Akvarieglas sökes!

#1 - 8 mars 2004 20:58
GAAAH! Jag blir tokig! Skulle limma om ett 230 liters akvarium som jag köpt billigt när hela långsidan fallen och naturligtvis krossas! Nu undrar jag om någon vet ett ställe där man kan köpa glas ( akvrieglas) billigt, eller vet vart man får tag på en 120+45+1 cm ruta...Vad kan det tänkas kosta? Bor i sundbyberg.
Nina
#2 - 9 mars 2004 07:42
1 cm??? Varför så tjock?
Ring runt till dina lokala glasmästare och hör om pris. Priserna varierar avsecärt inta bara från affär till affär utan även från gång till gång. Detta beror på att samma affär kan ha olika mycket glas över från olika större arbeten vid olika tillfällen. Nästan omöjligt att säga vilka som är billigast, du måste ringa runt själv.
MVH
Magnus
#3 - 9 mars 2004 11:49
Kan vara att jag mätt fel. Jag hade bara en tumstock att mäta med, men resten av glaset i akvariet verkar vara så tjockt. Kan man sätta dit en tunnare skiva på ena hållet trots att de andra sidorna är så tjocka? Finns det något annat man kan sätta dit i stället? Något billigare material? Jag fundesrar på de som bygger kar i plywood, hur gör de? De måste väl lacka först, men hur gör de sedan, silikonar de på plywoodskivan på glaset? Kan man göra det? Det torde ju bli ett billigare alternativ men fungerar det?

Nina-fattig
#4 - 9 mars 2004 12:29
nej det kommer inte fungera.

köp ett 8mm tjockt glas på närmsta glasmästare. Kostar inte mer än ett par hundra.
#5 - 9 mars 2004 12:32
men funkar det att sätta ett 8 mm glas på ett akvarium med tjockare glas på de andra sidorna och i botten?
Nina
#6 - 9 mars 2004 13:37
ja
#7 - 9 mars 2004 20:30
Gött! Tack orm och Topfrog!
Nina

Annons