Den diskussionen hör absolut hemma här. Kommer det ingen kritik, kan man inte förbättra!
Skyll dig själv då:D
Nja, man kan nog undra över om kritik här leder till förbättring;)
Rent allmänt så har jag varit föreningsaktiv i ett antal akvarieföreningar i ca. 30 år. Inte i någon förening så har jag hört annat än klagomål på vad SARF gör. På mängder av årsmöten har frågan tagits upp om man skall vara kvar som SARF-medlemmar, eftersom de "ändå inte gör något". Bör väl påpekas att jag alltid har pläderat mot utträde även om jag ofta har hållit med om kritiken.
Nåväl då borde de ju ställa upp själva då. Du skriver
Är vi för saggiga så bör vi kanske inte väljas om. Då uppstår nästa problem: att hitta villiga kandidater.
Ja men för att folk skall ställa upp så gäller det ju också att få dom att tro de kan påverka. Det tror de inte och jag
tror att deras farhågor är välgrundade. Jag har genom årens lopp pratat med en hel del styrelseledamöter och f.d. styrelseledamöter (sorry men jag tänker inte nämna några namn - dels för att det har sagts informellt och dels för att jag inte på något sätt har skrivit ner synpunkterna så jag minns inte exakt vad var och en sagt) och de har menat att det är som att arbeta i sirap. Alla nya ideer ses med skepsis. Rätt eller inte - jag vet inte. Vad jag däremot vet är att det inte är bra om folk får den känslan.
SARF är remissinstans och tack vare SARF har en del konstiga lagförslag inte blivit verklighet.
Det finns flera akvarieorganisationer som är remissinstans så det är inte så märkvärdigt.
Vilket lagförslag har SARF stoppat? Vad jag vet så har bara ett lagförslag stoppats i Sverige och orsaken till det skulle jag nog vilja påstå var främst att ett antal akvaristiska hemsidor drog igång en kampanj. Om nu SARF skulle ta åt sig äran för detta så tycker jag att det är väl magstarkt.
I samband med detta så tog också NCS (jag var ordförande där då) initiativet till ett möte med Sveriges akvarieorganisationer om att vi gemensamt skulle samarbeta för att driva frågor som dessa. SARF var helt emot detta och förslaget behandlades snarare hånfullt och föraktfullt av en av SARfs representanter på mötet. Så att SARF skulle vara drivande i dessa frågor håller jag definitivt inte med om.
Dessutom håller SARF kontakten mellan föreningarna
Uppenbarligen rätt dåligt eftersom föreningarna klagar.
driver Odlingskampanjen
Som tråkigt nog bara några få föreningar bryr sig om - tråkigt eftersom detta är en viktig fråga. Kanske beror det på att så lite har hänt och atta llt dras i långbänk.
Hur himla krångligt borde det vara att se till att de flesta arter som förekommer i handeln finns med där. De flesta nya artbeskrivningar som läggs in på Zoopet innehåller arter som inte är listade i SARFs lista.
För några år sedan fick jag till uppgift att göra en lista över MALTA-ciklider. Det tog mig 2-3 dagar att göra detta. Skulle SARF ha gjort det hade det krävts en femårsplan. Nåja lite överdrivet och idag är listan acceptabel, men det har dröjt för länge. Varför inte lägga upp odlarna på nätet så att det blir lite prestige i det hela.
Ps - jo jag vet att du varit ansvarig för detta - just därför är jag extra elak;)
anordnar Akvariets Dag
Åtminstone när det inte ställs in;) Nåväl det var kanske ett enstaka olycksfall och jag tycker att Akvariets Dag är mycket trevliga tillställningar. Dock så är SARF här ändå akterseglade av speciellt NCS, men även av GOC där föredragshållarna håller åtskilligt högre internationell nivå.
delar ut Akvariets Oscar
Jodå helt klart en trevlig idé, men knappast speciellt uppmärksammat och inte heller krävs det direkt någon större arbetsinsats för att klara av detta.
ger ut SARF-Aktuellt (gratis till medlemmar)
Jodå helt Ok efter förutsättningarna, men såväl Ciklidbladet som Malbiten är klart bättre.
Vad du inte nämner är "SARFs" program. Förr var detta egentligen det enda som nämndes i positiva ordalag när SARF diskuterades i föreningarna.
Idag är dessa inte längre så vikitiga - dels för att man knappast kör med diabilder längre, dels för att det inte kommer så många nya program (de ganla är inte heller uppdaterade) och dels för att det idag finns gott om kunniga och intressanta föredragshållare som man kan fixa utanför SARF.
Det var ju bara negativt som jag tagit upp och det blir ju då mycket riktat mot de individer som sitter i SARFs styrelse. Jag känner ju några av dom och tycker överlag att de som individer är mycket trevliga personer och genom årens lopp har de säkert också uträttat mycket nyttigt för hobbyn.
Jag har dock en känsla av att hela SARFs styrelse på något sätt är fastlåst i någon slags sirap som alla nya fastnar i. Detta sträcker sig säkert långt tillbaka i tiden och så pass långt att ingen i nuvarande styrelse då satt med i den. De nya friskas initiativlusta kvävs av detta och de ger upp och försvinner ur styrelsen, eller så växer de in i och blir själva en del av sirapssystemet.