Akvarieförening i Värnamo med omnejd...

#1 - 23 april 2004 19:57
Slänger ut frågan här på zoopet om det finns mer än jag i & runt Värnamo som kunde tänka sig att dra i gång den avsomnade akvarieföreningen? Det finns lite böcker, filmer, tidskrifter & lite saker tydligen som tillhör föreningen. Jag har kontakt med den g:a styrelsen & har pratat med dom om detta, men i dagsläget är det ingen(!) av dom g:a i styrelsen som håller på med akvarium.
Så hoppa på här nu så kanske vi kan dra i gång till hösten när det är inneväder...[:)]
Om inte annat så kanske vi kan träffas & utbyta lite erfarenheter eller kanske lite fiskar ...eller bara fika & snacka..
Tomas
#2 - 26 april 2004 06:12
Tycker detta är helt otroligt.... Under hela helgen så är det 5 st som läst på denna tråd, Finns det inte mer folk runt Värnamo som håller på med akvarium??? Detta är ju kris!!!
Nå jag håller tråden levande ett tag till så får vi se vad som händer.
Va inte så rädda för att skriva i tråden...bor du i/omkring V-mo å läser detta så tala bara om att du finns... Det är inte säkert att du just måste hjälpa till i en ev. förening. Men skall det finnas en förening så måste man ha lite av varje... tex. medlemmar,styrelse folk & eldsjälar. Så med andra ord alla behövs. Vi låter snacket gå här på forumet ett tag först så får vi se hur det utvecklas.
Tomas
#3 - 28 april 2004 06:16
Det tar sig... 21 st nu på morgonen som läst.. Men inte en ända som skrivit.... Känner mig lite smått ensam i Värnamo med omnejd att hålla på med akvarie.... *suck* Eller är det så att alla gått med i jkpg:s el. växjö´s & därmed tycker att det räcker..???
#4 - 28 april 2004 06:45
Känner mig lite smått ensam i Värnamo med omnejd att hålla på med akvarie.... *suck*

Jag känner lika, fast i Eskilstuna. Här finns iof en förening fast den är i princip nerlagd. Är visst en 10-15 medlemmar men dom har inga möten eller aktiviteter. Det har inlägget hjälper kanske inte dig, men se det som lite moraliskt stöd iaf.
Lycka till!
#5 - 28 april 2004 07:20
Jaaa äntligen en från vmo med akvarium!!! Vore jättekul om någon ville starta en akvarieförening..
Till och med akvarieaffärer är det ont om. Sökte med ljus o lykta efter någon som hade lite medicin till mina hålsjuka fiskar. Varken Katarina Zoo, Lisas shop, apoteket eller veterinären hade någon. Uäää nu är min fjäril död o andra innan honom har liksom skrumpnat ihop o dött.

Jag är iaf intresserad av en förening. KOM IGEN NU värnamobor!!!!

Åsa
#6 - 28 april 2004 09:30
Men du heeke... om dom håller på att lägga ner då måste du ju gå med så att dom får lite nytt blod i föreningen. Du kan vara den vitaminspruta som dom behöver för att ta tag i det igen. Prata med dom & se vad dom säger. Tackar för stödet [:)]
Fisk-Lina... Kul att du finns.... Släpp nu inte denna tråden utan håll dig uppdaterad & va med i diskutionen. Tips.. I anderstorp finns en "riktig" zooaffär med en som kan fisk! Sedan i Gislaved finns Zoogrottan med ägaren Arnfinn... som kan detta med fisk oxå!!! Vill du ha hjälp med något så hojta!
Tomas
#7 - 28 april 2004 12:42
Jo jag har allt varit i Anderstorp och han verkar vara jätteduktig om inte annat så är han ju intresserad, men det blir ju ett himla farande. Tack för tipset om Gislaved.
Om man ska återgå till ämnet så tror jag man får göra sig hörd på andra ställen än här på zoopet. Jag tror inte så många värnamobor har hittat hit.
Lovar att inte släppa detta..
#8 - 29 april 2004 15:10
Så sant så sant Fiske-Lina.. Det har jag gjort oxå, när "Lisa" tog över Värnamo Akvarie affär /Lisas häst & hund hade ju en akvarie del som en tjej som hette Lisa (passande nog) tog över & flyttade till g:a Bellos textil..under Hemköp city... Då var jag på henne gav henne lappar & även Katarinas zoo har fått lappar. Men sedan när jag varit där efter någon vecka igen... ingen lapp... Så på det sättet har jag gett upp... Verkar mest som att folk som håller på i V-mo åker till Växjö el. Jkpg & handlar. Men har du någon bättre idé Åsa så kom gärna med den. En tanke som slår mig är att zooaffären (Katarina´s tex.)nog inte fattar att en förening skulle gynna dom..men iofs oxå ställa krav på dom...
Så vi håller tråden igång du & jag så får vi se hur det utvecklas.
Som det är nu så är det Tottas & Fiske-Lina som är aktiva i V-mo [:D] Inte underligt att det inte finns någon bra zooaffär med fisk. Skämt åsido... har fått kontakt med en kille till som heter Peter & håller på med ciklider (T-ciklider) Skall hem till honom en kväll & kolla på några snäcklekare som jag ev. skall köpa av honom.. Skall slänga ut detta till honom oxå... Får se om han nappar... [:)]
Så till sist...håll tråden kokande.. [:D]
#9 - 3 maj 2004 10:31
Jaaa du vad skulle man kunna hitta på??? Lappar i Anderstorp o Gislaved kanske? Eller varför inte i en vanlig mataffär, folk måste ju iaf handla mat. Tyvärr känner jag ju ingen med akvarium.. Och tjejkompisarna tycker man är ett UFU som tycker detta är skitkul [:)]
(Du får ursäkta att det tar lite tid för mig att svara.. Jag har tre ungar, man, hus, o husdjur som går före datorn.) Var den där Peter intresserad av en förening eller hur gick det? Konstigt att katarina över huvudet taget lyckas överleva....o några krav vill hon nog knappast ha på sig [:-116] [:)] Jaa jaa detta ska nog lösa sig.. Lycka till iaf!!
#10 - 3 maj 2004 15:05
Ja som sagt... Får kanske ta tag i detta med lappar.. igen. Fast det är lite små tråkigt att vara själv då. Borde ju vara några kontaktpersoner iallafall... Peter har jag inte träffat ännu för jag har oxå lite ont om tid... förvisso bara sambo & en dotter & just nu 3 akvarier & hund (som jag inte behöver ta hand om jämt, utleasad) & ytterligare 2 akvarier på g. Plus webmaster för en hemsida &..*ler stort* du fattar Fiske-Lina...Du sitter i samma båt...som jag. [:D]
Men det är lugnt.... tråden finns & skall jag vara ärlig så känns det som att solen lockar mer nu än akvarieförening. Dock är det höst snabbare än man vill, och DÅ(!!!) vore det trevligt med en förening. Så du vet hur det är..... tiden är lite för snabb ibland.
Tycker du har taskiga kompisar [;)] sådana har jag oxå.... så vi får vara ufon för dom så dom har något att garva åt. Jag bjuder gärna på det. Fast jag vet ju oxå att dom gillar att titta på "akvariet" när dom är hemma och hälsar på. Dom kanske blir smittade dom oxå fram igenom...... (Har lyckats smitta en + sambon som är helt tokig i detta nu.) [:)]
Så vi får turas om att hålla liv i tråden. [:D]
Tottas/Tomas
#11 - 4 maj 2004 02:22
[quote]Ursprungligen skickat av Tottas
Det tar sig... 21 st nu på morgonen som läst.. Men inte en ända som skrivit.... Känner mig lite smått ensam i Värnamo med omnejd att hålla på med akvarie.... *suck* Eller är det så att alla gått med i jkpg:s el. växjö´s & därmed tycker att det räcker..???

Bor inte i Vmo men i Rydaholm och min dotter har gett mej mitt akvarieintresse. Jag tror att hon och hennes kompis oxå tycker att det skulle vara kul med en förening i Vmo. Men vi åker nog mest till Växjö till Håvmästaren och handlar fiskar. De är bra för har man några problem är det bara att ringa och rådfråga. Billiga fina fiskar har de dessutom. Hör gärna av dej om det blir ngt!![]
#12 - 5 maj 2004 15:40
[:-60]VA KUL platydyrkaren att det finns folk som håller på med fiskar.... Trodde att fiske-lina & jag i stort var ensamma.. Men va skoj att dottern "smittat" dig [:D] Välkommen till "gänget" får man säga då! Jag lovar att du kommer märka av om det blir någon förening i Värnamo. V-mo nyheter får skriva en rad el. 100 om det! Så kanske det finns något vettigt att läsa om! [:D] Givet är ju att du följer med i tråden här oxå. För här kommer nog infon först! Nå..värnamo bor med omnejd... Bredaryd, Gislaved, Anderstorp, Smålandsstenar, Rydaholm, Bor, Horda, Ljungby, Vrigstad, Sävsjö osv.... Här måste finnas underlag till en förening. Inget säger att vi måste hålla till i Värnamo hela tiden inte.. Vi kan ju alla åka runt & alternera i början tills vi får tag i en lokal ( om nu föreningen vaknar). Så hugg på nu!!! Tråden är öppen för ideer & lite tankar om ev. förening!
Så lossa på spärren & skriv en rad så vi vet att ni finns...

Tottas/Tomas

P.s Du kan ju lika gärna hålla terarierdjur tex sköldpaddor, varaner..osv. Du är lika välkommen!
#13 - 6 maj 2004 19:08
Hejsan Svejsan!!!
Platydyrkarens dotter här!!!
Jo som sagt åker vi helst till Växjö med själ att Katarinas Zoo har så fruktansvärt noll koll på sina kar. Skitigt, vita prick, döda fiskar mm mm. Det är lite långt att åka till Jönköping att köpa fisk.
Jag bor oxå i Rydaholm. Här finns folk som håller på med akvarier lite överallt. Men jag tror inte dessa har tid för nåt sånt här.
Men jag tittar in lite i mellanåt. Vi hörs!!
#14 - 7 maj 2004 11:50
OJ Då det börjar droppa in lite folk trots allt.. Sakta men säkert.
Du Tottas det var inte riktigt så jag menade med att jag har mycket att göra det är bara det att det kan ta några dagar innan jag svarar.. Men säg bara till vad jag kan hjälpa till med så fixar jag det.. Har du några färdigskrivna lappar så kan jag ta med dem nästa gång jag ska till anderstorp..
Vad är det för en hemsida du har?? Blev lite nyfiken bara [:)]..
Ha det bra så länge!

Åsa
#15 - 10 maj 2004 13:48
Fiske-Lina... Skulle bara vara lite rolig & hugga lite... [:-D} Du har ju liksom jag ett liv med arbete & hobbies & "alla måsten". Så jag förstod dig helt..(hoppas att du inte tog illa upp, det var inte min mening i så fall!!). Tack för ditt erbjudande med hjälp... har inga lappar just nu... Svårt att få något intresse när man inte har¨"något" att komma med. Skulle vara roligt att kunna säga att vi finns & vi träffas där, då & den tiden. Men för att kunna göra det måste vi vara några som håller lite i det. Så jag vet ärligt talat inte hur vi skall gå vidare med detta....

Nikita kul att du håller kollen på tråden.... Kanske du & några till, hinner med att hänga på, åtminstonde ibland om vi får igång något??!! Sedan är det nog så att du får som du säger bättre i växjö...tyvärr... Katarina håller på att tröttna på grund av att hon tydligen inte mår väl. Så har jag fattat det.

Skall ut till Anderstorp själv nu på lördag troligen om jag inte kan uträtta det på arb.tid om jag åker förbi i veckan...
Fiske-Lina kom gärna med förslag på hur vi skall göra... Om jag fattar det hela rätt måste man ha en interrimstyrelse el. vad det heter. Sedan får styrelsen jobba med att få igång föreningen... Jag vet inte.. men "turena" är nog nått åt det hållet.. Kan inte detta.
(Jag håller i v-mo fotoklubbssida som jag håller på att bygga just nu..efter som du undrade....)
Många röriga svar blev det.. [:D]
HA DÈ
Tomas
#16 - 10 maj 2004 13:59
Bara en fråga Fiske-Lina.. som dök upp i min skalle....Så här på efterkälken [:D] Vad håller du för fiskar? Själv håller jag just nu i mitt 160l reserv kar 4 st Påfågelciklider som jag försöker hitta nytt hem till... I mitt ena 100l håller jag ett litet stim (8 st) med "daffar" & några ancistrusar (yngel). I mitt 50l går just nu några ancistrusar (yngel) & en synodontis. Håller på att bygga en bakgrund till mitt 375l där det kommer bli endast Tanganyikaciklider bla. då minna "daffar". Nere för stunden har jag några yngelkar & ett 100l & ett 250l som väntar på att komma igång igen.... Så har jag det just nu. Väntar på några snäcklekare (ocellatus) som jag skall försöka hämta under veckan när tiden räcker till...
#17 - 12 maj 2004 15:20
USCH då!! Där kom frågan jag inte ville ha..[:-75][:)] Just nu är det bara soppa av allt ihop.. Ska man börja från början så är jag uppväxt med akvarium (men vad hjälper det) Har haft akvarium till o från. Startade detta jag har nu för ca 1 år sedan. Tyvärr vill jag mer än plånboken tillåter och särskilt nu när jag är mammaledig är det väldigt knapert. Jag har i alla fall några guramisar, fjärilar, kardinaltetror, en stackars palett o lite till i ett 325l [V] Det började så himla bra växterna växte fiskarna la rom som bara den sen rasade det.. De dog o växterna vissnade.. Men jag har nog fått bukt med växterna nu.. Fiskarna dör fortfarande, typ en i månaden. Vet nog vad det är men har inte varken haft råd eller tid att åka o köpa någon medicin [:-4]. Drömmen vore antingen en sydamerikansk biotop eller ett akvarium med bara diskusar. Hur gör du förresten den där bakgrunden? Har själv funderat över att göra en. Vi ska iaf börja om på något sätt. Så har du lite tips o ideer så mottages det tacksamt, gärna budgettips [:)].

Nää jag tog inte illa upp, då får du hugga lite till [:)].

Visst kan vi ha en liten styrelse... En ordförande o en vise ordförande ifall ordförande skulle bli sjuk.[:D] Näädå men nått ska vi väl komma på.. Vi kanske skulle börja maila i stället. Det verkar inte dyka upp någon mer vmo-bor här.[:-28]

Ha det bra!!
Åsa
#18 - 12 maj 2004 20:28
Hallåj!

Jag bor i Vrigstad och har några [;)] akvarier, närmare bestämt 6 st i drift just nu, jag är aktiv på Växjö-tråden, och med i den "kompisgruppen" som träffas då och då! Själv har jag dragit mig lite för att svara på denna tråd eftersom det är så mycket prat om styrelser och föreningar. Jag jobbar i Värnamo, men köper det mesta av min fisk i Växjö!
#19 - 18 maj 2004 13:49
Hej Bilbo... Har saknat dig!!! [:)] Visste ju att du var aktiv här på zoopet & ciklid.se Så jag har väntat på att du skulle vakna... [;)] Detta med förening alt. kompisgäng... Vad är skillnaden mer än att i föreningen så är det mer "ordnade" former.. Tja, för min del är det viktiga egentligen att hitta några som är "lika tokiga" som jag...[;)] Skulle nog vilja säga att det inte är något fel med ett "kompisgäng" utan kanske en fördel... Har tänkt lite på allt "jobb" med en förening & jag har inte ork/tid att lägga på att dra igång en förening. Åtminstonde inte just nu... Men jag har haft ett skäl till att "driva" mot förenings hållet... Det är ju att den gamla styrelsen har varit på mig & bett mig att försöka dra igång den. Nu har jag gjort vad jag orkar med lappar..osv. Så nu släpper jag det för stunden.
Att träffa likasinnade & fika eller åka till någon odlare el. affär som ligger lite längre bort och handla eller bara ha någon/några att ringa för råd el. hjälp det är ju det som det handlar om! Att kunna träffas & ta en fika & bara snacka fiskar.. ja det vore ju underbart roligt... Så Bilbo & alla andra kanske som varit återhållsamma med att svara på tråden... Detta kan bara bli vad vi vill att det skall bli. Vill ví ha en förening ja då får det bli det.... vill vi köra växjö varianten & va ett gäng som träffas lite då & då & kanske hitta på lite roligt, ja då är det ju så vi skall lägga upp det. Tråden är ju öppen för alla att säga vad dom vill & tänker. Så ut med vad ni tycker & tänker...
Fiske-Lina vill du ha tips på bakgrund så är du välkommen & kolla om ett par veckor när min är klar... Annars om du vill läsa om det så kolla in tex. Tricella här på zoopet... han har mycket bra saker att säga om bygge av bakgrund... Sök på ciklid.se friggolit, husfix, btn osv. där finns kilometer vis med läsning. Du får gärna maila mig.... Trist med dina fiskar.. känner igen mig i det du råkar ut för...
Tanke Bilbo & Fiske-Lina.... vad sägs om att träffas på snipen el. stigs & fika en dag/kväll??? Kan ju vara lättare att snacka ihop oss "live"?
För att driva detta framåt.... Hur ser det ut för er fredag eftermidda? Jobbar till kl. 13,00 ca så typ kanske vid 15,00 tiden eller så?
Bollen är uppkastad.......[:-15][:)]
#20 - 20 maj 2004 14:22
Jovisst, det vore kul att träffas.. Jag kan nästan när som. Ska vi sitta där med varsin skylt då eller? Så att vi hittar varanda menar jag [:D]..
Tack för tipset om var jag kan hitta tips om bakgrunder, ska genast dit efter jag har skrivit detta..
Och detta med mina fiskar....!! Jag blir inte precis smartare ju mer jag läser om olika sjukdomar. Det kan ju va en fördel om man vet vad det är innan man köper medicin.. Trodde först att det var hålsjukan efter att en nyinköpt fjäril råkade ut för den (den hade verkligen tydliga symtom) då läste jag att det inte behövde vara hål i huvudet utan bara att de magrade. Jaa tänkte jag, det är det de andra fiskarna hade.. Men det stämmer inte riktigt. De är pigga, äter som vanligt, har ingen sytrådsavföring etc. Just nu en guldgurami, en fantomtetra och en fjäril (vid liv).. Dessa har "bara" krymt. UUää vad ska jag göra?
#21 - 20 maj 2004 16:41
Fredag är kört för min del, håller på att renovera badrummet så man får ta vara på alla lediga dagar! Skall eventuellt till Växjö med lite yngel på eftermiddagen, så tyvärr!
#22 - 21 maj 2004 07:43
Fiske-Lina & Bilbo...(beklagar det sena svaret men datorn hemma är inte så roligt just nu..krach efter krach..tur man kan jobba [:D]) Ser ju att Bilbo har att göra [:D]Skönt att allt sådant är färdigt hemma...(tills sambon får för sig något [;)])
Vad säger ni om nästa fredag eller på lördagen kanske? Jag har det ganska lugnt nästa fredag/lördag, jobbar till kl. 13,00 ca. Så kom med förslag! Eller vad säger du Fiske-Lina du har väl nästan "all tid i världen" för du vart tydligen mamma ledig..(låter så sköööönt). Synd om dina fiskar.. mysko det där.... *hmmmm* Har inget bra förslag just nu. Återkommer med något om jag kommer på nått.
#23 - 21 maj 2004 11:46
Det ska vi nog kunna lösa..Jag går ju som sagt "bara hemma o drar" [:)]... Förresten är det dyrt att fixa egen bakgrund?
#24 - 21 maj 2004 20:02
Sv:Fiske-Lina Nej det är ganska billigt om man jämför med BTN-bakgrunder.. Skulle tro att priserna är så här ungefär...
Sika 5 kg 190:- säcken, Husfix 140:-/pkt (2,5 kg???) Sikan är hårdare än husfixen. Men enl. Tricella så är den svår arbetad, frågar du mig så är den inte så farlig....men det underlättar att vara 2 st som lägger på. Jag tror det är värt att ta sikan eftersom jag räknar med att slippa lacka. Lack kostar 300-600:- så där är den dyra utgiften.
Friggolit (600*1200*20) kostar ca 20:- st .. du gör åt kanske 3-8 skivor beroende hur du gör skulle tro att vi har gjort åt (2 st 2cm & 1 5cm & 2 st 3cm) 5 skivor. Sedan kan du ju använda dig av förpackningsfriggolit (typ efter en ny TV eller så....) Det går åt silikon också jag är inne på 2 tuben men då har jag inte limmat fast den ännu i baljan. Silikonen kostar ca 75:- st tror jag. Sedan går det åt lite tekniska saker också typ pumphuvud & filter kanske..fast det kanske du inte räknar i bygget? [:)]
Jag räknar med att bakgrunden med allt: 2 st powerhead 802:or(en beg.) & blåfiltermatta 500*500*100 & friggon & sikan & silikonet & lite annat smått går på runt 1500:- totalt. (Högt räknat.) Jag har ett tips som är ovärdeligt för dig oxå... Om du har garage el. källare el. trädgård.... Var där & karva i friggon!!!! Jag har friggo kulor över hela lägenheten [:D] Tur att min sambo tycker detta är lika roligt som jag [:D]
Annars......(vill jag inte tänka på...) [;)]
Ett tips till... Det tar tid!!! Man kan peta & ändra hur mycket som helst men bestäm dig bara att nu är det klart & kör. För det kan ta till jul annars... [:)]
Hörs...
#25 - 22 maj 2004 14:09
Ojdå!! Visst ingår ju nöjet och att man får det precis som man vill ha det.. Men det var kanske något dyrare än jag trodde. Jag hittade en himla fin bakgrund på Hercules zoo i Göteborg o den kostade lika mycket.. Men tack i alla fall för det långa svaret [:)]
#26 - 27 maj 2004 11:05
Vad säger ni Bilbo & Fiske-Lina kunde ni & ville ni ta en fika imorgon fredag el. lördag..?? Lördag har blivit en omöjlighet för min del.(men det är ju inget hinder, kan ni så kör på)..Åleds akvarieäffär lockar då..(ska ner & hälsa på brodern med fam. oxå.) [:D] Måste ju fylla på karen...(skickar i väg mina "påffar" som huserat i mitt ena kar på fredag em/kväll) så äntligen verkar det som det har löst sig med mer plats)...Å det får man ju inte ha tomt.[;)] Men vad säger ni..finns det intresse för en kopp & lite snack om fiskar? Rydaholmare... kan ni & vill hänga på så är ni välkomna! Kolla på tråden bara så ni vet om det blir & var i så fall..
//kaffesugen Tottas
#27 - 28 maj 2004 08:02
Ni är välkomna upp till Jönköpings Akvarieförening när ni har lust.
Just nu har vi slutat inför sommaren men kör igång i augusti.

Håll koll på vårat program när vi spikat det så kan ni ju välja ut något ni är intresserad av och samåka upp.

www.och.nu/jaf

Mvh Pär Jansson
#28 - 28 maj 2004 11:02
Tack Pär för din inbjudan...Ska ta till mig detta.
Ang. fika så ser det ut som att det brinner inne i dag oxå... [:)]

Nu tar jag helg... [:D] Ska bli så skönt så... Ang. fika så tar vi tag i det senare....

...::: HA EN TREVLIG HELG :::...

Annons