Akvariefynd!

#1 - 15 april 2004 12:19
Nu har jag varit och köpt mig ett sprillans nytt yngelkar. [:-160] Det är på 54 liter och är i helglas med svart silicon. Till akvariet så fick jag ramp med 1 lysrör, doppvärmare, pump med filter, termometer, håv, flingfoder och 2 flaskor vattenberedningsmedel.

Allt det fick jag för bara 395:-!!! [:-94]
Det var inte riktigt läge att pruta om man säger så. [:-38]

Jag ville att det ska vara lite snyggt även om det ska vara till yngel bara så jag har köpt en liten rot och 5 kg kvarts-grus. Det blev skitsnyggt. Jag hade lite skiffer också som jag stoppade ner.

I morgon ska jag köpa 4 ancistrus [:-127] som jag ska ta med till min svärfar om 2 veckor så de får bli de första hyresgästerna där. Bilder kommer senare idag.
#2 - 15 april 2004 12:25
Å vars handlade du detta fynd nånstanns ??? *börjar att dreggla längtande*....jag har haft spaning på ett kar i min butik hemma, det är på ca 100 liter och på rea. 750 kr......"vill ha !!!"
Undras om han sambon verkligen märker om jag diskret byter ut mitt 45 liters i hallen mot detta 100 liters ??? *börjar planera*
Grattis till nya lilla karet.
#3 - 15 april 2004 12:26
Det var riktigt billigt!!

[:-42]
#4 - 15 april 2004 12:27
Jag köpte det på Zoogiganten i Lomma. De fick in ett gäng igår igen så det fanns ca 10 st där när jag var där. Man får bara köpa 1 men om man vill ha fler så är det bara att ta med sig sina kompisar.... =)
#5 - 15 april 2004 12:29
För er som inte vet var Lomma ligger så kan jag upplysa er om att det ligger mellan Malmö och Lund.

Kanske lite långt för dig Mogwai.... Fast om du kommer ner så kan jag bjuda dig på en kopp kaffe innan du drar till Åkersberga med ditt nya kar. Hahahaha....
#6 - 15 april 2004 12:30
Tusiken oxå...helt fel ände av landet ju !!!
#7 - 15 april 2004 12:31
Jag dricker inte kaffe....*s*
#8 - 15 april 2004 12:33
Det var riktigt lönande att jag klantade till mig när jag sålde mina gamla kar. Jag tyckte att de bara stod och skräpade så jag sålde alla 3. Det billigaste gick för 500:-. Det var ett jättefult hemmabygge med gammalt skräp som tillbehör bara. Det var 2 som nästan slogs om att köpa det. Jag hade inte en tanke på att det kunde behövas ett extra kar. Nu har jag ett sprillans nytt och ändå pengar över. =)
#9 - 15 april 2004 12:34
Grattis till kapet! Det var riktigt billigt.

//Annika
#10 - 15 april 2004 12:36
Det var ett fynd, fast jag tror inte att jag åker till Lomma för 54 L *s*
Mogwai; Jag har också funderat på att byta ut hallakvariet mot ett större. Tyvärr LÄR ju sambos se det tilltaget - men om det nu står där färdiginrett så kanske de inte ids göra mer än muttra? ;-)
#11 - 15 april 2004 12:39
Köpte oxå ett sådant paket i Lomma för några månader sedan. Pumpen/filtret som man fick med åkte ut illa kvickt. 2L grov filtermatta med ett 300L/h pumphuvud gör sig mycket bättre.

Håller med att det för övrigt är ett vettigt köp ;)
#12 - 15 april 2004 12:42
Pumpen verkar inte vara den bästa men den får duga så länge. Eventuellt så slänger jag i en Fluval 1 eller 2 sen.

Jag hade en byrå som jag inte visste vad jag skulle ha till men den passar perfekt. Den är 61 cm bred och akvariet är 60 cm. Dessutom så är byrån redan svart. =)
#13 - 15 april 2004 12:47
Har man otur så é sambon så där tvärobservant och påpekar att det nya karet har lite välvd framruta....helräckande lysramp...samt att man plockat bort den lilla bordslampan som står på byrån, då den inte kommer att få plats mer. Å vad han kan göra är att gå å köpa sig den där nya digitala systemkamera á la svindyrt pris som han dregglat längtande efter sen han la ögonen på första artikeln om den....
Få se nu....54 liters för 395 kr...plus benisnkostnad...plus lite andra oundvilkligen tillkommande kostnader...äääh...hmm...näe...jag tror jag avstår Lomma jag mé....*s*
#14 - 15 april 2004 13:27
Du kan väl lifta? Då blir det ett litet äventyr också för dig. Då vet man aldrig när man kommer fram eller om man kommer dit man skulle....

Gör som jag gör med min sambo. Jag kommenterar fortfarande det senaste datorinköpet och då blir det ganska tyst. Jag får mycket fisk innan jag är uppe i 10.000:-. ;o)
#15 - 15 april 2004 13:36
Du ska inte underskatta en bra dator när det gäller att hålla koll på diverse forum på nätet =D
#16 - 15 april 2004 14:57
Nej, det är klart.... Man kanske kan ta upp den där mp3-spelaren för ett par tusen istället då. ;o)
#17 - 15 april 2004 15:37
Nu har jag lagt in 2 bilder på Zoonen.
#18 - 15 april 2004 17:01
Såg ett 54L akvarium på kungälvszoo som var i helglas med svart silicon. Till akvariet fick man med en heltäckandelysrörsramp med 1 lysrör, doppvärmare, pump med filter, termometer, flingfoder, växtnäring i tab.form och 3 flaskor med vattenmedel (nitrivec, aqutan och växtgödning). Dom tog 550:- för det och då kan man säkert tjöta till sig en håv eller lite frysfoder om man vill..
Dessutom hade dom en passande bänk för 400:-..
OBS! jag är inte helt säker på priserna..
#19 - 15 april 2004 17:27
Vart ligger Kungälvszoo ?? =D
#20 - 15 april 2004 17:41
De Var billigt fast skulle aldrig våga för sambon hon vart galen när ja bytte 30liters mot ett 450liters o de hjälpte inte att det var inrett och klart
#21 - 16 april 2004 06:54
Min sambo var väl inte direkt glad fast det var ett fynd. Nu har det gått över i alla fall så nu kan jag snart våga mig på att köpa ett nytt filter till det stora... ;o)
#22 - 16 april 2004 08:00
Det var värst vad gnälliga sambos ni har :) Snart får ni väl välja, fiskarna eller dom...

Vi köpte både 250 l karet och det nya yngelkaret tillsammans.
#23 - 16 april 2004 09:12
Välja mellan sambo och fisk? Är inte förhållandet bättre än att tåla att man skaffar ett akvarium så kanske man inte borde vara tillsammans överhuvudtaget.
#24 - 16 april 2004 09:16
En sak som min sambo inte alls gillade var att jag hade köpt en liten rot och dyrare sand. Det ska bara vara till yngel och då behövs inte det fick jag höra. =(

Till saken hör att roten kostade 25:- och sanden 65:-. Sanden är kvarts så det var därför som den var dyrare.

Jag var och köpte ancistrusarna till min svärfar igår. Det är 4 st gula så det blev skitsnyggt till den svarta sanden. Det är nästan så att jag funderar på att skaffa egna. =)
#25 - 16 april 2004 19:12
Mogwai vad tyker du om Åkersberga Zoo?
#26 - 17 april 2004 08:35
När jag köpte mitt paket så hade de 2 andra paket också som jag tyckte verkade ganska prisvärda. Det ena var ett vanligt på ca 60L för 550:- och det andra i samma storlek hade välvd framruta. Det var märkt med 550:- även det men det var tydligen fel. Det skulle kosta 625:-. Om ni vill ha med välvd ruta så kanske ni har tur och får det till samma pris. Han hade skrivit priset med svart tusch så han kan knappast dölja det och höja priset tycker jag...
#27 - 17 april 2004 09:11
till nicke lilltroll...byt sambo.....undrar om akvarierna blir upprörda då eller märker ngt....*ler*
#28 - 17 april 2004 09:19
Eftersom min sambo inte betalar nåt på mitt akvarieintresse utan mest tittar på det (jag fixar ju skötseln) så har hon inte haft några invändningar... Fast hon hotade att lägga ner akvariet för hon tyckte det var så sorgligt när fiskar dog... =)
#29 - 17 april 2004 09:36
Min sambo gillar inte att jag avlivar sjuka fiskar ibland. Det är bättre att de får lida tills de självdör tydligen. *suck*
#30 - 19 april 2004 06:40
Lipari.....Tja...det beror på vad man är ute efter, men de har varit betydligt bättre tidigare. Dock är det inget som helst fel på tjänstevilligheten. Priserna ligger bra också.
Fiskutbudet är väldans varierande, de har ju "standardutbud" men kan också överaska. Discus har jag inte sett på åratal, och ciklider ( förutom scalarer ) är det extremt dåligt utbud på.
Tror dock att de skulle ta hem om man efterfrågade.

Tror jag behåller den sambon som jag har, han är ju inkörd på att sköta ytterpumpen till det stora karet, och det tar på tok för lång tid att hitta och framförallt lära opp en ny på detta !![:-92][:-92]
Han får fnula med sina kameror, och jag drar mössan långt ner över skallen då det ska ut på sånna där fotosafaris. Han inviger mig sakta men säkert i fotograferings mysterier á la ljussättning, filmernas olika känslighet, osv osv....medans jag sakta men säkert förankrar han i bottenslammet och akvariehobbyns bubblande fascination.
Han kan nu samtliga artnamn och kommer med egna idéer om hur det hela kan förbättrars och utvecklas....[:-59][:-59]
Det är han som får stå för avlivandet om det är en favvis-fisk som blivit obotligt sjuk eller så.[:-118][:-118][:-118]
#31 - 19 april 2004 17:10
jag hittade ett litet nätt akvariepaket på 160 L för 1495. sambon fick hjälpa till att bära men i övrigt kan jag ju hävda att det bara är en synvilla att akvariet i hallen ser större ut nu.
Och lilla 60 L kunde jag ju inte riva så där oförberett så det står inknött bredvid datorskärmen på skrivbordet...
(sambon muttrar att han ochså har idéer om förbättringar - att lämna tillbaka alla akvarier... tsssss! jag har ju bara fyra stycken nu...
#32 - 19 april 2004 18:44
Jag gick från 200 liters kar utan hjälp från sambon till ett 540 liters med all hjälp jag kan tänka mig. Jag fick köpa det på ett vilkor, att han fick ha hajar där i. Nu hjälper han mig med allt! Jag kan berätta att jag betalade 1500:- för mitt 540 liters. Har räknat och killen gick back med ca 7000:-, när han sålde det. Roligt med ett gemensamt intresse.!!
Ett tips för att få med sambon på nya fiskar. Låt dem bestämma vilken sort. Då blir de mer aktsamma om dessa fiskar som till slutar med att dom värnar om hela karet. Fråga oxå hur man ska inreda de!! Det funkar!! Lycka till!!

Annons