Akvarieflytt

#1 - 6 november 2005 09:25
Hej!
Jag ska flytta mitt akvarium i vinter för att vi ska flytta till en villa ca 2 mil härifrån.. Akvariet är 54 liter med invånare... Hur ska jag göra när jag flyttar det?? Ge mej bra tips.. annars är jag rädd att mitt akvarium kommer att gå under..
Har läst nånstans att man inte får flytta akvarium om det är någonting i för då kan de spricka..
Tack för alla goda råd!
#2 - 6 november 2005 09:45
När det är så korta avstånd är det inga problem. Ta upp växterna och håva upp fiskarna och transportera dom på lämpligt sätt. Jag hade dom i en plastlåda på kanske 10 liter. töm karet på vatten och ta med så mkt som möjligt av det gamla vattnet. Filtret tar du också i vatten. Jag lät gruset ligga kvar i karet och bad morsan hålla en hand under bottenglaset och det gick bra, men om du vill kan du ju ta ut e del av gruset. sen häller du i allt igen så fort du kan! Eftersom du inmte flyttar så långt så behöver det inte ta mer än en timma. Se bara till att ha ett ställe färdigt på det a stället innan du flyttar det
#3 - 6 november 2005 09:47
Okej, tack för svaret! Klarar sig malarna i plastbunken oxå?
#4 - 6 november 2005 09:49
[QUOTE=bananwoody]Hej!
Jag ska flytta mitt akvarium i vinter för att vi ska flytta till en villa ca 2 mil härifrån.. Akvariet är 54 liter med invånare... Hur ska jag göra när jag flyttar det?? Ge mej bra tips.. annars är jag rädd att mitt akvarium kommer att gå under..
Har läst nånstans att man inte får flytta akvarium om det är någonting i för då kan de spricka..
Tack för alla goda råd![/QUOTE]

Hej!

Det smidigaste du kan göra är att i förväg planera in en resa med ditt akvarie. Se till att skaffa syretabletter (om det är en lite längre tur)

När det börjar närma sig tömmer du ur akvariet på inredning och växter.
Försök spara iallafall 20 liter av det akvarievatten du har nu. Flytta över fiskarna till en hink (gärna med lock)

Sedan är det bara att flytta på :) Tänk på att akvariet måste få rumstemperatur innan du fyller det med vatten igen

Låt vattnet stå minst 12 timmar innan du släpper i fiskarna

mvh: Adam
#5 - 6 november 2005 10:01
Malarna klarar sig också, du behöver inga syretabletter för det är så kort. Låt inte vattnet stå i 12 timmar för då kommer fiskarna dö i hinken utan filter.
Det med att det ska få rumstemperatur är väl för att det inte ska spricka, men den risken är liten eftersom jag antar att du kör det med bil så det är bara ute en minut eller två.
Men ta som sagt var med så mkt vatten som möjligt, då blir det bara som ett stort vattenbyte
#6 - 6 november 2005 10:27
[QUOTE=Adamzon]Låt vattnet stå minst 12 timmar innan du släpper i fiskarna[/QUOTE]Vänta absolut inte 12h med att släppa i fiskarna! Så fort du fått upp karet och fått bra temperatur i det ska du släppa i fiskarna!

Eftersom du har så litet kar så skulle jag göra så här: töm ur 50% av vattnet, ta upp fisk, grus och växter och bär sedan karet som det är. Det borde inte väga mycket alls då. Sedan kör du till nya stället så fort du kan (ingen mcdrive på vägen ;)) och sätter upp karet. Se till att temperaturen inte faller i hinken med fiskar! Växterna är naturligtvis också känsliga för kyla. Lycka till!

Annons