år pga utlandstjänst
och allmänt resande arbete. När lugnet kom så fick jag ett 54 liters av frugan nu i jul.
Sen startade allt! Nya kar, nytt hus, ett eget rum att greja på bäst jag vill med.
4 kar står nu på plats, varav 3 fyllda med vatten.

Jag gick in i den nostalgiska banan och inhandlade zebra danios som jag hade när jag var ung,
byggde ett litet kar med kardinaler och jajjemän, intresset fanns kvar i allra högsta grad.

Detta forum har gett mig så mycket inspiration och jag har plöjt timmar av trådar,
särskilt då ni rutinerade som har trådar så långa att det är helt galet.
Jag har kastats fram och tillbaka i vad jag vill satsa på egentligen.

Jag har länge haft en dröm om ett stort inbyggt akvarium och för att jag skulle få igenom
min vilja var jag tvungen att ha medgivande att förstöra en vägg.
Hon pekade på vad som var "fint" ungefär och därifrån har jag fått jobba.

Ciklider förstås, så efter lite konsulterande med en annan intresserad vän så blev det tanganyika,
då jag fastnat för det fascinerande beteendet hos snäcklekarna.
En kort tråd med rådfrågning bland er och arbetet drog igång!

Sagt och gjort! 600 liter, 200 cm, vägg uppsågad och massor med timmar av
trixande med el och detta helvete till bakgrund!

Skyller 40 timmar av mitt liv på Hannes här på forumet som fick det att verka
så enkelt att bygga en egen bakgrund.
Jag har lärt mig mycket inför nästa bygge om det någonsin blir något, fy!
Jag valde det säkra kortet och använde mig av Epolan V som skulle hålla högst kvalité, gick åt skogen.
Såg så fruktansvärt perfekt ut när det var limmat och klart i tanken.
2 dagar med vatten så såg det ut som att det är insmort i trälim eller fil.
Jag håller mina tummar på att algerna rättar till kulören efterhand.
Besvikelsen kunde inte vara värre efter allt detta slit.
På burken stod det något om 85% luftfuktighet max.
Troligtvis så är det precis det i kombination med att jag har varit för
generös med tjockleken som har ställt till det. Det får funka ändå!

Nu simmar iallafall första gänget i väggburken glatt omkring och har påbörjat revirkriget.
12 multisar, 8 apelsiner, på torsdag kommer leveransen med 6 prinsessor och 6 jullar,
Ska bli väldigt intressant och se om det kommer att fungera eller om det bara blir kaos utav allt.
Jag hoppas att jag har storleken på min sida så utrymmet räcker till.

Vad gäller dem andra karen så är det bara Tetra-tanken som är i full snurr och i balans för tillfället.
100 liters karet kommer att agera yngelboende eller annan karantän åt Tanganyikagänget.

Jag kommer inte att kunna hålla mig ifrån ett växtakvarium med fjärilsciklider och
med ett gäng små pansarmalar så det blir nästa projekt när detta allt har lugnat ner sig aning.
Borde bygga klart rummet först kanske innan jag börjar greja ännu mer.
Tålamod var ledordet!

Tack så länge!
#2 - 1 juli 2013 22:53
Inbyggda kar är jäkligt snyggt, bra jobbat där. Och byt inte ut din fru;)!
#3 - 2 juli 2013 04:49
Trevligt projekt att följa!
#4 - 2 juli 2013 05:34
Kul, när det droppar in fler norrlänningar i forumet:). Blir spännande att följa fortsättningen på tråden:).

//Inger
#5 - 2 juli 2013 21:49
Ja jag har som alltid varit advundsjuk när jag sett inbyggda akvarium! Äntligen min tur! :)

Men vilket jobb! Lyckades ju förstås pricka av huvudmatningen till hela kåken i den
fördömda väggen. Trodde väggen skulle vara ren från saker, men inte det.
5 kabelrör gick genom mitt fantastiska hål.

Till aktiviteten hos mina nyinflyttade! Kastade mig i fotöljen som pappa till slut
släppt vidare till mig, väldigt ful och absolut inte godkänd av frugan, men ack så skön!
Efter en stunds spanande så räknar jag bara 9 multisar av dem 12 som det borde vara.
Tänkte att dem kanske gömmer sig bra bara så jag brummade iväg på en fisketur i ett par timmar.

I båten började det komma några funderingar angående möjliga kryphål i bakgrunden.
Och visst, där bakom satt det en klämd och försökte kämpa sig lös. Tätade till lite
extra där jag såg den uppenbara bristen. Dem sista 2 sitter förmodligen i ytterfiltret då dem
kunde ta sig till filterfickan där bakom.

Borde man stänga av det hela å försöka hitta dem stackarna för att inte ha död fisk i filtret
eller kan man låta naturen ha sin gång där i geggan? Vad tycker ni? Dem bryts väl ner rätt fort där i?
#6 - 2 juli 2013 22:02
..Äeh jag skulle öppna filtret direkt och kolla isåfall. Det lilla besväret är dem väl värda eller?
#7 - 3 juli 2013 09:48
Sv: Akvariehålan

Jo man kan tycka det men det här är ett stort otympligt dammfilter. Jag påbörjade demonteringen strax efter mitt inlägg men då hittade jag dem mellan 2 filterväggar i modulen. Så dem hade klarat sig! Ordningen återställd, och nu satt jag ett galler runt insugsröret till ytterfiltret för framtida smitare. Hoppas att allt är tätt nu!
#8 - 3 juli 2013 09:53
Bra att det ordnade sig! Dammfilter inomhus förresten, det låter lite vågat, känns som de inte har samma krav på täthet... (även om nu vanliga ytterfilter inte heller är pålitliga enligt egen erfarenhet;))
#9 - 3 juli 2013 10:38

Jag litar fullt på det. Gammal Eheim kvalité! Nackdelar finns ju då de är allt annat än smidigt på många sätt. Inga kranar och väger bly. Men effektivt!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
#10 - 3 juli 2013 16:41
Jaha eheim, då är det väl en 2250/2260, eheim gör inga dammfilter vad jag vet...
#11 - 3 juli 2013 17:06
Akvariehålan

åheim skrev:
Jaha eheim, då är det väl en 2250/2260, eheim gör inga dammfilter vad jag vet...

Typ 3465 då?
#12 - 4 juli 2013 20:00
Ja jag har som bara antagit att det är ett dammfilter då jag bara sett likadana
2 gånger förr och då i dammar.

Får ta en bild vid tillfälle så kanske ni kan placera det rätt!
Nu sitter det hursomhelst kopplat till mitt väggkar och gör ett ypperligt jobb
fastän det är ett omständigt handhavande.

Idag skulle min leverans komma med resten av befolkning men
prinsessorna blev restade. Men nu simmar det runt 6st Marlieri jullar iallafall.
Blev ett väldigt fint tillskott bland stenformationerna.

Jag känner ett liiitet litet tvivel fortfarande om prinsessorna.
Men jag kan som inte hitta något annat som skulle göra mig nöjd heller.
Bara testa å se! Ett av 100ls står redo ifall fullständigt krig löser ut.

Funderar på att sätta ner lite vallisneria också, känner mig naken utan växter.
#13 - 8 juli 2013 20:31
Här kommer bild på filtret, kikat runt lite och det är nog inget dammfilter ändå,
bara stort och gammalt!
[ATTACH=CONFIG]62784[/ATTACH]

Mina nya jullar verkar trivas alldeles utmärkt, åker omkring och utforskar
varenda millimeter av karet. Försökte ta en bild, fick nog ta närmare
20 bilder innan dem rörde sig sakta nog för att fastna!

[ATTACH=CONFIG]62785[/ATTACH]

Multisarna dem bara gräver och gräver och flyttar omkring
hela tiden, nya högar och gropar hela tiden, helt underbara att
sitta och titta på.

[ATTACH=CONFIG]62786[/ATTACH]

Kunde inte hålla mig från det tomma 100 liters karet heller utan började
kasta i lite rötter och kika lite om jag kan använda mig av något gammalt
från 600 karet. Lite stora men det ska nog funka ändå!
Massor med mossa på rötterna och några låga buskage av något.
Lite vallis och svärdsplanta bak i hörnet. Får fundera en stund på det.

[ATTACH=CONFIG]62787[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62788[/ATTACH]
#14 - 18 juli 2013 21:12
Nu är 100 karet igång, utan fisk ännu.
Tänkte satsa på att få till rikligt med växtlighet i mina mindre akvarium.
Så CO2 är förstås på tapeten. Jespers tråd med mäskanläggningen har ju fått igång tankarna en hel del.
Jag tänkte kika först vart det skulle landa prismässigt ifall jag körde igång en ordentlig CO2 anläggning.
Något typ av multisystem så jag kan köra iallafall 2 kar på samma.

Vågar man lita på något sånt här? http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Dual-Gauge-CO2-Regulator-Bubble-Counter-Multi-Color-DC02-03-/180915698086

Tar gärna emot tips på grejer!
#15 - 19 juli 2013 21:48
Idag flyttade invånarna in i 100an.

4 platys, 4 corrysar.
2st Regnbågsciklider, Vid närmare undersökning verkar det som att de
är hannar bägge två. Måste åtgärdas!
Jag har aldrig haft sådana förr, tror ni dem krigar sönder varann om dem får gå kvar
till jag kan byta ut den ena? Eller borde jag flytta den ena till nåt av tetra-karen?
#16 - 20 juli 2013 19:46

Nu är 100 karet igång, utan fisk ännu.

Tänkte satsa på att få till rikligt med växtlighet i mina mindre akvarium.

Så CO2 är förstås på tapeten. Jespers tråd med mäskanläggningen har ju fått igång tankarna en hel del.

Jag tänkte kika först vart det skulle landa prismässigt ifall jag körde igång en ordentlig CO2 anläggning.

Något typ av multisystem så jag kan köra iallafall 2 kar på samma.

Vågar man lita på något sånt här? http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Dual-Gauge-CO2-Regulator-Bubble-Counter-Multi-Color-DC02-03-/180915698086

Tar gärna emot tips på grejer!

Vad roligt. Prova mäsk, du kan ju alltid uppgradera till vanlig co2 anläggning när du har testat ett tag :)
Ska precis slänga ihop ett mäsksystem till min 160l kub :)
#17 - 20 juli 2013 22:43
Jag har redan lagt undan slang och flaskor :) Vad använder man för "recept",
hur länge håller blandningen?
Ska bli intressant och testa lite å se hur det funkar.
Saknar backventil och inte riktigt klurat ut hur jag ska lyckas fördela ut det i karet.
Har eheim innerfilter i båda karen som det är tänkt till, och där finns ju
slanganslutning uppe på där det smidigt skulle gå att koppla in det.
Men jag har fått känslan när jag läst runt att det är bättre att mata in
under impellern istället för att bubblorna slås sönder bättre.
Gör det så stor skillnad?
#18 - 20 juli 2013 23:56

Ja det gör nog skillnad, men hoppas nån annan kan ge dig tips på något bra sätt. Är ju själv nybörjare :p

En backventil hittar du på djuraffären för en femtilapp :)
#19 - 23 juli 2013 18:54
Jag har börjat koppla ihop lite flaskor och slangar, skulle vara skoj om det tog fart på växterna!
Fick hem 2 riktigt fina anubias plantor av en vän, men jag tycker dem börjar se
lite ledsna ut, så jag måste nog öka tempot på mäskbygget så dem inte förfaller.
Kör med standard dos pmdd för tillfället i karen och inget annat.

Update från karen:

I Tanganyikat så råder det familjelycka för tillfället. Några par av mina snäcklekare
har yngel som simmar runt i groparna runt snäckorna. Så himla söta små saker! :)

Jag har även flyttat en regnbågsciklid från 100 karet till mitt 54 liters till jag har hittat honor
till dem. Den ena gömde sig konstant bakom filtret så jag antar att han blivit förpassad dit
av sin artfrände. När jag får tag i honor så ska dem få var sitt 100 liters att härja runt bland.

Ett par månader till så kanske jag har koll på grejerna! :)
#20 - 30 juli 2013 20:26
Nu är mäsken inkopplad i 100 karet! Hoppas på förbättring bland växterna.
Kopplade in allt i ett gammalt innerfilter rätt in i impellern och hoppas på bra spridning.

Rensade runt lite bland växterna i 54 karet också, där växer det som tusan!
Jag har haft 2 ancistrus bäbisar där i, den ena har växt till sig och är nog närmare
5cm, men den andra den är kvar på 1,5-2 cm. Tar biffen all mat kanske?

Tog några fler Vallisplantor för att flytta till Tanganyikakaret så det blir någon fart där i.
Dem plantorna som jag satt i redan har inte rört sig en millimeter, mest bara förfallit.
Vet inte vad jag ska göra för att få fart på dem. Är de det höga PH-värdet som gör att
dem inte trivs? Kör med 2 power-glo och 2 sun-glo 150cm där i det karet.
Det borde väl ändå vara nog för lite vallis?

I övrigt så sprutar det bara yngel i den tanken, säkert över 50 st som
surrar runt snäckorna. Har flyttat 10 st till en yngelkasse så jag kan mata
dem ordentligt för att kunna skänka till en polare. Ingen lek att få tag i dem
små liven när det finns så gott om snäckor att gömma sig i.
Vill ju inte flytta om för mycket bland snäckorna och starta ett nytt-krig.

Ska bli intressant att se om det blir något av dem. Jag har noterat att
apelsincikliderna passar på att mumsa i sig några i kaoset som råder vid
matning då föräldrarna blir lite ovaksama!
#21 - 30 juli 2013 21:14

Det börjar snart växa ordentligt, men det tar några dagar innan det kommer igång :)
#22 - 31 juli 2013 20:52

Nu bubblar det som tusan! Tycker nog dem blir lite väl stora bubblorna fastän slangen går in i impellern. Undrar om trycket från flaskorna är nog högt för att sätta dit nån syresten eller något så det blir mindre bubblor redan innan det går in i pumpen. Den hostar uta rackarn då storbubblorna blompar upp genom insuget.
#23 - 31 juli 2013 21:06
Du måste ha ett motstånd annars blir gasflödet mycket ojämnt som du redan har märkt. Fäst som du säger en syresten på slangen.

Ang trycket så räcker det gott och väl, se bara till så dina anslutningar är täta mitt bygge hade läckor så jag fick inte fart på syrestenen till en början. Men bara det blir tätt så kommer det fungera kanon.
#24 - 1 augusti 2013 09:06

Jag la energi i början på att köra silikon runt alla anslutningar och så valde jag silikonslang istället för den vanliga plastaktiga då de känns som att den suger fast bättre. Ska bygga om anslutningen till filtret idag så jag kan sätta in en syresten också.

Tack för infon :-)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
#25 - 1 augusti 2013 14:08
Så där!
Mycket bättre spridning och storlek på bubblorna nu.

Upptäckte att slangen från ytterfiltret var av
samma dimension som insuget till lill-pumpen.

[ATTACH=CONFIG]63053[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63054[/ATTACH]

Sen var det bara borra ett hål i slangen och köra in syrestenen
så den håller sig kvar där i.

[ATTACH=CONFIG]63055[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63056[/ATTACH]

Lite buntband så följer slangen kabeln finfint ut ur karet.

Nu är det bara att hoppas på det bästa med detta! :)
Skulle vara trevligt med lite bättre fart på växtligheten.
#26 - 1 augusti 2013 14:16

Smart lösning. Kanske kopierar den framöver :)
#27 - 1 augusti 2013 20:52
Tackar! Det funkar faktiskt utmärkt! :)

Idag så blev äntligen "akvarierummet" klart! Den delen som då kan beskådas av allmänheten.
Mina andra burkar står fortfarande gömd i min håla på andra sidan och så lär det nog förbli
om jag förstår gumman rätt.

Men detta blev fullt godkänt med beröm av henne!
[ATTACH=CONFIG]63066[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]63067[/ATTACH]

Kan inte annat än att känna mig nöjd själv också :)

Så nu är det ett 100 kar kvar att fixa med. Funderar på att hålla det i Tanganyika stuk
så att jag kan flytta över eventuella yngel. Kanske flyttar över Apelsinerna dit så jag
kan ha prinsessor i det stora karet. Kör jullar, apelsiner och multisar där nu.
Känns som att det kan bli mycket med prinsessor där också men jag klarar mig
inte utan sånna. Känns svårt att få igenom ytterligare ett kar av regeringen.

Får fundera en stund på hur jag ska fortsätta med detta. Kanske avecklar alla dem mindre
karen och skaffar 2 ordentliga burkar. Ett större SA och ytterligare ett Tanganyika.
300 liter någonstans skulle vara fint. Kan bli svårt att få igenom :) Tur man är ung!
#28 - 1 augusti 2013 20:57
Alla tummar upp, skitsnyggt!
#29 - 1 augusti 2013 21:02
Akvariehålan

Läckert!!!
#30 - 1 augusti 2013 21:37
Tack så mycket! :) Hoppas på flera trevliga middagar runt de bordet och få
upp ögonen bland folk för denna underbara hobby! Har som ingen att bolla
idéer med på hemmaplan ännu. Kanske kommer någon till slut :)
#31 - 2 augusti 2013 05:42
Så fint det blev:).

//Inger
#32 - 2 augusti 2013 08:01

Instämmer med dom andra. Skitsnyggt :)
#33 - 20 augusti 2013 17:59
Tackar :)

Tanganyikat tuffar på, massor med yngel, lite alger har börjat lägga sig nu så att det inte
ser så himla "nytt" ut. Inte i överflöd utan i en lagom dos som jag accepterar.

54:at verkar ha världens bästa balans, inte en tillstymmelse till alger och växterna
stormtrivs, vattnet kristallklart och fiskarna ser ut att må bra. Förutom min dvärg-ancistrus som
jag inte förstår mig på. Den stora är 5-6 cm stor, dvärgen ligger kvar på 2 cm fastän dem är inköpta
exakt samtidigt i samma storlek. Han far runt och mumsar på saker mest hela tiden men verkar inte växa ett dyft!

100l däremot!
Trots dubbel dos pmdd och mäskexperiment så sker det ingenting med växterna.
2 veckor och inte något alls, snarare så att dem förfaller. Dem stora bladen ser
naggade ut och "skelettet" syns på vissa av dem. Vad pågår riktigt?
Ljuset är bara 4-5 veckor gammalt så effekten bör inte vara något bekymmer heller
tycker jag. Ligger på 11 timmar ljustid.
Mäsken bubblar på fint, och ph ligger på 6,8.

Några idéer? :/
#34 - 5 oktober 2013 19:48
Här har det varit ett avbräck ett tag. Skulle åka iväg till Rhodos nyligen och natten
innan avresa så vaknar jag upp av ett jäkla oväsen. Jag förstår direkt att det är ett
jäkla oväsen pga vatten... En av slangarna till cirkulationspumparna har släppt från
bakgrunden och står och pumpar ur allt vatten ur 600-karet. Den lyckades skicka ut
runt 150 liter innan jag var på plats. Konsekvens av detta? 3 uppbrutna golv och
totalt kaos. Mindre trevligt, men som tur var så tecknade jag extra försäkringen när
vi köpte huset pga akvarierna. Ingen lycklig fruga för tillfället. Men vad gör man?

Hur som helst så blev det fart på växterna till slut i mitt mäskexperiment!
Nu får jag ansa vid varje vattenbyte till och med. Har blivit ett riktigt trivsamt akvarium.
Börjar tycka att det är så skoj med det där att jag till och med överväger att
göra om 600 liters till växtakvarium och låta T-cikliderna flytta in i dem mindre burkarna.
Men det är så trevligt att låta dem ha gott om utrymme att greja runt på också.

Får se hur det slutar med hela vattenskadegrejen och se om jag får behålla nåt alls för
min kära tant. Fortsättning följer!
#35 - 27 oktober 2013 14:41
Nu börjas det! T-cikliderna får gå in i mindre burkar och 600L får sig en make-over.
Imorgon bär det av mot Luleå med en annan intresserad vän för att påbörja
spekulationerna och lägga in eventuella beställningar. Co2 och diverse saker ska också
fixas då det blir mycket växter här och hålla på att mäska ett sånt här stort det orkar jag inte.

Jag har inte riktigt fått ihop invånarna i min plan ännu så jag tänkte se om någon
kan hjälpa mig att bolla lite idéer?
Det blir öron/pansar-ålar, har haft sånna förr i min karriär och tycker dem är så häftiga.
Jag har några grövre botior som ska få flytta in här också, sen kanske några synodontisar.
Jag har gått i tankarna om Silverhajar men dem är ju så tråkiga, eller?

Det är här som jag sitter fast, kommer inte på något bra som inte blir
så inni helsike gigantiska men som är stora nog för att inte bli mat åt dem övriga.
Någon gurami kanske? Men dem är ju inte så fruktansvärt roliga heller.
Botten har ju som sina invånare så jag siktar på något som håller sig i den
övre regionen. Gärna glupska saker som man kan kasta ner fina matbitar till.

Detta är ju då "väggakvariet" så det är inriktat för att gynna publiken mer än att
gräva ner sig i nördträsket. Nördtankarna står på andra sidan väggen och bara
för min beskådning.

Planerad besättning på skepp sällskapsakvarium:
Öronålar
Praktbotior
Synodontis
Silverhaj-Gurami-Paroon-XXX???

Städpatrullen:
Siamesiska älgätare
Ancistrusar

Jag har som snöat in här så ifall någon har en bättre publikgynnande besättning tas förslag gärna emot.
#36 - 27 oktober 2013 17:08
Nån sort större ciklider kanske? Typ Guldsöm eller choklad?
#37 - 31 oktober 2013 19:53
Grunnar fortfarande på hur jag ska göra.
Har varit och kikat några vändor nu och allt vill jag ha. Och det går ju förstås inte.

Men mycket växter och rötter blir det iallafall. Letar som en galning efter vettiga Co2 lösningar.
Har hittat en intressant variant med detta: http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html
Så då gäller det bara att hitta tub och regulator någonstans. Tub hoppas jag kunna få tag i via
pappa (räddningstjänsten). Men vart jag hittar en vettig regulator tar jag gärna emot tips om.

Vad gäller fiskarna ska jag nog suga på karamellen ett tag till då jag inte kan bestämma mig
och då lär det väl säkert bli kaos och ånger. På några dagar har jag gått och funderat på allt
från stim av små tetror till arowana och gar! Det finns för mycket häftigt..

Hittade mig dock en stor bumsig rot som kommer att passa fint in i mina nya planer :)
#38 - 6 november 2013 17:47
Nu börjar det klarna mitt huvud, kommer bli spännande! =)

Jag ska hålla på detaljerna ett tag för att inte bli så tjatig, lite one-man-show här.

Har fått tag i en 3kgs kolsyresläckare som är tänkt att modifieras om till 600 karet.
Läste här någonstans någongång om att man måste demontera ett stigar-rör
och liknande, någon utav er som har koll på vad som måste göras?
Eller borde jag stå på mig och få tag i en 6kg istället när jag likaså har tänkt
bygga om den? Tips på regulatorer tas gärna emot fortfarande.
#39 - 29 november 2013 22:05
Nu börjar snart den stora flytten med allt vad det innebär.

Imorgon flyttar samtliga akvarier ut ur sitt rum då allt golv ska skalas bort, in med
spackel och våtsäkra hela rummet. In med en golvbrunn, dra in vatten och trixa på
med allt annat småfix som borde göras med själva rummet.

Vad gäller akvarierna så kommer det in ett ställ till dem mindre burkarna och
till det stora akvariet så ska bänken fixas upp och göras redo för Co2 utrustningen
och även bättra på all slang och kabeldragning som blev gjort i all hast senast.
Tålamodet fanns inte riktigt då! =)

Som sagt, Co2 införskaffat, handlat på mig en massa rötter under dem senaste månaderna
inför detta, samt sten.

Nu till bakgrunden. Kände mig ganska nöjd med min skapelse då, men nu stör jag mig mer och
mer på den och den kommer definitivt inte att stämma in i det nya temat.
Så vad göra nu? Ge sig på ytterligare ett frigolitkoas i garaget eller lägga timmarna på jobbet
istället och slita ihop pengarna till en ordentlig en?

Jag börjar med att riva ut golvet och sätta in nytt och fundera vidare under tiden...

Annons