Akvariefara?

Fija
#1 - 29 juli 2004 08:24
Såg igår när vi flyttade akvarierna att mitt nya 152 l har delat sig ca 2mm där två aluminiumkanter går ihop. Det läcker inte där, men är det nån fara ändå? Kan det ha stått snett?
Håller på och tömmer nu för att se om jag kan trycka ihop det. *tur man har många hinkar*

Nåt man bör tänka på när man trycker ihop?

mvh

// Fija
#2 - 29 juli 2004 08:27
Är det glaset som delat sig, eller aluminiumramen? Har aluminiumramen delat sig därför att glaset tryckt på?

Vid minsta antydning att glaset åkt isär skulle jag reklamera det om det är nytt. 152 liter vatten tar ett tag att torka upp...
Fija
#3 - 29 juli 2004 08:32
Det är bara själva ramen. Det läcker inte. Tänkte om det har stått lite snett pga av golvet är ojämnt så kanske det är därför?

Har snart tömt det. Ska kolla så det inte står snett nu (blev stressigt igår så jag glömde det) och se om jag kan trycka ihop det igen.

// Fija
Fija
#4 - 29 juli 2004 08:47
Det går ju inte att trycka ihop det! Man vågar ju inte ta i för mycket!
Ska jag låta det vara så eller?

Får nästan lust att sälja detta och köpa ett litet.. Är så TUNGT att hålla på med detta!

// Fija
#5 - 29 juli 2004 09:24
reklamera mera!....
eller.. ja.. så skall det inte vara...
Fija
#6 - 29 juli 2004 09:31
Har fyllt det nu. Ska ändå ringa dit sen så då kan jag ju fråga om det ska va så..

#7 - 29 juli 2004 11:24
Om akvariet är köpt nyligen i en akvarieaffär så hade jag absolut reklamerat det. Om det nu inte är någott annat problem så är det ju ett rent estetiskt problem. Om det är ett begagnat akvarium är det nog inte myckat att göra ur den synvinkeln.

Du får nog börja med att försöka utröna om det bara är ramen som släpt eller om även rutorna har börjat lossna. Du kan ta i ordentligt vattnet är ändå mycket starkare än du så du ska inte kunna förstöra någott. Ramen sitter där mest för syns skull och delvis för att skydda hörnorna. Skulle ramen ha släppt är det altså mer ett estetiskt problem. Jag tror faktiskt mest på att det är det som hänt.
Skulle det vara rutorna som har börjat lossna är det bara att börja limma om dom. Detta är inte jättesvårt, men du bör försäkra dig om att du till 100% vet vad du sysslar med.

Johan
Fija
#8 - 29 juli 2004 11:32
Jag tömde det innan och försökte trycka ihop, men det går inte. Silikonet är tätt i det hörnet iallafall så det borde inte börja läcka. Skulle tro att det bara är ramen som har delat sig av nån anledning. Det sitter bak på ena sidan så det syns inte framifrån.
Ska ändå ringa dit idag där jag köpte det, kan ju nämna det då.

// Fija

Annons